Piątek 19 Kwiecień 2024

redakcja@hotelinfo24.pl | Reklama w serwisie

Strona główna » Zarządzanie » Jak stać się liderem w obsłudze

Artykuły serwisu


Jak stać się liderem w obsłudze


Dodano: 2006-11-11

Drukuj


Trzeci z cyklu siedmiu artykułów na temat zarządzania i roli lidera w hotelarstwie.

Konsekwentne podążanie i praktykowanie zasad przywództwa, praca nad rozwijaniem cech lidera opartego na obsłudze sprawia, że możesz stać się skutecznym liderem w każdej sytuacji. Jako lider w przemyśle usługowym powinieneś przede wszystkim skupić się na tych pracownikach, którzy tworzą twój zespół obsługi.

Kierowanie zespołem obsługi

Pracownicy liniowi są najważniejszymi pracownikami, jakich posiada firma, ponieważ mają oni bezpośredni kontakt z klientami. Ich codzienne dokonania w spełnianiu potrzeb klientów określają i utrzymują dobre imię firmy i jej reputację. Jaśniej, ich praca jest decydująca dla odniesienia przez firmę sukcesu.

Marna, opryskliwa, niezorganizowana i niekonsekwentna obsługa to jasne oznaki braku przywództwa. To nie jest wina pracowników, to raczej kierownictwo musi ponosić odpowiedzialność. I odwrotnie, wysokie standardy obsługi naturalnie wypływają od skutecznych liderów. Praca twojego zespołu obsługi jest bezpośrednim rezultatem twojego kierowania. To kierowanie musi obejmować podjęcie osobistej odpowiedzialności, posiadanie woli kierowania, przyznawanie się do błędów, skuteczne zastosowanie twoich źródeł i poznanie swoich ograniczeń.

Wolność w podejmowaniu osobistej odpowiedzialności

Osobista wolność jest często postrzegana jako brak odpowiedzialności. Pod tym względem nikt nie jest wolny. Każdy jest odpowiedzialny za coś i wobec kogoś innego. Jednakże istnieje wolność, która pochodzi z akceptacji osobistej odpowiedzialności za siebie i czyjegoś obszaru wpływu. Kiedy nie obwiniasz nikogo więcej za wyzwania z jakimi się spotykasz, kiedy zdajesz sobie sprawę gdzie dzisiaj stoisz, że jest to rezultat wszystkich twoich podjętych decyzji lub niezdecydowania, patrzysz na prawdziwe źródło wszelkich trudności. Nigdy „oni” nie są nieokreśleni. Zawsze jest obecne „ja”. Realizowanie tego jest prawdziwym źródłem twojej wolności. Zamiast być uderzanym tam i z powrotem przez niekontrolowane siły, akceptujesz potęgę swojego własnej władzy. Na dobre czy na złe, to ty kierujesz swoim życiem. Dla kierownika oznacza to, że kiedy poszukujesz możliwości bierzesz również odpowiedzialność za wszystkie aspekty swoich obowiązków. Oceń te wokół ciebie, twoich kierowników, współpracowników i pracowników. Jeżeli demonstrują odpowiedzialność, naucz się polegać na nich. Jeżeli nie, znajdź sposoby, aby kompensować brak tych kwalifikacji. W przypadku twoich pracowników, podejmij działanie, jeżeli to konieczne. Ostatecznie jesteś jedyną osobą odpowiedzialną za swój sukces czy porażkę. Jeżeli coś pójdzie nie tak, zawsze mogłeś zrobić więcej niż zrobiłeś. W przypadku naprawdę nieoczekiwanego wydarzenia, nie ma większego znaczenia, co poszło nie tak, ale jak zareagujesz na to. Zamiast obwiniać okoliczności czy innych, weź odpowiedzialność, aby wszystko poszło dobrze. Akceptując ten stopień osobistej odpowiedzialności uwalniasz się od nieprzewidywalnego życia i tych, którzy ciebie otaczają.

Wola kierowania

Przejęcie osobistej odpowiedzialności przygotowuje cię do wzięcia na siebie roli lidera. Ale wola kierowania jest daleka od bycia skłonnym kierować. Wielu ludzi jest skłonnych do akceptowania pozycji przywódcy. Ale akceptowanie a bycie przywódcą to dwie różne sprawy.

Posiadanie woli kierowania pociąga za sobą zobowiązanie do stawienia czoła możliwym, występującym wyzwaniom. Po prostu jest to chęć, aby wdrażać plany w życie. Rozważ przykład.

Bob był kierownikiem recepcji w starszym hotelu. Hotelarstwo było jego zawodem, ale bieganie było jego pasją. Każdego dnia w porze obiadowej niezależnie od pogody wybierał się na 5 milowy bieg. Po nim przebierał się i brał prysznic w szatni dla pracowników, zanim powrócił do pracy.
Bob był zdegustowany kiepskimi warunkami sanitarnymi i utrzymaniem szatni, ale przez długi czas nic nie mówił. W końcu miał dosyć i powiedział na spotkaniu załogi, że pracownicy zasługują na lepsze i że zamierza napisać petycję do dyrektora, aby wyremontować szatnię.
Jeden z kierowników skomentował to, że będzie to strata czasu i że szybko powrócą do swoich wcześniejszych warunków. Powiedział, że pracownicy nie dbają i nie utrzymają tego. Bob odpowiedział, że to nie ma znaczenia czy pracownicy dbają czy nie – zrobił to!
Po kilku tygodniach z błogosławieństwem dyrektora Bob zorganizował ekipę remontową, aby zeskrobać i przemalować ściany, rozebrać i położyć jeszcze raz podłogę, wymienić zepsute i nieużywane szafki i zreperować światło. Następnie nakłonił dyrektora o przydzielenie różnym działom podczas zmian obowiązku utrzymywania czystości w szatniach. Na koniec sprawdzał je codziennie przez kilka miesięcy, aby upewnić się, że były właściwie utrzymywane.
Ostatecznym rezultatem był podniesienie morale pracowników i zmiana postawy w stosunku do szatni. Pracownicy dbali – po prostu potrzebowali kogoś, kto wskaże drogę i przezwycięży fałszywe wyobrażenie, czego oni nie potrafili. Potrzebowali „chęci Boba, aby wdrożyć plany w życie”.


Przyznawanie się do błędów

Kiedy ty lub ci, którymi kierujesz zawiodą, w żadnym wypadku nie czyń wymówek. Podczas gdy mogą mieć miejsce usprawiedliwiające okoliczności musisz wziąć odpowiedzialność za błąd. Nie ważne czy nie zaplanowałeś czy nie wyszkoliłeś wystarczająco dobrze, czy nie poświeciłeś odpowiedniej ilości czasu czy zasobów dla sprawy, czy nie określiłeś priorytetów, czy może niedoszacowałeś sytuacji, końcowy zysk wskazuje, że zawiodłeś. Ale niepowodzenie może stać się twoim najbardziej wartościowym narzędziem nauki!

Zamiast poszukiwać innych winnych, ostrożnie dokonaj analizy, co spowodowało niepowodzenie i zobacz, co może być zrobione inaczej, aby uzyskać pozytywny rezultat. Ta metoda spowoduje dwie bardzo ważne rzeczy:

• Określisz swoją osobistą odpowiedzialność i autorytet • Dokonasz analizy i nauczysz się ze swoich błędów.

Nie bój się popełniać błędów. Każdy popełnia błędy, zwłaszcza ci, którzy twierdzą, że podejmują ryzyko. Przywództwo odróżnia się od kierowania, nie poprzez stanie obok. Kiedy zdecydujesz się na kierowanie, ryzykujesz możliwość, że twoje błędy będą znacznie bardziej widoczne. Pamiętaj, że te doświadczenie i „próba-błąd” mogą być twoimi najpotężniejszymi życiowymi instruktorami.

Często najlepsze nauki wyciągnięte są z błędów. Odnoszenie sukcesów rodzi poczucie przewagi i samozadowolenia; natomiast powoduje utratę odwagi do krytycznego wglądu. Mając to na uwadze błądzisz. Kiedy odnosiłem pewne sukcesy w mojej karierze, mogę uczciwie powiedzieć, że lekcje, które zapamiętałem najczęściej pochodziły z błędów i niepowodzeń.

Kilka lat temu, w moim pierwszym hotelu, szczególnie zainteresowałem się wszystkimi aspektami działania, łącznie ze strzeżeniem jego majątku, jak gdyby był mój. Zajmując się troskliwie jedną działką, w jednym przypadku wyraźnie straciłem pogląd na szerszy obraz.
Podczas jednego pracowitego weekendu obserwowałem, co dzieje się blisko frontowego wejścia. Pewien mężczyzna minął mnie niosąc jedną z naszych szklanek do piwa. Zbliżyłem się do niego i grzecznie zapytałem czy mogę odnieść za niego tą szklankę do baru. Od jednego słowa do drugiego a rozpętaliśmy awanturę o szklankę za 79 centów.


Po fakcie wiadomo, że ten niemiły incydent był niepotrzebny. Strata szkła od stłuczenia do drobnych kradzieży jest wliczona w koszty prowadzenia firmy. Czasowe i emocjonalne zdenerwowanie związane z tym wydarzeniem nie było warte kosztów szklanki. Dodaj do tego całkowitą rezygnację z twoich usług klienta i wszystkich osób, którym opowiedział tą „przerażającą” historię”.

Od tego czasu zrozumiałem, że istnieje wiele „kosztów” w biznesie, które powinny być monitorowane i kontrolowane w systematyczny sposób, ale nie przez osobistą konfrontację. Ta lekcja nauczyła mnie drobnej rzeczy, ale takiej, o której nigdy nie zapomnę.

Skuteczne wykorzystanie swoich ograniczonych zasobów

Istnieje każdego dnia znacznie więcej do zrobienia niż możesz dokonać. Jako kierownik najważniejsze dla starań i sukcesów twojego zespołu jest to, gdzie poświęcasz swój czas i energię. Unikaj marnowania czasu swoich osobistych zasobów na czynności marginalne. Skup się na ważnych sprawach, które wywrą wpływ na pracę twojego zespołu.

Aby to zrobić powinieneś sporządzić listę kluczowych pozycji, na których masz się skupić i na podstawie, których sporządzisz długoterminowy plan usprawnienia twoich działań, jak również listę potrzebnych projektów do zrealizowania. Mimo codziennych rozterek i kryzysów, które nieuchronnie wychodzą, skup się na tych kluczowych pozycjach i skieruj swoją załogę na ważne cele.

Pomocna może być także ucieczka od swoich działań nawet na cały dzień. Bycie z dala od codziennych problemów przyniesie szerszą perspektywę na sprawy, jakim musisz stawić czoła i pomoże rozpoznać obszary, gdzie się włączyć.

Rozpoznanie granic twojego wpływu

Bycie skutecznym kierownikiem wymaga, żebyś zrozumiał parametry swojej władzy i zakres twojej strefy wpływu. Na przykład co powinieneś zrobić kiedy składasz raport zwierzchnikowi, któremu brakuje podstawowych umiejętności przywództwa?

Pamiętaj o wolności podjęcia osobistej odpowiedzialności. Nie możesz kontrolować umiejętności swojego szefa czy braku ich, ale zamiast martwić się o to, skup się na tym, co możesz kontrolować. Zrób wszystko, co w twojej mocy, aby być najlepszym liderem, jakim możesz być. Spróbuj ochronić swoją załogę od najgorszych konsekwencji tej sytuacji. Nie dyskredytuj swojego szefa wśród swoich pracowników. Wystarczająco szybko ocenią sytuację i będą szanować cię nawet bardziej nie próbując go lub jej postawić w złym świetle.

Możliwe, że twoje starania będą miały pozytywny efekt na twojego szefa. Jeżeli twój obszar działania jest wykonywany dobrze dzięki twojemu zarządzaniu, może to spowodować, że on lub ona zauważą to. Może twojego szefa wystarczająco zaciekawi, aby zapytać, jaki jest sekret sukcesu. W każdym przypadku skup się na swoich własnych staraniach. Jeżeli sytuacja stanie się nie do obrony pamiętaj, że ty utrzymujesz największą kontrolę nad swoją przyszłością i możesz podjąć odpowiednie decyzje, w odpowiednim czasie.

Zrozumienie granic twojego wpływu także pociąga za sobą uznanie, że masz większy wpływ i kontrolę nad swoimi pracownikami. Twoi klienci są odsunięci od twojego bezpośredniego wpływu odkąd są obsługiwani przez twoich pracowników. W większej część twój wpływ na klientów jest drugorzędny.

Najdalej wysunięci spod twojego wpływu są udziałowcy firmy. Chyba, że jako właściciele odgrywają bezpośrednią rolę w twojej firmie, zazwyczaj nie biorą udziału w działaniach. Ich rola i status w firmie jest nadal najważniejszy, ale ich interesy są załatwiane z dystansu.

Więc dopóki pracujesz, aby osiągnąć cele swojej firmy, koncentruj się na tych, którzy są najbliżej ciebie i na tych, na których masz największy wpływ – pracowników twojego zespołu obsługi. Jeżeli wykonują swoją pracę z entuzjazmem i poczuciem dobrej obsługi, potrzeby innych osób także będą zaspokojone.

Ed Rehkopf


© Copyright Ed Rehkopf
Tytuł artykułu w oryginale "Becoming a Service-Based Leader"
Reprint i tłumaczenie artykułu przez ehotelarz.com za zgodą autora.

Ed Rehkopf – konsultant ds zarządzania, absolwent studiów zarządzania w hotelarstwie w Cornell School of Hotel Administration, podczas swojej długiej kariery zarządzał dwoma historycznymi hotelami uniwersyteckimi, pracował w czterogwiazdkowym obiekcie, piastował stanowisko Director of Operations w łańcuchu hoteli luksusowych oraz otwierał dwa kluby golfowe. Autor książki „Leadership on the Line”, obecnie pracuje nad tematyką benchmarkingu w przemyśle hotelarskim.

Kontakt:
Ed Rehkopf
email:
rehkopf6@aol.com


Komentarze:

Dotacje dla branży hotelarskiej 2024 - wszystko, co musisz wiedzieć ...więcej»

Podstawowe niezbędne narzędzia pracy współczesnego hotelarza ...więcej»

Bezpieczeństwo w małych obiektach hotelowych ...więcej»

Pomaganie integruje ...więcej»

Kradzież w hotelu? Nie daj sobie ukraść własnych praw! ...więcej»

Standardowe procedury check in i check out w hotelu ...więcej»

Pokój hotelowy - definicja, rodzaje, wyposażenie ...więcej»

Czym jest usługa hotelarska? ...więcej»

Test dla hotelarzy 12 - Technik hotelarstwa ...więcej»

Test dla hotelarzy 8 - Technik hotelarstwa ...więcej»

Piękny Pałac, odremontowany i zaadoptowany na...

2018-06-08, 23:45:01 ~Zbigniew Hanke

Też jak jadę na rower to biorę dużą butelkę cisowianki,...

2018-05-15, 12:57:50 ~Agata

Fajnie, że Koneser będzie miał taką bogatą ofertę...

2018-03-24, 18:12:35 ~Karolina

"Prawdopodobnie" ... z tego co widziałem to Golden Tulip...

2018-03-06, 10:02:29 ~Paul VD

Warszawa a szczególnie Praga potrzebowała inwestycji...

2018-02-19, 19:49:28 ~klara

Świetna inicjatywa, podpisuję się obiema rękami. Dzieci...

2018-01-24, 16:51:44 ~anita

Jakie blisko 700 000 skoro nawet nie było pół miliona...

2018-01-16, 13:49:40 ~Brzeski

Koneser dla mieszkańców Pragi i nie tylko to wielka...

2018-01-14, 15:14:12 ~smakosz

Więcej o Dolinie Psarki można znaleźć na...

2018-01-09, 19:03:15 ~Michał

Copyright ©2008-2018 Hotelinfo24.pl - Wszelkie prawa zastrzeżone

O PORTALU | REGULAMIN SERWISU | REKLAMA W PORTALU  | KONTAKT

Ta strona wykorzystuje pliki cookie. Korzystając ze strony wyrażasz zgode na używanie cookie.  Więcej informacji