Piątek 29 Marzec 2024

redakcja@hotelinfo24.pl | Reklama w serwisie

Strona główna » Sprzedaż i marketing » Dlaczego public relations powinny być częścią...

Artykuły serwisu


Dlaczego public relations powinny być częścią hotelowego zespołu zarządzającego


Dodano: 2012-06-14

Drukuj


Jako hotelarz musisz wybrać najlepszy zespół zarządzający, gwarantujący twojemu obiektowi sprawną codzienną działalność, maksymalizację przychodów, monitorujący ekspozycję, wyprzedzający konkurencję, zapewniający powtarzalność biznesu i zarządzający milionem innych, codziennych spraw. Wybór członków zespołu zarządzającego ogranicza się tradycyjnie do następujących obszarów: operacyjnego, sprzedażowego, zasobów ludzkich, księgowość, technicznego, housekeepingu i gastronomii. Wszystkie osoby zajmujące kierownicze stanowiska reprezentują określone obszary hotelu, które generują przychody, jak również wpływają i oddziaływują na doświadczenia gości.

Dlaczego jednak wśród wymienionych stanowisk kierowniczych nie ma specjalisty od public relations, czy komunikacji?

Przez lata całe, stanowisko wewnętrznego kierownika lub dyrektora ds. public relations znajdowało się zazwyczaj w gestii dyrektora sprzedaży i marketingu. W zakres tego stanowiska wchodzą zazwyczaj: załatwianie wszystkich spraw związanych z mediami, ułatwianie kontaktów z prasą, opracowywanie komunikatów informacyjnych, wiadomości dla prasy, ogłoszeń, prezentacji medialnych, tworzenia list mediów, gromadzenie wycinków prasowych i utrzymywanie fotograficznego archiwum, organizowanie prezentacji hotelu, monitorowanie środowiska prasowego, a co najważniejsze, tworzenie planu public relations i pomoc w tworzeniu strategii komunikacyjnej dla hotelu. Osoba zajmująca to stanowisko jest również odpowiedzialna za nawiązywanie i utrzymywanie wzajemnie korzystnych relacji między hotelem a mediami.



Jest to bardzo specjalistyczna wiedza, w związku z czym wiele hoteli ma tendencję do zlecania wykonywania tych czynności instytucjom zewnętrznym, ponieważ prawdziwi profesjonaliści hotelarskiego PR są bardzo nieliczni. Tak więc, hotele sądzą, że bardziej sensowne jest wydawanie nawet niemałych pieniędzy na outsourcing i pozyskiwanie dużych agencji świadczących usługi w zakresie doradztwa komunikacyjnego, od zatrudniania wyspecjalizowanego profesjonalisty do wykonywania tej pracy, na miejscu w hotelu. Niektóre obiekty zatrudniają jednak już od lat dyrektorów lub niezależnych wyspecjalizowanych konsultantów ds. public relations i jestem zadowolona widząc, że coraz więcej hoteli i ośrodków wypoczynkowych robi to samo. Wciąż jednak wstępują nieporozumienia w postrzeganiu tej funkcji.
Dyrektor ds. public relations musi mieć swój własny dział, niezależnie od wielkości obiektu, ponieważ współpracuje ze wszystkimi jego służbami, nie tylko z działem sprzedaży i marketingu, jak to zostało wygodnie, ale błędnie zaszeregowane. Profesjonaliści z public relations obsługują wszystkie służby i wszystkie działy i muszą mieć status niezależności, jeśli chcemy by przyczyniały się do lepszego funkcjonowania hotelu. Na przykład, jeśli sprawa dotyczy hotelowego systemu HVAC (ogrzewanie, wentylacja i klimatyzacja), dyrektor PR musi współpracować z działem technicznym do niezwłocznego uzyskania informacji niezbędnych dla przedstawiciela mediów. Dyrektor PR jest również odpowiedzialny za przeszkolenie w zakresie kontaktów z mediami: dyrektora naczelnego, dyrektora sprzedaży lub konsjerży występujących w klipach telewizyjnych lub spotach radiowych. A jeśli dyrektor PR tworzy kryzysowy plan komunikacyjny, musi się naradzić z wszystkimi działami  w celu opracowania kompleksowego planu działania.

Działania te muszą być bezpośrednio zgłaszane do dyrektora naczelnego, a nie do dyrektora sprzedaży i marketingu, ponieważ przede wszystkim wpływają one na całość zarządzania hotelem.

Ważne jest, aby zrozumieć, że dział public relations i dział sprzedaży muszą dobrze współpracować, aby skutecznie skoordynować swoje działania. Obecnie wiele hoteli zdecydowało się na zintegrowane podejście do marketingowych kampanii komunikacyjnych o szerokim zasięgu, a o ich skuteczności decydują również skuteczne działania public relations. Te dwa działy, aby efektywnie funkcjonować, potrzebują się nawzajem. Powinny jednak być wyodrębnionymi wyraźnie obszarami. Sprzedaż i marketing skupia się na generowaniu przychodów, pozyskując biznes i starając się o zapewnienie jego powtarzalności, tworzeniu sezonowych pakietów, rozsyłaniu ofert oraz nadzorowaniu kampanii reklamowych, treści stron internetowych i wielu innych funkcjach. Część pracy dyrektora sprzedaży i marketingu zazwyczaj obejmuje nadzorowanie działalności dyrektora ds. public relations.

Jednakże obszar PR jest tak wyjątkowy, że choć odnosi się do niektórych działań sprzedażowych i marketingowych, to nadal wypracowuje swoją własną niszę. PR i komunikacja są tak ważne i decydujące dla całościowej działalności hoteli, że muszą funkcjonować niezależnie, aby być skuteczne. Na przykład, wyobraźcie sobie, że dyrektor PR zauważa w wiadomościach coś, co może stać się bardzo szybko potencjalnym zagrożeniem dla obiektu, ale musi czekać, aby porozmawiać z dyrektorem sprzedaży, który następnie będzie musiał w trybie pilnym zwołać posiedzenie zarządu, aby podjąć niezbędne decyzje. Wyobraźcie sobie czas zmarnowany na procedury w strukturze kierowania hotelem, kiedy można przecież upoważnić dyrektora PR do bezpośredniego kontaktu z biurem dyrektora naczelnego w celu podjęcia natychmiastowych działań.

Działy sprzedaż i marketingu i public relations mają tak podobne zakresy działań, iż nic dziwnego, że hotele próbują je łączyć. Podobieństwa mogą obejmować to, że:
• oba współdziałają z zewnętrznymi społecznościami, ale w różnym zakresie,
• oba koncentrują swoje wysiłki dla maksymalizacji ekspozycji hotelu,
• oba muszą tworzyć i odzwierciedlać właściwy wizerunek hotelu,
• oba muszą przekazywać odbiorcom te same spójne i konsekwentne komunikaty,
• oba są zaangażowane w gromadzenie materiałów marketingowych, organizowanie imprez promocyjnych, sieciowych, kampanii reklamowych i innych markowych treści.

Na różnice w działaniu składają się  zaś następujące fakty:
• dyrektor PR nie zabiega bezpośrednio o biznes, tak jak czyni to dyrektor sprzedaży,
• dyrektor sprzedaży i marketingu nie rozmawia bezpośrednio z przedstawicielami mediów (chyba, że nie ma pracownika PR),
• PR tworzy przydatne wersje różnych wiadomości i bezpieczny obszar informacyjny
• PR rozmawia z wydawcami i redaktorami, a nie z szefami eventów, w celu pozyskania biznesu
• sprzedaż i marketing zestawia pakiety, aby tworzyć popyt
• PR umieszcza te pakiety w odpowiednich wiadomościach medialnych, aby wywołać zainteresowanie potencjalnych klientów
• PR kreuje strategię komunikacyjną zgodną ze strategią sprzedaży
• sprzedaż i marketing organizuje imprezy charytatywne i wykorzystuje obecność potencjalnych klientów
• PR nagłaśnia takie imprezy pod względem medialnym, aby przyciągnąć prasę do pisania o nich, tworząc w ten sposób nowe możliwości biznesowe dla hotelu

PR z pewnością pomaga działowi sprzedaży i marketingu w jego inicjatywach, wspomagając nieformalny marketing, zwiększając ekspozycję i pozycjonując hotel w miejscu korzystniejszym od konkurencji. Dlatego właśnie obydwa działy potrzebują siebie nawzajem. Myślę jednak, że pozostały personel hotelowy musi lepiej zrozumieć funkcję PR, aby skuteczniej wykorzystywać cały jego potencjał, na który składa się dużo więcej, niż tylko pomoc okazywana działowi sprzedaży i marketingu. Twój specjalista ds. PR jest odpowiedzialny za tworzenie hotelowego przekazu i filtrowanie go dla potrzeb potencjalnych gości. Komunikacja powinna być inicjatywą całego obiektu, a dział public relations, niezależnie od tego, czy należy do działu sprzedaży, czy nie, to z pewnością zasługuje na uczestnictwo w zespole zarządzającym hotelem.

Didi Lutz


Komentarze:

Horecatex – wsparcie w kreowaniu wizerunku twojego hotelu lub restauracji ...więcej»

Wynajem sali na konferencję – na co zwrócić uwagę? ...więcej»

Zakopane apartamenty na sprzedaż ...więcej»

Dlaczego warto zorganizować konferencję w hotelu? ...więcej»

Siedem wskazówek dotyczących założenia bloga dla Twojego hotelu ...więcej»

Standardowe procedury check in i check out w hotelu ...więcej»

Pokój hotelowy - definicja, rodzaje, wyposażenie ...więcej»

Czym jest usługa hotelarska? ...więcej»

Test dla hotelarzy 12 - Technik hotelarstwa ...więcej»

Test dla hotelarzy 8 - Technik hotelarstwa ...więcej»

Piękny Pałac, odremontowany i zaadoptowany na...

2018-06-08, 23:45:01 ~Zbigniew Hanke

Też jak jadę na rower to biorę dużą butelkę cisowianki,...

2018-05-15, 12:57:50 ~Agata

Fajnie, że Koneser będzie miał taką bogatą ofertę...

2018-03-24, 18:12:35 ~Karolina

"Prawdopodobnie" ... z tego co widziałem to Golden Tulip...

2018-03-06, 10:02:29 ~Paul VD

Warszawa a szczególnie Praga potrzebowała inwestycji...

2018-02-19, 19:49:28 ~klara

Świetna inicjatywa, podpisuję się obiema rękami. Dzieci...

2018-01-24, 16:51:44 ~anita

Jakie blisko 700 000 skoro nawet nie było pół miliona...

2018-01-16, 13:49:40 ~Brzeski

Koneser dla mieszkańców Pragi i nie tylko to wielka...

2018-01-14, 15:14:12 ~smakosz

Więcej o Dolinie Psarki można znaleźć na...

2018-01-09, 19:03:15 ~Michał

Copyright ©2008-2018 Hotelinfo24.pl - Wszelkie prawa zastrzeżone

O PORTALU | REGULAMIN SERWISU | REKLAMA W PORTALU  | KONTAKT

Ta strona wykorzystuje pliki cookie. Korzystając ze strony wyrażasz zgode na używanie cookie.  Więcej informacji