Zapytaj o to, co czyni cię wielkim

2006-10-16, 09:15:00

„Nakierujemy cię na to, kim jesteśmy – na nasze serce, naszą duszę, nasze cele, naszą wizję i nasze marzenia, abyś mógł do nas dołączyć, a nie tylko dla nas pracować. Masz prawo znać nasze nadzieje, nasze marzenia i nasze cele” - Horst Schultze, były President & CEO Ritz Carlton zwracając się do nowych pracowników (Harvard Business School Case Study 7/02)

Wierzę, że większość ludzi biznesu, jeśli da im się szansę, chce uczynić swoją markę lepszą i bardziej konkurencyjną, aby osiągać bliźniacze cele: przyzwoity zysk oraz długookresową lojalność klienta. Rzeczywistość jest jednak trudna. Wielu po prostu nie wie, jak wspiąć się na kolejny poziom: stworzenia nadzwyczajnej marki, której suma jest większa niż poszczególne jej składniki. Czym jest zatem nadzwyczajna marka? Zaczyna się ona od absolutnej pewności - kim jesteś i co sobą reprezentujesz. Nazywam to „miecz w piasku” – kilka kluczowych wartości, pobudzonych do życia przez doświadczenie, które doprowadziło cię do twojego biznesu i zachęcało każdego dnia do powrotu na pole bitwy. Tak jak Pan Shultze powiedział swoim rekrutom, twoi współpracownicy (a rozszerzając: również goście) mają prawo znać twoje „nadzieje, marzenia i cele”.

Drugim elementem jest głębokie zrozumienie oczekiwań twojego klienta, z jednym zastrzeżeniem: nie ma rzeczywistej wartości używanie jako znaczącego kryterium bieżących oczekiwań klienta. Większość oczekiwań ludzi jest przekraczanych już w momencie, kiedy otrzymują oni podstawowe usługi świadczone w sposób uprzejmy czy produkty podane zgodnie z zamówieniem. Wejdźmy zatem głębiej i wyszperajmy, jakie są nadzieje twojego klienta wokół doznania, jakie dostarczasz i uczyńmy je punktem odniesienia do pomiarów standardu. Nie tylko zobaczysz, co trzeba wyeliminować, ale również elementy i atrybuty, które powinieneś pielęgnować. Daje to pogląd całkowicie różny od tego, który rozwijasz zarówno w twojej opowieści o marce, jak i praktycznych procesach potrzebnych do jej dostarczania.

Po trzecie, musisz rozwinąć swoją opowieść, która nie tylko opisuje idealne doznanie gościa, ale zawiera w sobie ożywioną siłę, oddającą twoją prawdziwą wartość i nadzieję twojego klienta. Opowieść ta staje się pniem drzewa biznesu i jeszcze wszystkim, co się z niego wywodzi. Zawiera w sobie to: jak i z kim robisz interesy, sposoby w jaki zatrudniasz i szkolisz ludzi aż do znaczenia, jakie wpajasz w każdym momencie doznania klienta. Jest to cały system biznesu, którego duszą jest twoja opowieść.

Teraz pozwól, że dam ci kilka pytań, aby zadać je sobie, jeżeli chcecz udać się w podróż, której celem jest nadzwyczajna marka.

Pięć pytań nadzwyczajnej marki (Remarkable Branding):
1. Jaka jest jedyna i najważniejsza wartość, którą hołdujesz w swoim biznesie?
2. Czy twoi współpracownicy umieją powiedzieć, czym ona jest? Czy motywuje ich to do bycia nadzwyczajnymi?
3. Co lubią twoi goście i czego nie lubią, z tego co robisz i jak to robisz?
4. Jak opisałbyś twój biznes lub koncepcję nieznajomemu? Jak twój gość by cię opisał? Twoją załogę?
5. Jak poznajesz, czy twoi klienci są lojalni, a nie tylko zadowoleni?

Jest cała masa innych pytań, ale zacznij na razie od tego. Gospodarka usługowa skończyła się ponieważ satysfakcja klienta nie jest juz dłużej gwarancją zamiaru jego powrotu, a oczekiwania gości przeciętnością. To co czyni cię wielkim to doskonałość twojego produktu i usługi. A to co czyni cię nadzwyczajnym to niewytłumaczalna kombinacja uczucia i wysublimowanych, nieświadomych skojarzeń, jakie goście mają, kiedy cię widzą lub o tobie myślą. Całkowicie odległe od logiki i racjonalności, mieszczą się w części umysłu zwanej “amygdala”. Są one tam, aby twoja wielkość mogła się zagnieździć.

Jeżeli czujesz się na siłach, aby podzielić się ze mną twoimi spostrzeżeniami – byłoby mi bardzo przyjemnie na nie odpowiedzieć. Jeżeli nie, niech te pytania staną się trampoliną do nadzwyczajności.

Richard Hendrie

© Copyright R. Hendrie, Link Inc. Remarkable Branding
Tytuł w oryginale "Ask what makes you great"
Reprint i tłumaczenie artykułu przez ehotelarz.com za zgodą autora.

Richard Hendrie – Prezes i CEO w Link Inc. Remarkable Branding, mówi o sobie że jest weteranem z ponad 30 letnim stażem w hotelarstwie i gastronomii, konsultant ds. strategii i marketingu wielu sieciowych restauracji, specjalista od sprzedaży, tworzenia przeżycia oraz lojalności klienta, twórca Method Marketing – kompleksowego podejścia łączącego mechanizm i sztukę komunikacji marketingowej, finezję przygotowania dań, tworzenie przeżycia oraz rzeczywistość prowadzenia zyskownej restauracji.

Kontakt:
Richard Hendrie
Link Inc. Remarkable Branding
email:
rick@remarkablebranding.com
www.remarkablebranding.com



www.hotelinfo24.pl