Piątek 29 Marzec 2024

redakcja@hotelinfo24.pl | Reklama w serwisie

Strona główna » Zarządzanie » Przywództwo w hotelarstwie

Artykuły serwisu


Przywództwo w hotelarstwie


Dodano: 2014-03-18

Drukuj


W ostatnim czasie omawiałem takie tematy, jak obsługa klienta, szkolenia, problemy na styku pracowników umysłowych z fizycznymi, jak również wiele innych zagadnień, które trapią branżę hotelarską i to przywiodło mnie do przemyśleń dotyczących liderów i menedżerów.

Liderzy i menedżerowie! Czyż nie są oni jedną i tą samą grupą? Czy menedżerowie nie są liderami, a liderzy menedżerami? Moja odpowiedź brzmi: absolutnie, jednoznacznie i dobitnie, nie! Jakkolwiek moje ‘nie’ opatrzone jest kilkoma zastrzeżeniami. Aby być liderem nie trzeba koniecznie być dobrym menedżerem, a bycie dobrym menedżerem wcale nie wymaga umiejętności przywódczych - nie są synonimami, w zakresie w jakim wiele osób używa tych terminów zamiennie. Pozwólcie mi to wyjaśnić.

Myślę, że większość menedżerów zdobyła swoją pozycję zarówno w wyniku wewnętrznego awansu w ramach przedsiębiorstwa hotelu czy obiektu gastronomicznego, albo poprzez zatrudnienie osoby z zewnątrz, dla wykonywania zadań, których zdaniem właściciela lub zarządu, nie można było powierzyć nikomu spośród własnego personelu.



Jeśli posiadasz hotel, który znakomicie funkcjonuje i potrzebujesz nowego dyrektora naczelnego, to stanowisko to może być najbardziej odpowiednie dla osoby zatrudnionej już w hotelu, która najlepiej nadawać się będzie do kontynuowania tego sukcesu. Jednak, jeśli masz hotel, który znajduje się na równi pochyłej, to osoba z zewnątrz będzie prawdopodobnie lepsza, ponieważ decyzje, które on lub ona będą podejmować, będą miały charakter wyłącznie biznesowy, a nie osobisty - dynamiczna ‘nowa krew’ to czasami wszystko, co jest potrzebne do poprawy funkcjonowania przedsiębiorstwa. W każdym przypadku, dyrektor naczelny, jeśli ma odnieść sukces, musi wziąć odpowiedzialność za hotel i ustanowić przywództwo konieczne do przeprowadzenia swojej wizji.

Z moich obserwacji wynika, że większość menedżerów jest tylko menedżerami. Osoby te poświęciły znaczną ilość czasu na naukę swojego fachu i głównie zgłębiały tajniki efektywnego funkcjonowania firmy, ale przede wszystkim z finansowego punktu widzenia. Mogą sypać faktami, liczbami i ilustracjami każdego aspektu działalności hotelu i rozliczyć się z każdego grosza. Mogą zaplanować i zaprezentować podział kosztów w rozbiciu na każdy dział, usługę, umowę, itp. i porównać je do norm krajowych i lokalnych, jak również epatować mnóstwem innych porównań i statystyk. Z tych właśnie powodów zatrudniana jest większość menedżerów, która w ogromnej większości wykonuje fantastyczną robotę.

Jednakże, nie poniżając ani obrażając żadnego z nich, reprezentują oni tylko nieco wyższy poziom od wykształconych księgowych, ale z utrwaloną mentalnością księgowego. Ich umysły przystosowane są do przetwarzania liczb, cyfr, rachunków, zapasów, kosztów, nakładów, itp. Nie zrozumcie mnie źle. Wszystkie te rzeczy są bardzo ważne i konieczne, aby firma efektywnie funkcjonowała, ale ich umysły nie zawsze są dostosowane do kontaktów z hotelowymi gośćmi i zajmowania się wszystkimi ich codziennymi problemami. Menedżerowie, w przeważającej części, mają nadzór nad tym, czy pracownicy im podlegli wykonują swoją pracę zgodnie z zakresem obowiązków – niczego więcej, niczego mniej. Innymi słowy, nie są przygotowani do radzenia sobie z klientem, konfliktami na styku gość – inne osoby. Goście są irracjonalni, a menedżerowie są przygotowani do radzenia sobie z problemami racjonalnymi. Wielu, jeśli nie większość menedżerów, pasuje do tego modelu, zwłaszcza tych, którzy utorowali sobie karierę w branży.

Menedżer, aby odnieść sukces, musi być również liderem, i postawiłbym tezę, że odnosi się to do każdego biznesu, gdzie aby odnieść sukces, umiejętności przywódcze są ważniejsze od umiejętności menedżerskich. Analiza działających efektywnie biznesów wskazuje na to wielokrotnie. Wątpię, czy znalazłby się człowiek, który odniósł sukces w biznesie, tylko dlatego, że był wybitnym menedżerem, mimo braku umiejętności przywódczych, podczas gdy istnieje bardzo wielu skutecznych liderów, którym brakuje lub nie umiejętności związanych z managementem.

Przywódcy mają wizję. Zawsze widzą światełko w tunelu i w miarę, jak światło staje się jaśniejsze i większe, ich wizja rozwija się w postępie geometrycznym. Przywódcy widzą przyszłość i podejmują w związku z nią odpowiednie działania. Przywódcy podejmują ryzyko. Menedżer natomiast tego nie robi, albo nie może tego zrobić.

Przywódcy mają całościowe wizje. Mają zdolność do budowania siły firmy i do rozwiązywania problemów, co prowadzi do biznesowych sukcesów. Zdają sobie sprawę ze znaczenia poszczególnych części lub elementów biznesowej układanki i działają tak, by połączyć poszczególne części w realną całość.

Przywódcy nie robią tego sami. Zdają sobie sprawę, ze znaczenia każdego działu, każdej sekcji, każdej osoby w przedsiębiorstwie i z roli odgrywanej przez każdą z nich w sukcesie konkretnej firmy. Nie mają szczegółowej wiedzy o każdej części składowej, ale muszą być w stanie zainspirować każdą z nich, każdego pracownika, aby robili to, do czego zobowiązano lidera i robili to dobrze. Przywódcy inspirują ludzi do tego, by byli dumni ze swoich indywidualnych osiągnięć, a także z osiągnięć firmy.

Większość indywidualnych lub korporacyjnych właścicieli hoteli zatrudnia dyrektorów naczelnych, ponieważ pokazali, że są w stanie właściwie zadbać o finansową stronę przedsięwzięcia. I choć nie ma w tym nic złego, to nie powinno to jednak być głównym powodem zatrudniania lub awansowania osoby do prowadzenia obiektu Hotelowego. Uważam, że każda osoba legitymująca się sprawdzonymi umiejętnościami przywódczymi może poprowadzić każdego rodzaju biznes, niezależnie od specyficznego przygotowania zawodowego lidera, podczas gdy to samo twierdzenie nie byłoby prawdziwe wobec menedżera. W związku z tym, cechy przywódcze powinny być podstawowymi kwalifikacjami przy zatrudnianiu dyrektora naczelnego.

Poniżej wymienione są pewne kroki - kryteria, jeśli wolisz – przydatne dla liderów, ale w żaden sposób nie zawierają one wszystkiego, co jest potrzebne w osiągnięciu pozycji efektywnego przywódcy:

• Dawaj przykład - Traktuj swoich pracowników tak, jak sam chciałbyś być traktowany. Zawsze należy pamiętać, że to pracownicy, wszyscy bez wyjątku, pracują na twój wizerunek. Wszystko to, co robią dobrze, czy źle, jest odzwierciedleniem tego, jak dobrze nadzorowałeś ich szkolenie. Nigdy nie zaniedbuj okazji, aby podziękować każdemu z nich indywidualnie lub kolektywnie, za ich pracę na rzecz sukcesu hotelu.

• Bądź wiarygodny. Zdobądź zaufanie – Jest to jest trudne, jeśli wręcz nie niemożliwe, aby inni poszli za tobą, jeśli nie jesteś postrzegany jako osoba wiarygodna i godna zaufania. Wiarygodność i zaufanie zdobywa się przez pewien okres czasu, ale mogą one zostać zniweczone w okamgnieniu. Ufaj swoim pracownikom aż do przesady, chyba że okaże się, że niektórzy na to nie zasługują

• Przekazuj obowiązki i uprawnienia - Ufaj swoim podwładnym w zakresie zadań, do których zostali zatrudnieni i przekazuj jak najwięcej swoich obowiązków, jeśli zachodzi taka potrzeba, z pełnym przekonaniem, że twoi podwładni sobie poradzą i wykonywać będą tę pracę efektywnie.

• Zatrudniaj właściwe osoby – Uruchom program zatrudnieniowy, który będzie odpowiadał konkretnym potrzebom twojego hotelu i spowoduje, że pracownicy odpowiedzialni za rozmowy kwalifikacyjne z potencjalnymi kandydatami będą przeszkoleni we wszystkich aspektach zagadnienia, pozwalając na wybór osób, które chcą pracy w przeciwieństwie do osób, które tej pracy jedynie potrzebują – a to jest różnica. Nie pozwól, aby doraźne potrzeby chwili przysłaniały racjonalne decyzje podejmowane w kwestii zatrudnienia. Zła polityka zatrudnieniowa kosztuje na dłuższą metę więcej pieniędzy niż poświęcenie czasu na zatrudnienie właściwej osoby.

• Troszcz się o potrzeby swoich podwładnych - Jako lider jesteś odpowiedzialny nie tylko za sukces hotelu, ale także za sukces swoich podwładnych. Powtórzmy raz jeszcze, to pracownicy, zwłaszcza poprzez wykonywanie codziennych obowiązków, decydują o powodzeniu przedsięwzięcia, którym kierujesz – nigdy o tym nie zapominaj. Spraw by pracownicy byli zadowoleni, a wtedy ty sam będziesz również zadowolony.

• Szybko reaguj na wszelkie wpadki – nietrafione decyzje zatrudnieniowe – czarne owce – zawsze się przydarzą, bez względu na to, jak dobry zastosujesz program kwalifikacyjny. Pozbądź się ich szybko, zanim zatrują atmosferę w całym zespole.

Większość, jeśli nie znacząca większość z nas, która weszła w kontakt z firmą usługową, będącą częścią branży hotelarskiej / hotelowej lub innej branży usługowej, doświadczyła kiedyś lub była świadkiem kiepskiej jakości obsługi. I nie ma znaczenia, czy ta obsługa dotknęła znajomych, czy nieznajomych, odbiła się ona z pewnością na twojej wrażliwości i rozzłościła cię. Potraktuj takie wpadki, jako element doświadczenia i uczenia się.

Wszyscy mamy doświadczenia ze złą obsługą, zarówno we własnych firmach, jak również w firmach zewnętrznych. Jeśli zdarzy się to w twojej firmie, popraw to natychmiast. Jeśli to możliwe, bezpośrednio na miejscu zdarzenia, w myśl zasady: chwal publicznie, gań na osobności.

Menedżerowie działają w bezpiecznym otoczeniu swoich biur. Przywódcy natomiast funkcjonują wśród ludzi, których prowadzą ku swojej wizji przyszłości.


Alan Campbell


Komentarze:

Podstawowe niezbędne narzędzia pracy współczesnego hotelarza ...więcej»

Bezpieczeństwo w małych obiektach hotelowych ...więcej»

Pomaganie integruje ...więcej»

Kradzież w hotelu? Nie daj sobie ukraść własnych praw! ...więcej»

Jak zostać idealnym managerem hotelu? ...więcej»

Standardowe procedury check in i check out w hotelu ...więcej»

Pokój hotelowy - definicja, rodzaje, wyposażenie ...więcej»

Czym jest usługa hotelarska? ...więcej»

Test dla hotelarzy 12 - Technik hotelarstwa ...więcej»

Test dla hotelarzy 8 - Technik hotelarstwa ...więcej»

Piękny Pałac, odremontowany i zaadoptowany na...

2018-06-08, 23:45:01 ~Zbigniew Hanke

Też jak jadę na rower to biorę dużą butelkę cisowianki,...

2018-05-15, 12:57:50 ~Agata

Fajnie, że Koneser będzie miał taką bogatą ofertę...

2018-03-24, 18:12:35 ~Karolina

"Prawdopodobnie" ... z tego co widziałem to Golden Tulip...

2018-03-06, 10:02:29 ~Paul VD

Warszawa a szczególnie Praga potrzebowała inwestycji...

2018-02-19, 19:49:28 ~klara

Świetna inicjatywa, podpisuję się obiema rękami. Dzieci...

2018-01-24, 16:51:44 ~anita

Jakie blisko 700 000 skoro nawet nie było pół miliona...

2018-01-16, 13:49:40 ~Brzeski

Koneser dla mieszkańców Pragi i nie tylko to wielka...

2018-01-14, 15:14:12 ~smakosz

Więcej o Dolinie Psarki można znaleźć na...

2018-01-09, 19:03:15 ~Michał

Copyright ©2008-2018 Hotelinfo24.pl - Wszelkie prawa zastrzeżone

O PORTALU | REGULAMIN SERWISU | REKLAMA W PORTALU  | KONTAKT

Ta strona wykorzystuje pliki cookie. Korzystając ze strony wyrażasz zgode na używanie cookie.  Więcej informacji