Strona główna » Baza wiedzy i testy » Podstawy programowe dla zawodów turystycznych od... | Artykuły serwisu
Podstawy programowe dla zawodów turystycznych od 2012 r. - cz. 1
|
|
Od 01.09.2012 w szkołach ponadgimnazjalnych wchodzi w życie nowa podstawa programowa, a z nią zmiany w szkolnictwie zawodowym, także w egzaminach potwierdzających kwalifikacje zawodowe. Uczniowie ,którzy kontynuują naukę egzamin potwierdzający kwalifikacje zawodowe zdają na starych zasadach.
Niżej przedstawiamy nowe podstawy programowe dla zawodów : Technik hotelarstwa 422402 Technik obsługi turystycznej 422103 Technik turystyki wiejskiej 515203 pracownik pomocniczy obsługi hotelowej 911205
PODSTAWY PROGRAMOWE KSZTAŁCENIA W ZAWODZIE
Obowiązują od 01.09.2012 roku
Technik hotelarstwa 422402
Celem kształcenia zawodowego jest przygotowanie uczących się do życia w warunkach współczesnego świata, wykonywania pracy zawodowej i aktywnego funkcjonowania na zmieniającym się rynku pracy. Zadania szkoły i innych podmiotów prowadzących kształcenie zawodowe oraz sposób ich realizacji są uwarunkowane zmianami zachodzącymi w otoczeniu gospodarczo-społecznym, na które wpływają w szczególności: idea gospodarki opartej na wiedzy, globalizacja procesów gospodarczych i społecznych, rosnący udział handlu międzynarodowego, mobilność geograficzna i zawodowa, nowe techniki i technologie, a także wzrost oczekiwań pracodawców w zakresie poziomu wiedzy i umiejętności pracowników.
W procesie kształcenia zawodowego ważne jest integrowanie i korelowanie kształcenia ogólnego i zawodowego, w tym doskonalenie kompetencji kluczowych nabytych w procesie kształcenia ogólnego, z uwzględnieniem niższych etapów edukacyjnych. Odpowiedni poziom wiedzy ogólnej powiązanej z wiedzą zawodową przyczyni się do podniesienia poziomu umiejętności zawodowych absolwentów szkół kształcących w zawodach, a tym samym zapewni im możliwość sprostania wyzwaniom zmieniającego się rynku pracy.
W procesie kształcenia zawodowego są podejmowane działania wspomagające rozwój każdego uczącego się, stosownie do jego potrzeb i możliwości, ze szczególnym uwzględnieniem indywidualnych ścieżek edukacji i kariery, możliwości podnoszenia poziomu wykształcenia i kwalifikacji zawodowych oraz zapobiegania przedwczesnemu kończeniu nauki.
Elastycznemu reagowaniu systemu kształcenia zawodowego na potrzeby rynku pracy, jego otwartości na uczenie się przez całe życie oraz mobilności edukacyjnej i zawodowej absolwentów ma służyć wyodrębnienie kwalifikacji w ramach poszczególnych zawodów wpisanych do klasyfikacji zawodów szkolnictwa zawodowego.
1. CELE KSZTAŁCENIA W ZAWODZIE Absolwent szkoły kształcącej w zawodzie technik hotelarstwa powinien być przygotowany do wykonywania następujących zadań zawodowych: 1) prowadzenia działalności promocyjnej oraz sprzedaż usług hotelarskich; 2) rezerwowania usług hotelarskich; 3) wykonywania prac związanych z obsługą gości w recepcji; 4) przygotowywania jednostek mieszkalnych do przyjęcia gości; 5) przygotowywania i podawania śniadań w obiekcie świadczącym usługi hotelarskie; 6) przyjmowania i realizacji zamówień na hotelarskie usługi dodatkowe.
2. EFEKTY KSZTAŁCENIA Do wykonywania wyżej wymienionych zadań zawodowych niezbędne jest osiągnięcie zakładanych efektów kształcenia, na które składają się: 1) efekty kształcenia wspólne dla wszystkich zawodów;
(BHP). Bezpieczeństwo i higiena pracy
Uczeń: 1) rozróżnia pojęcia związane z bezpieczeństwem i higieną pracy, ochroną przeciwpożarową, ochroną środowiska i ergonomią; 2) rozróżnia zadania i uprawnienia instytucji oraz służb działających w zakresie ochrony pracy i ochrony środowiska w Polsce; 3) określa prawa i obowiązki pracownika oraz pracodawcy w zakresie bezpieczeństwa i higieny pracy; 4) przewiduje zagrożenia dla zdrowia i życia człowieka oraz mienia i środowiska związane z wykonywaniem zadań zawodowych; 5) określa zagrożenia związane z występowaniem szkodliwych czynników w środowisku pracy; 6) określa skutki oddziaływania czynników szkodliwych na organizm człowieka; 7) organizuje stanowisko pracy zgodnie z obowiązującymi wymaganiami ergonomii, przepisami bezpieczeństwa i higieny pracy, ochrony przeciwpożarowej i ochrony środowiska; 8) stosuje środki ochrony indywidualnej i zbiorowej podczas wykonywania zadań zawodowych; 9) przestrzega zasad bezpieczeństwa i higieny pracy oraz stosuje przepisy prawa dotyczące ochrony przeciwpożarowej i ochrony środowiska; 10) udziela pierwszej pomocy poszkodowanym w wypadkach przy pracy oraz w stanach zagrożenia zdrowia i życia.
(PDG). Podejmowanie i prowadzenie działalności gospodarczej
Uczeń: 1) stosuje pojęcia z obszaru funkcjonowania gospodarki rynkowej; 2) stosuje przepisy prawa pracy, przepisy prawa dotyczące ochrony danych osobowych oraz przepisy prawa podatkowego i prawa autorskiego; 3) stosuje przepisy prawa dotyczące prowadzenia działalności gospodarczej; 4) rozróżnia przedsiębiorstwa i instytucje występujące w branży i powiązania między nimi; 5) analizuje działania prowadzone przez przedsiębiorstwa funkcjonujące w branży; 6) inicjuje wspólne przedsięwzięcia z różnymi przedsiębiorstwami z branży; 7) przygotowuje dokumentację niezbędną do uruchomienia i prowadzenia działalności gospodarczej; 8) prowadzi korespondencję związaną z prowadzeniem działalności gospodarczej; 9) obsługuje urządzenia biurowe oraz stosuje programy komputerowe wspomagające prowadzenie działalności gospodarczej; 10) planuje i podejmuje działania marketingowe prowadzonej działalności gospodarczej; 11) optymalizuje koszty i przychody prowadzonej działalności gospodarczej.
(JOZ). Język obcy ukierunkowany zawodowo
Uczeń: 1) posługuje się zasobem środków językowych (leksykalnych, gramatycznych, ortograficznych oraz fonetycznych), umożliwiających realizację zadań zawodowych; 2) interpretuje wypowiedzi dotyczące wykonywania typowych czynności zawodowych artykułowane powoli i wyraźnie, w standardowej odmianie języka; 3) analizuje i interpretuje krótkie teksty pisemne dotyczące wykonywania typowych czynności zawodowych; 4) formułuje krótkie i zrozumiałe wypowiedzi oraz teksty pisemne umożliwiające komunikowanie się w środowisku pracy; 5) korzysta z obcojęzycznych źródeł informacji.
(KPS). Kompetencje personalne i społeczne
Uczeń: 1) przestrzega zasad kultury i etyki; 2) jest kreatywny i konsekwentny w realizacji zadań; 3) przewiduje skutki podejmowanych działań; 4) jest otwarty na zmiany; 5) potrafi radzić sobie ze stresem; 6) aktualizuje wiedzę i doskonali umiejętności zawodowe; 7) przestrzega tajemnicy zawodowej; 8) potrafi ponosić odpowiedzialność za podejmowane działania; 9) potrafi negocjować warunki porozumień; 10) współpracuje w zespole.
(OMZ). Organizacja pracy małych zespołów (wyłącznie dla zawodów nauczanych na poziomie technika)
Uczeń: 1) planuje pracę zespołu w celu wykonania przydzielonych zadań; 2) dobiera osoby do wykonania przydzielonych zadań; 3) kieruje wykonaniem przydzielonych zadań; 4) ocenia jakość wykonania przydzielonych zadań; 5) wprowadza rozwiązania techniczne i organizacyjne wpływające na poprawę warunków i jakość pracy; 6) komunikuje się ze współpracownikami. 2) efekty kształcenia wspólne dla zawodów w ramach obszaru turystyczno-gastronomicznego, stanowiące podbudowę do kształcenia w zawodzie lub grupie zawodów PKZ(T.f);
PKZ(T.f) Umiejętności stanowiące podbudowę do kształcenia w zawodzie technik hotelarstwa
Uczeń: 1) rozróżnia rodzaje i kategorie obiektów świadczących usługi hotelarskie; 2) rozróżnia rodzaje usług hotelarskich; 3) rozróżnia piony funkcjonalne obiektów świadczących usługi hotelarskie; 4) rozróżnia rodzaje jednostek mieszkalnych; 5) analizuje rynek usług hotelarskich; 6) rozróżnia zasady i narzędzia marketingu; 7) określa rodzaje turystyki; 8) charakteryzuje zasady racjonalnego żywienia; 9) stosuje przepisy prawa dotyczące świadczenia usług hotelarskich; 10) stosuje programy komputerowe wspomagające wykonywanie zadań. 3) efekty kształcenia właściwe dla kwalifikacji wyodrębnionych w zawodzie technik hotelarstwa opisane w części II:
T.11. Planowanie i realizacja usług w recepcji
1. Rezerwacja usług hotelarskich
Uczeń: 1) rozróżnia zadania oraz wyposażenie recepcji hotelowej; 2) dobiera oferty hotelowe zgodnie z potrzebami gości; 3) stosuje instrumenty promocji usług hotelarskich; 4) przestrzega zasad rezerwacji usług dla gości indywidualnych i grup; 5) rezerwuje usługi hotelarskie, korzystając z systemów rezerwacyjnych; 6) sporządza dokumentację związaną z rezerwacją usług hotelarskich; 7) przygotowuje dane dotyczące usług rezerwowanych dla innych komórek organizacyjnych obiektu świadczącego usługi hotelarskie.
2. Obsługa gości przyjeżdżających i wyjeżdżających
Uczeń: 1) przestrzega procedur związanych z obsługą gości w recepcji; 2) rozpoznaje oczekiwania gości związane z pobytem w obiekcie świadczącym usługi hotelarskie; 3) sporządza dokumentację związaną z procedurami check-in i check-out; 4) udziela informacji turystycznej; 5) oferuje usługi dodatkowe zgodnie z ofertą obiektu świadczącego usługi hotelarskie; 6) przygotowuje informacje dotyczące przybyłych gości dla innych komórek organizacyjnych obiektu; 7) rozróżnia formy płatności stosowane w sprzedaży usług hotelarskich; 8) przestrzega zasad rozliczania kosztów pobytu gości w obiekcie świadczącym usługi hotelarskie; 9) sporządza dokumentację związaną z rozliczaniem kosztów pobytu gości.
T.12. Obsługa gości w obiekcie świadczącym usługi hotelarskie
1. Utrzymywanie czystości i porządku w jednostkach mieszkalnych
Uczeń: 1) rozróżnia stanowiska pracy w dziale służby pięter; 2) rozróżnia rodzaje jednostek mieszkalnych oraz ich wyposażenie; 3) rozróżnia rodzaje prac porządkowych; 4) dobiera techniki sprzątania w jednostkach mieszkalnych, odpowiednie urządzenia, sprzęt i środki do rodzaju wykonywanych prac porządkowych; 5) obsługuje urządzenia i sprzęt do utrzymywania czystości; 6) stosuje środki czyszczące i dezynfekcyjne; 7) przygotowuje jednostki mieszkalne do przyjęcia gości; 8) utrzymuje czystość i porządek w części ogólnodostępnej obiektu; 9) przestrzega zasad odpowiedzialności materialnej dotyczącej wyposażenia obiektu i mienia gości; 10) przestrzega procedur postępowania z rzeczami pozostawionymi przez gości.
2. Przygotowywanie i podawanie śniadań
Uczeń: 1) przestrzega zasad przechowywania żywności; 2) przestrzega zasad sporządzania jadłospisów; 3) rozróżnia rodzaje śniadań hotelowych; 4) rozróżnia metody i techniki przygotowania śniadań; 5) dobiera surowce do sporządzania potraw i napojów; 6) użytkuje sprzęt i urządzenia pomocnicze do przygotowywania i podawania potraw i napojów; 7) przygotowuje potrawy i napoje; 8) rozróżnia formy i przestrzega zasad podawania śniadań; 9) dobiera formy podawania śniadań do potrzeb gości i możliwości obiektu; 10) rozróżnia bieliznę i zastawę stołową; 11) stosuje techniki nakrywania stołu; 12) dobiera sprzęt i zastawę stołową do ekspedycji śniadań; 13) przygotowuje salę konsumpcyjną do obsługi gości; 14) stosuje przepisy sanitarno-epidemiologiczne dotyczące sporządzania potraw.
3. Organizacja usług dodatkowych w obiekcie świadczącym usługi hotelarskie
Uczeń: 1) klasyfikuje hotelarskie usługi dodatkowe; 2) przestrzega zasad i rozróżnia formy przyjmowania i realizacji zamówień dotyczących usług dodatkowych; 3) przyjmuje oraz realizuje zamówienia gości w zakresie usług dodatkowych; 4) organizuje usługi dodatkowe zgodnie z zamówieniem; 5) sporządza dokumentację dotyczącą przyjmowania i realizacji zamówień dotyczących usług dodatkowych.
3. WARUNKI REALIZACJI KSZTAŁCENIA W ZAWODZIE
Szkoła podejmująca kształcenie w zawodzie technik hotelarstwa powinna posiadać następujące pomieszczenia dydaktyczne:
1) pracownię hotelarską, w której powinny być zorganizowane następujące stanowiska: a) recepcja hotelowa, wyposażona w: ladę recepcyjną, dwa komputery (połączone sieciowo) z oprogramowaniem do obsługi gości, drukarkę fiskalną, czytnik kart płatniczych, aparat telefoniczny, faks, sejf depozytowy, b) jednostka mieszkalna, wyposażona w: łóżko, pościel, bieliznę pościelową, szafę lub wnękę z wieszakami, stolik nocny lub szafkę, krzesło, biurko, radio, lustro, bagażnik, wieszak na wierzchnią odzież, zestaw ręczników i wyposażenie dodatkowe (igielnik, torbę na bieliznę, środki higieniczne, zestaw kosmetyków hotelowych, elementy dekoracyjne, materiały informacyjno-reklamowe) oraz węzeł higieniczno-sanitarny, wyposażony w: umywalkę z półką lub blatem i oświetleniem, lustro, wannę lub kabinę z natryskiem, WC, pojemnik na śmieci; ponadto w pracowni powinno znajdować się pomieszczenie magazynowe, wyposażone w: wózek hotelowej obsługi pięter z pełnym zestawem, odkurzacz, ręczny sprzęt porządkowy, regał z bielizną hotelową, środki czystości i środki do dezynfekcji, środki ochrony indywidualnej, pojemnik na śmieci, apteczkę oraz instrukcje obsługi urządzeń;
2) pracownię obsługi, w której powinny być zorganizowane stanowiska komputerowe (jedno stanowisko dla jednego ucznia) z dostępem do Internetu, z drukarką sieciową i ze skanerem oraz z oprogramowaniem do obsługi gości oraz drukarkę sieciową i skaner; plansze, przezrocza i filmy dydaktyczne dotyczące rodzajów, kategorii i struktury organizacyjnej obiektów hotelarskich oraz usług hotelarskich, regulaminy hotelowe, cenniki usług, rozkłady jazdy przewoźników autobusowych, kolejowych, lotniczych, promowych, katalogi biur podróży, przewodniki i informatory, mapy i atlasy, oferty firm świadczących usługi dla zakładów hotelarskich, formularze i wzory dokumentów;
3) pracownię przygotowania i ekspedycji śniadań, w której powinny być zorganizowane następujące stanowiska: a) stanowiska mycia rąk (jedno stanowisko dla dziesięciu uczniów), wyposażone w: umywalkę z instalacją zimnej i ciepłej wody, dozownik do mydła, środki do dezynfekcji, ręczniki papierowe; b) stanowiska obsługi gości (jedno stanowisko dla trzech uczniów), wyposażone w: stoły i krzesła, pomocniki kelnerskie, bieliznę i zastawę stołową, tace i drobny sprzęt kelnerski oraz elementy do dekoracji stołów; c) stanowiska sporządzania śniadań i napojów (jedno stanowisko dla trzech uczniów), wyposażone w: ekspres do kawy i herbaty, naczynia i drobny sprzęt kuchenny, stół stalowy lub blat roboczy, zlewozmywak dwukomorowy z instalacją ciepłej i zimnej wody; ponadto pracownia powinna być wyposażona w: chłodziarkę z zamrażarką, zmywarkę do naczyń, kuchnię gazową lub elektryczną, kuchenkę mikrofalową, podgrzewacze do potraw i talerzy, wózki kelnerskie z wyposażeniem, kosz na odpady, apteczkę, instrukcje obsługi urządzeń. Kształcenie praktyczne może odbywać się w: pracowniach szkolnych, placówkach kształcenia ustawicznego, placówkach kształcenia praktycznego oraz podmiotach świadczących usługi hotelarskie. Szkoła organizuje praktyki zawodowe w podmiocie zapewniającym rzeczywiste warunki pracy właściwe dla nauczanego zawodu w wymiarze 8 tygodni (320 godzin).
4. Minimalna liczba godzin kształcenia zawodowego*
Efekty kształcenia wspólne dla wszystkich zawodów oraz efekty kształcenia wspólne dla zawodów w ramach obszaru turystyczno-gastronomicznego stanowiące podbudowę do kształcenia w zawodzie lub grupie zawodów - 390 godz. T.11. Planowanie i realizacja usług w recepcji - 480 godz. T.12. Obsługa gości w obiekcie świadczącym usługi hotelarskie - 320 godz.
*W szkole liczbę godzin kształcenia zawodowego należy dostosować do wymiaru godzin określonego w przepisach w sprawie ramowych planów nauczania w szkołach publicznych, przewidzianego dla kształcenia zawodowego, zachowując minimalną liczbę godzin wskazanych w tabeli odpowiednio dla efektów kształcenia: wspólnych dla wszystkich zawodów i wspólnych dla zawodów w ramach obszaru kształcenia stanowiących podbudowę do kształcenia w zawodzie lub grupie zawodów oraz właściwych dla kwalifikacji wyodrębnionych w zawodzie.
CDN
Aleksandra Lewandowska
Aleksandra Lewandowska - praktyk i teoretyk hotelarstwa, od 13 lat związana z hotelarstwem, pracownik hoteli, nauczyciel w szkołach ponadgimnazjalnych kształcących w zawodach turystycznych, egzaminator, autorka podręczników do przedmiotów zawodowych związanych z hotelarstwem, m.in. "Zbiór zadań przygotowujących do egzaminu potwierdzającego kwalifikacje zawodowe w zawodzie technik hotelarstwa"
| | | |
|
Komentarze: |
|
|
|
|
|
| | |