Niezależne hotele i ośrodki – płyniesz na fali czy tylko się na niej unosisz?

2006-11-10, 14:12:07

OK, więc wy, niezależne hotele zauważyliście wzrost w biznesie – ale gdzie znajdujecie się w porównaniu z rynkiem i ostatnim rokiem? Jest stare powiedzenie „nadchodząca fala ciągnie wszystkie łodzie”. Jeżeli osiągasz tylko 5-7% wzrostu dochodu w stosunku do ubiegłego roku, wówczas jedynie dobijasz do średniej w przemyśle. Gratulacje – twoja łódź ma płynny kurs.

Co jest z tym nie tak? Nic, jeżeli unoszenie się na wodzie jest wszystkim, czego właściciel oczekuje. Ale pomyślmy o tym: „huśtająca się łódź nie ma przedniego napędu, a wielkość fal, które przechodzą, wyznaczają jej poziom”

Więc czy chcesz tylko unosić się, czy również mieć możliwość sterowania tą łodzią mimo fal – płynąć z tą najwyższą? Czy chcesz tego przedniego napędu, który pozwoli ci na kontrolę dochodów obiektu i jego losu?

Są efektywne kosztowo sposoby pozycjonowania twojego niezależnego hotelu i ośrodka, ale muszą być one skoordynowane. Podstawowy szkielet planu docelowego jest następujący:

- Pozycjonowanie ceny i oferty. Przede wszystkim musisz zdecydować o strukturze cen w stosunku do twojej pozycji na rynku i twojego zestawu konkurencyjnego. Co jest tym zestawem konkurencyjnym? Będzie on różnił się w zależności od typu obiektu, położenia i sezonu. Na przykład, miałam klienta - hotel wypoczynkowy, którego zestawem konkurencyjnym były inne udogodnienia w obszarze spotkań/konferencji po sezonie. Miał on również zestaw konkurencyjny w segmencie regionalnego i krajowego wypoczynku w szczycie sezonu. Ten sam klient wierzył jednak, że pokoje są warte tej samej ceny w każdy dzień tygodnia i każdy miesiąc w roku. Pamiętaj! Twoje pokoje są warte jedynie tyle, ile twój docelowy klient jest w chętny zapłacić – i może to być o wiele mniej w styczniu w północnej części USA wobec tego, co może zapłacić w lipcu.

- Strategia zarządzania dochodem (revenue management) Jaka będzie twoja strategia zarządzania dochodem? Zarządzanie dochodem małego obiektu może być tak proste jak arkusz kalkulacyjny z formułami, aby można było zarządzać stanem pokoi w przedziale Najlepszej Możliwej Ceny (Best Available Rate). Jeżeli jesteś obiektem średnim i dużym, zainwestuj w najlepszy system zarządzania dochodem, na jaki cię stać. Zobaczysz zdrowy ROI (Return On Investment), jeżeli wstawisz w to miejsce twój wewnętrzny system. Będziesz również chciał określić, kto będzie zarządzał dochodem na podstawie dnia, tygodnia i miesiąca? Co prowadzi do następnej sekcji czyli

- System zarządzania obiektem. Inwestycja w dobry PMS (property management system) jest warta każdych pieniędzy. Jakkolwiek większość tych systemów może tworzyć raporty i dane, których potrzebujesz, aby odpowiednio zarządzać obiektem. Kwestią jednak jest - jak dobrze obecna załoga zna system. Często system został wdrożony a szkolenie przeprowadzone jedynie w oparciu o podstawy i ważniejsze punkty systemu, ale z tego powodu nikt z tych, którzy pozostali nie pamięta, gdzie umieszczać raporty skarg i zażaleń, jak gromadzić nagłowki pocztowe lub adresy emailowe dla celów Zarządzania Relacjami z Klientem (Customer Relationship Management) itd. Zadzwoń do dostawcy i zapytaj, czy są jakieś uaktualnienia systemu, które możesz zakupić i wdrożyć dla jak najlepszego funkcjonowania, na jakie cię stać.

- Strona internetowa i optymalizacja wyszukiwarek. Tylko dlatego, że siostrzeniec, przyjaciel lub przyjaciel przyjaciela (wstaw w wolne miejsce) tworzy strony internetowe, oprzyj się pragnieniu, aby do nich zadzwonić! Jeden z hoteli, który znałam, poszedł za tą strategią i osiem miesięcy czekał na dokonanie korekt ponieważ developer strony internetowej musiał wykonać swoją dzienną pracę! Całą książkę można by napisać na ten temat, ale w skrócie – znajdź kogoś, kto specjalizuje się w przemyśle hotelowym – a takich jest wielu. Najpierw i przede wszystkim, pomyśl o funkcjonalności a nie samej sztuce. Możliwość dla potencjalnego gościa, aby sprawdzić dostępność pokoi i dokonać rezerwacji w „czasie rzeczywistym” jest dochodem tylko czekającym na wpłynięcie do twojego hotelu. Ułatw ludziom, aby dawali ci pieniądze! Kluczowe słowa i linki powinny być decydujące zanim kopia zostanie zapisana, a czy powinnam wspominać o dokładnym raportowaniu ruchu w sieci?

- Obecność GDS i potencjał rezerwacji. Jedną z mądrzejszych inwestycji, jaką możesz dokonać jest wynajęcie firmy do obsługi bezpłatnego numeru rezerwacji 0800 i umieszczenie Globalnego Sytemu Dystrybucji (GDS), który będzie odbierany przez kanały e-commerce. Przede wszystkim, prawdopodobnie oczekujesz, że załoga recepcji będzie jednocześnie obsługiwać gościa i w tym samym czasie sprzedawać rezerwacje. Zły pomysł! Wielu twoich recepcjonistów może być zatrudnionych ponieważ lokalne zasoby pracy są ograniczone, mogą oni ładnie uśmiechać się, ale nie być dobrym w sprzedawaniu. Nawet jeżeli byliby, musiałbyś poświęcić więcej czasu i pieniędzy szkoląc ich, aby robili to bez przerwy kompensując rotację. Dodatkowo, kiedy telefony są najbardziej zajęte obsługiwaniem rezerwacji w szczytowym sezonie, hotel jest również zajęty.

- Sprzedaż grupowa. Dobrze zaplanowane wysiłku na polu sprzedaży grupowej mogą wspomóc twój obiekt po sezonie i maksymalizować dochód w okresie szczytowym. Bezpośrednie zbadanie generatorów dochodu u jednego z klientów poprowadziło nas w kierunku promowania wesel w szczytowych sezonach w weekendy ponieważ pokoje były gwarantowane po wyższej cenie a średnia cena bankietu na osobę wynosiła 86$, nie włączając alkoholu, co napływało obficie do obiektu ponieważ nikt nie jechał do domu. Czy moglibyśmy otrzymać wyższą cenę za pokój – tak, tylko odrobinę, ale czy moglibyśmy wówczas zwiększyć tygodniowy dochód z bankietów z 10 tyś $ na 15 tyś $? Nieprawdopodobne.

Powyżej przedstawiłam tylko szczyt góry lodowej. Mam jednego klienta – niezależny hotel, którego case study chciałam włączyć do tego artykułu, ale nie mogłam dotrzeć do niego z prośbą o zgodę na jego publikację– jest zbyt zajęty osiągając obecnie obłożenie 92%, z mniej niż 40% w ubiegłym roku. On płynie z falą, a nie tylko się na niej unosi.
Wystarczająco powiedziane!

Carol Verret

© Copyright Carol Verret
Tytuł oryginału " Independent Hotels & Resorts - Ride the Wave or Float with the Tide?"
Reprint i tłumaczenie artykułu przez ehotelarz.com za zgodą autora.

Carol Verret – od 1999 Prezes firmy Carol Verret Consulting and Training - zajmującej się konsultingiem oraz szkoleniami w hotelarstwie, jej specjalnością są: zarządzanie dochodem (revenue management), sprzedaż w hotelu, obsługa klienta oraz zagadnienia human resources, autorka licznych publikacji, prowadzi szkolenia ze sprzedaży on-line.

Kontakt:
Carol Verret
Carol Verret Consulting and Training
email:
carol@carolverret.com
www.carolverret.com



www.hotelinfo24.pl