Sobota 20 Kwiecień 2024

redakcja@hotelinfo24.pl | Reklama w serwisie

Strona główna » Sprzedaż i marketing » E-mail marketing obiektów hotelarskich

Artykuły serwisu


E-mail marketing obiektów hotelarskich


Dodano: 2012-04-12

Drukuj


Rola e-mail marketing w hotelarstwie

Czy wiesz, że prawie każdy z nas ma skrzynkę e-mail. Niemal wszyscy wysyłamy i odbieramy różne wiadomości drogą elektroniczną. To jest wygodne i tanie, co więcej możemy to robić o dowolnej porze. E-mail to najpopularniejszy sposób komunikacji w internecie, od dawna wykorzystywany w celach biznesowych i marketingowych – dzięki bezpośredniemu dotarciu do pozyskanych lub potencjalnych klientów.

Wyobraź sobie, że informacja o obiekcie, którym zarządzasz lub, w którym pracujesz, dociera do klientów w ten sposób. Wysyłasz elektroniczną ulotkę, informujesz o promocjach i rabatach, zachęcasz do skorzystania z restauracji,  SPA czy najbliższego długiego weekendu.  Potencjalni klienci otrzymują świadomie i dobrowolnie te informacje, klikają w link i przechodzą na stronę internetową, gdzie dokonują rezerwacji usług za pośrednictwem strony WWW lub telefonu. Internet staje się źródłem klientów dla Ciebie, nie dla konkurencji. Co więcej, osiągasz to samodzielnie, ponieważ nie wymaga to tajemnej wiedzy programistycznej. Inni z branży hotelarskiej już to robią, czy są jakieś powody by z tego rezygnować?

Korzyści e-mail marketingu dla obiektów hotelarskich

Znaczenie e-mail marketingu w hotelarstwie

W ogólnym rozumieniu e-mail marketing stanowi formę marketingu bezpośredniego, który wykorzystuje pocztę elektroniczną jako narzędzie komunikacji. W praktyce oznacza to budowanie bezpośrednich relacji pomiędzy nadawcą, w tym przypadku obiektem hotelarskim, a odbiorcą – potencjalnym klientem.

Codzienna praca hotelu, motelu, pensjonatu na rzecz e-mail marketingu to pewien proces działań i czynności, do których należy zaliczyć przede wszystkim takie działania jak:
- Budowa i zarządzanie bazą adresową
- Przygotowanie zawartości listu, w tym treści i/lub kreacji wiadomości
- Wysyłka wiadomości oraz obsługa informacji zwrotnych

Odpowiednio zaplanowane działania w zakresie e-mail marketingu pozwalają obiektowi hotelarskiemu realizować kluczowe zadania w marketingu internetowym, tj.:

- Budować lojalność klientów
- Wzmacniać bezpośrednie relacje z odbiorcami
- Kreować pożądany wizerunek hotelu, motelu, pensjonatu
- Generować rezerwacje/sprzedaż

E-mail marketing obiektu hotelarskiego
Z punktu widzenia zarządzania obiektem hotelarskim, e-mail marketing spełnia trzy kluczowe funkcje:

Informacyjną - jej celem jest powiadomienie potencjalnego klienta o określonym fakcie, np. ofercie specjalnej obiektu, nowościach lub zmianach w zakresie usług, ważnych wydarzeniach. Funkcja informacyjna kształtuje pozytywny wizerunek w świadomości odbiorcy

Zachęcającą - jej celem jest wywołanie pragnienia, potrzeby, chęci skorzystania z usługi, w konsekwencji powinna nakłonić do rezerwacji lub zakupu. Wiadomości spełniające tą funkcję często określane są jako e-maile sprzedażowe.

Przypominającą - celem tej funkcji jest przypomnienie odbiorcy o istnieniu obiektu, usługi. Jej zadaniem jest także utrwalenie relacji z potencjalnym klientem.

Kluczowe korzyści e-mail marketingu dla hotelu, motelu, pensjonatu

Dla każdego hotelu, motelu, pensjonatu, najistotniejsze są wymierne korzyści, jakie pozwala uzyskać e-mail marketing. Wśród najczęściej wskazywanych przez hotelarzy są:

- Niskie nakłady
W zależności o ostatecznej formy e-mail marketingu, jest on postrzegany jako narzędzie nie wymagające wysokich budżetów. W pewnych okolicznościach e-mail marketing nie wymaga wręcz żadnych nakładów finansowych – dotyczy to zarówno technologii, pozwalającej realizować usługę, jak również budowania bazy i procesu wysyłki. Dostępne na rynku narzędzia umożliwiają realizację e-mail marketingu bezpłatnie. W naturalny sposób e-mail marketing zastępuje tradycyjne przesyłki reklamowe.

- Pomiar efektów
Jedną z właściwości internetu jest możliwość jego dokładnego pomiaru. Nie inaczej jest w przypadku e-mail marketingu, który pozwala dokładnie zweryfikować ile wiadomości zostało wysłanych, ile z nich dotarło do odbiorcy, kto otworzył, a więc zapoznał się z treścią e-maila, ile osób odwiedziło stronę internetową obiektu hotelarskiego i w dalszej kolejności dokonało rezerwacji bądź zakupu usługi. To tylko wybrane możliwości pomiaru efektów wysyłki.

- Szybkość komunikacji
Dzięki internetowi wysłane wiadomości docierają do skrzynek odbiorców w bardzo krótkim czasie. Z punktu widzenia prowadzenia działalności biznesowej jest to ważny aspekt, gdyż pozwala szybko reagować na zmieniające się uwarunkowania – np. stworzenie oferty specjalnej na niesprzedane miejsca noclegowe.

- Dostępność
E-mail marketing dostępny jest dla każdego rodzaju obiektu hotelarskiego, niezależnie od jego wielkości i niezależnie od jego innych działań w obszarze marketingu czy marketingu internetowego.

- Generowanie sprzedaży
E-mail marketing przez wiele obiektów wykorzystywany jest jako narzędzie sprzedażowe, służące do zwiększania zysków. Dobrze przygotowana kampania mailingowa może osiągać bardzo wysokie parametry sprzedażowe przy jednoczesnym dość ograniczonym generowaniu kosztów (np. w porównaniu do standardowej wysyłki pocztowej).

- Precyzyjne dotarcie
Dzięki dostępnej technologii, e-mail marketing pozwala monitorować aktywność odbiorców, grupować ich w segmenty według różnych kryteriów (np. wiek, płeć, zainteresowania, i inne), a w konsekwencji wybierać odpowiednie treści i komunikaty, a następnie kierować je do wybranych grup. E-mail marketing to także indywidualne traktowanie odbiorcy tak zwana  personalizacja wiadomości np. poprzez zwracanie się do niego po imieniu.  



Rysunek 3. Fragment newslettera hotelu Młyn Klekotki, przykład wykorzystania imienia odbiorcy


Ogólną ideą e-mail marketingu w hotelarstwie jest czerpanie korzyści przez każdą ze stron. Z jednej strony obiekt hotelarski pozyskuje świadomego odbiorcę – potencjalnego klienta oferowanych usług, z drugiej strony subskrybent liczy na użyteczną informację, która może objawić się np. atrakcyjną ofertą lub informacją o ważnym wydarzeniu. Dwustronna komunikacja między stronami możliwa jest dzięki bezpośredniemu i szybkiemu kontaktowi – odbiorca otrzymuje wiadomość wprost do swojej skrzynki, nadawca otrzymuje informacje jakim zainteresowaniem cieszyła się wysłana wiadomość.

Formy e-mail marketingu

E-mail marketing to uniwersalne narzędzie marketingowe, które w zależności od potrzeb, może być realizowane na kilka sposobów. Wśród obiektów hotelarskich można wyróżnić dwie główne formy:

1. Biuletyn informacyjny, częściej określany jako newsletter – regularna (w określonych przedziałach czasu) wysyłka wiadomości o charakterze informacyjnym lub handlowym, w której aspekty reklamowe schodzą na dalszy plan.

2. Wysyłka reklamowa – czyli e-mailing reklamowy to już czysta forma komercyjna, której głównym zadaniem jest realizacja celów marketingowych, np. generowanie rezerwacji.

Obie formy wzajemnie uzupełniają się i w praktyce obiekty hotelowe coraz częściej nie ograniczają się do jednej z nich, ale w zależności od potrzeb, łączą oba warianty.

Najprostszą formą e-mail marketingu, a przy tym całkowicie bezkosztową dla obiektów hotelarskich, jest wykorzystanie stopki z podpisem. Stopka, która powinna znaleźć się w każdym e-mailu wysyłanym z hotelu, motelu, pensjonatu do potencjalnych klientów może zawierać, bardzo krótki przekaz reklamowy, np. zachętę do odwiedzenia strony WWW, informację o newsletterze, czy aktualną  ofertę specjalną. Stopka reklamowa powinna mieć, krótką i zwięzłą formę.

-------------------------------------------------------------------

Większość działań promocyjnych w internecie hotelarze mogą prowadzić samodzielnie. Wiele obiektów z sukcesem reklamuje swoje usługi, inwestując najczęściej jedynie swój czas. Jeżeli również myślisz o wykorzystaniu szansy, jaką stwarza marketing internetowy zapraszamy do zapoznania się z praktycznymi poradnikami dla branży hotelarskiej, wystarczy kliknąć w link: Nowoczesny marketing hotelu – wiedza podana na tacy!

dr Rafał Marek

Powyższy artykuł to jeden rozdział z pozycji E-mail marketing obiektów hotelarskich - cała pozycja dostępna jest tutaj

dr Rafał Marek - ekspert z zakresu zarządzania i marketingu, w tym marketingu internetowego, wieloletnia praktyka, doświadczenie i specjalistyczna wiedza z obszaru e-biznesu, promocji online, turystyki. Od ponad 10 lat pracownik Onet.pl – odpowiedzialny za projekty biznesowe z zakresu marketingu, reklamy, dystrybucji usług w internecie, w tym turystycznych. Również trener prowadzący szkolenia oraz zapewniający wsparcie dla działów marketingu i sprzedaży. Z wykształcenia dr ekonomii, w zakresie Zarządzania, – wcześniej absolwent na kierunku Turystyka. Autor książki o wykorzystania internetu w branży turystycznej oraz artykułów i publikacji na temat nowoczesnego marketingu i skutecznej reklamy w biznesie. Prelegent konferencji branżowych dotyczących marketingu, internetu, turystyki. Prywatnie miłośnik głośnej muzyki, pikantnej kuchni i ogrodnictwa. Wolny czas spędza na łonie natury.


Komentarze:

Horecatex – wsparcie w kreowaniu wizerunku twojego hotelu lub restauracji ...więcej»

Wynajem sali na konferencję – na co zwrócić uwagę? ...więcej»

Zakopane apartamenty na sprzedaż ...więcej»

Dlaczego warto zorganizować konferencję w hotelu? ...więcej»

Siedem wskazówek dotyczących założenia bloga dla Twojego hotelu ...więcej»

Standardowe procedury check in i check out w hotelu ...więcej»

Pokój hotelowy - definicja, rodzaje, wyposażenie ...więcej»

Czym jest usługa hotelarska? ...więcej»

Test dla hotelarzy 12 - Technik hotelarstwa ...więcej»

Test dla hotelarzy 8 - Technik hotelarstwa ...więcej»

Piękny Pałac, odremontowany i zaadoptowany na...

2018-06-08, 23:45:01 ~Zbigniew Hanke

Też jak jadę na rower to biorę dużą butelkę cisowianki,...

2018-05-15, 12:57:50 ~Agata

Fajnie, że Koneser będzie miał taką bogatą ofertę...

2018-03-24, 18:12:35 ~Karolina

"Prawdopodobnie" ... z tego co widziałem to Golden Tulip...

2018-03-06, 10:02:29 ~Paul VD

Warszawa a szczególnie Praga potrzebowała inwestycji...

2018-02-19, 19:49:28 ~klara

Świetna inicjatywa, podpisuję się obiema rękami. Dzieci...

2018-01-24, 16:51:44 ~anita

Jakie blisko 700 000 skoro nawet nie było pół miliona...

2018-01-16, 13:49:40 ~Brzeski

Koneser dla mieszkańców Pragi i nie tylko to wielka...

2018-01-14, 15:14:12 ~smakosz

Więcej o Dolinie Psarki można znaleźć na...

2018-01-09, 19:03:15 ~Michał

Copyright ©2008-2018 Hotelinfo24.pl - Wszelkie prawa zastrzeżone

O PORTALU | REGULAMIN SERWISU | REKLAMA W PORTALU  | KONTAKT

Ta strona wykorzystuje pliki cookie. Korzystając ze strony wyrażasz zgode na używanie cookie.  Więcej informacji