Na ostatniej dorocznej Konferencji ISHC (International Society of
Hospitality Consultants ) w San Diego w Kalifornii, członkowie ISHC brali
udział w dyskusjach panelowych mających na celu identyfikację Dziesięciu
Kluczowych Zagadnień i Wyzwań ISHC dla Przemysłu Hotelarskiego w 2006 r. Po
przedyskutowaniu wielu kwestii, w ostatecznym głosowaniu, członkowie
zidentyfikowali dziesięć najważniejszych spraw, które potencjalnie mogą wywrzeć
największy wpływ na przemysł w 2006 roku.
Najważniejsze Zagadnienia i Wyzwania na 2006 r. ustalone przez ISHC
1. Zmieniające się warunki pracy
Przemysł hotelarski staje między innymi przed wyzwaniami związanymi z pracą i
zasobami ludzkimi, włącznie z kompresją czy kurczeniem się siły roboczej,
sprawami związków zawodowych, nasilającej się opieki zdrowotnej, a wśród nich
kosztami zasiłków.
„Ściskanie” siły roboczej – tradycyjne zasoby siły roboczej kurczą się -
co jest rezultatem zmieniającej się niekorzystnie demografii. Obniżające się
demograficzne stopy wzrostu populacji i mniej osób w wieku produkcyjnym,
przyczyniły się do zmniejszonej podaży siły roboczej.
Zagadnienia związków zawodowych – rozrost zarówno związków zawodowych
jak i udziału ogółu zatrudnionych w związkach stanowi znaczne wyzwania dla
działalności związanych z hotelarstwem. Co więcej, porozumienia ze związkami
zawodowymi w Nowym Jorku, Chicago i Bostonie i wielu innych wielkich miastach
kończą się w 2006 r. czego rezultatem mogą być potencjalnie zakłócenia w
działalności hotelarskiej.
Zwiększanie kosztów opieki zdrowotnej i innych przywilejów – znaczące
zwiększanie kosztów zasiłkowych powoduje dla pracodawców podrażanie kosztów
zatrudniania i utrzymywania pracowników, stąd firmy hotelarskie są zmuszone do
stosowania bardziej selektywnego procesu zatrudniania.
Zagadnienia imigracyjne i tymczasowe wizy pracownicze – od wydarzeń z 11
września, polityka imigracyjna i wydawania wiz pracowniczych w Stanach
Zjednoczonych jest bardziej rygorystyczna, co powoduje globalne zmniejszenie dostępnej
siły roboczej. Ponieważ wiele przedsiębiorstw hotelarskich w Stanach
Zjednoczonych jest poważnie uzależnionych od zagranicznych pracowników na
stanowiskach podstawowych, firmy te muszą poszukiwać alternatywnych źródeł
zatrudnienia.
2. Wzrost kosztów operacyjnych
Istnieje obawa, że wzrost wydatków operacyjnych będzie następował w tempie
wyższym od przychodów, potencjalnie ograniczając, osłabiając efekt finalny.
Operatorzy powinni monitorować:
Koszty energii – globalny wzrost popytu i katastrofy naturalne w Stanach
Zatokowych wydłużyły terminy dostaw energii. Ceny wzrosły w 2005 r. a prognozy
przewidują dalszy wzrost cen w 2006 r. Programy zarządzania i oszczędzania
energii i świadomość pracowników stanowią podstawę łagodzenia narażania się na
dramatycznie wzrastające koszty energii.
Wyższe koszty ubezpieczeń – koszty roszczeń w Stanach Zatokowych
przełożą się na wyższe składki ubezpieczeniowe jak również możliwe zmiany w
wysokości kwot zwolnień ubezpieczycieli od wymagalnych wypłat odszkodowań i/lub
ograniczenia zwrotu kosztów dla użytkowników. Dla niektórych, mających
możliwość uczestniczenia we wspólnym finansowaniu, jak na przykład działania
łączone, zagrożenia wynikające z tego tytułu mogą być łagodniejsze.
Koszty pracy i niedobory pracy – Istnieje krajowy ruch na rzecz
uchwalenia prawa w sprawie minimalnej płacy, a kilka czołowych związków
zawodowych jest zdecydowanych ujednolicić i połączyć kontrakty i porozumienia
związkowe większych amerykańskich miast, aby mieć większą siłę przebicia przy
stole negocjacyjnym. Ten potencjalny wzrost kosztów zbiega się w czasie, gdy
przemysł w ogóle ma trudności z pozyskiwaniem pracowników. Optymistyczne może
być to, że wzrost wynagrodzeń spowoduje powstanie większych i bardziej
konkurencyjnych zasobów wykwalifikowanych pracowników.
Standardy marek – wiele marek zmienia swoje standardy i „podnosi
poprzeczkę” poprzez zwiększenie zakresu usług i udogodnień starając się
osiągnąć konkurencyjną przewagę na rynku, co powoduje wzrost kosztów
operacyjnych dla wielu hoteli.
3. Wpływ wzrostu kosztów energii na popyt w zakresie turystyki i hotelarstwa
Spadek wszelkiego rodzaju konsumenckiej turystyki będzie prawdopodobny w miarę,
jak coraz wyższe koszty energii mają wpływ na osobiste i korporacyjne budżety,
a wydatki na turystykę stanowią jeden z pierwszych kosztów, które się eliminuje
bądź zmniejsza.
Patrząc na problem z pozytywnego punktu widzenia, ciągłe zagrożenie wyższymi
kosztami energii dla przemysłu wpłynie na to, by ten stał się bardziej twórczy
lub co najmniej bardziej oszczędny w zużyciu i konsumpcji. Użytkownicy na
wszystkich stopniach przemysłu będą musieli być bardziej wydajni w konfrontacji
z ograniczonymi / zmniejszonymi dostawami, i/lub znaleźć alternatywny sposób
dostarczania niezmienionych usług dla swoich gości bez naruszania jakości
pobytu. Działania „ochronno-środowiskowe” hotelu mogą stać się normą w
odróżnieniu od dobrowolnych programów prowadzonych zarówno przez klientów jak i
hotele, mających na celu oszczędzanie energii.
4. Wzrastające koszty budowlane i remontowe
Wzrost kosztów remontowo-budowlanych powoduje podwyższanie i zużytkowywanie
kapitału reinwestycyjnego wielu hoteli i zwiększenie zapotrzebowania
kapitałowego na nowe inwestycje budowlane.
Hotele istniejące: Wiele firm z branży zgłasza wzrastające potrzeby w
zakresie ulepszeń i modernizacji fizycznego stanu hoteli i stosuje bardziej
rygorystycznie standardy marki, aby stale być konkurencyjnymi, co powoduje
wzrost kapitału reinwestycyjnego wielu hoteli.
Nowe inwestycje budowlane: Wraz z poprawą warunków rynkowych,
developerzy poszukują nowych szans na budowę hoteli. Jednakże wyższe koszty w
budownictwie stanowią czynnik hamujący w tym rozwoju. Istnieje kilka czynników
mających wpływ na finansowe możliwości budowy nowych obiektów, przykładowo: 1)
gwałtowny wzrost cen materiałów budowlanych 2) wyższe koszty energii i 3)
wzrastające koszty oprocentowania. Większość ważniejszych marek hotelowych
stawia twardo na zaostrzanie standardów marek i wymaga bardziej kosztochłonnych
materiałów i wyposażenia hotelowego. Rezultatem powyższego jest fakt, że koszt
budowy nowych hoteli będzie zwiększał się w tempie wyższym niż przewidywane
dochody z działalności.
Dobra wiadomość to ograniczenie rozwoju nowej podaży hoteli z powodu wzrostu
kosztów, na czym skorzystają istniejące hotele.
5. Zamęt z powodu ostatnich katastrof naturalnych
Czy to z powodu długoterminowego trendu globalnego ocieplania klimatu, czy z
powodu długoterminowych zjawisk występujących cyklicznie, katastrofy naturalne
zdarzają się w ostatnich latach coraz częściej. Implikacje są bardzo głębokie,
gdyż obszary dotknięte kataklizmami są w poważnym ekonomicznie stopniu
uzależnione od turystyki. Potencjalne zagrożenie ptasią grypą może mieć dużo
bardziej głębokie konsekwencje niż miał SARS. Nowy wirus stanowi duże
obciążenie, a przecież nowe choroby odporne na działanie antybiotyków mogą
pojawić się na horyzoncie. Turyści w coraz większym stopniu wybierają cele
podróży biorąc pod uwagę stopień ryzyka z tym związany. Niektóre lokalizacje na
tym zyskają podczas gdy inne będą musiały zdywersyfikować działania
ekonomiczne, aby zrównoważyć straty w turystyce.
Efektem wtórnym naturalnych katastrof są konsekwencje ex-post. Niektóre
lokalizacje nie będą w stanie przystosować się do liczby turystów w przyszłych
latach. Zasoby które są wydatkowane na przebudowę lokalnej infrastruktury
wydrenują fundusze, które w innym przypadku mogłyby być zużyte na rozwój
ekonomiczny. Nawet te tzw. ‘nie dotknięte’ katastrofami lokalizacje mogą nie
być w stanie rozwijać się ponieważ zasoby budowlane skoncentrowane będą na
obszarach potrzebujących pomocy. Wydaje się oczywistym, że ekonomiczne wyzwania
przyszłości będą strukturalnie różne od tych z przeszłości.
6. Wzrost globalnej niepewności w zakresie bezpieczeństwa i środków
zabezpieczeń
Wśród podróżnych istnieje duża troska w zakresie ochrony własnego
bezpieczeństwa. Ten niepokój rozciąga się od bezpieczeństwa zdrowotnego
wentylacji samolotowej do wrażliwości na terroryzm. Rządy w coraz większym
stopniu starają się ograniczać ryzyko, nierzadko ingerując w krajową
infrastrukturę turystyczną np. poprzez wprowadzanie w życie restryktywnej
polityki inspekcyjnej. Ciągłe wrzenie w krajach Bliskiego Wschodu,
skoordynowane zamachy bombowe w Londynie i różne inne wydarzenia na całym
świecie powodują, że turyści dokonują zmian w tradycyjnie popularnych planach
podróży wypoczynkowych. Niektóre zapomniane i nietradycyjne lokalizacje mogą
niespodziewanie rozwijać się turystycznie jako miejsca z korzystną mieszanką
atrybutów, pożądanych obecnie przez turystów.
7. Zmiany oczekiwań klientów
Zdolność do zaspokajania i antycypacji zmieniających się wymagań klientów jest
stale doniosłym priorytetem. Szczególnie, klienci są coraz bardziej
zaawansowani w używaniu technologii do przeglądania, selekcjonowania i zakupu
usług hotelarskich. Co więcej klienci są odporni na „mentalność łańcuchową” i
istnieje rzeczywista szansa na tworzenie unikalnych dostosowanych do wymagań
doświadczeń, mając na uwadze „wynik finansowy”. W związku z tym podejście
marketingowe będzie musiało być adaptowane i unowocześnione, aby efektywnie
zdobywać klienta. Ponadto, prawdziwe zróżnicowanie jest coraz trudniejsze do
osiągnięcia w warunkach luksusowego rynku ponieważ stało się ‘trendem
dominującym’.
8. Szybki rozwój hoteli Condo
Gwałtowny wzrost zainteresowania hotelami condo i własnością alternatywną
przyniósł nowy zestaw wyzwań i ryzyka dla developerów, pożyczkodawców,
właścicieli obiektów i dyrekcji.
Alternatywna forma własności stworzyła nowe szanse dla developerów, w
szczególności poprzez stopniową redukcję ryzyka finansowego w projektach
budowlanych. Pojawiają się jednakże niepokojące sygnały – od reprezentacji
developerskich, w związku ze sprzedażą jednostkowych obiektów dla gwarancji
produktu/obiektu i/lub ukrytymi wadami – co stwarza potencjalną
odpowiedzialność i ryzyko dla developerów. Z perspektywy klienta problem jest
postrzegany w zakresie - czy oczekiwania indywidualnego właściciela obiektu
zostaną zaspokojone w czasie.
Zarządzanie hotelami o statusie condominium stanowi tradycyjnie ekstremalne
wyzwanie. Kierowanie obiektem przy zmieniającym się właścicielu, utrzymanie i
modernizacja indywidualnych obiektów ‘condo’, dostosowanie się do polityki
„właścicielskiego użytkowania” i innych procedur będą stanowiły bieżące
wyzwania.
9. Przyspieszanie zmian i łączenie technologii
Systemy hotelarskie i ich wzajemne oddziaływanie szybko przekształcają się w
technologie oparte o Internet, co pozwala na dramatycznie łatwiejszą i
elastyczniejszą integrację i stąd powstawanie doskonalszych baz danych
gości/operacyjnych. Wielu operatorów hotelowych stara się w pełnym zakresie
wykorzystywać możliwości zwiększenia efektywności działań, chociaż
przystosowanie do nowych warunków jest często utrudnione przez stare systemy i
przestarzałą infrastrukturę. Inwestycje wymagane przy modernizacji są znaczące,
ale pełne korzyści płynące z wprowadzanych zmian nie mogą być bez nich
zrealizowane.
Powyższe podkreśla konieczność ciągłej edukacji w przemyśle, zarówno zarządów
firm w zakresie rozpoznawania i kwalifikowania korzyści biznesowych z
prawidłowo zintegrowanych technologii, jak również użytkowników końcowych w
najbardziej wydajnym korzystaniu ze swoich systemów. Najnowsze systemy nie są w
pełni wykorzystywane, czemu nie pomaga niechęć przemysłu do inwestowania w
regularne szkolenia dla użytkowników. Pełna optymalizacja działań wymaga
efektywnych systemów integracyjnych i przyswajania nowych technologii.
10. Wzrastająca konsolidacja marek hotelowych / firm
Wraz z postępującym procesem konsolidacji i przenikania marek w ich zasięgu
rynkowym, właściciele z coraz większym trudem usiłują wyselekcjonować markę,
która nie jest obecna na ich rynku lub jest pod wpływem przekroczenia zasięgu
terytorialnego. W miarę jak ten trend rozwija się, właściciele i firmy
zarządzające wyszukują zmiany w sile negocjacji idących w kierunku marek, które
mają wpływ na strukturę biznesu. Wiodące firmy hotelarskie kontynuują
wyodrębnianie segmentów klientów i wzmacnianie i/lub tworzenie specyficznych
nisz branżowych adresowanych do mikro rynków, podczas gdy jednocześnie klientom
coraz trudniej jest na rzeczywiste zrozumienie różnic pomiędzy markami. Co jest
sensowne dla developera hotelowego lub marki, staje się skomplikowane dla
klienta wpływając zarówno na ceny, jak i na produkty hotelarskie. Publiczne
firmy hotelarskie w poszukiwaniu wartościowego akcjonariatu są przygotowane na
stworzenie warunków na dodatkową konsolidację, nie tak jak w świecie internetu
gdzie 90 % hotelowych zasobów w sieci jest zarządzane zaledwie przez garstkę
firm.
© Copyright ISHC
Tytuł oryginału "Top Ten Global Issues and Challenges In the Hospitality
Industry for 2006"
|