Czwartek 28 Marzec 2024

redakcja@hotelinfo24.pl | Reklama w serwisie

Strona główna » Zarządzanie » Sprzedajesz hotel? Zaplanuj działania i postaraj...

Artykuły serwisu


Sprzedajesz hotel? Zaplanuj działania i postaraj się uniknąć sześciu powszechnych błędów


Dodano: 2012-10-15

Drukuj


Jeżeli masz zamiar sprzedać swój hotel lub motel, to prawdopodobnie nie jesteś w tym zamiarze odosobniony.

W BizBuySell.com byliśmy świadkami stabilizacji finansowej przedsiębiorstw rynkowych. Obecnie ponownie zaczyna się pojawiać utajona podaż właścicieli, którzy czekali aż ich przedsięwzięcia osiągną rentowność, aby mieć możliwość ich sprzedaży. Ten napływ sprzedawców może skutkować przesyceniem rynku, co oznacza, że sprzedający muszą doprowadzić swoje firmy do szczytowej efektywności, aby móc uzyskać najlepsze ceny na rynku sprzedaży.

W praktyce jest tak, że najlepsze przedsiębiorstwa osiągają najlepsze wyceny, niezależnie od tego, jak ciasny jest rynek. Jednakże z powodu presji konkurencyjnej ze strony innych sprzedawców, nie ma tu miejsca na błędy. Ten artykuł pomoże wam uniknąć typowych błędów, które mogą storpedować sprzedaż hotel lub motel.



Błąd # 1: Niewłaściwe przygotowanie hotelu do sprzedaży

Zanim kupujący złożą swój podpis na umowie w miejscu do tego przeznaczonym, będą badać wasze przedsiębiorstwo tak samo, jak w przypadku każdego innego dużego zakupu. Sprzedający muszą być przygotowani do wykazania, że wartość ich firmy równa jest żądanej za nią cenie. Oznacza to konieczność utrzymywania w należytym stanie swojej księgowości finansowej. Przechowujcie dokumenty księgowe dokumentujące działalność firmy za okres minimum pięciu lat (a najlepiej za jeszcze dłuższy okres), w tym deklaracje podatkowe i ewidencję kosztów. Sprawnie prowadzona rachunkowość jest najprostszym sposobem zdobycia zaufania wśród kupujących. Pamiętajcie, aby rozwiązać wszelkie pozostałe kwestie, które mogą doprowadzić do udaremnienia wysiłków włożonych w przygotowanie sprzedaży, jak kwestie prawne lub nieobsadzone kluczowe stanowiska kierownicze. Jeżeli hotel ma problemy, skoncentrujcie swoje wysiłki na przywrócenie rentowności i zbudujcie plan pozwalający ponownie odnosić sukcesy. Szczegółowa strategia może zapewnić znacznie większe szanse na przyciągnięcie odpowiedniego kupca i sfinalizowanie sprzedaży.

Równie ważną rolę, jak księgowa ewidencja i rachunkowość, odgrywa kondycja fizyczna majątku trwałego. Rozważcie modernizację technologii, tworzących i dokumentujących procesy kluczowe, a nawet odświeżenie swoich lobby i pokoi - wygląd hotelu jest często pierwszym wrażeniem kupującego, postarajcie się więc, aby było one pozytywne.

Błąd # 2: Współpraca z niedoświadczonym brokerem biznesowym

Branża hotelarska jest wyspecjalizowaną dziedziną, która charakteryzuje się swoim unikalnym zestawem właściwości i stoi przed określonymi wyzwaniami. O ile broker nie ma wcześniejszych doświadczeń w sprzedaży hoteli lub moteli, lub przynajmniej znaczącej ilości doświadczeń w lokalnych transakcjach biznesowych, to mało prawdopodobne jest to, że on lub ona będzie zdolna do skutecznego przeprowadzenia sprzedaży waszego obiektu. Brokerom bez doświadczenia w branży hotelarskiej brakuje kontaktów, aby zakończyć proces sprzedawania hotelu powodzeniem.

Odpowiednio wykwalifikowany broker może również pomóc w jednym z decydujących etapów przygotowywania firmy na sprzedaż – we właściwej wycenie firmy. Większość właścicieli prezentuje stanowisko charakteryzujące się skłonnością do zawyżania wartości swojej firmy, ale doświadczony pośrednik, zwłaszcza taki z doświadczeniem w sprzedaży hoteli i moteli, może zapewnić obiektywność potrzebną w procesie dokonywania wyceny wartości firmy.

Błąd # 3: Brak zrozumienia rynku

Dużo łatwiej jest powiedzieć niż zrealizować sprzedaż obiektu w odpowiednim momencie i po odpowiedniej cenie. Ważna jest współpraca z brokerem pozwalająca na zorientowanie się w aktualnej sytuacji rynkowej i co to oznacza dla możliwości sprzedaży hotelu. Najlepiej, oczywiście, jest starać się unikać sprzedaży hotelu w czasie dekoniunktury na rynku, chyba że jest to absolutnie konieczne. Ponadto, choć warto jest sprzedawać w warunkach rynku sprzedawcy, to ważne jest także, zorientowanie się w specyfice branży hotelarskiej. Nie zapomnijcie również brać pod uwagę swojego własnego planu przekształceń i spróbujcie odpowiednio koordynować te działania z przewidywanymi zmianami na rynku. Ważna jest również odpowiednia wycena hotelu. Celem optymalnie ustalonej ceny jest przyciągnięcie wielu poważnych kupujących, a jednocześnie umożliwienie sfinalizowania transakcji przy możliwie najwyższej cenie sprzedaży. Aby prawidłowo wycenić swój hotel, trzeba wiedzieć, jaka jest jego pozycja na rynku w porównaniu do innych. Zdecydujcie się więc na współpracę z brokerem i przeprowadźcie badania w celu ustalenia aktualnej pozycji hotelu na rynku, a następnie dostosujcie do niej odpowiednią cenę. Właściciele hoteli, którzy planują swe przyszłe działania i poświęcają trochę czasu na badanie rynku będą wyróżniać się spośród konkurencji, co spowoduje rozszerzenie oferty i uzyskanie lepszej ceny w ostatecznym rozrachunku.

Błąd # 4: Nagłośnienie informacji o sprzedaży

Wraz z coraz większą ilością firm wchodzących na rynek w tym roku, ważne jest, aby odpowiednio nagłośnić sprzedaż obiektu w celu przyciągnięcia największej liczby potencjalnych nabywców. Umieszczenie oferty w Internecie lub wykorzystanie możliwości, jakimi na otwartym rynku dysponują brokerzy może w tym pomóc, umożliwiając większej liczbie potencjalnych nabywców dotarcie do waszej oferty i wygenerowanie większego popytu ze strony potencjalnych nabywców. Im więcej kupujących dowie się o waszym hotelu, tym więcej ofert może do was dotrzeć. Brokerzy biznesowi zorientowani w branży hotelarskiej rozumieją, że wzrost popytu na firmę przekłada się na wyższe ceny sprzedaży, celem jest więc stworzenie sytuacji rynku charakteryzującego się dużą ilością potencjalnych nabywców. Nie ograniczajcie się do zainteresowania jednym lub dwoma potencjalnymi nabywcami lub pierwszym kupującym, który złożył ofertę. Wprost przeciwnie, rozmawiajcie z wieloma poważnymi nabywcami generując atmosferę pilności sprzedaży i wzmagając popyt na kupno waszego obiektu. Prowadzenie jednoczesnych rozmów z wieloma potencjalnymi klientami, może pomóc w budowie planu awaryjnego na wypadek, gdyby wytypowany nabywca został zmuszony do wycofania się z zakupu firmy.

Ponadto, w większości przypadków ważną sprawą jest to, aby utrzymywać fakt sprzedaży i prowadzenie rozmów z ewentualnymi nabywcami jako sprawę poufną, do której nie powinni mieć dostępu wasi pracownicy, czy dostawcy. Może to być trudne do zrobienia ze względu na konieczność nagłośnienia sprzedaży hotelu, ale jeśli pracownicy i dostawcy dowiedzą się w nieodpowiednim czasie, że hotel wystawiony został do sprzedaży, może to negatywnie wpływać na relacje z nimi i efektywność firmy. Dobry broker będzie wiedział, jak jednocześnie prowadzić skuteczne działania zmierzające do sprzedaży hotelu, przy zachowaniu pełnej poufności w tym zakresie.

Błąd # 5: Brak oferty częściowego sfinansowania sprzedaży

Aby sfinalizować sprzedaż w warunkach dzisiejszej gospodarki, nabywcy firm i / lub ich kredytodawcy prawie na pewno będą wymagać zagwarantowania pewnych form sfinansowania zakupu, a branża hotelarska nie jest tu wyjątkiem. Chociaż kredyty udzielane przez lokalne i krajowe banki stają się coraz bardziej dostępne, to postęp jest zbyt powolny, a większość banków wymaga dofinansowania transakcji przez sprzedającego. Oznacza to, że będziecie zobowiązani do sfinansowania co najmniej 20 procent ceny sprzedaży w formie odłożonej spłaty, którą kupujący spłaci w okresie wieloletnim, wraz z odsetkami. Tak naprawdę to w dalszym ciągu będziecie hotelowym inwestorami, nawet po sprzedaży obiektu, co oznacza, że będziecie brali udział w udanym przejęciu obiektu przez nowego właściciela. To zaufanie i chęć do inwestowania w hotel, nawet po jego sprzedaży będzie zachęcać potencjalnych nabywców i ich kredytodawców. Ponadto, pomoże to wam sfinalizować sprzedaż i zapewnić nowemu właścicielowi sukces, zwiększając prawdopodobieństwo spłaty długotrwałych zobowiązań z e strony nabywcy.

Błąd # 6: Niepowodzenie w kreacji planu efektywnej działalności hotelu w przyszłości

Aby pomóc przyciągnąć nabywców, przedstawcie plan pozwalający na osiąganie sukcesów w przyszłej działalności hotelu. Plan ten powinien zawierać szczegółowy opis funkcjonowania firmy, np. przepływy siły roboczej, podejmowania decyzji na szczeblu kierownictwa hotelu i najważniejsze relacje rejestrowane w hotelu. Należy przedstawić również możliwości rozwoju hotelu w przyszłości. Powinien zawierać on szczegółową mapę drogową dojścia do osiągania przyszłych sukcesów przez hotel, zwiększając szansę przyciągnięcia odpowiedniego nabywcy i maksymalizowania postrzeganych przez niego wartości (i ceny, którą będą skłonni zapłacić).

Ponadto, wielu właścicieli jest tak skoncentrowanych na sprzedaży hotelu, że zaniedbują procesy transformacji, które następują po jej sfinalizowaniu. Po podpisaniu umowy sprzedaży obie strony muszą uzgodnić metodę przejęcia obiektu. Niektórzy preferują pozostawanie sprzedającego przez kilka miesięcy w obiekcie i pomaganie w procesie obejmowania hotelu i szkolenia załogi, podczas gdy inni wolą po prostu przejęcie natychmiastowe. Oba sposoby są całkowicie akceptowalne, ale muszą być uzgodnione przez obie strony przed sprzedażą, tak by przejęcie było jak najbardziej bezproblemowe.

Sprzedaż hotelu jest jedną z najważniejszych decyzji biznesowych, jakie kiedykolwiek będziecie ewentualnie zmuszeni podjąć i stanowi kulminację waszej wieloletniej ciężkiej pracy. Postarajcie się więc uniknąć wyżej wymienionych błędów, aby uzyskać najlepszy możliwy zwrot z inwestycji.

Mike Handelsman


Komentarze:

Podstawowe niezbędne narzędzia pracy współczesnego hotelarza ...więcej»

Bezpieczeństwo w małych obiektach hotelowych ...więcej»

Pomaganie integruje ...więcej»

Kradzież w hotelu? Nie daj sobie ukraść własnych praw! ...więcej»

Jak zostać idealnym managerem hotelu? ...więcej»

Standardowe procedury check in i check out w hotelu ...więcej»

Pokój hotelowy - definicja, rodzaje, wyposażenie ...więcej»

Czym jest usługa hotelarska? ...więcej»

Test dla hotelarzy 12 - Technik hotelarstwa ...więcej»

Test dla hotelarzy 8 - Technik hotelarstwa ...więcej»

Piękny Pałac, odremontowany i zaadoptowany na...

2018-06-08, 23:45:01 ~Zbigniew Hanke

Też jak jadę na rower to biorę dużą butelkę cisowianki,...

2018-05-15, 12:57:50 ~Agata

Fajnie, że Koneser będzie miał taką bogatą ofertę...

2018-03-24, 18:12:35 ~Karolina

"Prawdopodobnie" ... z tego co widziałem to Golden Tulip...

2018-03-06, 10:02:29 ~Paul VD

Warszawa a szczególnie Praga potrzebowała inwestycji...

2018-02-19, 19:49:28 ~klara

Świetna inicjatywa, podpisuję się obiema rękami. Dzieci...

2018-01-24, 16:51:44 ~anita

Jakie blisko 700 000 skoro nawet nie było pół miliona...

2018-01-16, 13:49:40 ~Brzeski

Koneser dla mieszkańców Pragi i nie tylko to wielka...

2018-01-14, 15:14:12 ~smakosz

Więcej o Dolinie Psarki można znaleźć na...

2018-01-09, 19:03:15 ~Michał

Copyright ©2008-2018 Hotelinfo24.pl - Wszelkie prawa zastrzeżone

O PORTALU | REGULAMIN SERWISU | REKLAMA W PORTALU  | KONTAKT

Ta strona wykorzystuje pliki cookie. Korzystając ze strony wyrażasz zgode na używanie cookie.  Więcej informacji