Przekaz dla załogi kelnerskiej

2006-11-10, 20:37:58

Ten artykuł przeznaczony jest głównie dla kadry kelnerskiej. Jeśli jesteś menadżerem lub właścicielem, polecam podzielić się nim ze swoimi pracownikami. Co najmniej spowoduje to dyskusję pomiędzy wami.

Mój wcześniejszy artykuł skupiał się na kierownictwie traktującym kadrę kelnerską jak prawdziwych pracowników, a nie jako zbyteczną kadrę marginesową. Ten artykuł skupia się na tym, aby załoga kelnerska nie dała się traktować w ten sposób. Tak, to od ciebie zależy, aby upewnić się że jesteś traktowany z należnym ci szacunkiem. Oznacza to, że musisz to zarobić na ten szacunek i utrzymać go poprzez spokojne i konsekwentne zwyczaje pracy.

Wszystko zaczyna się od tego, jak zaprezentujesz się na swojej pierwszej rozmowie o pracę. Trudno zmienić albo cofnąć pierwsze wrażenie. To tak jakby pchać linę pod górę, nie da się! Ubierz się, jakbyś wybierał się na rozmowę o pracę biurową. Ubierz się w garnitur lub coś równie odpowiedniego. Myślenie, że przyjście w modnych dżinsach i podkoszulku, ponieważ będziesz nosił bojówki i pola, jest ogromnym błędem. Kierownicy chcą widzieć, że dbasz o wygląd i higienę. W końcu będziesz zajmował się żywnością, które trafi do konsumpcji przez klientów, powinieneś więc być czysty!

Następnie pamiętaj o pełnym i aktualnym życiorysie. Niektóre restauracje nie będą wymagały wypełniania całych formularzy aplikacyjnych, jeśli będą miały twój życiorys do wglądu, który może mieć więcej informacji niż podanie. I dodatkowo wydasz się bardziej profesjonalnym i zorientowanym na szczegóły, jeśli masz życiorys, nawet jeśli niewiele w nim jest.

Te dwa pierwsze zadania pokazały o tobie dwie rzeczy: dbasz o siebie i traktujesz swoją karierę poważnie - nie powinno się ciebie traktować jako pracownika marginesowego.

Kiedy już zdobędziesz pracę, pamiętaj, że oczekuje się od ciebie, iż będziesz wykonywał swoje obowiązki pod małym lub bez nadzoru. Co nie oznacza, że możesz nakrywać stoły po tym, jak raz pokazano ci jak to robić. To również oznacza, że możesz wykonujesz swoją pracę jedynie z minimalnymi rozmowami ze współpracownikami. Konwersacja jest w porządku. Ale to kiepski interes, kiedy klienci usłyszą twoje prywatne rozmowy oczekując na obsłużenie. Oznacza to również, że jesteś w stanie zostawić „swój bagaż” za drzwiami, kiedy przychodzisz do pracy. Mogłeś złapać gumę w drodze do pracy albo twoja dziewczyna zerwała z tobą zeszłej nocy, ale przedstawienie musi trwać nadal! Twoi klienci mają własne problemy i zajęcia i nie płacą ci za dorzucanie twoich niepowodzeń do stojącej przed nimi zupy! Tłumaczenie poprzedniego paragrafu: bądź profesjonalistą. Kiedy idziesz do lekarza albo dentysty zazwyczaj nigdy nie słyszysz o ich prywatnych problemach, kiedy wchodzą do gabinetu by cię zbadać. Płacisz o wiele za dużo, aby jeszcze przejmować się ich problemami. Twoi klienci myślą tak samo o restauracji. Płacą za dużo, nie licząc do tego napiwku, aby wysłuchiwać o złym dniu lub życiu kelnera.

Przejmij stery! Zrozum, że jesteś niezależnym sprzedawcą dla restauracji. Poznaj menu jak własną kieszeń. Dowiedz się, jak kucharz przygotowuje potrawy. Zrób coś ponad plan. Jeśli klient spyta się, gdzie jest najbliższy kiosk z gazetami, wysil się i idź mu ją kupić! To niby niewiele, ale znaczy to bardzo dużo dla klientów. Nikt nie lubi krążyć po restauracji jak po labiryncie. Toaleta lub telefon są dla ciebie łatwe do odnalezienia, bo tu pracujesz! A klient może tu być po raz pierwszy w życiu.

Kontynuując, twój image zawiera w sobie również to, że przychodzisz do pracy zawsze na czas albo nawet wcześniej, żeby zająć się czymś dodatkowym lub dopracować to, co zostało ci przydzielone. Uznawaj dodatkową pracę jako czas na przygotowanie. Wszyscy dobrzy sprzedawcy przygotowują się wcześniej; twoja praca nie powinna się w tym różnić. Zaczniesz zarabiać wielkie pieniądze, kiedy drzwi się otworzą, a wykonana przez ciebie praca pomoże ci lepiej zająć się klientami.

To co zaraz powiem, słyszymy cały czas. A to dlatego, że to prawda! Twój wygląd! Kąp się i korzystaj z odpowiednich dezodorantów. Twoje włosy powinny być czyste i zaczesane, tak, aby nie mogły wpaść do jedzenia. Upewnij się, że twój strój jest czysty, wyprasowany i kompletny. Kompletny, to znaczy, że zawiera wszelkie potrzebne ci narzędzia: korkociąg, długopisy i papier, na którym zapiszesz zamówienia. Nie chciałbyś przecież, aby twój lekarz badał cię z krwią i innymi substancjami na ubraniu, które pozostały po poprzednim pacjencie. Wszyscy chcemy, aby nasi lekarze i pielęgniarki byli schludni i czyści; twoi klienci oczekują tego samego od ciebie!

Mów wyraźnie i na tyle głośno, by każdy mógł cię usłyszeć i zrozumieć. Nie ma nic gorszego od mamroczącego kelnera…może oprócz mamroczącego oraz niezdarnego kelnera! Poćwicz w drodze do pracy z łamańcami językowymi, aby rozgrzać język i wargi. Jesteś przecież profesjonalnym mówcą! Traktuj dobrze swoje ciało i dbaj o swoje struny głosowe!

I kolejna sprawa w byciu profesjonalistą: dbanie o ciało i zdrowie. Pij dużo wody i wysypiaj się. Imprezuj w swoje wolne dni! Wiem, brzmi to tak, jakbym mówiła ci, jak przeżyć własne życie - ale nie robię tego! Mówię tylko, co zrobi z ciebie profesjonalistę i pozwoli ci więcej zarabiać! Pozytywne nastawienie zaczyna się od dobrego zdrowia.

Nie oczekuj bycia traktowanym jak profesjonalista, dopóki nie zaczniesz się zachowywać w odpowiedni sposób. To twoje życie i twoja kariera. Przejmij nad nimi kontrolę! Bądź dumny z tego kim jesteś i co robisz, a i inni też będą! Będą traktowali cię jak profesjonalistę, którym jesteś!

Ale pamiętaj, wizerunek, jaki tworzysz, to osoba, jaką widzą twoi klienci.

Susie Ross


© Copyright Susie Ross, Waiter Training
Tytuł artykułu w oryginale "A Message for Wait Staff"
Reprint i tłumaczenie artykułu przez ehotelarz.com za zgodą autora.

Susie Ross – założycielka firmy Waiter Training, 15-letnią karierę w branży restauratorskiej, rozpoczynała jako kelner, obecnie instruktor szkoleń z obsługi kelnerskiej łączących elementy zabawy, komunikacji i aktorstwa, autorka podręczników szkoleniowych. Podkreśla, że najważniejsza w tym zawodzie jest kreatywność oraz sugestywna sprzedaż.

Kontakt:
Susie Ross
Waiter Training
email:
susan@waiter-training.com
www.waiter-training.com



www.hotelinfo24.pl