Smak i Zapach Pomarańczy - badanie sensoryczne soków pomarańczowych

2017-09-11, 15:55:11

W sierpniu br. Polski Instytut Badań Jakości we współpracy z Wydziałem Nauk o Żywieniu Człowieka i Konsumpcji Szkoły Głównej Gospodarstwa Wiejskiego (SGGW)  w Warszawie przeprowadził test ośmiu soków pomarańczowych, oferowanych przez najbardziej popularne firmy z branży spożywczej. W grupie testowanych produktów znalazły się zarówno soki znanych producentów (Tymbark, Hortex, Fortuna) jak i marki własne sieci handlowych (Tesco, Lidl, Carrefour).

Przebieg testu

W celu zapewnienia rzetelności testu, badanie soków pomarańczowych zostało podzielone na dwa etapy. W pierwszym z nich dokonano ewaluacji sensorycznej soków w ramach metody Quantitative Descriptive Analysis, dzięki której możliwe było szczegółowe określnie 15 specyficznych atrybutów produktu takich jak: barwa, intensywność smaku pomarańczy, intensywność smaku kwaśnego, czy esencjonalność. Atrybuty te zostały ocenione przez wykwalifikowanych testerów w skali od 0 do 10. Na ich podstawie stworzono dla każdej marki soku osobny profil sensoryczny. ##

W drugim etapie badania dokonano punktowej oceny jakości każdego z produktów. Ocena ta została dokonana przez wykwalifikowanych testerów (pracowników naukowych SGGW), którzy dwukrotnie spróbowali każdego z produktów. Każdy z badających oceniał testowany produkt w skali od 0 do 10.

Wyniki testu

Spośród ośmiu testowanych soków pomarańczowych najwyżej oceniono produkt marki Tesco: "Tesco Orange Juice", który uzyskał maksymalną możliwą liczbę punktów. Produkt firmy Tesco charakteryzuje się wyczuwalnym smakiem pomarańczy (6,1 punkty w dziesięciostopniowej skali), delikatną, acz wyczuwalną słodkością i kwasowością (odpowiednio 3,7 i 3,4) oraz wyczuwalną esencjonalnością (6,6).

Na drugim miejscu znalazł się  sok pomarańczowy firm Carrefour, tracąc do lidera 7 punktów procentowych. Profil smakowy tego produktu nieznacznie różni się od profilu zwycięzcy. Sok firmy Carrefour charakteryzuje się mniej wyczuwalnym smakiem pomarańczy (6,0), nieznacznie wyższą słodkością i nieznacznie niższą kwaskowatością (odpowiednio 3,9 i 3,2) oraz trochę niższą esencjonalnością (6,2).

Trzecie miejsce w teście przypadło sokowi firmy Fortuna, który z rezultatem 87% uzyskał, razem z produktem Carrefour, wyróżnienie w teście. Wynik ten został osiągnięty na podstawie profilu smakowego charakteryzującego się wyczuwalnym smakiem pomarańczy (6,0), delikatną, acz wyczuwalną słodkością i kwasowością (odpowiednio 4,0 i 3,9) oraz wyraźnie wyczuwalną esencjonalnością (6,4).

Szczegółowe wyniki badania zostały przedstawione na stronie internetowej Instytutu (bezpośredni link: http://www.badaniajakosci.pl/tests/soki-pomaranczowe-2017-badanie-ogolnej-oceny-smaku-na-podstawie-ewaluacji-sensorycznej/).


Źródło: Polski Instytut Badań Jakości; Centrum Prasowe PAP – 05.09.2017



www.hotelinfo24.pl