Piątek 26 Kwiecień 2024

redakcja@hotelinfo24.pl | Reklama w serwisie

Strona główna » Zarządzanie » Polityka zarządzania dochodem

Artykuły serwisu


Polityka zarządzania dochodem


Dodano: 2013-06-12

Drukuj


Bardzo interesującym wydarzeniem dla wytrawnej kadry kierowniczej przemysłu hotelarskiego jest osobiste uczestniczenie w powstawaniu stanowiska od zarządzania dochodem (revenue management), przy jednoczesnym znaczącym wzroście dochodu na pokój (REVPAR), jaki nasz przemysł osiągnął na przestrzeni ostatnich dwudziestu kilku lat. Jednakże, od czasu, gdy naszą działalność zaczęto identyfikować jako samodzielny przemysł, większość wizjonerów od zarządzania dochodem była zgodna co do tego, że do chwili obecnej wykorzystaliśmy zaledwie niewielki procent potencjalnych korzyści, jakimi dysponuje ten przemysł. Mimo trendu wzrostowego wciąż jeszcze zbyt wiele pieniędzy pozostaje do wykorzystania przez hotele, które nie potrafią zrealizować swojego optymalnego potencjału dochodu.

Podczas gdy prawdziwym jest stwierdzenie, że większość hoteli generalnie wykonuje dobrą robotę w zakresie osiągania zysku z pomniejszych segmentów rynku i wzrasta świadomość kosztów dystrybucji w zależności od specyfiki kanału, to nie wystarczające jest:



• stosowanie zasad zarządzania dochodem w rezerwacjach grupowych, takich jak faktoring w często nie dostrzeganych kosztach dystrybucji tego „kanału”
• integracja technologii zarządzania dochodem z procesami i systemami CRM (Customer Relationship Management - zarządzanie relacjami z klientem).
• stosowanie dynamicznego ustalania cen w kanałach korporacyjnych i hurtowych.
• dokonywanie półrocznych audytów wykorzystania pokoi, porównywanie ich z wynikami rocznymi i dostosowywanie stawek / warunków dla klientów strategicznych
• wykorzystywanie technik zmiany kanałów dystrybucyjnych dopingujących gości do dokonywania rezerwacji bezpośrednich poprzez kanały mniej kosztochłonne
• szkolenie pracowników rezerwacji w zakresie odpowiedniego pojmowania i wykonawstwa strategii cenowych, ale też utrzymywania różnego rodzaju ‘ograniczeń’ w wysokości stawek, jednakże bez powodowania zniechęcenia wśród klientów

Po przeprowadzeniu serii rozmów w czasie objazdu aktualnie odbywanych konferencji, wydaje mi się, że istnieje duża rozbieżność w sposobach zarządzania dochodem praktykowanych przez hotele i firmy hotelarskie. Po jednej stronie równania mamy hotele traktujące zarządzanie dochodem jako integralną część całej ich kultury korporacyjnej, gdzie oprócz dyrektora finansowego (zarządzającego dochodami), jest dyrektor naczelny, dyrektor ds. sprzedaży oraz udziałowcy własnościowi/inwestycyjni rozumiejący jaki fundamentalny wpływ na wynik finansowy mają odpowiednio stosowane zasady zarządzania dochodami.

Z drugiej strony, mamy do czynienia z innymi hotelami i firmami hotelarskimi, w których wciąż uważa się, że zarządzanie dochodem jest niczym więcej jak tylko nową nazwą dla menadżera ds. rezerwacji, który obecnie dodatkowo jest jeszcze odpowiedzialny za nadzór nad elektronicznymi kanałami dystrybucji obsługiwanymi przez firmy obce. Skąd się biorą te rozbieżności? Jak to się dzieje, że niektóre przedsiębiorstwa rozwinęły tę nową kulturę finansową, a inne trzymają się starych zasad?

Mówi się, że zarządzanie dochodem to zarówno sztuka jak i wiedza, ale być może powinniśmy powiedzieć, że zarządzanie dochodem kojarzy się głównie z wiedzą polityczną. W dzisiejszym otoczeniu przemysłu większość dochodowych hoteli dysponuje niezbędną technologią do przewidywania popytu, zarządzania swoim majątkiem i przystosowywania się do zmieniających się trendów rynkowych. Ci, którzy tak nie działają, nie mają nic na swoje usprawiedliwienie, z uwagi na to, że obecnie istnieje szeroka gama dostawców/partnerów obsługujących wszystkie poziomy złożoności, zgodnych z potrzebami obiektu i możliwościami budżetowymi.

Nie, to nie systemy są przyczyną powodującą, że tak wiele hoteli nie odnosi sukcesów rynkowych; są to po prostu ludzie i ich polityka korporacyjna. To właśnie dyrektor ds. sprzedaży, który wstając na zakończenie zebrania dotyczącego zarządzania dochodem, mówi, „Tak, ale mimo to ja wciąż uważam, że powinniśmy je wziąć, ponieważ to jest pewna i sprawdzona rzecz” - po przedstawieniu raportu dotyczącego doraźnych przesunięć oraz prognozie popytu na wykorzystanie sali bankietowej, wskazujących na dane stanowiące o szczytowym popycie. To również jest dyrektor naczelny, stojący na szczycie schematu organizacyjnego decydujący o tym, że zarządzanie dochodem plasuje się na poziomie asystenta dyrektora/kierownika. To także wicedyrektor ds. operacyjnych, który wciąż uważa, że zarządzanie dochodem to osoba, a nie zasadnicza funkcja w zarządzaniu hotelem krzyżująca wszystkie działy w jego/jej przedsiębiorstwie. To właściciel/inwestor, który nie widzi potrzeby płacenia za raporty dotyczące konkurencyjności cen na dzisiejszym rynku i radzi „przecież można to sprawdzić w Internecie i podzwonić dookoła”.

Aby usunąć te bariery, potrzeba przede wszystkim zdolnych profesjonalistów w zakresie zarządzania dochodem, posiadających zdolności analityczne w gromadzeniu i przetwarzaniu szczegółowych raportów i zasobów danych dla potrzeb podejmowania racjonalnych decyzji zarządczych, co w chwili obecnej jest już pożądaną na rynku pracy fachową umiejętnością. Potrzebujemy jednak przede wszystkim takich profesjonalistów od zarządzania dochodem, którzy potrafią dużo więcej niż tylko przedstawianie czystej statystyki rachunkowej, którzy potrafią przekonywująco przedstawić swoje koncepcje i przekonać innych o ich ważności.

W jaki więc sposób możemy pomóc naszym fachowcom od zarządzania dochodem w przygotowaniu do zajmowania się polityczną stroną tego zagadnienia? Oto kilka sugestii:

• zapewnij swojemu dyrektorowi od zarządzania dochodem (DORM) odpowiednie zaplecze sprawozdawcze pozwalające mu na realizowanie strategii zarządczych,
• unikaj postawy ‘etnologiczno-centrycznej’ w zakresie filozofii dotyczącej zarządzania dochodami twojej firmy,
• zachęcaj swojego DORM do komunikowania się ze swoimi kolegami po fachu na konferencjach i zebraniach, na poziomie regionalnym jak również na poziomie przedsiębiorstwa/marki, jeżeli da się to zastosować,
• jeżeli będzie to niezbędne, zachęcaj ich do budowania swoich zdolności prezentacyjnych poprzez uczestnictwo w takich organizacjach jak np. Toastmasters International (rozwijanie profesjonalizmu wystąpień publicznych, zdolności przywódczych, itp.),
• eliminuj w swojej firmie błędne, dawniej powszechne, ukierunkowanie na pewne określone segmenty rynku czy kanały dystrybucyjne; jeżeli jest jakiś nowy sposób na zwiększenie GoPAR (Zysk Operacyjny Brutto na Dostępny Pokój), bądź otwarty na jego wdrożenie,
• prowadź akcję edukacyjną wśród właścicieli i inwestorów, ponieważ kluczem do funkcjonalnej, zdrowej korporacyjnej kultury zarządzania dochodem jest akceptacja koncepcji na szczeblu właścicielskim.

Kończąc, jeżeli chcesz pomóc swojemu dyrektorowi od zarządzania dochodem, osiągnąć następny szczebel profesjonalizmu, będziesz musiał koniecznie zachęcić go do uczestniczenia w specjalnej grupie zainteresowań zarządzania dochodami HSMAI. Poprzez uczestnictwo w dorocznej strategicznej konferencji organizowanej przez to stowarzyszenie lub przez wzięcie udziału w jednym z regionalnych warsztatów prezentowanych przez Uniwersytet HSMAI, będziesz miał pewność, że będzie miał kontakt z najnowszymi ideami i pomysłami w tym zakresie. Szczegóły dotyczące przedmiotowej organizacji i organizowanych przez nią wydarzeń dostępne są na stronie internetowej www.revmanagement.org

Wspierając swoich DORM i wyposażając ich w narzędzia niezbędne do osiągnięcia sukcesu, skorzystasz nie tylko z prawidłowo wdrażanej polityki Zarządzania Dochodem, ale będziesz miał pewność, że twój hotel ma zawsze aktualne i sprawdzone dane, kiedy wyniki zaczną się poprawiać.

Douglas Kennedy


Komentarze:

Dotacje dla branży hotelarskiej 2024 - wszystko, co musisz wiedzieć ...więcej»

Podstawowe niezbędne narzędzia pracy współczesnego hotelarza ...więcej»

Bezpieczeństwo w małych obiektach hotelowych ...więcej»

Pomaganie integruje ...więcej»

Kradzież w hotelu? Nie daj sobie ukraść własnych praw! ...więcej»

Standardowe procedury check in i check out w hotelu ...więcej»

Pokój hotelowy - definicja, rodzaje, wyposażenie ...więcej»

Czym jest usługa hotelarska? ...więcej»

Test dla hotelarzy 12 - Technik hotelarstwa ...więcej»

Test dla hotelarzy 8 - Technik hotelarstwa ...więcej»

Piękny Pałac, odremontowany i zaadoptowany na...

2018-06-08, 23:45:01 ~Zbigniew Hanke

Też jak jadę na rower to biorę dużą butelkę cisowianki,...

2018-05-15, 12:57:50 ~Agata

Fajnie, że Koneser będzie miał taką bogatą ofertę...

2018-03-24, 18:12:35 ~Karolina

"Prawdopodobnie" ... z tego co widziałem to Golden Tulip...

2018-03-06, 10:02:29 ~Paul VD

Warszawa a szczególnie Praga potrzebowała inwestycji...

2018-02-19, 19:49:28 ~klara

Świetna inicjatywa, podpisuję się obiema rękami. Dzieci...

2018-01-24, 16:51:44 ~anita

Jakie blisko 700 000 skoro nawet nie było pół miliona...

2018-01-16, 13:49:40 ~Brzeski

Koneser dla mieszkańców Pragi i nie tylko to wielka...

2018-01-14, 15:14:12 ~smakosz

Więcej o Dolinie Psarki można znaleźć na...

2018-01-09, 19:03:15 ~Michał

Copyright ©2008-2018 Hotelinfo24.pl - Wszelkie prawa zastrzeżone

O PORTALU | REGULAMIN SERWISU | REKLAMA W PORTALU  | KONTAKT

Ta strona wykorzystuje pliki cookie. Korzystając ze strony wyrażasz zgode na używanie cookie.  Więcej informacji