Środa 17 Kwiecień 2024

redakcja@hotelinfo24.pl | Reklama w serwisie

Strona główna » Pion hotelowy » Hodowla kadr dla hotelowego housekeepingu:...

Artykuły serwisu


Hodowla kadr dla hotelowego housekeepingu: Wykorzystywanie awansu jako środka motywacji?


Dodano: 2013-05-21

Drukuj


‘Awansowanie na ścieżce indywidualnego rozwoju’ jest zadaniem łatwym tylko w niewielu przypadkach. W biznesie hotelowym od pracownika ubiegającego się o awans, wymaga się poświęcenia w pracy i osobowościowej predystynacji przywódczej. Spotyka się niewiele osób, które z pełną świadomością odrzucają możliwość awansu w swoim życiu zawodowym. Wiele osób uważa awans za ‘prawie nigdy nie spełniające się marzenie’ – ale marzenie, którym są zainteresowani.

Opowieści o niepewnym gruncie „tam na górze”, o możliwym ryzyku związanym z wyższą pozycją, są powszechną konotacją funkcjonującą w firmach, jakkolwiek co drugi pracownik chętnie by je podjął dla osiągnięcia sukcesu w swoim środowisku zawodowym – ufając, że z podjętym ryzykiem można się łatwo uporać. Do czasu gdy ..

Do czasu gdy staną przed faktem, że jeżeli chodzi o Obsługę Pięter – wiele stanowisk uważanych za szansę awansu nie jest w ogóle brana pod uwagę, już nawet nie mówiąc o traktowaniu tych stanowisk oficjalnie jako stanowisk kierowniczych.



W ten sposób, w wielu firmach – mam nadzieję, że nie w twojej – nawet stanowisko Kierownika Obsługi Pięter jest traktowane jako stanowisko „szefa personelu od sprzątania” – niezależnie od tego, że utrzymywanie wartości i dbałość o cały obiekt hotelowy wymaga dużo większej odpowiedzialności niż ugotowanie talerza zupy – podczas gdy Etage Exclusive żadną miarą nie zamierza zaprzeczyć, że jest wielkim fanem doskonałych zup serwowanych w ciepłych talerzach. Szczególnie wtedy, kiedy zawartość talerzy została „wyprodukowana” przez wykwalifikowanych, formalnie przeszkolonych profesjonalistów.

Podczas gdy określenie „formalnie przeszkoleni profesjonaliści” niekoniecznie odnosi się do Szefa czy Szefowej Kuchni, to faktycznie oznacza każdego członka załogi kuchni, któremu pozwolono na uzyskanie kwalifikacji w drodze szkolenia potwierdzonego świadectwem.

Uprzejmie proszę o zwrócenie uwagi na określenie ‘Pozwolono mu na odbycie szkolenia...’

Powracając do naszego Szefa Sprzątaczek, Housekeepera, tutaj sytuacja przedstawia się odmiennie: On (lub Ona), którzy nie odbyli zakończonego poświadczeniem formalno-prawnym profesjonalnego szkolenia hotelowych Housekeeperów, znajdą się w sytuacji niezręcznej gdy przyjdzie do obsadzenia stanowisk Asystentów Obsługi Pięter lub Kierowników Pięter.

Do objęcia każdego z tych stanowisk potrzeba rzeczywiście gruntownych osobistych jak i nabytych kwalifikacji – których, wielu z potencjalnych kandydatów na te posady, po prostu nie ma. W rzeczywistości, niektóre osoby postrzegane przez kierownictwo hotelu za wyjątkowo odpowiednie na te stanowiska, sprawiają tylko takie powierzchowne wrażenie.

Stanowisko „Pierwszej Pokojowej” przekształca się w stanowisko „Pierwszego Kontrolera” – wydaje się, że schemat organizacyjny jest przedmiotem ciągłych – i kosztownych – zmian. Tam, gdzie Pierwsza Pokojowa zostaje Pierwszym Kontrolerem, tam mamy do czynienia z tym samym mizernym rezultatem.

Michaela może być prawdziwym ‘klejnotem’ jeżeli chodzi o czystość i wygląd powierzonych jej pieczy pokoi, a nawet korytarzy. Jednakże Michaela wykazuje małe, jeżeli w ogóle, zrozumienie dla tych współpracowników, którzy ani nie rozumieją ani sami nie stosują się do standardów jakościowych i nie prezentują takiego zaangażowania, jakie wykazywała Michaela, kiedy była pokojową.

Michaela, doskonała sprzątająca, nigdy nie nauczyła się, do czego tak naprawdę odnosi się określenie ‘standard’ w biznesie hotelowym, zatem poza housekeepingiem. Michaela wie, że wszystko powinno być czyste, że ‘folder hotelowy na biurku powinien być zapisany w pewien określony sposób, z pewnymi pozycjami, w określonych ilościach, wie, że wózek nie powinien być przeładowywany brudną pościelą i wie ponadto, że zawieszka „Nie Przeszkadzać” u drzwi nie może być brana za przywilej nie przeszkadzania – a dla ochrony wizerunku troskliwego, opiekuńczego hotelu – i dla celów bezpieczeństwa.

Michaela wie sporo. Ale jest jeden mały problem, któremu Michaela musi stawić czoła na swoim nowym stanowisku jako Kierownik Pięter, a mianowicie, po pierwsze, problem braku odpowiednio potwierdzonego dokumentu określającego, dlaczego wykonywała swą poprzednią pracę w taki sposób, w jaki ją właśnie wykonywała, a po drugie nie ma pojęcia w jaki sposób przekazać swe własne, aprobowane przez kierownictwo, umiejętności, swoim współpracownikom sprzątającym pokoje i korytarze.

Ponadto Michaela ma również niewielki problem z terminem „współpracownik”... od kiedy osobiście zasiada do lunchu przy stoliku z innymi kolegami Kierownikami Pięter – a nawet pokojowa prosiła ją aby tak właśnie postępowała, ponieważ jest to ‘niepisana reguła’ zachowania na określonym stanowisku.

Takie niepisane zasady mogą być na gorąco potraktowane z absolutnym sprzeciwem w pojęciu nowoczesnego przywództwa. Jednak po dokładniejszym rozważeniu, Michaela mogłaby być pozytywnie utwierdzona w swoim nowym wizerunku jako Kierownik Obsługi Pięter, jeżeli od czasu do czasu zachowywałaby chociaż ‘wizualny dystans’ w stosunku do byłych współpracowników, nie narażając się jednocześnie na wykluczenie z grupy kolegów Kierowników.

Delektując się zupą wspólnie z bezpośrednimi ‘współpracownikami’, mile również będzie proszona do skosztowania tortu Sacher z kolegami nadzorującymi pracę innych – ale w żaden sposób nie będzie ignorowana i nie da się jej odczuć, że jest kimś gorszym.

Liczba takich potencjalnych Michaeli w zawodzie pokojowej, które zaledwie kilka lat temu w austriackim „Wykazie zawodów” potraktowane zostały zwyczajnie jako ‘Stanowiska nie wymagające specjalnych kwalifikacji’, jest zdecydowanie zbyt mała. Zawody, które faktycznie nie są uważane za zawody z jakimiś specjalnymi kwalifikacjami, nawet jeżeli ich wkład pracy bezpośrednio wpływa na utrzymanie finansowej i wizualnej wartości obiektu hotelowego i uzyskiwania dochodu jako takiego, będą zawsze wykonywane przez osoby, które z różnych powodów nie posiadają żadnych kwalifikacji, w żadnym zawodzie – lub które są wykwalifikowane w zawodzie, którego w danym momencie także z różnych powodów, wykonywać nie mogą.

Aby przekształcić takie osoby w odpowiedzialnych Strażników Wartości, to trochę więcej niż niewielkie wyzwanie. Przekształcenie takich pracowników w wykwalifikowanych Kierowników – jeszcze większym. On lub Ona, którzy nie pokonają pierwszego Etapu Kwalifikacji bardzo rzadko będą mogły kiedykolwiek osiągnąć Etap Drugi.

Etap Pierwszy Kwalifikacji obejmuje najbardziej elementarny proces szkolenia, jaki jest wymagany w każdym zawodzie, w celu przetransformowania podstawowej wiedzy teoretycznej w profesjonalną praktyczną wiedzę na określonym stanowisku.

Etap Drugi Kwalifikacji zatem, jest efektem powodzenia w długoterminowym zatrudnieniu na bazie Etapu Pierwszego. Nie jest to jednak zwykłe „wciśnięcie klawisza”.

Szkolenie Kierownika, od którego oczekuje się nadzoru nad standardami higieny i całościowej optycznej prezentacji Piętra Hotelowego, wymaga sam w sobie okresu przedwstępnego – aby umożliwić pracownikowi zapoznanie się z perspektywami, jakie daje mu to nowe stanowisko, i to nie w zwyczajowy sposób przyglądania się przez tydzień lub dwa pracy poprzednika, ale w sposób zdecydowanie bardziej dogłębny.

W niektórych firmach awans pracownika na stanowisko kierownicze w hotelowej Obsłudze Pięter jest uważany za idealne narzędzie motywacyjne dla potencjalnych kandydatów. I jest to dobre podejście. Etage Exclusive sam w sobie jest innym określeniem motywacji w hotelowym Housekeepingu. Lecz jakie elementy możemy nazwać motywacyjnymi, jeżeli po pierwszym tygodniu wspólnej pracy z poprzednikiem, nowo przeszkolony Kierownik, nagle pozostawiony samemu sobie, obarczony nowymi obowiązkami, nie tak dawno przecież drogi kumpel, z którym można było konie kraść, kiedy, zaczął odkrywać złe strony firmy na swoim odcinku pracy w okresie stresu czy frustracji, równie nagle nie może pogodzić się z faktem, że mógłby stać się celem krytycznych ocen formułowanych przez poprzednika. Nadwyżka na koncie bankowym jest ‘przyjemną zaletą stanowiska’ – z przyzwyczajeniem do której, rzadko który nowy Kierownik ma problem. Natomiast sprawa środków, za pomocą których, ta nadwyżka została wypracowana – to zupełnie inna historia.

Mało pożytecznym jest motywowanie pracowników do pozytywnego kształtowania się na nowym stanowisku w perspektywie możliwego awansu, jeżeli nie przedstawiono im pełnego zestawu wyzwań, przed którymi staną w trakcie wykonywania nowych obowiązków. To znaczy: Nie sprzedawaj ich ‘Ale, no chyba dasz sobie z tym radę bez problemu’... Niektórzy pracownicy wykonujący pracę w dozorze, w takim stopniu w jakim potrafią to robić, mogą nie być dostatecznie wykwalifikowani, aby dać sobie radę z pracą na stanowisku kierowniczym. Powinni mieć przynajmniej zapewnione poważne i szczegółowe szkolenie wstępne – którego, należy to podkreślić, nie stosuje się, ponieważ nie są określone podstawy do zbudowania szkolenia kierowniczego: Tam gdzie nie potrzeby kwalifikowania się na dane stanowisko – rzadko kiedy występuje potrzeba kwalifikowania do czynności kierowniczych tych osób, którzy je wykonują, nieprawdaż?

‘Najlepsze Hotele na Świecie’ bardzo często ciągle znajdują się w punkcie wyjścia, zatrudniając najlepszych na rynku instruktorów szkoleniowych, następnie podziwiając swe czyściutkie pokoje i apartamenty, do czasu gdy dwa lub trzy tygodnie po ukończeniu cyklu szkoleniowego, odkrywają że ich inwestycja finansowa i czas poświęcony w szkolenie zdecydowanie przekroczył rzeczywisty rezultat. Jeżeli zawsze starasz się serwować ‘Jak’ bez ‘Dlaczego’ – nie bądź zaskoczony, że zawsze będzie się to kończyć na ‘Ale.’.

Etage Exclusive do teraz dokonywał wyboru własnych tematów związanych z hotelowym Housekeepingiem. W przyszłości jednakże, będziemy dostarczali specyficznych publikacji, które zdaniem naszych Hotelowych Partnerów powinny być omawiane na stronie internetowej w szczery i na czasie sposób, jak zawsze.

Brigitte Verba



Komentarze:

Jak znależć dodatkową pracę w branży HoReCa? ...więcej»

Szafa ubraniowa najlepsza do szatni dla pracowników ...więcej»

Jak przeprowadzić skuteczną rekrutację pracownika na recepcje? ...więcej»

Śmierć gościa hotelowego ...więcej»

Jak ułatwić obsługę rezerwacji w Twoim hotelu/pensjonacie? ...więcej»

Standardowe procedury check in i check out w hotelu ...więcej»

Pokój hotelowy - definicja, rodzaje, wyposażenie ...więcej»

Czym jest usługa hotelarska? ...więcej»

Test dla hotelarzy 12 - Technik hotelarstwa ...więcej»

Test dla hotelarzy 8 - Technik hotelarstwa ...więcej»

Piękny Pałac, odremontowany i zaadoptowany na...

2018-06-08, 23:45:01 ~Zbigniew Hanke

Też jak jadę na rower to biorę dużą butelkę cisowianki,...

2018-05-15, 12:57:50 ~Agata

Fajnie, że Koneser będzie miał taką bogatą ofertę...

2018-03-24, 18:12:35 ~Karolina

"Prawdopodobnie" ... z tego co widziałem to Golden Tulip...

2018-03-06, 10:02:29 ~Paul VD

Warszawa a szczególnie Praga potrzebowała inwestycji...

2018-02-19, 19:49:28 ~klara

Świetna inicjatywa, podpisuję się obiema rękami. Dzieci...

2018-01-24, 16:51:44 ~anita

Jakie blisko 700 000 skoro nawet nie było pół miliona...

2018-01-16, 13:49:40 ~Brzeski

Koneser dla mieszkańców Pragi i nie tylko to wielka...

2018-01-14, 15:14:12 ~smakosz

Więcej o Dolinie Psarki można znaleźć na...

2018-01-09, 19:03:15 ~Michał

Copyright ©2008-2018 Hotelinfo24.pl - Wszelkie prawa zastrzeżone

O PORTALU | REGULAMIN SERWISU | REKLAMA W PORTALU  | KONTAKT

Ta strona wykorzystuje pliki cookie. Korzystając ze strony wyrażasz zgode na używanie cookie.  Więcej informacji