Czwartek 28 Marzec 2024

redakcja@hotelinfo24.pl | Reklama w serwisie

Strona główna » Baza wiedzy i testy » Hotelarstwo - zawód z przyszłością

Artykuły serwisu


Hotelarstwo - zawód z przyszłością


Dodano: 2012-07-02

Drukuj


W dzisiejszych czasach wielu młodych ludzi zastanawia się nad wyborem zawodu dla siebie. Jak wiadomo nie każdy chce pracować w korporacji, czy też w pogoni za pieniądzem szukać szczęścia poza granicami kraju.

Przedsiębiorczy młody człowiek może sam wziąć sprawy w swoje ręce i nawet w dobie kryzysu, rozkręcić na rodzinnym gruncie dochodowy biznes z pasją i zaangażowaniem.

Według ekspertów, jedną z takich dziedzin biznesu mających przyszłość w Polsce jest właśnie hotelarstwo. Dlaczego? Wbrew pozorom powodów jest mnóstwo.

Pierwszy wskaźnik stanowi nasze położenie geograficzne. Polska jest „Sercem Europy”, więc naturalne jest, że łączy się tu wiele szlaków komunikacyjnych i handlowych (bo począwszy od biznesmenów w garniturze, a skończywszy na kierowcy TIR-a- nikt chyba nie lubi spać na siedzeniu samochodu, więc przydrożny zajazd czy motel wydaje się być zbawiennym rozwiązaniem).



Po drugie, często nie zdajemy sobie sprawy z tego, jak piękne mamy góry, morze, doliny i jeziora, co oczywiście przyciąga turystów. Spragnieni kontaktu z naturą, mieszkańcy wielkich miast uwielbiają wypoczywać na łonie przyrody (a przecież nie każdy lubi spać cały tydzień pod namiotem i żywić się samymi konserwami). Dlatego też różnego rodzaju rodzinne pensjonaty, motele, schroniska czy domki turystyczne, w których na gości czeka czysta pościel, łazienka i ciepły posiłek wydają się w takich miejscach niezbędne.

Warto wspomnieć też o szybko zyskującej popularność formie wypoczynku, od lat cenionej na zachodzie Europy a „raczkującej”w Polsce - a mianowicie o AGROTURYSTYCE. To proste, aczkolwiek genialne (i co najważniejsze przynoszące dochody) rozwiązanie ma też charakter edukacyjny, stanowi alternatywną formę aktywnego wypoczynku.

„Przenosząc się myślami” ze wsi do miasta należy wspomnieć o naszym narodowym dziedzictwie kulturowym, którego częścią są zabytki architektury budowlanej. W Warszawie, Krakowie czy też we Wrocławiu zwiedzających nie brakuje niezależnie od pory roku. Turyści z całego świata zafascynowani niepowtarzalną atmosferą i urokiem polskich miast, zmęczeni po długiej i wyczerpującej podróży PKP, zapewnie zechcą skorzystać z usług jednego z wielu hoteli, by nabrać sił do dalszego zwiedzania.

Z całą pewnością znalazłoby się jeszcze mnóstwo powodów, które decydują o konieczności rozwoju hotelarstwa w Polsce, postanowiłam jednak zwrócić uwagę tylko na te najważniejsze.

Przejdźmy zatem do sedna sprawy i zastanówmy się nad istotą tematu. Młody człowiek, planujący swoją przyszłość poświęcić na prowadzenie pensjonatu może przecież powiedzieć: „OK, zgadzam się, jest mnóstwo powodów dla których ta branża będzie się rozwijała, ale jak przebić się na tle konkurencji? Przecież w Polsce jest wiele różnego rodzaju hoteli, moteli i zajazdów”. Owszem, ten „Młody Człowiek” ma sporo racji, jednak nie wolno generalizować. Zgadzam się, rywali biznesowych można spotkać na każdym kroku, ale kto powiedział, że początki będą łatwe? Rozpoczynanie jakiejkolwiek działalności gospodarczej niezależnie od branży stanowi potężne wyzwanie, zwłaszcza dla młodej jeszcze nie doświadczonej osoby. Dlatego też bardzo ważne jest aby w swojej działalności hotelarskiej skutecznie stosować marketing w pełnym tego słowa znaczeniu. W wielu pensjonatach marketing kojarzy się przede wszystkim ze sprzedażą, a głównymi obowiązkami specjalisty ds. marketingu w małym pensjonacie jest odbieranie telefonów, dokonywanie rezerwacji i czasem poszukiwanie nowych klientów np. grup integracyjnych. Z uwagi na ogromną konkurencję w branży hotelarskiej niezbędne staje się umiejętne stosowanie odpowiednich narzędzi marketingowych. Stworzenie odpowiedniej mieszanki instrumentów marketingowych pozwala na utrzymanie przewagi nad konkurencją. Jednakże należy tu zaznaczyć, iż ta mieszkanka musi być ciągle modyfikowana z uwagi na zachodzące zmiany w otoczeniu pensjonatu, zarówno tym bliższym jak i dalszym.

Zresztą, obecnie w branży hotelarskiej możemy zaobserwować ciekawą tendencje - ludzie zamiast wielkich, rozpoznawalnych marek hotelarskich (takich jak na przykład Hilton, czy Ritz), gdzie wszystko od środka i na zewnątrz wygląda tak samo, wolą mniejsze pensjonaty, w których panuje miła, rodzinna atmosfera, pozwalająca klientowi naprawdę poczuć się, jak u siebie w domu. Pytanie tylko, czy klient ma czuć się jak u siebie w domu, czy też ma mieć wrażenie, że wybrał się w odwiedziny do bliskich znajomych. Można przyjąć, że gdyby klient chciał się czuć jak u siebie w domu, nie wyjeżdżałby na wakacje w inne miejsce. Dlatego też należy stworzyć klientowi takie warunki, aby czuł się on swobodnie i wygodnie – jak u dobrych znajomych – ale z pełną i możliwie, jak najlepszą obsługą.

Niebagatelny wpływ na tą tendencję mają także czasy, w których żyjemy, a zwłaszcza sytuacja gospodarczo- ekonomiczna w kraju i na świecie. Mowa tu przede wszystkim o wielkim kryzysie gospodarczym, który rozpoczął się w 2008 roku od krachu na amerykańskim rynku nieruchomości. Niestety skutki tego kryzysu odczuwamy do dziś. „Odcisnął” on swoje piętno, także na branży hotelarskiej- ludzie rzadziej podróżują, nie zawsze mogą pozwolić sobie finansowo na delikatne wojaże, więc jeśli już decydują się na urlop poza miejscem zamieszkania, to znaczna większość woli wybrać mały, przytulny pensjonacik, niż luksusowy hotel z prozaicznego powodu- bo jest po prostu taniej.

Równie istotną sprawą jest jakość oferowanych usług hotelarskich. Nasi potencjalni goście z pewnością baczną uwagę zwrócą na to, czy cena, którą zapłacili za pobyt w naszym hotelu/ motelu/ pensjonacie rzeczywiście jest adekwatna do standardu świadczonych usług (i lepiej, żeby nie byli niemile zaskoczeni dodatkowymi opłatami, np. za pościel, parking, Internet, itp.), chyba, że zostali uprzedzeni odpowiednio wcześniej o takiej ewentualności. Inaczej nie dość, że nigdy nie wrócą, to jeszcze mogą zrobić naszej firmie skuteczną „antykampanie reklamową”. Także kompetencja i uczciwość, to podstawa budująca pozytywny wizerunek, dzięki któremu będziemy pracować na dobre imię naszej marki. Młody „hotelarz” powinien opracować strategię, według której będzie budował swoją markę. Marka jest jednym z czynników przesądzających o utrzymaniu przewagi konkurencyjnej na określonym rynku.

Zatem, co jeszcze powinien posiadać dobrze zapowiadający się hotel? Nie wspominając już o tak oczywistych rzeczach jak czysta pościel i ręczniki, łazienki bez cieknących kranów, bardzo ważnym elementem jest, tzw. szeroko pojęty „image”. Wizualna strona naszej działalności hotelarskiej w ogromnym stopniu wpływa na przyciągnięcie potencjalnych klientów. Chodzi tutaj przede wszystkim o wygląd samego budynku oraz jego lokalizację i otoczenie (odpadający tynk ze ścian, „zarośnięty” ogródek czy też niezbyt czyste okna mogą, co najwyżej przyciągnąć typy a’la „Rodzina Adamsów” lub lokalne kółka satanistyczne a przecież chyba nie o taką klientelę powinien zabiegać młody przedsiębiorca). Równie ważne jest to, co nasi goście zastaną wewnątrz budynku, więc czystość pokojów, toalet i świeży, miły zapach, to absolutne minimum. Istnieją jednak wyjątki od powyższych zasad dobrego wizerunku. Otóż istnieje grupa konsumentów, która „lubi” niewygody i ekstremalne rozwiązania. Przykładem może być mały hotel który powstał w dawnym budynku szwajcarskiego więzienia lub też pensjonat stworzony w dawnym PRL-owskim hotelu pracowniczym, gdzie nawet meble są z tej właśnie epoki. W tych hotelach odpadający tynk ze ścian i cieknące krany to norma, a nawet można pokusić się o stwierdzenie, że właśnie taki wizerunek jest tu właśnie jak najbardziej odpowiedni. Są to jednak obiekty, których oferta jest kierowana do wąskiej grupy docelowej.

Jak to mówią „diabeł tkwi w szczegółach”, nie zapominajmy zatem o wymaganiach gości. Nasi klienci przed podjęciem decyzji, dotyczącej wyboru hotelu, baczną uwagę zwracają na ilość oferowanych im udogodnień. Mile widziany jest strzeżony parking, telewizor w pokoju oraz dostęp do bezprzewodowego Internetu. Musimy z góry próbować przewidzieć, czego klienci będą od nas oczekiwać, biorąc pod uwagę wiek, płeć i preferowane sposoby spędzania przez nich wolnego czasu. Rodziny z dziećmi z pewnością ucieszy hotelowy plac zabaw, czy możliwość skorzystania z opiekunki, młodzież zapewnie zechce bawić się we własnym gronie przy ognisku. Miłośnicy aktywnego wypoczynku z chęcią pobiegną na basen lub siłownię, natomiast niezdecydowanym wolny czas pomoże zorganizować zatrudniony przez nas animator wolnego czasu. Nie wolno również zapominać o osobach niepełnosprawnych i zastosować specjalne dla nich wszelkie możliwe udogodnienia, by w żadnym wypadku nie pozwolić im odczuć, że są gośćmi „drugiej kategorii”. Pamiętajmy, więc na przykład o podjazdach dla wózków inwalidzkich, czy specjalnie oznaczonych miejscach parkingowych.

Jeśli chcemy poszerzyć ofertę naszego hotelu o zaplecze gastronomiczne to oprócz tego, że powinno być smacznie i świeżo, musimy wziąć  pod uwagę preferencje gości. Warto rozszerzyć menu o dania przygotowane na przykład dla diabetyków czy też osób będących na dietach odchudzających.

Zwykle bardzo dobrym posunięciem jest ścisły związek wystroju hotelu z miejscem, w którym on się znajduje (na przykład, jeśli jest położony w nadmorskim kurorcie, mile widziany byłby styl marynistyczny, z kolei w Tatrach, czy Beskidach dobre rozwiązanie stanowi tradycyjna górska chata.) Możliwości jest mnóstwo, wszystko zależy tylko od naszej wyobraźni i kreatywności.

Kiedy już mamy nasz pięknie urządzony „pensjonacik”, najwyższa pora, żeby świat o nim usłyszał. W zależności od funduszy, jakimi dysponujemy, powinniśmy zainwestować w kompleksową reklamę i odpowiednie oznakowanie drogi dojazdowej do naszego obiektu. Istnieje wtedy spora szansa, że trafi do nas zbłąkany turysta z grubym portfelem. Nie od dziś wiadomo że w XXI wieku reklama jest „dźwignią handlu” a miejsc, gdzie możemy zachęcać gości do odwiedzania naszego hotelu jest mnóstwo- począwszy od ulotek, reklam w lokalnych mediach, bilbordów, a skończywszy na Internecie, który jest potężnym środkiem masowego przekazu i właśnie za jego pośrednictwem, za niezbyt wygórowaną cenę możemy przyciągnąć do siebie turystów ze wszystkich zakątków świata.

Należy pamiętać, że hotel to nie tylko budynek. To przede wszystkim ludzie, którzy tworzą w nim niepowtarzalną atmosferę, ten charakterystyczny klimat, który sprawia, że goście przez całe lata będą chętnie do nas wracali, a co więcej, „przyciągali” dodatkowo swoich znajomych, (bo warto wiedzieć, że nawet w XXI wieku, tzw. „marketing szeptany” ma bardzo duże znaczenie i obecnie stał się jednym z ważniejszych narzędzi marketingowych). Dlatego kluczową sprawą jest zapewnienie naszym gościom, jak najlepszego personelu- wtedy zarówno usługodawca jak i usługobiorca odniosą korzyści. Pierwszy z nich będzie cieszył się dobrą renomą swojego biznesu, drugi- wspaniałym urlopem w wyjątkowym miejscu. Potencjalni pracodawcy- właściciele hoteli, moteli, pensjonatów bardzo dobrze o tym wiedzą i dlatego priorytetem jest dla nich zatrudnienie „dobrych” pracowników. A jakie cechy i umiejętności powinna posiadać taka osoba? Z pewnością musi być komunikatywna, cierpliwa, tolerancyjna i życzliwa, nie wspominając już o tak oczywistych cechach jak punktualność, podzielność uwagi, czy umiejętność pracy w zespole. W branży turystycznej nie ma miejsca dla nerwowych introwertyków, ludzi nieśmiałych, bądź agresywnych. W hotelarskim świecie hasło „klient ma zawsze rację” nie jest tylko pustym frazesem, a kto ma inne zdanie na ten temat, powinien poważnie rozważyć zmianę zawodu. Oprócz wyżej wymienionych predyspozycji podstawą są nabyte umiejętności takie jak: znajomość języków obcych; różnych kultur, tradycji i zachowań; co jest niezwykle przydatne, zwłaszcza w bezpośrednim kontakcie z turystami z zagranicy.

Czy hotelarstwo jest zawodem z przyszłością? Na pewno tak, ale tak jak każda branża, tak też hotelarstwo zmienia się nieustannie. Dlatego też podczas planowania nowego przedsięwzięcia należy brać pod uwagę szereg wspomnianych w tym artykule czynników, które niejednokrotnie przesądzają, zarówno o powodzeniu przedsięwzięcia, jak i o wypracowaniu i utrzymaniu przewagi konkurencyjnej. Moim zdaniem hotelarstwo ma przyszłość, choć w nieco innej formie, niż do tej pory, gdyż w obecnej sytuacji gospodarczej, stworzenie czy nawet kupienie „wszystko mającego” wielkiego hotelu, pozostaje dla młodego człowieka-jednak w sferze marzeń. Dlatego też młodzi ludzie kończący szkołę powinni skoncentrować się na wąskich grupach docelowych i małych, przytulnych pensjonatach.

Ewelina Powązka
Klasa III Technikum Hotelarskie
Zespół Szkół Ponadgimnazjalnych im. Jana Pawła II w Krynicy- Zdroju
II miejsce w konkursie na artykuł



Komentarze:

Test dla hotelarzy 12 - Technik hotelarstwa ...więcej»

Test dla hotelarzy 11 - Technik hotelarstwa ...więcej»

Testa dla hotelarzy 10 - Technik hotelarstwa ...więcej»

Test 3 - Technik obsługi turystycznej ...więcej»

Test dla hotelarzy 9 - Technik hotelarstwa ...więcej»

Standardowe procedury check in i check out w hotelu ...więcej»

Pokój hotelowy - definicja, rodzaje, wyposażenie ...więcej»

Czym jest usługa hotelarska? ...więcej»

Test dla hotelarzy 12 - Technik hotelarstwa ...więcej»

Test dla hotelarzy 8 - Technik hotelarstwa ...więcej»

Piękny Pałac, odremontowany i zaadoptowany na...

2018-06-08, 23:45:01 ~Zbigniew Hanke

Też jak jadę na rower to biorę dużą butelkę cisowianki,...

2018-05-15, 12:57:50 ~Agata

Fajnie, że Koneser będzie miał taką bogatą ofertę...

2018-03-24, 18:12:35 ~Karolina

"Prawdopodobnie" ... z tego co widziałem to Golden Tulip...

2018-03-06, 10:02:29 ~Paul VD

Warszawa a szczególnie Praga potrzebowała inwestycji...

2018-02-19, 19:49:28 ~klara

Świetna inicjatywa, podpisuję się obiema rękami. Dzieci...

2018-01-24, 16:51:44 ~anita

Jakie blisko 700 000 skoro nawet nie było pół miliona...

2018-01-16, 13:49:40 ~Brzeski

Koneser dla mieszkańców Pragi i nie tylko to wielka...

2018-01-14, 15:14:12 ~smakosz

Więcej o Dolinie Psarki można znaleźć na...

2018-01-09, 19:03:15 ~Michał

Copyright ©2008-2018 Hotelinfo24.pl - Wszelkie prawa zastrzeżone

O PORTALU | REGULAMIN SERWISU | REKLAMA W PORTALU  | KONTAKT

Ta strona wykorzystuje pliki cookie. Korzystając ze strony wyrażasz zgode na używanie cookie.  Więcej informacji