Sobota 20 Kwiecień 2024

redakcja@hotelinfo24.pl | Reklama w serwisie

Strona główna » Pion hotelowy » Szkolenie recepcji w zakresie gościnności może...

Artykuły serwisu


Szkolenie recepcji w zakresie gościnności może wygenerować przyszłe dochody


Dodano: 2011-07-07

Drukuj


Jeżeli chodzi o wywieranie pozytywnego pierwszego wrażenia, to rola pracownika recepcji jest bez wątpienia najważniejsza spośród jakichkolwiek innych pracowników hotelu. Dla gości rezerwujących usługi hotelowe przez internet lub za pośrednictwem innych źródeł, recepcja jest ich pierwszym kontaktem z hotelem, wobec czego odpowiada za wykreowanie najkorzystniejszego pierwszego wrażenia. Nawet dla tych, którzy rozmawiali przed przyjazdem z hotelowym zespołem rezerwacyjnym, ich pierwsze doświadczenie z recepcją ustawia odbiór hotelu już na cały pobyt.

Goście, którzy odnieśli pozytywne wrażenie przy zameldowaniu, z pewnością będą bardziej wyrozumiali później, jeżeli będą mieli zastrzeżenia lub skargi w czasie dalszego pobytu w hotelu. Innymi słowy, jeżeli ich pierwsze doświadczenia w kontakcie z recepcją są pozytywne, w trakcie dalszego pobytu bardziej będą skłonni do wybaczania ewentualnych wpadek, kiedy na przykład taca z usługą room service zostanie dostarczona do ich pokoju zbyt późno, kiedy zepsuje się klimatyzacja lub kiedy prośba dotycząca housekeepingu zostanie przeoczona.

I odwrotnie, goście którzy mają nienajlepsze doświadczenia z pierwszego kontaktu mogą stać się wyjątkowo krytyczni. Spędzą resztę swojego pobytu na wyszukiwaniu rzeczy, które będą dodawać do swojej „listy”, którą wręczą swojemu prawnikowi, następnego poniedziałku po powrocie z hotelu.

Kiedy lata temu wspinałem się po szczeblach kariery hotelowego managementu zawsze mówiono nam, że niezadowolony gość, przekazuje tę informację 9-10 innym osobom. Obecnie w dobie mediów konsumenckich i sieci społecznościowych, potencjalny wpływ nieformalnej reklamy „word-of-mouth” jest dużo większy. Potencjalny negatywny (lub pozytywny) wpływ opinii gości w TripAdvisor, a nawet indywidualnych wpisów na prywatnej stronie w Facebooku lub Myspace, jest prawie niewyobrażalny w porównaniu ze starymi czasami, kiedy musieliśmy się martwić tylko o to, jaki wpływ będzie to miało na przyjaciół i znajomych gościa.



Na nieszczęście, tak jak to było od zawsze, większość aktualnie przeprowadzanych szkoleń w recepcjach ma ciągle jeszcze charakter stanowiskowy z niewielkim lub pośrednim wpływem na zarządzanie ze strony wyższego lub średniego szczebla kierownictwa. Zamiast tego, dobrze zapowiadająca się gwiazda recepcji spędza swój pierwszy dzień w pracy śledząc poczynania jakiegoś pracownika z dłuższym stażem, który akurat wtedy ma swój dyżur, kogoś kto nie ma prawdopodobnie umiejętności w zakresie szkolenia i niewiele, jeżeli w ogóle, jakichkolwiek podstaw w tej dziedzinie.

Czy pamiętacie grę w „Głuchy telefon” lub inne dziecięce zabawy tego rodzaju, w które wszyscy graliśmy będąc dziećmi, gdzie pierwsza osoba wymyślała historię i opowiadała ją następnej, a ta kolejnej, itd.? Czy pamiętasz jak bardzo ta historia różniła się od oryginału w swej końcowej wersji, kiedy została opowiedziana przez trzy, cztery osoby? Korzystając z tej analogii, łatwo jest sobie wyobrazić jak ważne procedury, standardy i procesy nie są odpowiednio komunikowane nowemu personelowi i w ten sposób dewaluowane.

Łatwo jest również wyobrazić sobie dlaczego w recepcjach jest tak wysoki wskaźnik fluktuacji kadr. Szczególnie wtedy, kiedy pomyślisz sobie jak stresująca może być taka sytuacja dla pracowników nowo zatrudnionych, nastawionych na rozwój swojej kariery zawodowej, z których większość chce dać z siebie wszystko, po przejściu wymagających procedur kwalifikacyjnych stosowanych przez wiele hoteli, udowadniając w ten sposób, że naprawdę kochają pracę z ludźmi!”

Hotelowi menedżerowie w dzisiejszych czasach muszą uznać, jak ważne jest to, aby właściwie docierać do nowego personelu, szczególnie tego zatrudnionego w recepcjach oraz utrzymywanie wewnętrznych sformalizowanych procedur dla pracowników nowo zatrudnianych, jak i dla celów szkoleń bieżących.

Oto kilka propozycji szkoleń dla pracowników nowo zatrudnianych w recepcjach:
- Uświadom sobie, że struktura pierwszego dnia pracy nowego pracownika kreuje na nich pozytywne pierwsze wrażenie, w taki sam sposób jak ma to miejsce w przypadku naszych gości.
- Pierwszym zadaniem nie powinna być nauka obsługi pulpitu kontrolnego, ani recepcyjnego komputera, który nieumyślnie przesyła nam komunikat „jesteśmy tu do obsługi tego komputera; czasami goście przeszkadzają nam swoimi życzeniami”
- Zamiast tego, pierwsze kilka godzin w pracy powinno być poświęconych rozmowie o koncepcji, takiej jak aktywna (wobec pasywnej) obsługa gościa i/lub świadczenia szczerej, autentycznej obsługi (wobec sformalizowanej, automatycznej) i jak ten poziom obsługi wpływa korzystnie na wszystkie zainteresowane strony, włącznie z zyskownością hotelu. Idealnie byłoby, aby ta dyskusja przeprowadzona była z doświadczonym pracownikiem kierownictwa wyższego szczebla, takiego jak dyrektor naczelny, jego zastępca, dyrektor ds. sprzedaży i marketingu.
- Stwórz stosowną orientację wobec nowo zatrudnianych i ich przygotowania do objęcia obowiązków służbowych. Posiadanie opracowanego sformalizowanego planu będzie gwarantować, że nowy pracownik zostanie zaznajomiony ze wszystkimi materiałami, które są dla niego niezbędne. Prośba o pisemne potwierdzenia zapoznania się z poszczególnymi zagadnieniami zwiększa ich poczucie odpowiedzialności.

Oto kilka sugestii względem bieżącego szkolenia pracowników recepcji.
- Większość hotelowych szkoleń z gościnności koncentruje się na technikach komunikacyjnych, takich jak kontakt wzrokowy, mowa ciała i umiejętności prowadzenia rozmów telefonicznych. Ten rodzaj szkolenia jest oczywiście ważny i powinien być częścią większego projektu. Aby zmaksymalizować transfer tego rodzaju szkolenia do miejsca pracy, poproś pracowników, aby sportretowali zarówno dobre, jak i złe przykłady i nagraj te wypowiedzi na video, a następnie odtwórz je na forum grupy. Portretowanie złych przykładów pokazuje, że w rzeczywistości istnieją złe sposoby wykonywania zadań, a ponadto szkolenie staje się przez to także edukacyjną zabawą. Pokazywanie prawidłowych sposobów postępowania pozwala pracownikom na demonstrację tego, że mogą wykonywać obowiązki dokładnie tak, jak tego nauczyli się w trakcie szkolenia.

- Oprócz technik komunikacyjnych, innym kluczowym komponentem jest szkolenie kreujące empatię i zrozumienie doświadczenia gości przeżywanego każdego dnia, po drugiej stronie recepcyjnej lady i po drugiej stronie telefonicznej linii. Przedyskutuj ze swoją grupą powody, dla których goście wybrali pobyt w waszym hotelu. Przypomnij im, że nie zawsze znaleźli się tam świętując uroczystości weselne, zdarzają się przecież także pobyty związane z pogrzebami. Nie zawsze jest to przyjemne spotkanie biznesowe, bo może być zorganizowane w celu ogłoszenia zwolnień pracowników lub zamknięcia zakładu.

- Przedyskutuj z grupą, przez co musi przejść gość w trakcie podróży do hotelu korzystając z samochodu lub samolotu i napotykanych przez niego potencjalnych wyzwaniach zdarzających się w trasie, które mogą wyzwolić najgorszą stronę natury ludzkiej, nawet u najłagodniejszych osób. Zwróć uwagę na to, jak odpowiednie przywitanie może być punktem zwrotnym w zmianie nastroju gościa na cały dzień.

- Stwórz  bardzo krótką listę „podstawowych wartości”, których absolutnie trzeba przestrzegać. Przykładowo: „Goście zawszę będą odpowiednio przywitani po przyjeździe do hotelu”, albo „Rozmowy telefoniczne zawsze będą poprzedzane stosownym przywitaniem przez pracownika odpowiedzialnego za daną linię.” Przedyskutuj, w jaki sposób konsekwencja działań w tym obszarze może wpłynąć na powtarzalność biznesu, nieformalną reklamę „word-of-mouth”, konsumenckie media i wpisy w sieciach społecznościowych. Uczyń pracowników odpowiedzialnymi poprzez konsekwentne wzmacnianie stanowiska pracy.

- Odwiedzaj popularne strony w mediach społecznościowych, takie jak TripAdvisor. Skłoń pracowników do ich czytywania i przedyskutuj to, jak techniki obsługi gościa zawarte w programach szkoleniowych mogłyby wpłynąć na zamieszczane wpisy.

Przede wszystkim upewnij się, że twój zespół zarządzający wie, że nie możemy i nigdy nie będziemy „wyszarpywać” jakiejś tam odrobiny czasu na prowadzenie szkoleń pracowników recepcji. Zamiast tego uczyń ze szkoleń priorytet i znajdź sposoby na zagwarantowanie im odpowiedniej ilości czasu – a nawet trochę środków budżetowych. Nawet mój piątoklasista zna się na matematyce i potrafi obliczyć, że potencjalny wpływ na dochody tylko jednej pozytywnej opinii gościa lub wpisu na stronie mediów społecznościowych z łatwością pokryje inwestycję w szkolenia.

Doug Kennedy


Komentarze:

Jak znależć dodatkową pracę w branży HoReCa? ...więcej»

Szafa ubraniowa najlepsza do szatni dla pracowników ...więcej»

Jak przeprowadzić skuteczną rekrutację pracownika na recepcje? ...więcej»

Śmierć gościa hotelowego ...więcej»

Jak ułatwić obsługę rezerwacji w Twoim hotelu/pensjonacie? ...więcej»

Standardowe procedury check in i check out w hotelu ...więcej»

Pokój hotelowy - definicja, rodzaje, wyposażenie ...więcej»

Czym jest usługa hotelarska? ...więcej»

Test dla hotelarzy 12 - Technik hotelarstwa ...więcej»

Test dla hotelarzy 8 - Technik hotelarstwa ...więcej»

Piękny Pałac, odremontowany i zaadoptowany na...

2018-06-08, 23:45:01 ~Zbigniew Hanke

Też jak jadę na rower to biorę dużą butelkę cisowianki,...

2018-05-15, 12:57:50 ~Agata

Fajnie, że Koneser będzie miał taką bogatą ofertę...

2018-03-24, 18:12:35 ~Karolina

"Prawdopodobnie" ... z tego co widziałem to Golden Tulip...

2018-03-06, 10:02:29 ~Paul VD

Warszawa a szczególnie Praga potrzebowała inwestycji...

2018-02-19, 19:49:28 ~klara

Świetna inicjatywa, podpisuję się obiema rękami. Dzieci...

2018-01-24, 16:51:44 ~anita

Jakie blisko 700 000 skoro nawet nie było pół miliona...

2018-01-16, 13:49:40 ~Brzeski

Koneser dla mieszkańców Pragi i nie tylko to wielka...

2018-01-14, 15:14:12 ~smakosz

Więcej o Dolinie Psarki można znaleźć na...

2018-01-09, 19:03:15 ~Michał

Copyright ©2008-2018 Hotelinfo24.pl - Wszelkie prawa zastrzeżone

O PORTALU | REGULAMIN SERWISU | REKLAMA W PORTALU  | KONTAKT

Ta strona wykorzystuje pliki cookie. Korzystając ze strony wyrażasz zgode na używanie cookie.  Więcej informacji