|
|
Technik obsługi turystycznej 422103
Celem kształcenia zawodowego jest przygotowanie uczących się do życia w warunkach współczesnego świata, wykonywania pracy zawodowej i aktywnego funkcjonowania na zmieniającym się rynku pracy.
Zadania szkoły i innych podmiotów prowadzących kształcenie zawodowe oraz sposób ich realizacji są uwarunkowane zmianami zachodzącymi w otoczeniu gospodarczo-społecznym, na które wpływają w szczególności: idea gospodarki opartej na wiedzy, globalizacja procesów gospodarczych i społecznych, rosnący udział handlu międzynarodowego, mobilność geograficzna i zawodowa, nowe techniki i technologie, a także wzrost oczekiwań pracodawców w zakresie poziomu wiedzy i umiejętności pracowników.
W procesie kształcenia zawodowego ważne jest integrowanie i korelowanie kształcenia ogólnego i zawodowego, w tym doskonalenie kompetencji kluczowych nabytych w procesie kształcenia ogólnego, z uwzględnieniem niższych etapów edukacyjnych. Odpowiedni poziom wiedzy ogólnej powiązanej z wiedzą zawodową przyczyni się do podniesienia poziomu umiejętności zawodowych absolwentów szkół kształcących w zawodach, a tym samym zapewni im możliwość sprostania wyzwaniom zmieniającego się rynku pracy.
W procesie kształcenia zawodowego są podejmowane działania wspomagające rozwój każdego uczącego się, stosownie do jego potrzeb i możliwości, ze szczególnym uwzględnieniem indywidualnych ścieżek edukacji i kariery, możliwości podnoszenia poziomu wykształcenia i kwalifikacji zawodowych oraz zapobiegania przedwczesnemu kończeniu nauki.
Elastycznemu reagowaniu systemu kształcenia zawodowego na potrzeby rynku pracy, jego otwartości na uczenie się przez całe życie oraz mobilności edukacyjnej i zawodowej absolwentów ma służyć wyodrębnienie kwalifikacji w ramach poszczególnych zawodów wpisanych do klasyfikacji zawodów szkolnictwa zawodowego.
1. CELE KSZTAŁCENIA W ZAWODZIE
Absolwent szkoły kształcącej w zawodzie technik obsługi turystycznej powinien być przygotowany do wykonywania następujących zadań zawodowych: 1) organizowania działalności turystycznej; 2) organizowania imprez i usług turystycznych; 3) obsługiwania klientów korzystających z usług turystycznych; 4) rozliczania imprez i usług turystycznych.
2. EFEKTY KSZTAŁCENIA Do wykonywania wyżej wymienionych zadań zawodowych niezbędne jest osiągnięcie zakładanych efektów kształcenia, na które składają się: 1) efekty kształcenia wspólne dla wszystkich zawodów;
(BHP). Bezpieczeństwo i higiena pracy
Uczeń: 1) rozróżnia pojęcia związane z bezpieczeństwem i higieną pracy, ochroną przeciwpożarową, ochroną środowiska i ergonomią; 2) rozróżnia zadania i uprawnienia instytucji oraz służb działających w zakresie ochrony pracy i ochrony środowiska w Polsce; 3) określa prawa i obowiązki pracownika oraz pracodawcy w zakresie bezpieczeństwa i higieny pracy; 4) przewiduje zagrożenia dla zdrowia i życia człowieka oraz mienia i środowiska związane z wykonywaniem zadań zawodowych; 5) określa zagrożenia związane z występowaniem szkodliwych czynników w środowisku pracy; 6) określa skutki oddziaływania czynników szkodliwych na organizm człowieka; 7) organizuje stanowisko pracy zgodnie z obowiązującymi wymaganiami ergonomii, przepisami bezpieczeństwa i higieny pracy, ochrony przeciwpożarowej i ochrony środowiska; 8) stosuje środki ochrony indywidualnej i zbiorowej podczas wykonywania zadań zawodowych; 9) przestrzega zasad bezpieczeństwa i higieny pracy oraz stosuje przepisy prawa dotyczące ochrony przeciwpożarowej i ochrony środowiska; 10) udziela pierwszej pomocy poszkodowanym w wypadkach przy pracy oraz w stanach zagrożenia zdrowia i życia.
(PDG). Podejmowanie i prowadzenie działalności gospodarczej
Uczeń: 1) stosuje pojęcia z obszaru funkcjonowania gospodarki rynkowej; 2) stosuje przepisy prawa pracy, przepisy prawa dotyczące ochrony danych osobowych oraz przepisy prawa podatkowego i prawa autorskiego; 3) stosuje przepisy prawa dotyczące prowadzenia działalności gospodarczej; 4) rozróżnia przedsiębiorstwa i instytucje występujące w branży i powiązania między nimi; 5) analizuje działania prowadzone przez przedsiębiorstwa funkcjonujące w branży; 6) inicjuje wspólne przedsięwzięcia z różnymi przedsiębiorstwami z branży; 7) przygotowuje dokumentację niezbędną do uruchomienia i prowadzenia działalności gospodarczej; 8) prowadzi korespondencję związaną z prowadzeniem działalności gospodarczej; 9) obsługuje urządzenia biurowe oraz stosuje programy komputerowe wspomagające prowadzenie działalności gospodarczej; 10) planuje i podejmuje działania marketingowe prowadzonej działalności gospodarczej; 11) optymalizuje koszty i przychody prowadzonej działalności gospodarczej.
(JOZ). Język obcy ukierunkowany zawodowo
Uczeń: 1) posługuje się zasobem środków językowych (leksykalnych, gramatycznych, ortograficznych oraz fonetycznych), umożliwiających realizację zadań zawodowych; 2) interpretuje wypowiedzi dotyczące wykonywania typowych czynności zawodowych artykułowane powoli i wyraźnie, w standardowej odmianie języka; 3) analizuje i interpretuje krótkie teksty pisemne dotyczące wykonywania typowych czynności zawodowych; 4) formułuje krótkie i zrozumiałe wypowiedzi oraz teksty pisemne umożliwiające komunikowanie się w środowisku pracy; 5) korzysta z obcojęzycznych źródeł informacji.
(KPS). Kompetencje personalne i społeczne
Uczeń: 1) przestrzega zasad kultury i etyki; 2) jest kreatywny i konsekwentny w realizacji zadań; 3) przewiduje skutki podejmowanych działań; 4) jest otwarty na zmiany; 5) potrafi radzić sobie ze stresem; 6) aktualizuje wiedzę i doskonali umiejętności zawodowe; 7) przestrzega tajemnicy zawodowej; 8) potrafi ponosić odpowiedzialność za podejmowane działania; 9) potrafi negocjować warunki porozumień; 10) współpracuje w zespole.
(OMZ). Organizacja pracy małych zespołów (wyłącznie dla zawodów nauczanych na poziomie technika)
Uczeń: 1) planuje pracę zespołu w celu wykonania przydzielonych zadań; 2) dobiera osoby do wykonania przydzielonych zadań; 3) kieruje wykonaniem przydzielonych zadań; 4) ocenia jakość wykonania przydzielonych zadań; 5) wprowadza rozwiązania techniczne i organizacyjne wpływające na poprawę warunków i jakość pracy; 6) komunikuje się ze współpracownikami. 2) efekty kształcenia wspólne dla zawodów w ramach obszaru turystyczno-gastronomicznego, stanowiące podbudowę do kształcenia w zawodzie lub grupie zawodów PKZ(T.g);
PKZ(T.g) Umiejętności stanowiące podbudowę do kształcenia w zawodzie technik obsługi turystycznej
Uczeń: 1) charakteryzuje rodzaje turystyki; 2) rozróżnia podmioty gospodarcze świadczące usługi na rynku turystycznym; 3) charakteryzuje zadania organizatorów turystyki, pośredników turystycznych i agentów turystycznych; 4) stosuje przepisy prawa dotyczące turystyki; 5) rozróżnia produkty turystyczne; 6) rozróżnia rodzaje usług turystycznych; 7) charakteryzuje rynek usług turystycznych; 8) charakteryzuje oraz monitoruje krajowy i zagraniczny ruch turystyczny; 9) przestrzega zasad marketingu dotyczących turystyki; 10) stosuje programy komputerowe wspomagające wykonywanie zadań.
3) efekty kształcenia właściwe dla kwalifikacji wyodrębnionych w zawodzie technik obsługi turystycznej opisane w części II:
T.13. Planowanie i realizacja imprez i usług turystycznych
1. Planowanie i kalkulacja kosztów imprez i usług turystycznych
Uczeń: 1) wykorzystuje wiedzę z zakresu geografii turystycznej Polski i świata; 2) korzysta z map geograficznych i innych źródeł informacji; 3) dobiera usługi turystyczne do potrzeb klientów; 4) opracowuje programy imprez turystycznych; 5) sporządza programy konferencji, kongresów, targów i giełd turystycznych; 6) kalkuluje koszty usług turystycznych; 7) oblicza koszty imprez turystycznych dla grup oraz koszty jednostkowe; 8) ustala ceny imprez i usług turystycznych; 9) sporządza dokumentację dotyczącą kalkulacji imprez i usług turystycznych.
2. Rezerwacja imprez i usług turystycznych
Uczeń: 1) dobiera usługodawców do realizacji imprez i usług turystycznych; 2) dobiera najkorzystniejszy sposób ubezpieczenia uczestników ruchu turystycznego; 3) zamawia usługi turystyczne; 4) prowadzi rezerwację imprez i usług turystycznych; 5) dokonuje rezerwacji usług on-line; 6) korzysta ze specjalistycznych programów komputerowych stosowanych do obsługi ruchu turystycznego; 7) opracowuje dokumentację związaną z zamawianiem usług turystycznych.
3. Realizacja imprez i usług turystycznych
Uczeń: 1) stosuje metody przewodnictwa turystycznego oraz pilotażu wycieczek; 2) przestrzega zasad żywienia uczestników ruchu turystycznego; 3) planuje i organizuje czas wolny klientów; 4) obsługuje imprezy turystyczne dla różnych grup klientów; 5) współpracuje z usługodawcami w zakresie realizacji imprez i usług turystycznych; 6) obsługuje konferencje, kongresy, targi i giełdy turystyczne; 7) przestrzega zasad obsługi klienta; 8) sporządza i prowadzi dokumentację dotyczącą imprez i usług turystycznych; 9) gromadzi dokumenty finansowe potwierdzające realizację imprez i usług turystycznych; 10) monitoruje przebieg realizacji imprez i usług turystycznych.
T.14. Prowadzenie informacji turystycznej oraz sprzedaż usług turystycznych
1. Prowadzenie informacji turystycznej
Uczeń: 1) tworzy i aktualizuje bazy danych informacji turystycznej; 2) udziela informacji turystycznej; 3) określa walory turystyczne, zagospodarowanie turystyczne i dostępność komunikacyjną Polski oraz wybranych regionów świata; 4) korzysta ze źródeł informacji geograficznej i turystycznej; 5) współpracuje z uczestnikami rynku turystycznego; 6) opracowuje materiały promocyjne, informatory i katalogi usług turystycznych.
2. Prowadzenie sprzedaży usług i imprez turystycznych
Uczeń: 1) stosuje komputerowe systemy rezerwacji usług i imprez turystycznych; 2) stosuje różne formy sprzedaży usług i imprez własnych oraz innych podmiotów rynku turystycznego; 3) rejestruje sprzedaż usług i imprez turystycznych; 4) stosuje różne formy płatności podczas sprzedaży usług i imprez turystycznych; 5) sporządza dokumenty potwierdzające płatność za usługi i imprezy turystyczne; 6) sporządza umowy cywilnoprawne dotyczące usług i imprez turystycznych; 7) stosuje instrumenty marketingu w sprzedaży usług i imprez turystycznych.
3. Rozliczanie imprez i usług turystycznych
Uczeń: 1) rozlicza koszty usług turystycznych świadczonych przez usługodawców; 2) sporządza rozliczenie wpływów i kosztów imprezy turystycznej; 3) przestrzega zasad opodatkowania usług i imprez turystycznych; 4) rozlicza koszty konferencji, targów i giełd turystycznych; 5) prowadzi ewidencję księgową imprez i usług turystycznych przestrzegając zasad rachunkowości; 6) sporządza dokumentację dotyczącą rozliczeń imprez i usług turystycznych.
3. WARUNKI REALIZACJI KSZTAŁCENIA W ZAWODZIE
Szkoła podejmująca kształcenie w zawodzie technik obsługi turystycznej powinna posiadać następujące pomieszczenia dydaktyczne:
1) pracownię turystyczno-geograficzną, wyposażoną w:stanowiska komputerowe (jedno stanowisko dla jednego ucznia), pakiet programów biurowych, oprogramowanie do obsługi turystycznej, sprzęt biurowy, zestaw przepisów prawa dotyczących działalności turystycznej, przewodniki, foldery oraz informatory turystyczne, katalogi biur podróży z ofertami i cennikami imprez, rozkłady jazdy komunikacji: autobusowej, kolejowej, lotniczej, promowej, wzory dokumentów stosowanych w działalności turystycznej, w tym wzory umów cywilnoprawnych, mapy turystyczne, fizyczne i polityczne Polski, Europy i świata, atlasy geograficzne;
2) pracownię obsługi turystycznej, wyposażoną w: stanowiska komputerowe (jedno stanowisko dla jednego ucznia), pakiet programów biurowych, oprogramowanie do obsługi turystycznej, w tym stosowane w informacji turystycznej, czytnik kart płatniczych, sprzęt biurowy, przewodniki, informatory turystyczne i materiały promocyjne dotyczące atrakcji turystycznych, obiektów noclegowych, biur podróży oraz innych podmiotów działających w branży turystycznej, rozkłady jazdy komunikacji: autobusowej, kolejowej, lotniczej, promowej, mapy turystyczne Polski, Europy i świata, atlasy geograficzne.
Kształcenie praktyczne może odbywać się w: pracowniach szkolnych oraz w biurach podróży, punktach informacji turystycznej oraz innych podmiotach świadczących usługi turystyczne.
Szkoła organizuje praktyki zawodowe w podmiocie zapewniającym rzeczywiste warunki pracy właściwe dla nauczanego zawodu w wymiarze 12 tygodni (480 godzin). Program praktyki zawodowej powinien być dostosowany do specyfiki regionu, w którym znajduje się szkoła kształcąca w zawodzie.
4. Minimalna liczba godzin kształcenia zawodowego*
Efekty kształcenia wspólne dla wszystkich zawodów oraz efekty kształcenia wspólne dla zawodów w ramach obszaru turystyczno-gastronomicznego stanowiące podbudowę do kształcenia w zawodzie lub grupie zawodów - 370 godz. T.13. Planowanie i realizacja imprez i usług turystycznych - 330 godz. T.14. Prowadzenie informacji turystycznej oraz sprzedaż usług turystycznych - 330 godz.
* W szkole liczbę godzin kształcenia zawodowego należy dostosować do wymiaru godzin określonego w przepisach w sprawie ramowych planów nauczania w szkołach publicznych, przewidzianego dla kształcenia zawodowego, zachowując minimalną liczbę godzin wskazanych w tabeli odpowiednio dla efektów kształcenia: wspólnych dla wszystkich zawodów i wspólnych dla zawodów w ramach obszaru kształcenia stanowiących podbudowę do kształcenia w zawodzie lub grupie zawodów oraz właściwych dla kwalifikacji wyodrębnionych w zawodzie.
CDN
Aleksandra Lewandowska
Aleksandra Lewandowska - praktyk i teoretyk hotelarstwa, od 13 lat związana z hotelarstwem, pracownik hoteli, nauczyciel w szkołach ponadgimnazjalnych kształcących w zawodach turystycznych, egzaminator, autorka podręczników do przedmiotów zawodowych związanych z hotelarstwem, m.in. "Zbiór zadań przygotowujących do egzaminu potwierdzającego kwalifikacje zawodowe w zawodzie technik hotelarstwa"
|