Środa 24 Kwiecień 2024

redakcja@hotelinfo24.pl | Reklama w serwisie

Strona główna » Obsługa gościa » Obsługa na poziomie tworzenia prawdziwie...

Artykuły serwisu


Obsługa na poziomie tworzenia prawdziwie niezapomnianych wrażeń wymaga nowej definicji i ducha troskliwej opieki


Dodano: 2006-11-11

Drukuj


Ten artykuł zajmuje się tematem, który wydaje się, że nigdy nie powinien być kwestionowany, a mianowicie, głębią troskliwej obsługi, którą zapewnia lub powinien zapewniać hotel, i myślę że przyszła ku temu pora. Wydaje się, że jakikolwiek poziom obsługi jest obecnie zaetykietowany troskliwą obsługą, nawet jeżeli tej troski niespecjalnie widać, czego rezultatem może być, że slogan „troskliwa obsługa” utraci swoją wiarygodność. Zauważyłem, że nawet pizzerie i zakłady opieki nad zbłąkanymi psami podkreślają, że zapewniają „troskliwą obsługę”!

Sądzę, że hotele powinny poważnie podejść do oszacowania, w jakim stopniu ich usługi są troskliwe i zastanowienia się nad zrozumieniem, co taka obsługa tak naprawdę za sobą pociąga, jak jest postrzegana i jak jest odczuwana, bo hotelowa definicja troskliwej opieki wpływa w znacznym stopniu na pozytywne wrażenia swoich gości. Konstatuję, że wiele 5-gwiazdkowych hoteli wprowadza do swojej obsługi bardzo rozwodnioną definicję troskliwej obsługi, czego skutkiem są trudności w tworzeniu i osiąganiu wysokiego poziomu autentycznie niezapomnianych doświadczeń klientów. Oto dlaczego, według mnie, problem ten jest godny rozważenia.

Być może sądzicie, że problem ten nie jest istotny dla waszego hotelu lub grupy hotelowej, ponieważ „nasza obsługa już jest bardzo troskliwa, o czym upewnia nas nasza maszyna PR”. Pozwolę sobie, z taką opinią nie zgodzić się. Opieka jest wartością duchową, w związku z czym nie można ustalić limitu poziomu lub głębi tej opieki, którą wasz personel powinien zapewnić gościom. Opieka jest jak niezmiernie głęboki ocean. Możesz zdecydować się zanurkować na głębokość paru stóp, lub paru kilometrów. Myślę, że poziom troski w hotelach jest dużo mniej opiekuńczy, niż mógłby, czy powinien być i nadszedł już czas by hotele dokonały oceny swojego pojmowania, czym mogłaby być troskliwa obsługa aby móc zapewnić jej dużo głębszy poziom. Przykro to mówić, ale wydaje się że hotele zadowalają się relatywnie niskim poziomem, który osiągają w tym zakresie.

Cytując Michała Anioła:

„Największym problemem nie jest to, że sięgamy zbyt wysoko i doznajemy niepowodzenia, ale raczej to, że sięgamy zbyt nisko i spełniamy nasz cel”

Myślę, że hotele „zadowoliły” się powszednim poziomem opieki, który jest dużo niższy, niż mógłby być.

Po pierwsze, rodzaj troskliwej obsługi, do której według mnie hotele powinny dążyć jest całkowicie nie na normalnym poziomie opieki, którego doświadczamy, kiedy personel zapewnia obsługę wynikającą tylko z procedur operacyjnych. Tak, personel może być życzliwy i może zaspokajać wszystkie twoje potrzeby. Nie ma przecież w tym nic złego, ale dlaczego mamy być usatysfakcjonowani tym poziomem troski, który jest ekwiwalentny z nurkowaniem na głębokość paru stóp, jak w powyższej analogii?

Hotele powinny prowadzić biznes tworzenia prawdziwie niezapomnianych wrażeń (CTME – creating truly memorable experiences), które nie tylko są kreatywne, ale są jak materiał nasączony miłością, troską, ciepłem i empatią. Rzadko odczuwam wrażenie nasączonego materiału, podczas moich pobytów w hotelach. Jest wilgotny, i owszem, ale rzadko kiedy sączący tę fundamentalną wartość obsługi. Duch troski jest na dużo niższym poziomie, od tego do którego jest zdolny personel.

Jest wiele przyczyn takiego stanu rzeczy, a jedną z nich jest, jak sądzę, że centrale korporacji i ekipy zarządzające, generalnie nie wyczuwają potrzeby osiągania głębi (lub wysokości), którą prawdziwie troskliwa opieka może osiągnąć, z wielką szkodą dla kierowanych przez siebie przedsiębiorstw. (Może są zbyt zawstydzeni, by przedyskutować taki temat lub po prostu się go pozbywają z powodu niemierzalnych wskaźników. „Przykro mi, kochanie, ale nie mogę okazać ci więcej miłości i troski, ponieważ nie mogę dokładnie zmierzyć ich rezultatów.”) Dlatego też, nigdy nie osiągną poziomu obsługi rozwiniętego przez CTME, dokładnie spełniającego marzenia gości.

Wyobrażam sobie, że część dyrektorów naczelnych, dyrektorów marek i szefów działów zasobów ludzkich czytających ten artykuł jest zszokowanych jego treścią i zżyma się z niezadowolenia, lecz nie ma sensu udawanie, że wszystko jest w porządku i że przemysł hotelarski może w dalszym ciągu funkcjonować w oparciu o aktualne definicje troskliwej obsługi konsumentów. Ze wszystkich przeszkód utrudniających wprowadzenie i rozwijanie usług na poziomie CTME, w mojej opinii, jest to największa przeszkoda.

Myślę, że grupy hotelowe, które unowocześnią się w ramach nowej definicji i duchu obsługi, wykupią z biegiem czasu grupy hotelowe, które rozwijają się z karkołomną prędkością jedynie w celu osiągania zysku, ponieważ natura doświadczeń gości hotelowych (zawierająca głębię troskliwej opieki) stanie się polem bitewnym rywalizacji a wskaźniki obłożenia wielkich molochów obniżą się w konfrontacji z mniejszymi firmami, które koncentrują się na wyższym poziomie definicji troskliwej opieki.

Troskliwa obsługa jest kombinacją wielu wartości duchowych (lub jakości, jeżeli to słowo ci bardziej odpowiada). Zawiera w swej treści, m. in. współczucie, miłość, ciepło i empatię. Oznacza ono dużo więcej, niż tylko zwykłe służenie opieką, przewidywanie lub spełnianie potrzeb gości. Pomyśl przez chwilę o następującej sprawie. Dalaj Lama powiedział pewnego razu, że współczucie jest „życzeniem, aby inni byli wolni od cierpienia.... pielęgnacją czyjejś pomyślności.... Prawdziwe współczucie charakteryzuje się intensywnością i spontanicznością kochającej matki troszczącej się o swe cierpiące dziecko. Przez cały dzień, taka troska matki o swoje dziecko, wpływa na wszystkie jej myśli i działania. Nad taką postawą pracujemy, aby wykształcić je w każdej człowieczej istocie” [Otwarte Serce, str. 91-2 i 105]. Myślę, że jest to podejście i rodzaj troski, którą hotele powinny wykształcić wśród swojego personelu, a na pewno nie rodzaj troskliwej opieki wynikający z procedur operacyjnych.

„On oszalał! To jest niemożliwe do osiągnięcia w hotelu. Tego nie można dokonać”, słyszę jak ludzie mówią. Z pewnością nie można tego dokonać, jeżeli twój Dział Szkoleń koncentruje się na wiedzy i umiejętnościach, a nie rozwija również zdolności. Dlatego też chciałbym, aby hotele przeorientowały swoje Działy Szkoleń, aby stały się one centrami rozwoju nauki, inspiracji i zdolności. A poza tym, dlaczego mielibyśmy zawracać sobie głowę poziomem opieki niższym, niż ten w cytowanej wypowiedzi Dalaj Lamy, kiedy jego standard jest jak najbardziej osiągalny. Mam nadzieję, że ty nie myślisz, że to jest nieosiągalne..... Pamiętaj o Michale Aniele! Musisz tylko zmienić swój dotychczasowy sposób postępowania. I to wszystko!

„W każdym razie, nie jest naszą funkcją zapewnianie głębi troskliwej opieki. Jesteśmy tylko hotelami!” Co??? Tylko hotelami?? Po pierwsze, czasy się zmieniają i ludzie potrzebują tej głębi troskliwej opieki. Aby pozostać w biznesie i nie zostać przejętym przez innych, zalecam abyście tę opiekę zapewnili waszym gościom. Po drugie, na gościnność składają się przede wszystkim miłość, troska, ciepło i empatia – im tych czynników jest więcej, tym lepiej. Całość naszych działań nie sprowadza się jedynie do zapewnienia dobrego wyżywienia, napojów i miłego, wygodnego pokoju. Myślę, że wiele hoteli/grup hoteli tak bardzo przyzwyczaiło się do myślenia w kategoriach satysfakcji klienta lub tak bardzo nastawiło się na osiąganie zysku i pomnażanie majątku, że świadomie bądź nieświadomie odstąpiło od podstawowego znaczenia, ducha i odczucia autentycznej gościnności.

Poziom troskliwej opieki, który stawia sobie za cel, to samo co Dalaj Lama, daje się znakomicie osiągnąć, ale wymaga przełomu w czyimś myśleniu oraz w sposobie działania hoteli. Sądzę, że wielkim grupom hotelowym będzie bardzo trudno zapewnić obsługę na tym poziomie troski i opieki, w całej grupie, dlatego właśnie, że grupa jest zbyt duża i również dlatego, że narzuca się w całej grupie hotelowej programy operacyjne „pasujące dla wszystkich jednostek”. Być może powinny one stworzyć małe, regionalne, eksperymentalne oddziały, których celem jest zapewnianie obsługi na poziomie prawdziwie niezapomnianych doświadczeń i na dostosowywaniu tego ducha troskliwości do ich usług i pozyskiwaniu nowych obszarów działalności. Będzie to, oczywiście, wymagało nowych zestawów standardów i procedur, powstanie również potrzeba zastąpienia Działów Zasobów Ludzkich HR (Aha! Te straszne słowa!), inspirującymi, tworzącymi doznania i wrażenia, nauczającymi i rozwijającymi zdolności centrami lub sieciami.

Każda istota ludzka posiada wielki i często ukryty dar opieki, współczucia i miłosierdzia, który może być przekazywany w prezencie innym osobom w postaci słuchania i otrzymywania. Jeżeli dary te byłyby, w dużo większym stopniu niż normalnie, rozwijane, uwalniane i przyswajane przez gości w większej i głębszej obfitości, hotele przekształciłyby doświadczenia swoich gości do poziomu nie osiąganego normalnie przez hotele. Chciałbym aby Działy Szkoleniowe przeorientowały się w ten sposób, aby skupiły się w dużo większym stopniu na rozwijaniu i uwalnianiu tych darów, które wszyscy posiadamy, a które bardzo często są ukryte lub tłumione przez procedury operacyjne lub przez mało inspirujących liderów.

Jeżeli zastosujesz ducha, wymienionego w cytacie Dalaj Lamy do rozwoju swojego personelu i do normalnej obsługi hotelowej, to jak ona będzie wyglądała? Po pierwsze zobaczysz to w oczach i uśmiechach personelu; powszechny obszar słabości w troskliwej opiece, nawet w najlepszych 5-gwiazdkowych hotelach. Poniższa historia pokazuje o co mi chodzi.

Historia ta opowiada o starym człowieku, który wiele lat temu, stał na brzegu rzeki w Wirginii. Czekał na przedostanie się na jej drugi brzeg, a ponieważ było wściekle zimno i nie było w pobliżu żadnych mostów musiał skorzystać z okazji, aby przemieścić się na drugą stronę rzeki. Po długim oczekiwaniu napotkał zbliżającą się grupę jeźdźców. Przepuścił pierwszego z nich, potem drugiego, trzeciego, czwartego i piątego. Pozostał jeden jeździec. Kiedy zbliżył się do niego, stary człowiek spojrzał mu prosto w oczy i zapytał „Proszę Pana, czy przewiezie mnie Pan przez tę rzekę?” Jeździec odpowiedział natychmiast, „Oczywiście”. Kiedy znaleźli się po drugiej stronie, stary człowiek zszedł z konia. „Proszę pana” powiedział jeździec przed wyruszeniem w dalszą drogę. „Nie mogłem nie zauważyć, że wszystkim pozostałym jeźdźcom pozwolił się Pan wyminąć i nie poprosił ich o przewiezienie. A potem, gdy ja nadjechałem, natychmiast mnie Pan o to poprosił. Jestem bardzo ciekawy, dlaczego nie poprosił Pan ich, a właśnie mnie.” Stary człowiek odpowiedział cicho, „Spoglądałem w ich oczy i nie ujrzałem w nich miłości, więc uznałem, że proszenie ich o tę przysługę byłoby bezcelowe. Ale kiedy spojrzałem w Pana oczy, zobaczyłem współczucie, miłość i chęć niesienia pomocy. Wiedziałem, że sprawi to Panu przyjemność, kiedy będzie pan mógł wyświadczyć mi tę przysługę.” Jeździec był wzruszony. „Jestem wdzięczny za pańskie słowa”, powiedział. „Bardzo je sobie cenię”. Po czym, odwrócił się i odjechał.

Nasze oczy są oknami naszych serc. Jeżeli to ty (lub ktokolwiek z twojego personelu) byłbyś tym ostatnim jeźdźcem, czy stary człowiek poprosiłby cię o podwiezienie? Jeżeli twój system rekrutacyjny jest ustawiony na rekrutację personelu o pożądanych cechach jakościowych: miłości, troski, ciepła i empatii to będziesz mógł rozszerzyć to ciepło w oczach i uśmiechach swojego personelu i w swoich usługach.

Chciałbym widzieć tego ducha i energię emocjonalną w oczach całego personelu stykającego się w swej pracy z gośćmi. Nie jest to niemożliwe do osiągnięcia, ale żeby to zrealizować musisz przede wszystkim tego chcieć. Pomyśl o tym, w jaki sposób mógłbyś zmienić tekst na swojej stronie internetowej!

Zdaję sobie sprawę, że zazwyczaj się o tym nie mówi, ale duch twojej troskliwej obsługi powinien być taki, jak w niżej podanych cytatach: „Obdarzaj nieskrępowaną miłością każdą istotę ludzką, którą spotkasz na swej drodze” (Pisma Bahai, Abdu`l-Baha)

„Witajcie wszyscy w świetle jedności. Nie zadowalajcie się okazywaniem życzliwości jedynie w słowach. Niech wasze serca płoną serdeczną miłością do każdego, kto mógłby się pojawić na waszych ścieżkach.” (Abdu`l-Baha)

Do osiągnięcia? Absolutnie! Dlaczego więc mamy się zadowalać troskliwą obsługą określoną w podręcznikach operacyjnych napisanych przez ludzi, którzy nie znają niczego lepszego, niż poziom obsługi opierający się na satysfakcji klienta. Istoty ludzkie są zdolne do działania na dużo wyższych poziomach wielkości.

Kiedy to rozważasz, czy nie jesteś teraz zakłopotany, że reprezentujesz hotel bądź grupę hoteli, która umieściła „satysfakcję klienta” w swojej wizji (ostatnio widziałem poważną grupę hotelową ogłaszającą swoje poziomy satysfakcji klienta. Jakież to żenujące! ..... Przepraszam!).

Personel nie potrafi wczuć się w głębię poziomu troskliwej obsługi, jeżeli ktoś po prostu mówi im w jaki sposób stosować się do procedur i w ten sposób zapewnić troskliwą opiekę. Wiecie, o czym mówię ...... typ szkolenia w stylu – 10 kroków do osiągnięcia sukcesu. To są przestarzałe metody. Oparte prawie na teorii odruchów Pawłowa! (Oops! Myślę, że chyba w tym momencie nadepnąłem komuś na odcisk). Hotele powinny poświęcać dużo więcej czasu w obszarze rozwijania zdolności, co wymaga uwrażliwienia pracowników przy pomocy historii odnoszących się do podstawowych wartości i innych metod psychologicznych. Wiesz kiedy następuje moment wzruszenia wśród szkolonych pracowników, jest to wtedy gdy dostrzeżesz łzy w ich oczach. Wtedy również, wiesz że znalazłeś się na ścieżce umożliwiającej stworzenie nowego poziomu troskliwej opieki.

Pewne rodzaje cytatów pomagają komunikować prawdziwego ducha opieki. Czy ci się to podoba, czy nie, to uważam, że najlepsze można odnaleźć w uduchowionym piśmiennictwie. Jest ogromna różnica w skutkach, pomiędzy stosowaniem listy rzeczy, które musisz zrobić, aby zapewnić troskliwą opiekę, a czytaniem uduchowionych cytatów. Istoty ludzkie to zasadniczo istoty duchowe a poddani szansie i zachęcie, reagują pozytywnie. Każda linijka ma wiele poziomów znaczeń, które mogą być zastosowane w obsłudze gości. Staraj się połączyć dyskusję z muzyką, taką jak Johanna Pachabela, aby uzyskać bardziej pożądany rezultat, a następnie niech szkoleni utworzą konwersację z podziałem na role, która odzwierciedla ducha i znaczenie cytatów. Możesz być zaskoczony tym co zobaczysz.

„Bądź życzliwy wszystkim ludziom; troszcz się o każdą osobę, zrób wszystko aby oczyścić serca i umysły ludzi, staraj się rozweselić każdą duszę. Dla każdej łąki bądź ulewą łaski, dla każdego drzewa wodą życia; bądź jak słodkie piżmo dla rodzaju ludzkiego, a na cierpienia bądź świeżą, leczniczą bryzą. Bądź przyjemną wodą dla wszystkich spragnionych, opiekuńczym przewodnikiem dla wszystkich, którzy się zagubili; bądź ojcem i matką dla sieroty, bądźcie kochającymi synami i córkami dla starszych, bądź obfitym skarbem dla ubogiego.” (Abdul-Baha)

Pewnego dnia ta głębia troskliwej opieki będzie powszechna w hotelach, dlaczego więc czekać i nie zacząć wprowadzać jej w życie. Jeżeli zapewnicie obsługę tego rodzaju w bieżącej działalności; jeżeli twoi liderzy będą egzemplifikować ducha obsługi oraz inspirować i motywować swoje ekipy, tak jak to czynią trenerzy sportowych zespołów koszykarskich przed grą, aby mogli stanąć do walki „chodząc po wodzie” i jeżeli właściwie zaadoptujesz wszystkie te wiekowe systemy HR, będziesz w stanie wprowadzić w życie dużo głębszą definicję troskliwej opieki i pozostawić spuściznę, która również jest swego rodzaju usługą świadczoną na rzecz rodzaju ludzkiego.

Peter McAlpine

© Copyright Peter McAlpine
Tytuł artykułu w oryginale “Service at the Level of Creating Truly Memorable Experiences Requires a Completely New Definition and Spirit of Caring Service"
Reprint i tłumaczenie artykułu przez ehotelarz.com za zgodą autora.

Peter McAlpine - jest starszym konsultantem w firmie doradczej Renaissance Consulting Ltd. w Bangkoku, która specjalizuje się w przygotowywaniu do otwarcia 5-gwiazdkowych hoteli i kurortów, na poziomie tworzenia prawdziwie niezapomnianych doświadczeń; unowocześniania do tego poziomu obsługi konsumenckiej i inspirowanie personelu hotelowego.

Kontakt:
Peter McAlpine
Renaissance Consulting Ltd.
email:
info@renaissanceconsultingltd.com
www.renaissanceconsultingltd.com


Komentarze:

Jak przygotować się na wakacje w hotelu? ...więcej»

Etapy pobytu gościa hotelowego ...więcej»

Choroba w hotelu ...więcej»

Czy internetowe strony z opiniami klientów przyczyniają się do nawrotu doskonałej obsługi hotelowych gości? ...więcej»

Znaczenie edukacji przyszłych hotelarskich profesjonalistów w zakresie obsługi gości ...więcej»

Standardowe procedury check in i check out w hotelu ...więcej»

Pokój hotelowy - definicja, rodzaje, wyposażenie ...więcej»

Czym jest usługa hotelarska? ...więcej»

Test dla hotelarzy 12 - Technik hotelarstwa ...więcej»

Test dla hotelarzy 8 - Technik hotelarstwa ...więcej»

Piękny Pałac, odremontowany i zaadoptowany na...

2018-06-08, 23:45:01 ~Zbigniew Hanke

Też jak jadę na rower to biorę dużą butelkę cisowianki,...

2018-05-15, 12:57:50 ~Agata

Fajnie, że Koneser będzie miał taką bogatą ofertę...

2018-03-24, 18:12:35 ~Karolina

"Prawdopodobnie" ... z tego co widziałem to Golden Tulip...

2018-03-06, 10:02:29 ~Paul VD

Warszawa a szczególnie Praga potrzebowała inwestycji...

2018-02-19, 19:49:28 ~klara

Świetna inicjatywa, podpisuję się obiema rękami. Dzieci...

2018-01-24, 16:51:44 ~anita

Jakie blisko 700 000 skoro nawet nie było pół miliona...

2018-01-16, 13:49:40 ~Brzeski

Koneser dla mieszkańców Pragi i nie tylko to wielka...

2018-01-14, 15:14:12 ~smakosz

Więcej o Dolinie Psarki można znaleźć na...

2018-01-09, 19:03:15 ~Michał

Copyright ©2008-2018 Hotelinfo24.pl - Wszelkie prawa zastrzeżone

O PORTALU | REGULAMIN SERWISU | REKLAMA W PORTALU  | KONTAKT

Ta strona wykorzystuje pliki cookie. Korzystając ze strony wyrażasz zgode na używanie cookie.  Więcej informacji