Środa 24 Kwiecień 2024

redakcja@hotelinfo24.pl | Reklama w serwisie

Strona główna » Obsługa gościa » Niewrażliwe słowa mogą wykreować wrażliwych...

Artykuły serwisu


Niewrażliwe słowa mogą wykreować wrażliwych gości!


Dodano: 2012-01-03

Drukuj


Kije i kamienie mogą pogruchotać mi kości, ale słowa nigdy nie zrobią mi krzywdy - chyba, że słowa zranią moje doznanie i doprowadzą do wściekłości. Pierwsza część tej klasycznej frazy, zazwyczaj kierowana do małych dzieci, uczy nas być twardymi i nie reagować nerwowo na to, co mówią inni. Jednak użycie lub dobranie złych słów, a nawet jednego słowa w komunikowaniu się z poszczególnym gościem, klientem lub konsumentem może doprowadzić do zakłóceń w procesie świadczenia obsługi, nawet jeśli intencje były dobre.

Jakież to słowa, które sprawiają, że goście zamiast się wściekać, są zadowoleni? Jak jedno drobne słowo lub fraza mogą doprowadzić do popełnienia wielkiego błędu? Uświadom sobie, w jaki sposób niektóre słowa i wyrażenia denerwują gości i dowiedz się, jak można ich unikać.

Ostatnio, po zakończeniu wycieczki narciarskiej do Utah, mój rachunek za usługi w kurorcie zawierał błędy, na co miałam dokumenty. Przedstawiłam sekwencję zdarzeń, które doprowadziły do błędu w rachunku, obejmującego daty, nazwiska i środki komunikacyjne wszystkich zainteresowanych. Była to całkiem starannie sporządzona baza informacji prezentująca jasny obraz tego, w jaki sposób do tego błędu doszło. Wydawało się, że jest to  oczywiste i łatwe do naprawienia. Kierowniczka, z którą rozmawiałam wysłuchała moich wyjaśnień i odpowiedziała: "Będę musiała dokładnie to zbadać i przyjrzeć się temu, co jak Pani sugeruje, się stało i do czego rości Pani pretensje.” Jej słowa wywróciły do góry nogami wspaniałe doświadczenia jakie, wyniosłam z tygodniowego wypoczynku i maksymalnie mnie zirytowały.



Używając słowa "roszczenie" rzuciła mi po prostu wyzwanie i dała do zrozumienia, że mi nie wierzy, że być może wymyśliłam sobie zgrabną historyjkę, że tak naprawdę ja, jako klientka nie mam racji. Byłam tak dumna ze zgromadzonych przez siebie informacji. Byłam tak pewna, że błąd zostanie natychmiast skorygowany w oparciu o mój dogłębny materiał faktograficzny. Byłam tak zadowolona z mojego spokojnego i uprzejmego zachowania zmierzającego do rozwiązania problemu. A jednak, kiedy użyła słowa "roszczenie", skronie zaczęły mi pulsować a krew mi się zagotowała. W tym momencie staliśmy się wrogami. Po wydaniu wielu pieniędzy w tym obiekcie i spędzeniu wspaniałego tygodnia owocującego wielu znakomitymi wrażeniami, ta jedna osoba i jej jedno słowo zmieniły wszystko. Opuszczałam ten kurort z całkiem nowym, negatywnym doświadczeniem. Wyjeżdżałam z poczuciem, że nie była po mojej stronie i nie liczyło się, że byłam ich klientką. Wątpię, czy taką intencję miało kierownictwo tego ośrodka i na to przeznaczało środki z budżetu marketingowego. A rzecz dotyczy tylko jednego słowa.

To, że jesteśmy nieczuli na słowa i zwroty, które sprawiają, że goście stają się na nie uwrażliwieni, może naprawdę skomplikować sytuację w kręgu zainteresowanych. Przemyśl niektóre nieporozumienia i emocje, które stały się udziałem jednej z często podróżujących  klientek i rozważ użycie, na przykład, takich słów: „Przyjrzę się temu i jeżeli ma Pani rację, zajmę się tym w trybie wewnętrznym.”

W poniższym przykładzie drobne słówko „czy” może wyprowadzić z równowagi. I w tym szczególnym przypadku tak właśnie było. Ten komentarz pojawił się ze strony managera w reakcji na skargę zdenerwowanego gościa na kogoś, kto dobijał się do drzwi jego hotelowego pokoju, mimo że na drzwiach wisiała tabliczka z napisem „nie przeszkadzać”. Odpowiedzialnym za łomotanie do drzwi był pracownik hotelu i inny gość, który twierdził, że ten pokój został mu właśnie wynajęty, w związku z czym musi być przygotowany i przez nikogo nie zajmowany. Ponieważ w pokoju znajdował się jeszcze dotychczas go zajmujący gość i nie zamierzał się wyprowadzać z tego powodu, iż jego żona znajdująca się także w tym pokoju, nabierała sił po operacji chirurgicznej, musiała to być oczywista pomyłka. Jednakże manager miał zdecydować „czy” ten gość miał rację. Wyglądało to na „bardzo niepewną”  sytuację. Oto co odkrył i przekazał gościowi, po dłuższym badaniu, nasz manager. "Po sprawdzeniu okazało się, że według naszego systemu pokój powinien być pusty i przygotowany do wynajęcia, więc to, co zrobiliśmy było właściwe."

Wypowiedziane przez managera słowa, bez owijania w bawełnę, dolały oleju do ognia i zakwestionowały fakty stwierdzone na miejscu. W rzeczywistości manager rozsądził sporną kwestię na korzyść systemu, w starciu z żywą istotą ludzką. Wypowiadając słówko "więc", manager zadecydował, że działając zgodnie ze wskazaniami systemu pracownicy hotelu byli usprawiedliwieni wobec przeprowadzonego najścia w imieniu nowego gościa i nie zastanowił się, jaki ta ingerencja miała wpływ na dotychczasowego gościa i na rekonwalescencję jego żony oraz setek dolarów wydanych przez nich w tym hotelu. Jakby tego było mało, gość ten jest jednym z najbardziej lojalnych i najczęściej korzystającym z usług tego hotelu gościem.

Wypowiedzenie tego słowa „więc” – po którym nastąpił jego komentarz doprowadziło do jeszcze większego dyskomfortu dla tego wystarczająco już zmaltretowanego psychicznie gościa, w porównaniu z miernym efektem dochodzenia przeprowadzonego przez tegoż managera.

Po tym i kilkunastu innych niedociągnięciach w obsłudze, dyrektor naczelny tego obiektu (dużego luksusowego hotelu, który składa się z setek pokoi, kompleksu willi wynajmowanych w systemie timesharingu i 27-dołkowego pola golfowego notowanego w PGA) musiał wykonać kilka telefonów z przeprosinami i podjąć działania w celu naprawienia sytuacji i przekonania gościa, że jego zaangażowanie w korzystanie z hotelowych usług w dalszym ciągu jest i będzie wysoko doceniane przez hotel. W przypadku obiektu takiej wielkości, dyrektor naczelny miał prawdopodobnie oprócz tej sprawy do załatwienia, która również spoczęła na jego barkach. Gdyby we wstępnej fazie kontaktu z gościem, opisywany tu manager nie wypowiedział tych dwóch małych irytujących trochę słówek "więc" i "jeśli", to popełniony na początku błąd można było w łatwy sposób rozwiązać, a gość, którego sprawa dotyczyła, poczułby się nawet lepiej umacniając się w swojej lojalności do usług oferowanych przez hotel. Dwa małe słówka eksplodowały gigantycznymi błędami.

Według Wikipedii "słowo jest najmniejszym elementem języka". Słowa mogą być niewiele znaczące, ale są również takie, które mają potężną siłę oddziaływania. Ponieważ są one elementami, które mogą być swobodnie dobierane, hotelarze powinni w większym stopniu uświadomić sobie konieczność potrzeby ukierunkowywania swoich pracowników w prawidłowym procesie ich dobierania w określonych sytuacjach. Kierownictwo i pracownicy działów pierwszej linii będą mogli zmierzać do zapewnienia świadczenia wyjątkowej jakości obsługi, kiedy lepiej zapoznają się z potęgą używanych słów i będą wiedzieli, jakich słów najlepiej unikać.

Czasami jedno proste słowo może znacząco zdeterminować lub zmienić oczekiwania. Ulubionym przez gościa słowem, które ma wiele definicji, jest słowo "wkrótce". Kiedy klient dzwoni do hotelu i słyszy w słuchawce automatyczny komunikat „Proszę poczekać, nasi konsultanci będą dostępni ‘wkrótce’” to wywołuje u niego efekt odpychający. „Wkrótce” jest takim wyrażeniem i określeniem, które nie definiuje precyzyjnie czasu. To prawie tak, jak w popularnym powiedzeniu, że "jutro nigdy nie nadejdzie", jakby „wkrótce” też nigdy nie miało nastąpić. Większość gości wolałoby usłyszeć komunikat: „Czas oczekiwania na połączenie wynosi 10 minut" zamiast przerażającego "wkrótce". Lepiej wiedzieć, co cię czeka, niż pozostawać w nieświadomości. Wydaje się więc, że słówko „wkrótce” wymyślił ktoś diabelnie przebiegły.

Słowo "wkrótce" jest także często używane przy zamawianiu usług podczas pobytu w hotelu, takich jak usługi sprzątania, techniczne lub room service’u. "Wkrótce wyślemy kogoś do Pani/Pana pokoju". Wiele osób bardzo długo czekało w swoich pokojach na kogoś, kto miał się zjawić "wkrótce". Słowo "wkrótce" powinno być dodane do każdego podręcznika obsługi przeznaczonego dla pracownika wraz z ostrzeżeniem, aby nie używać tego słowa w kontaktach z gośćmi. Podawanie bardziej precyzyjnych szacunków przewidywanego czasu rozpoczęcia obsługi, zapewnia gościom większą swobodę wyboru, w zakresie tego czy powinny czekać, czy nie, pozwalając im na swobodę kontrolowania czasu na wakacjach lub w trakcie zajęć biznesowych.

Słowa takie jak ‘proszę’, ‘dziękuję’, ‘z przyjemnością’ są oczywistymi słowami uwielbianymi przez gości i których większość pracowników zazwyczaj używa. Jednakże językowe uwielbienie może pochodzić z wyboru kilku słów mniej oczywistych w użyciu. Słowa i zwroty, które uspokajają, koją i rozpraszają obawy gości mogą być potężnym narzędziem znajdującym się w oprzyrządowaniu każdego pracownika obsługi. Kiedy gość słyszy takie słowa jak, "zdecydowanie", "oczywiście", "absolutnie" i „na pewno" od każdego pracownika w odpowiedzi na swoje żądanie,  to znaczy że świadczona obsługa ma charakter wyjątkowy, a gość reaguje na nie natychmiast poprzez pozytywne nastawienie do hotelu i obsługi. Pracownicy przechodzą drogę od zera do bohatera, gdy wypowiadają te słowa znamionujące gotowość do wykonywania zadań i inspirują poczucie wzrostu własnej wartości zarówno jeśli chodzi o gości, jak i pracowników.

Hotelarze i ich zespoły chcieliby być może zatrudniać doświadczonych lingwistów. którzy wzięliby odpowiedzialność za poprawne posługiwanie się językiem przez wszystkich pracowników i opracowywanie wytycznych, wskazówek i przeprowadzanie szkoleń w zakresie używania słów i zwrotów prowadzących do wyjątkowych doświadczeń i tych, które powodują skutek odwrotny. Rozważ poniższe zalecenia w celu uzyskania bardziej pozytywnego wpływu, czy reakcji ze strony gości:
• Slang, żargon, swoiste zwroty stosowane w firmie i język techniczny znajdują się na liście zabraniającej ich stosowania.
• Wypowiadaj słowa w sposób najbardziej zrozumiały dla gości. Powszechnie i ogólnie stosowane słownictwo, o wyraźnym znaczeniu w mowie i proste w rozumieniu prowadzą do bardziej profesjonalnych i pozytywnych wyników.
• Używaj słów, które odzwierciedlają pozytywne podejście wobec gotowości do działania. Przykładami słów, które odzwierciedlają brak możliwości zrealizowania życzenia gości to: ‘ale’, w ogóle’, a nawet ‘jednak’. Przykłady słów świadczących o gotowości do współpracy to:  ‘tak’, ‘na pewno’, ‘zrobimy’ ...
• Bądź świadom używania słów, które kwestionują lub nie dają wiary oświadczeniom gościa.
• Określaj właściwy czas oczekiwania na zrealizowanie usługi, który jest realistyczny i adekwatny do konkretnej sytuacji. Tam, gdzie jest to możliwe, bądź precyzyjny (unikaj słowa ‘wkrótce’)
• Odzwierciedlaj swój profesjonalizm w stosowanym słownictwie i nie ryzykuj przekazywania nieodpowiednich komunikatów
• Unikaj stosowania nadużywanych słów i upewnij się, aby wszystkie twoje komunikaty były szczere i przystające do zaistniałej sytuacji

Słowa mogą pomagać w komunikacji, ale mogą też wywoływać konflikty. Bądź wrażliwy na słowa, które wzbogacają zmysłowość twoich gości i trzymaj się z daleka od tych, które działają odwrotnie. Język jest narzędziem do wyrażania swoich myśli i ludzie starają się znaleźć najlepszy język do komunikowania się ze sobą. Upewnij się, że twoi pracownicy mówią językiem obsługi i mądrze dobierają słowa.

Roberta Nedry


Komentarze:

Jak przygotować się na wakacje w hotelu? ...więcej»

Etapy pobytu gościa hotelowego ...więcej»

Choroba w hotelu ...więcej»

Czy internetowe strony z opiniami klientów przyczyniają się do nawrotu doskonałej obsługi hotelowych gości? ...więcej»

Znaczenie edukacji przyszłych hotelarskich profesjonalistów w zakresie obsługi gości ...więcej»

Standardowe procedury check in i check out w hotelu ...więcej»

Pokój hotelowy - definicja, rodzaje, wyposażenie ...więcej»

Czym jest usługa hotelarska? ...więcej»

Test dla hotelarzy 12 - Technik hotelarstwa ...więcej»

Test dla hotelarzy 8 - Technik hotelarstwa ...więcej»

Piękny Pałac, odremontowany i zaadoptowany na...

2018-06-08, 23:45:01 ~Zbigniew Hanke

Też jak jadę na rower to biorę dużą butelkę cisowianki,...

2018-05-15, 12:57:50 ~Agata

Fajnie, że Koneser będzie miał taką bogatą ofertę...

2018-03-24, 18:12:35 ~Karolina

"Prawdopodobnie" ... z tego co widziałem to Golden Tulip...

2018-03-06, 10:02:29 ~Paul VD

Warszawa a szczególnie Praga potrzebowała inwestycji...

2018-02-19, 19:49:28 ~klara

Świetna inicjatywa, podpisuję się obiema rękami. Dzieci...

2018-01-24, 16:51:44 ~anita

Jakie blisko 700 000 skoro nawet nie było pół miliona...

2018-01-16, 13:49:40 ~Brzeski

Koneser dla mieszkańców Pragi i nie tylko to wielka...

2018-01-14, 15:14:12 ~smakosz

Więcej o Dolinie Psarki można znaleźć na...

2018-01-09, 19:03:15 ~Michał

Copyright ©2008-2018 Hotelinfo24.pl - Wszelkie prawa zastrzeżone

O PORTALU | REGULAMIN SERWISU | REKLAMA W PORTALU  | KONTAKT

Ta strona wykorzystuje pliki cookie. Korzystając ze strony wyrażasz zgode na używanie cookie.  Więcej informacji