Poczęstunek w trakcie targów to reklama czy reprezentacja?

2008-04-26, 13:46:21

Hotel zamierza zaprezentować swoje wyroby na ogólnopolskich targach. Oprócz opłaty za wynajęcie stoiska ponosi również wydatki m.in. na skromny poczęstunek dla osób, które chcą porozmawiać i zapoznać się z ofertą. Czy tego typu wydatki można zaliczyć do kosztów podatkowych?

Niewątpliwie są to wydatki związane z prowadzoną działalnością. Spółka chce bowiem zachęcić klientów do zakupów, a przygotowanie atrakcyjnego stoiska na targach jest na to dobrym sposobem. Istnieje jednak ryzyko, że organy podatkowe automatycznie zastosują tu art. 16 ust. 1 pkt 28 ustawy o CIT, który mówi, że nie można odliczyć od przychodu „kosztów reprezentacji, w szczególności poniesionych na usługi gastronomiczne, zakup żywności oraz napojów, w tym alkoholowych”. ##

W takim przypadku spółka powinna argumentować, że oferowanie poczęstunku zwiedzającym nie jest działaniem reprezentacyjnym. Wydaje się, że są na to szanse, ponieważ reprezentacja wiąże się z okazałością i wytwornością (tak wynika z pisma Ministerstwa Finansów z 17 lipca 1995 r., PO4/AK-722-702/95, wielokrotnie powtarzanego w interpretacjach urzędów). Tymczasem przygotowanie przekąski dla uczestników targów jest normalnym, standardowym zachowaniem.

Podobnie wypowiedziała się Izba Skarbowa w Poznaniu w interpretacji z 13 lutego 2008 r. (ILPB3/423-235/07-2/MC). Spółka pytała o zakupy usług kateringowych oraz artykułów spożywczych na targi, w których uczestniczy. Prezentowane są tam jej produkty, wyroby, usługi i reklamowana jest marka firmy. Zdaniem spółki kwalifikacja podatkowa wydatków powinna odnosić się do całości przedsięwzięcia. A udział w targach ma na celu promowanie firmy i rozpowszechnianie wiedzy o możliwościach wykorzystywania jej produktów. Przyczynia się to do wzrostu sprzedaży.

Izba skarbowa twierdzi: „Wydatki na zakup usług kateringowych, artykułów spożywczych, stanowiących zwyczajowy poczęstunek kontrahentów i należących do powszechnie obowiązujących kanonów kultury, oraz koszty występów artystycznych podczas imprez o charakterze reklamowym, promocyjnym czy targów, wystaw, sympozjów oraz pokazów mogą zostać uznane za koszt uzyskania przychodów, o którym mowa w art. 15 ust. 1 ustawy o CIT, pod warunkiem, że przedmiotowe wydatki nie będą posiadały charakteru wytworności lub okazałości oraz będą gospodarczo i racjonalnie uzasadnione”.

W sprawie kosztów udziału w targach wypowiedział się też Podlaski Urząd Skarbowy w interpretacji z 21 maja 2007 r. (PO-II/423/15/AN/07). Jeden z wydatków to wyposażenie stoiska. Goście mogą przekąsić coś słodkiego i napić się, również mocniejszych trunków. Przedstawiciele wystawcy zapraszają też klientów do wynajętej restauracji. Zdaniem występującej o interpretację spółki wszystkie wydatki związane z uczestnictwem w targach to koszty reklamy. Jak czytamy w odpowiedzi: „wydatki w postaci wynajmu powierzchni wystawienniczej, zabudowania tej powierzchni oraz jej urządzenia i wystroju, wydrukowania folderów i katalogów reklamowych, nabycia gadżetów reklamowych opatrzonych logo firmy, zakupu innych towarów, takich jak kwiaty, słodycze, napoje i inne artykuły spożywcze (niemające charakteru wytworności lub okazałości) ogólnie dostępne dla uczestników targów, koszty transportu ww. eksponatów na miejsce organizowania targów oraz obsługi stoiska przez hostessy stanowią jej koszty uzyskania przychodów, jako wydatki związane z reklamą. Natomiast koszty poniesione w związku z zakupem usług gastronomicznych, alkoholu lub innych kosztownych prezentów, nieopatrzonych logo firmy, z przeznaczeniem dla potencjalnych klientów biorących udział w targach, należy zakwalifikować do kosztów reprezentacji, niestanowiących podatkowych kosztów uzyskania przychodów”.

Źródło: Rzeczpospolita – 24.04.2008 r.



www.hotelinfo24.pl