Czwartek 28 Marzec 2024

redakcja@hotelinfo24.pl | Reklama w serwisie

Strona główna » Obsługa gościa » Potęga nazwiska (imienia)

Artykuły serwisu


Potęga nazwiska (imienia)


Dodano: 2006-11-11

Drukuj


Zapamiętanie nazwiska (imienia) klienta może poprawić twoją sprzedaż. Niemniej jednak, osoby uczestniczące w moich zajęciach warsztatowych, często informują mnie, że mają problem z zapamiętywaniem nazwisk (imion). Czasami myślę, że przejawiamy tendencję do zbytniego przejmowania się tym problemem, szczególnie wtedy, gdy nie możemy przypomnieć sobie nazwiska gościa, którego spotkaliśmy tylko raz.

Tak jak wszystko inne, co jest związane z procesami myślowymi, im usilniej będziemy się starali zapamiętać czyjeś nazwisko (imię), tym częściej będzie nam ono wypadało z pamięci.

1. Jedną z bardziej powszechnych rad na zapamiętywanie jest powtarzanie nazwiska (imienia) w trakcie ich przedstawiania się „Witam Chris, miło mi pana poznać”. Kiedy się przedstawiasz pomyśl o pamięciowym wizerunku, który pomoże ci w przypomnieniu sobie twarzy gości. Na przykład, jeżeli twój gość wygląda na nieco szorstkiego, możesz sobie zanotować w myśli „Chris is cross” ( podobieństwo słów: Chris – imię; cross – zagniewany, „wyglądający na nieco szorstkiego” ). Proces ten pomaga kojarzyć nazwisko z wyglądem fizycznym i pomaga przypomnieć sobie nazwisko gościa w dłuższych odstępach czasu. Interesujące wyzwanie zdarza się podczas pierwszego spotkania z gościem. Wiele osób zapomina nazwiska (imiona) innych osób, natychmiast po ich poznaniu – sam tego doświadczyłem w trakcie konferencji lub spotkań zawodowych. Powód jest prosty do wytłumaczenia; podczas gdy druga osoba się przedstawia, my zwykle myślimy już o własnym przedstawieniu się i co powiemy, aby wywrzeć korzystne wrażenie na naszym interlokutorze. Myślimy o uściśnięciu rąk i w jaki sposób to poprawnie zrobić. A w niektórych sytuacjach nasza uwaga może być zwrócona również gdzie indziej.

2. Następnym krokiem, jest używanie nazwiska (imienia) gościa kilkakrotnie w trakcie rozmowy. Pomoże ci to w zapamiętaniu nazwiska (imienia) osoby podczas spotkania i przez krótki okres po tym spotkaniu. Prosty sposób stosowania tej rady to zadawanie pytań z dodawaniem do nich imienia. Oto przykład: „Więc w jakim biznesie pan pracuje, Jim?” lub „Niech mi pan powie Jim, jakie jest największe wyzwanie, z którym się obecnie pan mierzy?” Takie podejście wydaje się być relaksacyjne i wygodne, jest również naturalnym sposobem używania imienia innej osoby.

3. Kiedy wrócisz do pracy, zarejestruj w swoim organizerze informacje o tej osobie i dodaj wszelkie osobiste i biznesowe fakty, o których dowiedziałeś się z rozmowy. Jeżeli dana osoba zrobiła lub powiedziała coś co się szczególnie wyróżniało, również zapisz te informacje w swojej bazie. W trakcie wykonywania tych czynności, wyobraź sobie wizerunek tej osoby i powtórz kilkakrotnie jej nazwisko (imię). Jedna ważna uwaga – nie nadużywaj wymieniania nazwiska (imienia) rozmówcy, aby nie wyglądało to nieszczerze lub fałszywie.

4. Aby przypomnieć sobie nazwisko (imię) tej osoby, w przyszłości, należy wykonać trochę dodatkowej pracy. Powinieneś przywołać w pamięci obraz twarzy tej osoby, kiedy kilkakrotnie powtarzasz głośno jej nazwisko (imię). Ćwiczenia tego rodzaju winny być wykonywane kilkakrotnie w ciągu tygodnia, przez pierwszy miesiąc, a później z częstotliwością raz na tydzień przez kilka miesięcy. Może się wydawać, że to sporo pracy, jest to jednak szczególnie efektywne podejście i gwarantuje wirtualną pomoc przy zapamiętaniu czyjegoś nazwiska (osoby).

5. Przy zapamiętywaniu nazwisk (imion) ważną rzeczą jest zrozumienie, że otoczenie w jakim stykamy się z daną osobą pomaga nam w przypominaniu. Przykładowo, z łatwością mogę sobie przypomnieć nazwiska ludzi w trakcie prowadzenia zajęć, ale jeżeli wpadam na nie w centrum handlowym, jest wysoce prawdopodobne, że nie przypomnę sobie ich nazwisk (imion). Dzieje się tak dlatego, że przeszukujemy nasz mentalny Rolodex (rodzaj bazy danych), próbując zidentyfikować miejsce, w którym poznaliśmy daną osobę. Pamiętanie, oznacza, że powinieneś poświęcić nieco czasu na wyobrażanie sobie tych osób w różnych otoczeniach – wyobraź sobie, gdzie mógłbyś spotkać określone osoby i jak te osoby mogłyby wyglądać w tym innym otoczeniu.

6. Ostatnia sugestia to rada skoncentrowania się raczej na zapamiętaniu osoby niż jej nazwiska (imienia). Ludzie są bardzo zapominalscy jeżeli chodzi o nazwiska, gdy potrafią zapamiętywać twarze. Prowadziłem zajęcia dla osób, które brały w nich udział również w poprzednim cyklu, a jednak nie mogłem sobie przypomnieć ich nazwisk (imion). Przyznaję, że poprzez stwierdzenie „Poznaję twarz, ale nie mogę sobie przypomnieć imienia” nigdy nie sprowokowałem rozczarowania, że nie pamiętam jak się nazywają. Trudność w zapamiętywaniu nazwisk nie podlega kwestii, kiedy spotykasz się dziennie z tuzinami osób. Jakkolwiek, ludzie w takich sytuacjach, rzadko kiedy oczekują abyś znał ich po nazwisku (imieniu) zaledwie po jednym spotkaniu.

Pamiętaj również, że wiele osób ma trudności z przypominaniem sobie nazwisk (imion). Pamiętam, że prowadziłem kiedyś całodniowe zajęcia w pewnej firmie, a po roku prowadziłem inny program na ich corocznej konferencji. Kiedy przybyłem na drugą konferencję, natychmiast rozpoznałem jedną z moich osób kontaktowych, ale nie mogłem sobie przypomnieć drugiej osoby, z którą również się spotkałem i rozmawiałem na poprzednim spotkaniu. Tak jak wiele innych rzeczy, możemy usprawnić naszą zdolność zapamiętywania nazwisk (imion) naszych klientów i osób, z którymi się spotykamy. Wymaga to trochę wysiłku i praktyki ale efekt jest tego warty.

 

 

Kelly Robertson

 

 


© Copyright Kelley Robertson
Tytuł artykułu w oryginale "The Power of a Name"
Reprint i tłumaczenie artykułu przez ehotelarz.com za zgodą autora.

Kelly Robertson - trener i właściciel firmy szkoleniowej specjalizującej się w obszarach sprzedaży i zarządzania relacjami z klientami, wcześniej m.in. pracował ponad 10 lat dla kilku dużych łańcuchów hotelarskich i sieci restauracji, prowadząc szkolenia pracowników, menedżerów i właścicieli, autor książki “Stop, Ask & Listen – Proven Sales Techniques to turn Browsers into Buyers.” oraz wielu artykułów nt. sprzedaży w wielu magazynach

Kontakt:
Kelley Robertson
Robertson Training Group
email:
Kelley@robertsontraininggroup.com
www.kelleyrobertson.com/

 

 


Komentarze:

Jak przygotować się na wakacje w hotelu? ...więcej»

Etapy pobytu gościa hotelowego ...więcej»

Choroba w hotelu ...więcej»

Czy internetowe strony z opiniami klientów przyczyniają się do nawrotu doskonałej obsługi hotelowych gości? ...więcej»

Znaczenie edukacji przyszłych hotelarskich profesjonalistów w zakresie obsługi gości ...więcej»

Standardowe procedury check in i check out w hotelu ...więcej»

Pokój hotelowy - definicja, rodzaje, wyposażenie ...więcej»

Czym jest usługa hotelarska? ...więcej»

Test dla hotelarzy 12 - Technik hotelarstwa ...więcej»

Test dla hotelarzy 8 - Technik hotelarstwa ...więcej»

Piękny Pałac, odremontowany i zaadoptowany na...

2018-06-08, 23:45:01 ~Zbigniew Hanke

Też jak jadę na rower to biorę dużą butelkę cisowianki,...

2018-05-15, 12:57:50 ~Agata

Fajnie, że Koneser będzie miał taką bogatą ofertę...

2018-03-24, 18:12:35 ~Karolina

"Prawdopodobnie" ... z tego co widziałem to Golden Tulip...

2018-03-06, 10:02:29 ~Paul VD

Warszawa a szczególnie Praga potrzebowała inwestycji...

2018-02-19, 19:49:28 ~klara

Świetna inicjatywa, podpisuję się obiema rękami. Dzieci...

2018-01-24, 16:51:44 ~anita

Jakie blisko 700 000 skoro nawet nie było pół miliona...

2018-01-16, 13:49:40 ~Brzeski

Koneser dla mieszkańców Pragi i nie tylko to wielka...

2018-01-14, 15:14:12 ~smakosz

Więcej o Dolinie Psarki można znaleźć na...

2018-01-09, 19:03:15 ~Michał

Copyright ©2008-2018 Hotelinfo24.pl - Wszelkie prawa zastrzeżone

O PORTALU | REGULAMIN SERWISU | REKLAMA W PORTALU  | KONTAKT

Ta strona wykorzystuje pliki cookie. Korzystając ze strony wyrażasz zgode na używanie cookie.  Więcej informacji