Systemy komunikacji bezprzewodowej znane także pod nazwą
systemów tourguide oferują rozwiązania komunikacyjne znajdujące znacznie
szersze zastosowanie niż tylko w turystyce w celu oprowadzania wycieczki przez
przewodnika. Spotkamy je również w firmach produkcyjnych przy oprowadzaniu
gości w hałasie, albo do szkolenia pracowników. Ta sama technologia, a często
nawet ten sam sprzęt możemy zobaczyć podczas konferencji tłumaczonych
symultanicznie lub podczas tzw. tłumaczeń mobilnych, gdzie zarówno tłumacz jak
i słuchacze przemieszczają się w trakcie tłumaczenia.
Nie wszyscy jednak wiedzą, że systemy tourguide bardzo
często używane są także w hotelarstwie i gastronomii. Konkretnie chodzi o
2-kierunkowe pełno-dupleksowe systemy – czyli takie, dzięki którym więcej osób
może komunikować się ze sobą jednocześnie mówiąc i słuchając. Tak jak podczas
rozmowy telefonicznej, tylko że w lepszej jakości i więcej niż 2 osoby na raz.
W przeciwieństwie do dotąd jeszcze szerzej
rozpowszechnionych krótkofalówek rozmówcy nie muszą sygnalizować końca swej
wypowiedzi (zwolnienia kanału), ponieważ wszyscy na raz mogą mówić tworząc
swego rodzaju „chat room” głosowy.
Nie trudno odgadnąć w jakich sytuacjach w branży HORECA
przydaje się zatem 2-kierunkowy system tourguide:
- Obsługa dużej imprezy kateringowej – w celu koordynacji pracy zespołu kelnerów, obsługi, wydawki i kuchni.
- Codzienna praca kelnerów i szefa dużej sali restauracyjnej.
- Koordynacja działań ochrony obiektu lub wydarzenia na terenie hotelu, ośrodka czy restauracji.
- Komunikacja i koordynacja pracy serwisu sprzątającego i recepcji.
- Szkolenia personelu – kelnerów, recepcjonistów, doormenów, ochrony.
Do najbardziej znanych modeli systemów tour guide
2-kierunkowych należą mGuide FDLR
(full duplex long range – pełnodupleksowy system długiego zasięgu) oraz Wiwi. Są to rozwiązania sprawdzone , od
nieprzypadkowych producentów. Ma to duże znaczenie w przypadku sprzętu, który
będzie używany w profesjonalnych sytuacjach, gdzie niezawodność ma kluczowe
znaczenie. W internecie można znaleźć sprzęt na tanich chińskich portalach,
który wprawdzie kusi ceną, ale niestety przeważnie nie są rozwiązania, na które
zdecydowałby się poważny klient ceniący swoją reputację.
Dodatkowo obiektom hotelarskim czy konferencyjnym, które
często goszczą wydarzenia podczas których zachodzi potrzeba korzystania z usług
tłumaczy może opłacić się zakup niezwykle prostego w obsłudze systemu do
tłumaczeń na bazie systemu tourguide. System jest prawie bezobsługowy, a opiekę
nad nim może sprawować pracownik hotelu po krótkim przeszkoleniu. Podczas gdy cena zatrudnienia firmy zajmującej
się obsługą techniczną tłumaczeń to wydatek nie mniej jak 1500-2000 zł (i to
niezależnie ile odbiorników się pożycza), zakup sprzętu do małej sali mógłby
zwrócić się nawet po 10 imprezach, a najpewniej znacznie szybciej gdyż ten sam
sprzęt tourguide można zaoferować również na przykład dla grup zorganizowanym
goszczących w hotelu, które wykorzystają go do zwiedzania z przewodnikiem.
|