Piątek 19 Kwiecień 2024

redakcja@hotelinfo24.pl | Reklama w serwisie

Strona główna » Pion hotelowy » O hotelowym housekeepingu

Artykuły serwisu


O hotelowym housekeepingu


Dodano: 2012-01-24

Drukuj


Przy wyborze najlepszego hotelu na wakacje, większość ludzi dokonuje oceny wielkości pokoi, udogodnień, lokalizacji i opinii o nim. Ważnym czynnikiem, który jest zazwyczaj pomijany, a zauważalny dopiero wtedy, kiedy jest niezadowalający, jest praca personelu sprzątającego. Te ciężko pracujące osoby sprawiają, że bałagan w pokojach zmienia się w cudowny sposób w nieskazitelna czystość pod koniec dnia. Hotelowy housekeeping jest trudną i wymagającą pracą, która wymaga znacznie więcej wysiłku, niż można by się było spodziewać.

Istota funkcjonowania

Praca hotelowego housekeepera polega na utrzymywaniu czystości w przypisanych mu pomieszczeniach. Obejmuje to szereg różnych usług w zależności od zajmujących pomieszczenie osób. W pokoju typu standard, będzie to wymagało wykonania podstawowych obowiązków związanych ze sprzątaniem. W pokoju, którego goście właśnie się wyprowadzili, zadanie jest trudniejsze i wymaga doglądnięcia niemal całego jego wyposażenia. Zwolniony pokój musi być tak schludny i czysty, żeby nowi lokatorzy nie mogli zorientować się, że inni goście mogli się z niego wyprowadzić zaledwie kilka godzin wcześniej. Niektórzy goście, którzy przebywają w pokoju hotelowym, kiedy zjawia się pracownik housekeepingu lub być może jest chory i spędza dzień w łóżku mogą życzyć sobie tylko usługi śmieciowo-ręcznikowej. Wygląda to dokładnie tak samo, jak brzmi. Housekeeper wymienia ręczniki na świeże i czyste, dostarcza przyborów toaletowych i wyrzuca śmieci, ale wszystko inne pozostaje w takim samym stanie, jak było. Jeśli gość pozostawia na drzwiach komunikat z prośbą o późniejszą usługę housekeepingu, do pomieszczenia tego należy wrócić ponownie, być może nawet kilka razy w ciągu dnia, do momentu, aż komunikat zostanie usunięty. Jednakże niektórzy goście w ogóle zapominają o jego usunięciu. W zależności od hotelu może to oznaczać, że będą pozbawieni usługi danego dnia lub złoży się im telefoniczną ofertę z późniejszym terminem wykonania usługi. W niektórych hotelach, w takich sytuacjach zostawia się zestawy czystych ręczników i przyborów toaletowych przed drzwiami. Ostatnim problemem wymagającym uwagi są pokoje, które zostały zwolnione kilka dni wcześniej. Choć zostały już raz posprzątane, to pomieszczenia te muszą być ponownie odwiedzone przez pracowników housekeepingu, aby pozamiatać podłogi i wytrzeć kurze, aby zapewnić mu świeżość, tak by nowi goście nie mieli wrażenia, że w pokoju długo nikt nie przebywał.



Charakterystyka

Szczegółowe obowiązki housekeepingu mogą różnić się od siebie w zależności od konkretnego hotelu, ale zwykle obejmują kilka standardowych czynności. Pierwszą z nich jest słanie łóżek. Dobry pracownik housekeepingu powinien być w stanie przygotować każde łóżko w około minutę. Jeśli nie ma na nich wyraźnych plam, prześcieradła i poszewki rzadko są zmieniane codziennie. Prześcieradła zaś zmienia się średnio co trzy dni. Jednakże jest to również uzależnione od konkretnego hotelu. W bardzo drogich obiektach prześcieradła są zmieniane codziennie. Ilość prześcieradeł i poduszek na jednym łóżku może być także różna. Podczas gdy standardowe łóżko hotelowe ma spodnie prześcieradło, wierzchnie, koc i kołdrę, to w bardziej atrakcyjnych hotelach są prześcieradła zarówno pod, jak i na kocu. Niektóre tańsze hotele mogą w ogóle nie mieć koca. Hotelowe łóżka są zazwyczaj nakryte kołdrą, przykrywającą całe łóżko i prawie zawsze ułożone w taki sam sposób, w momencie wprowadzania się gości do pokoju. Jednakże podczas pobytu gościa w hotelu, kołdry mogą być składane starannie w końcu łóżka. Następnie housekeeper musi odświeżyć wszelkie udogodnienia znajdujące się w pokoju. Na stołach i biurkach można nieco uporządkować porozrzucane przedmioty, ale generalnie wszystkie rzeczy należące do gościa pozostają nie naruszone. Niewielka ingerencja polegająca np. na zamknięciu drzwi od szafki telewizyjnej może dać pokojowi bardzo szybko ostateczny wygląd odświeżonego pomieszczenia. Jeśli pomieszczenie wyposażone jest w taras lub balkon, powinny one być pozamiatane, a popielniczki muszą być opróżnione. I na koniec, śmietniki znajdujące się w pokojach powinny być opróżnione, a dywany odkurzone. Jeśli chodzi o łazienki, pracownik housekeepingu powinien przetrzeć wannę, WC i umywalkę. Ręczniki powinny zostać zmienione, a udogodnienia odświeżone. W przypadku pokoju, z którego właśnie wyprowadził się gość, łazienka jest sprzątana dokładniej, przy użyciu różnych środków czyszczących, w tym zazwyczaj wybielacza. Niewielkie charakterystyczne akcenty są również istotne, takie jak na przykład starannie złożone ręczniki. Każdy hotel ma swoje ulubione metody składania i pozostawiania ręczników. Papier toaletowy musi być również odpowiednio schludnie złożony. W niektórych hotelach, końcówki papieru toaletowego są nawet sprasowane stemplem z hotelowym logo lub jego nazwą.

Harmonogram

Większość pracowników housekeepingu wykonuje swoje obowiązki w ciągu typowego ośmiogodzinnego dnia pracy. Jednakże dzień ten jest zwykle wypełniony nieprzerwaną pracą. Większość hoteli przydziela każdemu pracownikowi od 15 do 20 pokoi, na każdy dzień. Posprzątanie wynajmowanego aktualnie pokoju nie powinno zająć więcej niż 15 minut, a pokoju zwolnionego więcej niż pół godziny. Często taki harmonogram jest trudny w realizacji biorąc pod uwagę stan, w jakim znajdują się niektóre pokoje. W hotelach z dużymi apartamentami, housekeeper może mieć przydzielonych około 10 apartamentów, na każdy dzień. Sprzątnięcie apartamentu często trwa znacznie dłużej ze względu na dodatkowe udogodnienia. Piecyki, lady i lodówki muszą być wyczyszczone. Jeśli na wyposażeniu jest zmywarka, housekeeper często jest zobowiązany do załadowania i wyładowania naczyń. W apartamencie jest też zwykle kilka sypialni i łazienek, wszystkie wymagające sprzątnięcia. Pracownicy housekeepingu muszą zawsze być świadomi pory dnia. W typowym hotelu pora wymeldowań rozpoczyna się o 11 przed południem Zwolnione pokoje muszą być posprzątane jak najszybciej, aby były gotowe przed godziną piętnastą, o której zaczynają się zazwyczaj przyjęcia do hotelu. Większość pracowników housekeepingu ma określony obszar w hotelu, za który są odpowiedzialni. Oznacza to, że nie mają przypisanej każdego dnia takiej samej liczby zajmowanych i zwalnianych pomieszczeń do sprzątania. Przez kilka dni obowiązki mogą być bardzo proste, kiedy wszystkie pokoje są zajęte. Jednak w inne dni - szczególnie w weekendy – praca może być bardzo ciężka, kiedy prawie każdy pokój jest zwalniany.

Rodzaje

Chociaż typowy pracownik housekeepingu jest odpowiedzialny za szereg pokoi w hotelu, w zespole sprzątającym w hotelu jest także wiele innych ważnych funkcji. W dużych hotelach na każdym piętrze lub sekcji, jest zwykle osoba nazywana houseperson. Osoba ta jest odpowiedzialna za opróżnianie brudnej pościeli i śmieci z wózków pracowników housekeepingu i uzupełnianie ich w ręczniki oraz narzędzia używane w razie potrzeby. W niektórych obiektach nie jest możliwe, aby każdy pracownik housekeepingu opróżniał swój wózek wielokrotnie w ciągu dnia, więc robi to houseperson dokonując obchodu piętra co najmniej raz na godzinę. Houseperson jest również odpowiedzialny za odkurzanie korytarzy, odkurzanie poręczy i stolarki oraz sprzątanie podłóg w obszarach ogólnie dostępnych. Inny członek zespołu sprzątającego jest zazwyczaj przypisany do holu. W dużych hotelach może on składać się z obszaru recepcyjnego, basenu, centrum fitness, centrum opieki nad dziećmi, pralni i wielu innych pomieszczeń. Housekeeperzy obsługujący lobby zazwyczaj dokonują swoich obchodów kilka razy w ciągu dnia. Jeśli gość wymaga czegoś dodatkowego, jak na przykład kuchenki mikrofalowej, kołyski lub czegoś, czego nie ma w standardowym wyposażeniu pokoju (np. szczoteczki do zębów, zestawu do szycia lub zapałek), są one często dostarczane przez innego członka personelu sprzątającego, czasami nazywanego runnerem. Hotele oferujące minibary i ścielenie łóżek zazwyczaj powierzają te konkretne zadania wyspecjalizowanym członkom personelu.

Uwagi

Podczas pobytu w jakimkolwiek hotelu należy pozostawiać napiwek dla pracowników housekeepingu. Jeśli rezygnujesz z usługi przez większą część pobytu twój napiwek winien być znacząco mniejszy, ale nadal należy pamiętać, że housekeeper przygotował twój pokój, zanim zjawiłeś się w hotelu i będzie musiał go przywrócić do stanu nienagannej świeżości po twoim wyjeździe. Dla gości, którzy korzystają z usługi codziennie, zaleca się pozostawianie napiwku w wysokości dwóch lub trzech dolarów dziennie. Możesz zostawiać tę sumę codziennie lub w całości w momencie wymeldowania z hotelu. Napiwek winien być pozostawiany w banknotach, a nie w bilonie. Aby pracownik housekeepingu nie miał wątpliwości, że napiwek jest pozostawiony dla niego, należy umieszczać go w widocznych miejscach, np. na poduszce.  Możesz także dodać do niego notkę od siebie. Jeśli opuszczasz hotel napiwek możesz pozostawić gdziekolwiek, bowiem housekeeper będzie wiedział, że jest on przeznaczony dla niego. Każda z tych metod jest dobra, ale pozostawianie drobnych napiwków codziennie, daje pracownikowi do zrozumienia, że gość jest skrupulatną osobą i można zarobić dodatkowy napiwek starając się dodać do usługi jakieś indywidualne akcenty.

Mandi


Komentarze:

Jak znależć dodatkową pracę w branży HoReCa? ...więcej»

Szafa ubraniowa najlepsza do szatni dla pracowników ...więcej»

Jak przeprowadzić skuteczną rekrutację pracownika na recepcje? ...więcej»

Śmierć gościa hotelowego ...więcej»

Jak ułatwić obsługę rezerwacji w Twoim hotelu/pensjonacie? ...więcej»

Standardowe procedury check in i check out w hotelu ...więcej»

Pokój hotelowy - definicja, rodzaje, wyposażenie ...więcej»

Czym jest usługa hotelarska? ...więcej»

Test dla hotelarzy 12 - Technik hotelarstwa ...więcej»

Test dla hotelarzy 8 - Technik hotelarstwa ...więcej»

Piękny Pałac, odremontowany i zaadoptowany na...

2018-06-08, 23:45:01 ~Zbigniew Hanke

Też jak jadę na rower to biorę dużą butelkę cisowianki,...

2018-05-15, 12:57:50 ~Agata

Fajnie, że Koneser będzie miał taką bogatą ofertę...

2018-03-24, 18:12:35 ~Karolina

"Prawdopodobnie" ... z tego co widziałem to Golden Tulip...

2018-03-06, 10:02:29 ~Paul VD

Warszawa a szczególnie Praga potrzebowała inwestycji...

2018-02-19, 19:49:28 ~klara

Świetna inicjatywa, podpisuję się obiema rękami. Dzieci...

2018-01-24, 16:51:44 ~anita

Jakie blisko 700 000 skoro nawet nie było pół miliona...

2018-01-16, 13:49:40 ~Brzeski

Koneser dla mieszkańców Pragi i nie tylko to wielka...

2018-01-14, 15:14:12 ~smakosz

Więcej o Dolinie Psarki można znaleźć na...

2018-01-09, 19:03:15 ~Michał

Copyright ©2008-2018 Hotelinfo24.pl - Wszelkie prawa zastrzeżone

O PORTALU | REGULAMIN SERWISU | REKLAMA W PORTALU  | KONTAKT

Ta strona wykorzystuje pliki cookie. Korzystając ze strony wyrażasz zgode na używanie cookie.  Więcej informacji