Rozwiązania na reklamacje gości dotyczące korka od wina

2008-03-22, 11:43:55

Powiedzenie „Klient ma zawsze rację” niekoniecznie ma zastosowanie w przypadku zakorkowanego wina. Ogromna większość ludzi nie wie nawet, o co chodzi. Często, tym co wyczuwają jest na przykład ziemistość w smaku Grand Cru Burgundy. Być może nie są do tego specyficznego smaku przyzwyczajeni, mówią więc, że wino ma posmak korka, mówi Fernando Beteta, dyrektor ds. wina w Park Hyatt Chicago.

Nie oznacza to, że wino z domieszką korka powstaje tylko w ludzkiej wyobraźni. Beteta mówi, że około 3 procent jego zapasów wina „przechodzi” korkiem, każdego roku, a niektóre szacunki pokazują wartości pomiędzy 7, a 10 procent butelkowanego wina, które serwowane na całym świecie jest zepsute posmakiem korka.

Dla takiego degustatora win jak Beteta, wino z posmakiem korka jest nieomylnie rozpoznawane: spleśniały zapach mokrej tektury, spowodowany organiczną mieszaniną trichloroanisoli (TCA).

Wzrastająca liczba wytwórni win, szczególnie w Nowym Świecie, w krajach takich jak Australia, Nowa Zelandia i Stany Zjednoczone, zaczęła wymieniać korki, na rzecz metalowych nakrętek lub syntetycznych zamknięć. Jednak Beteta mówi, że korek jest w dalszym ciągu preferowanym zamknięciem dla długotrwałego składowania ponieważ korek, z roku na rok, rozszerza się i szczelnie wypełnia przestrzenie wokół szyjki butelki.

Oczywiście, nic z tych rzeczy nie liczy się, kiedy personel hotelowy jest konfrontowany z klientem skarżącym się, że jego wino ma posmak korka. Oto kilka sposobów, które według Betety, mogą pomóc hotelowi w przejęciu kontroli nad sytuacją:

  • Posmakuj wino, przed podaniem go klientowi. Jeżeli gość zamawia całą butelkę wina, osobiście udaję się do piwniczki, przynoszę tę butelkę, pokazuję etykietę, otwieram ją i smakuję wino. Tym sposobem wiemy czy wino jest pełnowartościowe czy nie, zanim spróbuje go klient. To jest tak, jak w sytuacji, kiedy szef kucharzy smakuje sos, zanim opuści on jego kuchnię - mówi Beteta.
  • Nie zachęcaj gościa do sprawdzenia korka, zanim nie spróbuje wina. Zaprzestałem prezentacji korka na srebrnym talerzu i pozwalania klientom na jego dotykanie lub wąchanie” mówi Beteta. „Korek jest jak szklana kula jasnowidza, zakładając, że wino jest skażone korkiem.”
  • Zbuduj aktywną kartę win wokół profilu swojego klienta. Gość może ciągle żądać drugiej butelki, chociaż wino nie jest zakorkowane. Beteta radzi, aby przed wymianą butelki, spytać klienta, na jakie wady wina się uskarżają. Jest duże prawdopodobieństwo, że gość po prostu chciał bardziej popularnego gatunku wina owocowego z Nowego Świata.

Gerald D. Boyd



www.hotelinfo24.pl