Środa 24 Kwiecień 2024

redakcja@hotelinfo24.pl | Reklama w serwisie

Strona główna » Gastronomia » Dziesięć zagrożeń finansowych dla restauracji

Artykuły serwisu


Dziesięć zagrożeń finansowych dla restauracji


Dodano: 2006-11-11

Drukuj


Po dwudziestu latach w przemyśle restauracyjnym, z tego piętnaście jako niezależny właściciel/operator i ostatnie pięć jako konsultant, doświadczyłem i zaobserwowałem chyba każdego typu kłopotów finansowych, jakie można sobie wyobrazić. Jak wszyscy weterani w sektorze restauracji już wiem, że jest to branża bezlitosna, kiedy przychodzi do uzyskania zysków. W oparciu o Raport z Działalności Przemysłu Restauracyjnego w 2004 roku opublikowanym przez Deloitte & Touche LLP, przeciętny zysk przed opodatkowaniem osiągnął zakres od 4-7% (4% dla restauracji full service i 7% dla ograniczonej obsługi).

Nie chodzi tutaj tylko o małe pole manewru kierownictwa, problemem jest brak doświadczenia w prowadzeniu biznesu i podstawowej wiedzy z zakresu finansów większości restauratorów rozpoczynających działalność. W przeciwieństwie do wielu innych małych firm, które zatrudniają personel od finansów na cały etat lub pół etatu, większość właścicieli restauracji nie stać na ten luksus i swój czas spędzają na przeskakiwaniu z jednego zadania (lub kryzysu) do kolejnego, nie przykładając uwagi do zarządzania finansami, jakiej one wymagają.

Jako konsultant rozwinąłem nieformalną „listę punktową” podstawowych informacji finansowych, jakie wymagam od swoich nowych klientów, jak również przegląd ich podstawowych procedur finansowych zanim zacznę działać. Te informacje zazwyczaj dostarczają mi wszystkiego, aby określić bieżący stan finansowy i często przyszłych potencjalnych klientów firmy, częściowo przez wznoszenie „Czerwonych Flag” czy wskaźników, które wskazują gdzie występują bieżące problemy i gdzie przyszłe prawdopodobnie pojawią się. Pozwala mi to także na wdrożenie planu, abym szybko mógł zaoferować odpowiednie wsparcie, które da im najlepszą szansę na przeżycie i szczęśliwy rozkwit w przyszłości.

Należy wyjaśnić jeszcze jedną rzecz na początek. Żadne wsparcie konsultingowe czy poprawa umiejętności finansowych i procedur nie może rozwiązać problemów finansowych restauracji, jeżeli wynikają one z nieodpowiedniej sprzedaży. Wiele ze stałych kosztów twojej restauracji nie może sprowadzonych do linii (jako racjonalny procent sprzedaży, jakim jest), jeżeli twoje dochody brutto są zbyt niskie. Co więcej, wszystkie twoje starania, aby utrzymać odpowiedni system księgowy z dobrze przygotowanymi raportami finansowymi pozwalającymi na codzienną kontrolę kierownictwa, będą zbędne, jeżeli twoje dochody nie są wystarczające, aby firma była zyskowna. Dlatego też skupimy się na tych zagrożeniach (Czerwonych Flagach), które na szczęście mogą być poprawione przez usprawnienie procedur czy zarządzania twoim obecnym dochodem, lub w najgorszym wypadku poprzez pomoc w określeniu wymaganych, dodatkowych dochodów.

1. Brak dobrze zorganizowanego i wdrożonego systemu księgowego

Pierwszą i najważniejszą informacją, o którą proszę, kiedy oceniam „stan zdrowia” finansów restauracji są kopie z jej plików księgowych. Wydrukowane kopie podstawowych zestawień finansowych (zyski i straty, bilans) nie są wystarczające dla tego zadania, ponieważ nie weryfikują dokładności prezentowanych liczb. Tylko poprzez przegląd, jak wszystkie transakcje finansowe są rzeczywiście „przesyłane” do księgi głównej, mogę określić stopień dokładności wytworzonych liczb. Jeżeli nie możesz poradzić sobie z tym, czego nie jesteś w stanie obliczyć, oznacza to, że system księgowy (lub jego brak) w restauracji nie jest właściwie skonstruowany i/lub wdrożony, co najczęściej powoduje, że właściciel restauracji działa „po omacku”. Kiedy pracowałem dla kilku restauracji, które były zyskowne, mimo iż posiadały kiepsko wdrożony system księgowy, zauważyłem, że z stopień, z jakim firma jest proaktywnie zarządzana jest bezpośrednio powiązany z tym, jak dobrze właściciel radzi sobie ze swoimi „księgami”. Najpowszechniejszym problemem, jaki zauważam jest plan kont, które nie odpowiada standardom przemysłu, i którego wyniki działalności nie mogą być porównane z innymi (dowiedz się więcej o Jednolitym Systemie Rachunkowości dla Restauracji i porównaj swoje wyniki finansowe ze średnimi przemysłu).

Ponieważ wszystkie inne „Czerwone Flagi” omawiane w tym artykule nie mogą być dokładnie zidentyfikowane czy ocenione, jeżeli system księgowy nie jest skonstruowany i właściwie wdrożony, to zadanie powinno być najważniejsze dla właściciela restauracji, jeżeli pragnie stworzyć żywotny biznes. Upewnij się, że posiadasz wsparcie księgowości czy finansowego konsultanta restauracji zanim ją otworzysz, aby mieć pewność, że dałeś sobie szanse na sukces. Jeżeli już otworzyłeś i podejrzewasz, że twój system księgowości potrzebuje pierwszej pomocy, wtedy wyświadcz sobie przysługę i znajdź jakąś pomoc tak szybko jak to możliwe. Jak powiedziałem wcześniej, rzadko widzę restaurację odnoszącą finansowe sukcesy, która nie posiada własnej porządnej księgowości i kontroli finansowej.

2. Zbyt wysokie koszty operacyjne w stosunku do sprzedaży brutto

Zakupy produktów do restauracji plus koszty pracownicze (płace, podatki pracodawców i świadczenia) wynoszą od 65 do 70% sprzedaży w restauracji. Połączona suma tych dwóch kategorii kosztowych przedstawionych jako „koszt główny” twojej restauracji, jest tym, gdzie toczy się bitwa o zyskowność. Nie tylko dlatego, że reprezentują one największy procent twoich całkowitych wydatków, ale dlatego, że masz możliwość kontrolowania ich. W przeciwieństwie do czynszu i wydatków na ubezpieczenie, które są relatywnie stałe, możesz bezpośrednio wpływać na procent kosztów produktów poprzez bardziej efektywne zakupy, obchodzenie się z produktami i ceny w menu. Podobnie, praktyki zatrudnienia, układanie grafików i nawet układ twojej kuchni oraz sposób, w jaki wybierane są pozycje z menu mogą korzystnie wpływać na koszty pracy. Kiedy widzę, że procent „kosztu głównego” restauracji przekracza 70% wznoszę Czerwoną Flagę. Chyba, że restauracja może wyrównać te wyższe koszty poprzez posiadanie np. bardzo korzystnych kosztów wynajęcia (np. mniej niż 4% sprzedaży), co jest bardzo trudne i być może niemożliwe, aby było zyskowne. Jeżeli omawiamy już koszt czynszu pożytecznie jest wskazać, że według krajowych podstaw (włączając nie tylko sam czysz, ale również podatki od nieruchomości, ubezpieczenie lokalu, i zwykłe opłaty za teren) jest on jednym z najwyższych po „kosztach głównych” i wynosi przeciętnie około 6% sprzedaży. Ponieważ jest to stały koszt, jedynym sposobem, w jaki możesz zredukować ten wskaźnik jest zwiększenie sprzedaży. Kiedy widzę, że ta liczba przekracza 8% sprzedaży pojawia się kolejna czerwona flaga. Wtedy dzielę koszt rocznego czynszu restauracji przez 6%, aby określić poziom sprzedaży, który będzie konieczny, aby utrzymać te koszty na tym samym poziomie, co normy w przemyśle.

3. Pozycje menu nieodpowiednio udokumentowane, wycenione i uaktualnione

Najbardziej powszechną metodą wyceny pozycji menu, jaką zaobserwowałem przez lata jest taka, którą nazwę metodą porównawczą. Po prostu sprawdź kilka innych restauracji, z którymi konkurujesz, znajdź podobne pozycje w ich menu i wtedy wyceń odpowiednio swoje pozycje. Teraz zostaje tylko udokumentowanie i wyliczenie kosztów wszystkich pozycji z menu a następnie określenie, jaka będzie twoja cena sprzedaży biorąc pod uwagę cenę twoich konkurentów Ale to jest coś zupełnie innego niż określanie ceny wyłącznie wobec nich. Prawdą jest, że wymaga wielkiej dyscypliny i czasu, aby dokładnie i celnie udokumentować i wycenić koszt twoich pozycji menu (również okresowe zmiany kosztów kiedy zmieniają się ceny sprzedaży). Co więcej musisz być dobrze zorganizowany i posiadać pewne zdolności matematyczne, aby poradzić sobie z przełożeniem cen produktów ze sposobu, w jaki je kupujesz na jednostki receptury dla celów ustalenia kosztów. Ale jak możesz zarządzać kosztami produktów, jeżeli nawet nie wiesz, ile kosztuje cię każda pozycja z osobna? Jedyne co ci pozostaje to mentalność „Podnieśmy cenę”. I podczas gdy, może to działać na krótką metę, istnieją niekwestionowanie lepsze sposoby, aby proaktywnie zarządzać twoimi kosztami produktów!

Występują na rynku różne typy oprogramowania do obliczania kosztów receptur, ale nie mają one wartości, jeżeli nie jesteś zaangażowany, aby najpierw nauczyć się jak je obsługiwać a następnie korzystać z nich codziennie. Zwykły arkusz kalkulacyjny w Excelu jest często najlepszym rozwiązaniem.

4. Poziomy zapasów magazynowych produktów oraz ich koszt nie wyliczany na koniec każdego okresu rozrachunkowego lub nie zarejestrowany w programie księgowym

Większość niezależnych operatorów restauracji miesza swoje miesięczne zakupy produktów ze swoim miesięcznym zużyciem. Mam na myśli to, że przeglądają swoje miesięczne zestawienia zysków i strat i zakładają, że produkty zakupione w trakcie miesiąca podzielone przez sprzedaż w restauracji dla tego samego okresu równe są kosztowi sprzedanych towarów! Nie tak. Bez wiedzy o rozpoczęciu i zakończeniu remanentu nigdy nie będziesz mógł obliczyć dokładnego kosztu produktów. Dla restauracji ze sprzedażą 50,000 $ miesięcznie 1000$ różnica stanu magazynowego pomiędzy rozpoczęciem i zakończeniem miesiąca może przekładać się na różnicę 2%. Taki procent różnicy przedstawia połowę całkowitego rocznego zysku restauracji typu full service! Po prostu nie możesz zarządzać kosztami produktów, jeżeli nie wiesz, jakie one są a nie możesz wiedzieć, jakie są, jeżeli nie policzysz ich i nie zarejestrujesz różnicy z twojego remanentu. Jeszcze raz użyj prostego arkusza kalkulacyjnego w Excelu, aby udokumentować, wycenić i zsumować swój stan magazynowy produktów żywnościowych, a następnie upewnij się, że zaksięgowałeś zmiany pomiędzy okresami poprzez dokonanie odpowiedniego zapisu księgowego.

5. Poziom zapasów produktów zbyt wysoki w stosunku do sprzedaży

To zagrożenie nie jest tak oczywiste jak pozostałe, ale może być poważną przeszkodą dla zyskowności twojej restauracji. Restauracja, która posiada zbyt dużo zapasów produktów nieuchronnie będzie miała większe koszty produktów. Zbyt dużo jedzenia w twojej chłodziarce, zamrażarce czy magazynie produktów spowoduje nadmierne marnotrawstwo, zwiększenie porcji, redukcję wykorzystania produktów, kradzieże, a także zamrozi to, co dla ciebie jest najważniejsze – gotówkę! Ale jak określisz jak duży zapas jest za duży lub jaka jest idealna ilość zapasów? Typowa restauracja full service powinna mieć zapasu średnio na nie więcej niż 7 dni (ta liczba może być zmniejszona o kilka dni dla restauracji szybkiej obsługi). Postępuj za tą prostą kalkulacją, aby dowiedzieć się ile masz dni zapasów produktów:

Pomnóż swoją średnią miesięczną sprzedaż potraw przez procentowy koszt twoich produktów żywnościowych. Teraz podziel tą liczbę (średnie miesięczne zużycie produktów żywnościowych) przez 30 (dni/miesiąc).

50.000 $ sprzedaży potraw/miesiąc x 30% = 15.000 $ (wykorzystanie produktów żywnościowych)
15.000 $ / 30 dni = 500 $ /dzienne zużycie produktów żywnościowych

Jeżeli twój wyliczony zapas produktów żywnościowych wynosi 5.000 $ wtedy podziel to przez swoje dzienne zużycie, aby otrzymać liczbę dni zapasów, jakie posiadasz: 5.000 $ / 500 $ = 10 dni

Zmniejsz swój zapas odpowiednio i obserwuj spadek swoich kosztów produktów żywnościowych.

Podążaj ta samą procedurą dla zapasów napojów alkoholowych i użyj poniższej wskazówki:
Likier: 15 i więcej dni (bary i kluby będą posiadać większy zapas niż restauracje)
Piwo: 7-10 dni
Wino: 15 i więcej dni (więcej dla restauracji, które posiadają bogatą kartę win)

6. Nie gromadzone, nie przeglądane dzienne i tygodniowe dane z operacji finansowych oraz nie postępowanie zgodnie z nimi

Jeżeli chcesz odnosić sukcesy finansowe jako operator niezależnej restauracji musisz być bardziej jak lokal sieciowy, kiedy przychodzi do aktywnego zarządzania twoim biznesem. Każda restauracja sieciowa tworzy pewien rodzaj dziennego i tygodniowego raportu, który sumuje, w prostym i łatwym do wglądu formacie, wszystkie kluczowe dzienne i tygodniowe dane z działalności operacyjnej włączając sprzedaż (według kategorii), koszty pracy (według działu), zakupy produktów jak również początkowe i końcowe stany zapasów oraz inne stałe koszty przydzielone na podstawie dnia, aby stworzyć oszacowany tygodniowy zysk netto restauracji. Nie masz luksusu posiadania pracowników IT jak łańcuchy, aby stworzyć te systemy, ale przy pewnej dyscyplinie możesz zbierać te informacje i używać ich, aby rozpoznać problemy, kiedy się zdarzają. Trudno jest dokonywać korekt, które są konieczne w grafikach załogi i zakupach produktów, jeżeli jedyne, co posiadasz, aby iść na przód, to miesięczne zestawienie zysków i strat, które otrzymujesz dopiero w połowie następnego miesiąca. Te poprawki muszą być dokonane natychmiast, kiedy macie jasne zrozumienie na temat podjętych (lub nie) decyzji odnośnie grafików i zakupów, które spowodowały to, co próbujesz naprawić. Dobre wieści są takie, że wszystkie informacje, których potrzebujesz są łatwo dostępne z twoich dziennych raportów POS i rachunków sprzedaży. Jeszcze raz użyj excelowskiego arkusza kalkulacyjnego, aby uporządkować te informacje i przedstawić je kluczowym menadżerom w restauracji do odpowiedniego wykorzystania.

7. Niedokładne przesyłanie informacji finansowych do systemu księgowego

Jednym z najbardziej popularnych błędów, jakie odnajduję przeglądając procedury księgowe restauracji jest to, że wiele różnych typów zapisów finansowych jest przesyłanych na złe konta. W rezultacie raportu finansowe są zarówno niedokładne i mylące. Niektóre z najpowszechniejszych błędów, jakie obserwuję to codzienne wpływy kredytowe i gotówkowe restauracji zapisywane jako dochód, nie uznawanie rabatów czy darmowych posiłków, niedokładne wysyłanie podatku obrotowego, darowizny zapisane jako dochód a nie jako zobowiązanie, płace pracowników i podatki płacone przez pracodawcę połączone jako płace, zapisywanie wydatków kapitałowych jako zwykłe koszty, wysyłanie opłat za ubezpieczenie i rat jako koszty miesięczne zamiast używania kont „przedpłat”, aby rozłożyć je równomiernie przez cały rok. Zakładam, że te transakcje najprawdopodobniej nie są łatwo przyswajalne dla typowego niezależnego właściciela. Dlatego też tak ważne jest, aby poszukać profesjonalnej pomocy finansowej, aby upewnić się, że twój system księgowania jest wprowadzony prawidłowo od początku. Jeżeli „latasz na ślepo” twoje szanse odniesienia finansowego sukcesu będą znacząco zmniejszone, i jeżeli nie możesz uzyskać rozsądnego zysku wtedy wszystkie twoje starania na stworzenie doskonałego doznania twoich klientów będą nieistotne.

8. Bieżące zobowiązania większe niż bieżące środki finansowe, co osłabia przyszłą możliwość spłaty rachunków

Po zaksięgowaniu całej swojej tygodniowej sprzedaży i rachunków dostawców przejdź do bilansu i podziel bieżące aktywa (np. gotówkę, wpływy z kart kredytowych, przelewy na rachunek, stany zapasów produktów) przez twoje bieżące zobowiązania (np. rachunki dostawców, podatki od sprzedaży, opłaty za dzierżawę, krótkoterminowe pożyczki). Użyj następującego przykładu:

Bieżące środki finansowe = 32.000 $
Bieżące zobowiązania = 28.000 $
Wskaźnik bieżący = 32.000/28.000 $ = 1.14

To oznacza, że jest 1,14 $ bieżących środków finansowych na każdy 1 $ bieżących zobowiązań i to jest prosty pomiar możliwości spłaty zaległych rachunków. W większości przemysłów proporcja 1:1 jest uważana za racjonalną. Restauracje zazwyczaj mają niższe wskaźniki, ponieważ utrzymują relatywnie małe stany zapasów połączone z szybkim obrotem gotówką (za posiłki płaci się tego samego dnia, kiedy serwowane). Dobrze założone i profesjonalnie prowadzone restauracje zazwyczaj będą miały proporcje ponad 1:1. Młodsze i mniej zorganizowane restauracje prawie zawsze będą poniżej 1:1. Jeżeli twój wskaźnik jest poniżej 7:1 wtedy powinieneś się tym zainteresować. Podczas, gdy restauracje mogą funkcjonować przez długi okres z niższym wskaźnikiem niż ten, to zazwyczaj wskazuje, że bez wzrostu albo w sprzedaży albo w kapitale pracującym, ciebie i twój biznes czekają w przyszłości ciężkie czasy.

9. Właściciel polegający na stanie konta bankowego online, aby określić dostępną gotówkę na spłatę rachunków

To czerwona flaga, bardzo łatwa do zauważenia i wskazuje mi albo brak prawidłowo funkcjonującego systemu księgowania albo podstawowego niezrozumienia finansowego jak zarządzać przepływem gotówki. Przedstawiam powód, dlaczego tak jest. Twoje konto online mówi ci jedynie jak dużo gotówki masz w tym momencie. Nie bierze pod uwagę wcześniej wypisanych czeków, które jeszcze nie obciążyły rachunku lub gotówki czy „niezaksięgowane” płatności kartą kredytową. Musisz z pełnym przekonaniem polegać na swoim bilansie, aby mówił ci jak dużo gotówki posiadasz na koncie bankowym, a to oznacza, że musisz dokładnie zapisywać całą swoją sprzedaż i odpowiadające jej wkłady, jak również wszystkie rachunki i odpowiadające im płatności na czas.

10. Całkowity brak zrozumienia jak czytać oraz interpretować okresowe i końcowe zestawienia finansowe

Poza brakiem dobrze zorganizowanego i wprowadzonego systemu księgowego na miejscu (Czerwona Flaga nr 1) najpoważniejszą finansową czerwoną flagą, jaką zaobserwowałem, jest to, że typowy niezależny właściciel restauracji nie potrafi czytać i interpretować trzech podstawowych raportów finansowych, dostępnych przez wszystkie komputerowe programy księgowe: 1) Zestawienie Zysków i Strat, 2) Bilans, 3) Zestawienie Przepływu Gotówki. Nie jest możliwe omówienie tego tematu tutaj, ale konieczne jest wskazanie wszystkim nowym i obecnym właścicielom znaczenia uzyskania podstawowej wiedzy finansowej, która będzie wymagana do osiągnięcia sukcesu,. Uzyskaj pomoc ze swojego działu księgowości, wynajmij konsultanta, weź kurs księgowości, przyprowadź przyjaciela z koniecznymi umiejętnościami, tylko aby upewnić się, że dobrze robisz. Musze przyznać, że miałem kilku klientów przez te wszystkie lata, którzy odnieśli sukces wbrew sobie, ale to jest wyjątek. Aby odnosić sukcesy w tej branży jako niezależny operator musisz mieć pewność, że twoja wiedza finansowa jest na równi z umiejętnościami kulinarnymi i zarządzania. Bez tych trzech umiejętności, wspólnie pracujących, nie dasz sobie szansy odniesienia sukcesu, na jaki zasługujesz.

John Nessel


© Copyright John Nessel, Restaurant Resource Group
Tytuł artykułu w oryginale "10 Restaurant Financial Red Flags"
Reprint i tłumaczenie przez ehotelarz.com za zgodą autora.

John Nessel – Prezes Restaurant Resource Group – firmy konsultingowej dostarczającej narzędzi finansowych i wsparcia niezależnym restauracjom, weteran z 25-letnim doświadczeniem w przemyśle, tworzył, otwierał i prowadził wiele udanych restauracji, autor książki „Restaurant Operators Compete Guide to QuickBooks”, wielu artykułów, trener na wielu warsztatach szkoleniowych dla niezależnych restauratorów.

Kontakt:
John Nessel
Restaurant Resource Group
email:
john@rrgconsulting.com
www.rrgconsulting.com


Komentarze:

System HACCP dla gastronomii - dlaczego jest niezbędny? ...więcej»

Audyt jakości w gastronomii - czym jest i dlaczego jest taki istotny ...więcej»

Sezonowanie mięs i serów ...więcej»

Jakie menu przygotować na imprezę, gdy goście nie jedzą glutenu? ...więcej»

Jak poprawić efektywność konferencji? Zaserwuj gościom Brain Food! ...więcej»

Standardowe procedury check in i check out w hotelu ...więcej»

Pokój hotelowy - definicja, rodzaje, wyposażenie ...więcej»

Czym jest usługa hotelarska? ...więcej»

Test dla hotelarzy 12 - Technik hotelarstwa ...więcej»

Test dla hotelarzy 8 - Technik hotelarstwa ...więcej»

Piękny Pałac, odremontowany i zaadoptowany na...

2018-06-08, 23:45:01 ~Zbigniew Hanke

Też jak jadę na rower to biorę dużą butelkę cisowianki,...

2018-05-15, 12:57:50 ~Agata

Fajnie, że Koneser będzie miał taką bogatą ofertę...

2018-03-24, 18:12:35 ~Karolina

"Prawdopodobnie" ... z tego co widziałem to Golden Tulip...

2018-03-06, 10:02:29 ~Paul VD

Warszawa a szczególnie Praga potrzebowała inwestycji...

2018-02-19, 19:49:28 ~klara

Świetna inicjatywa, podpisuję się obiema rękami. Dzieci...

2018-01-24, 16:51:44 ~anita

Jakie blisko 700 000 skoro nawet nie było pół miliona...

2018-01-16, 13:49:40 ~Brzeski

Koneser dla mieszkańców Pragi i nie tylko to wielka...

2018-01-14, 15:14:12 ~smakosz

Więcej o Dolinie Psarki można znaleźć na...

2018-01-09, 19:03:15 ~Michał

Copyright ©2008-2018 Hotelinfo24.pl - Wszelkie prawa zastrzeżone

O PORTALU | REGULAMIN SERWISU | REKLAMA W PORTALU  | KONTAKT

Ta strona wykorzystuje pliki cookie. Korzystając ze strony wyrażasz zgode na używanie cookie.  Więcej informacji