Roszczenia wobec hotelu przysługujące poszkodowanemu

2008-03-29, 13:42:45

Zgodnie z Kodeksem Cywilnym prowadzący hotel odpowiada za utratę lub uszkodzenie rzeczy należących do gościa hotelowego.

W przypadku kradzieży w hotelu lub na skutek awarii różnego rodzaju instalacji, kiedy ulegają uszkodzeniu rzeczy gości hotelowych, poszkodowany może domagać się odszkodowania od prowadzącego hotel. Płaci on bowiem za rzecz znajdującą się w pokoju hotelowym lub umieszczoną w miejscu wskazanym przez pracownika hotelu lub na ten cel przeznaczonym (np. w przechowalni bagażu dla gości, którzy przybyli do hotelu za wcześnie i czekają na rozpoczęcie się doby hotelowej). Odszkodowanie przysługuje poszkodowanemu, który powierzył swoje rzeczy utrzymującemu hotel albo jego pracownikowi (np. w celu dostarczenia ich do pokoju hotelowego).

W takich sytuacjach prowadzący hotel ponosi odpowiedzialność, nawet gdy w widocznym miejscu powiesi ogłoszenie, że za rzeczy wniesione do hotelu nie odpowiada. Nie może też zawrzeć z gościem hotelowym umowy wyłączającej jego odpowiedzialność. Zarówno taka umowa, jak i ogłoszenie nie są ważne.##

Natomiast za szkody nie odpowiada, gdy wynikły one wyłącznie z właściwości rzeczy wniesionej (np. w razie gnicia jedzenia albo awarii maszynki do golenia na skutek jej wady konstrukcyjnej) albo wyłącznie z winy poszkodowanego lub osoby, która mu towarzyszyła, odwiedziła go czy też była przez niego zatrudniona.

Poszkodowany powinien zawiadomić prowadzącego hotel zaraz po otrzymaniu wiadomości o szkodzie. Tylko wówczas będzie mu przysługiwało roszczenie o naprawienie tej szkody. Warunek ten nie musi być spełniony tylko wówczas, gdy szkodę wyrządził utrzymujący hotel, bądź jeśli zniszczeniu albo kradzieży uległa rzecz, którą przyjął on na przechowanie.

Przykład dochodzenia roszczeń w przypadku kradzieży:

Gość hotelowy wraz z małżonką został zakwaterowany w pokoju hotelowym. Wychodząc z pokoju, zamknęli oni drzwi na klucz, który zostawili w recepcji. Po powrocie zauważyli wyłamany zamek do walizki, z której ubrania gości o sporej wartości. Od razu powiadomili o tym pracownika recepcji oraz kierownika hotelu. Kierownik hotelu odmówił zapłaty odszkodowania, twierdząc, że gość hotelowy powinien udowodnić posiadanie tych rzeczy. Czy kierownik hotelu ma rację?

ROZWIĄZANIE: Kierownik hotelu powinien wypłacić odszkodowanie poszkodowanemu gościowi. Zginęły rzeczy, które wniósł on do pokoju hotelowego. Ubrania nie należą do rzeczy, które należy oddać do sejfu, więc gość hotelowy miał prawo trzymać je w walizce. Poszkodowany dopełnił też wszystkich formalności, ponieważ od razu o kradzieży zawiadomił prowadzącego hotel. W tej sytuacji - skoro nie zapłacono odszkodowania za ukradzione rzeczy - może wystąpić do sądu z pozwem o odszkodowanie przeciwko prowadzącemu hotel.

Źródło: Gazeta Prawna – 27.03.2008 r.



www.hotelinfo24.pl