Piątek 19 Kwiecień 2024

redakcja@hotelinfo24.pl | Reklama w serwisie

Strona główna » Sprzedaż i marketing » Konflikt interesów na linii zarządzanie dochodem...

Artykuły serwisu


Konflikt interesów na linii zarządzanie dochodem a strategia sprzedaży


Dodano: 2006-10-24

Drukuj


Na ostatniej konferencji dotyczącej zarządzania dochodem oczywisty stał się fakt, że nie tylko istnieje konflikt interesów pomiędzy działem sprzedaży a zarządzania dochodem, ale czasem przybiera on postać otwartej frustracji.

Byłam „wziętym” specjalistą od sprzedaży na tej konferencji. Po mojej prelekcji dotyczącej strategii sprzedaży i zarządzania dochodem widoczne było, że poniosły mnie nerwy – że nie wszystko układa się dobrze w relacjach między działami zarządzania dochodem (Revenue Management) a sprzedaży. Jakkolwiek obecni menedżerowie ds. dochodu wyrazili prawdziwe pragnienie, aby załagodzić temu konfliktowi.

Frustracja zarządzających dochodem bierze się z postrzegania, że dział sprzedaży nie tylko chce w nieodpowiednim czasie sprzedawać w cenach „rabatowanych”, ale że nie rozumie lub nie wspiera strategii zarządzania dochodem i jest głównie skoncentrowana na „premiowaniu” lub motywowaniu, a nie na dochodzie z całego hotelu.

Wierzę, że nie jest to powszechny sentyment – zabrakłoby miejsca w tym artykule, aby się na ten temat wypowiedzieć. Jednak rola zarządzania dochodem oraz funkcja sprzedaży powinny się uzupełniać – dwie strategie zazębiające się, jak dwa kawałki puzzle. Jestem zdziwiona, dlaczego w tak wielu przypadkach tak się nie zdarza.

Jest kilka ognisk tego „konfliktu”, które można zidentyfikować:

- Niewłaściwe rabatowanie. Łatwo zapomnieć jest, że może przez ostatnich 12 miesięcy przemysł wychodził z głębokiej recesji, która charakteryzowała się spadającym popytem i dużym rabatowaniem cen przez hotele, aby pobudzać popyt, którego wówczas nie było. Trudno jest przestawić się, kiedy jeszcze tak niedawno obowiązywały standardowe procedury operacyjne po 11 września, przez prawie cztery lata. Powiązanie tego z organizatorami konferencji i biurami podróży, które również działały przy drastycznie zredukowanych budżetach na podróże gromiąc sprzedawcom o jak najlepsze ceny. Ponieważ ADR (przyp. średnia dzienna cena) rośnie, ci sami organizatorzy domagają się wciąż najniższych cen, do jakich dział sprzedaży może zejść. Rabatowanie jest rzeczą łatwą do zrobienia w sprzedaży – ale już zbudowanie wartości w cenie i przedstawienie jej jako „dobry interes” wymaga zestawu umiejętności, gdzie wielu sprzedawców tego nie potrafi.

- Bonusy i motywacja. Łatwo jest dać premię, kiedy popyt jest wysoki, napędzany przez grupy rabatowane. Już o wiele trudniej jest podczas okresów niskiego popytu, kiedy prawdopodobnie nawet rabatowanie nie pobudza dodatkowych rezerwacji. Zasadniczą sprawą nie jest ogólny błąd działu sprzedaży – tu jest mowa o tym, jak dyrekcja skonstruowała plan motywacji i premiowania. Schemat motywacji i premiowania, który działa na korzyść nagradzania za rezerwacje w okresach niskiego popytu i jest mniej intratny podczas okresów wysokiego popytu, może równoważyć tą kwestię.

- Napędzanie dochodu poprzez różnorodne centra zysku. To jest właśnie specjalność, jaką sprzedaż wnosi do strategii zarządzania dochodem. Hipotetycznie, środek tygodnia jest okresem wysokiego popytu na pokoje o wyższych cenach dla segmentu korporacyjnego, ale jest słaby dla spotkań towarzyskich i pozostałej działalności gastronomicznej oraz gorszy okres dla usług spa. Poprzez zmniejszenie ceny za pokój o kilka dolarów grupa mogłaby napędzić dochód również w gastronomii, jak również korzystać z usług spa podczas słabszych okresów.

- Połączenie sprzedaży, rezerwacji w gastronomii oraz strategii zarządzania dochodem . Większość programów sprzedaży i gastronomii obecnie ma już wbudowane w sobie schematy zarządzania dochodem. Jednak zawsze istnieje potencjał, aby „unieważnić” ten system. Pomaga to, jeśli system sprzedaży pokoi i gastronomii połączony jest z systemem zarządzania dochodem, ponieważ oceny można dokonać w „czasie rzeczywistym” niż kiedy te schematy zostały wprowadzone.

- Budowanie i utrzymywanie relacji. Jak większość z nas wie, każdy związek zbudowany jest na umiejętności dawania i brania – nawet kiedy nie zawsze to jest wygodne! Nie jest wcale inaczej w związkach z klientami jak w związkach osobistych. Sprzedaż wnosi do strategii zarządzania dochodem mocne relacje. Jednak są momenty, kiedy ten wartościowy klient prosi o specjalne preferencje, co nie zawsze może dobrze synchronizować ze strategią zarządzania dochodem. Jest to wówczas test relacji między działem zarządzania dochodem a sprzedaży – czasami trzeba zaufać, że to co inny robi jest w najlepszym interesie hotelu.

To znacznie więcej, niż może być powiedziane w tej kwestii i dlatego więcej rozmów powinno mieć miejsce pomiędzy oboma działami i kierownictwem. Takie konflikty rozwiązuje się poprzez szkolenia, wyobraźnię i struktury premiowania, aby każdy dział nagradzany był w ten sam sposób – w oparciu o całkowity dochód hotelu.

Carol Verret

© Copyright Carol Verret
Tytuł oryginału "Disconnect - aligning the revenue management and sales strategies"
Reprint i tłumaczenie artykułu przez ehotelarz.com za zgodą autora.

Carol Verret – od 1999 Prezes firmy Carol Verret Consulting and Training - zajmującej się konsultingiem oraz szkoleniami w hotelarstwie, jej specjalnością są: zarządzanie dochodem (revenue management), sprzedaż w hotelu, obsługa klienta oraz zagadnienia human resources, autorka licznych publikacji, prowadzi szkolenia ze sprzedaży on-line.

Kontakt:
Carol Verret
Carol Verret Consulting and Training
email:
carol@carolverret.com
www.carolverret.com


Komentarze:

Horecatex – wsparcie w kreowaniu wizerunku twojego hotelu lub restauracji ...więcej»

Wynajem sali na konferencję – na co zwrócić uwagę? ...więcej»

Zakopane apartamenty na sprzedaż ...więcej»

Dlaczego warto zorganizować konferencję w hotelu? ...więcej»

Siedem wskazówek dotyczących założenia bloga dla Twojego hotelu ...więcej»

Standardowe procedury check in i check out w hotelu ...więcej»

Pokój hotelowy - definicja, rodzaje, wyposażenie ...więcej»

Czym jest usługa hotelarska? ...więcej»

Test dla hotelarzy 12 - Technik hotelarstwa ...więcej»

Test dla hotelarzy 8 - Technik hotelarstwa ...więcej»

Piękny Pałac, odremontowany i zaadoptowany na...

2018-06-08, 23:45:01 ~Zbigniew Hanke

Też jak jadę na rower to biorę dużą butelkę cisowianki,...

2018-05-15, 12:57:50 ~Agata

Fajnie, że Koneser będzie miał taką bogatą ofertę...

2018-03-24, 18:12:35 ~Karolina

"Prawdopodobnie" ... z tego co widziałem to Golden Tulip...

2018-03-06, 10:02:29 ~Paul VD

Warszawa a szczególnie Praga potrzebowała inwestycji...

2018-02-19, 19:49:28 ~klara

Świetna inicjatywa, podpisuję się obiema rękami. Dzieci...

2018-01-24, 16:51:44 ~anita

Jakie blisko 700 000 skoro nawet nie było pół miliona...

2018-01-16, 13:49:40 ~Brzeski

Koneser dla mieszkańców Pragi i nie tylko to wielka...

2018-01-14, 15:14:12 ~smakosz

Więcej o Dolinie Psarki można znaleźć na...

2018-01-09, 19:03:15 ~Michał

Copyright ©2008-2018 Hotelinfo24.pl - Wszelkie prawa zastrzeżone

O PORTALU | REGULAMIN SERWISU | REKLAMA W PORTALU  | KONTAKT

Ta strona wykorzystuje pliki cookie. Korzystając ze strony wyrażasz zgode na używanie cookie.  Więcej informacji