|
|
Dwa lata temu rozpoczęliśmy pracę w Society for Hospitality
Management, w celu poprawy i podniesienia na wyższy poziom profesjonalizmu w
przemyśle hotelarskim. Obecnie przy pomocy naszych programów i zasobów,
kontynuujemy pracę z profesjonalistami wszystkich szczebli, w celu doskonalenia
ich wiedzy, umiejętności i możliwości. Ludzie pracujący w tym przemyśle są
profesjonalistami i są istotnymi osobami wnoszącymi wkład w sukces społeczności
i organizacji, którym służą. To jest adiustacja z 2006 r., naszego pierwszego,
opublikowanego artykułu... skorzystaj z niego!
Kilkanaście lat temu, siedziałem na trawie oglądając mecz baseballa jakiejś
niższej ligi. Będąc tam, podczas gdy razem z dzieciakami zajadałem hot dogi, po
lewej stronie linii boiskowej, obserwowałem drużynę przeciwną, South Bend
Silver Hawks, która przeprowadzała rozgrzewkę przedmeczową. Patrzyłem jak leżą
na trawie, rozciągając mięśnie, rzucają piłką w określonym, specyficznym ruchu,
i wykonują krótkie sprinty na odległość 25 jardów. Starali się
rozgrzać i przygotować na kolejny mecz.
Podziwiam profesjonalizm na tym poziomie. Każdy z nich pracuje ciężko aby
poprawić swoje umiejętności, gorliwie starając się to uczynić na najwyższym
poziomie – wielcy ligowcy. Każdy z nich ma swój cel i pracuje ciężko aby go
osiągnąć. Kiedy tak siedziałem obserwując zespół, jeden z graczy przyciągnął
moją uwagę. Wydawało mi się, że on jeden robił więcej, dawał z siebie więcej i
pracował trochę ciężej, niż pozostali na boisku. Nie zatrzymywał się po
wykonaniu sprintu. Zawsze wykonywał o jedno więcej ćwiczenie rozgrzewkowe, od
pozostałych graczy przebywających na boisku. Byłem pod wrażeniem jego wysiłków
i jego oczywistego pragnienia, by zostać najlepszym i spełnić swoje marzenie
stania się wielkim sportowcem. Zastanawiałem się wtedy: co sprawiło, że
wyróżniał się od pozostałych? Co on w sobie miał, być może, czego inni nie
mieli?
Dzisiaj Matt Kata osiągnął najwyższy poziom jako profesjonalny gracz baseballa.
Matt jest w pierwszym składzie drużyny Philadelphia Phillies. W maju 2003 r. w
artykule, w piśmie Minor League Ramblings, Billa Mitchella, Matt Kata
naszkicował swoją filozofię baseballową, opierającą się o trzy raczej proste
składniki zapewniające sukces. „Podejście, koncentracja i wysiłek”, wylicza
Kata, „te rzeczy łatwo można kontrolować. Wiem, że liczby będą tego
odzwierciedleniem.” Podejście, koncentracja i wysiłek – to rzeczy kluczowe
do zostania profesjonalistą i jednocześnie rzeczy, które można kontrolować.
„Sposób w jaki podchodzę do gry polega na twardej grze i bieganiu,” powiedział
Kata o wartościach niematerialnych, które wnosi do gry. „Wykonywanie drobnych
rzeczy, znajdowanie się we właściwym miejscu we właściwym czasie, zawsze w
biegu, orientacja co do kierunku rzutu piłki, obiegnięcie zawodnika.... to są
silne strony mojej gry.” To te niematerialne wartości uczyniły profesjonalistę
z Matta Katy.
Podejście jest wszystkim
„Podejście, koncentracja i wysiłek, to rzeczy które można łatwo kontrolować”,
wylicza Matt Kata, poprzednio gracz drużyny Arizona Diamondbacks, a obecnie w
składzie Philadelphia Phillies.
Ralph Waldo Emerson, powiedział kiedyś, „Ludzie wydają się nie rozumieć, że ich
opinia o świecie jest również wyznaniem charakterologicznym.” To, o czym mówi
Emerson, to fakt, że uważamy, iż świat jest nędzny i żałosny, następnie żyjemy
w takim świecie... i najprawdopodobniej uczynimy świat tak samo nędznym i
żałosnym dla innych.
Nasze postawy są odzwierciedlane we wszystkim, co robimy, włączając w to nasze
związki z klientami i gośćmi. Jeżeli postrzegamy gości jako niezbędne zło i
uważamy, że tylko zawracają nam głowę, ich reakcje w stosunku do nas będą
całkowicie inne, niż gdybyśmy widzieli ich jako inwestorów naszego
przedsiębiorstwa i jako ludzi tworzących ostateczny sukces naszej organizacji.
Nigdy nie będziemy prawdziwymi profesjonalistami, jeżeli nie rozwiniemy w sobie
szczerego szacunku dla – i zdrowego podejścia do – naszych klientów i gości.
Keith Harrell, w swojej książce Podejście Jest Wszystkim, stawia sprawę jasno,
że my z naszym podejściem mamy wybór. „Krytyczną różnicą pomiędzy tymi, którzy
sądzą, że odniosą sukces, a tymi którzy nie mają wiary w siebie, jest ich
rozumienie kwestii podejścia i postawy. Są tacy, którzy wiedzą, że mogą
kontrolować swoje podejście, a są również tacy, którzy pozwalają aby to ich
postawy, miały kontrolę nad nimi. Ludzie, którym w życiu powodzi się najlepiej,
to ci, którzy zdają sobie sprawę, że mają moc zmiany swoich postaw, dokładnie
tak, jak mają możliwość zmiany swojej odzieży, swoich samochodów lub
towarzystwa przy obiedzie.”
Słownik Amerykańskiego Dziedzictwa definiuje postawę jako stan umysłu lub
odczuwania w stosunku do jakiejś sprawy. A więc jaka jest nasza postawa w
stosunku do naszego zawodu? Do organizacji, którą kierujemy lub której służymy?
Do klientów, których obsługujemy? Do pracowników, z którymi pracujemy lub
którymi zarządzamy? Nasze postawy mają wpływ na nasze działanie. Nasze postawy
mają wpływ na naszych gości i ludzi, których obsługujemy.
Koncentracja i wiedza
Byłem ostatnio z wizytą w Restauracji Outback z grupą studentów, których uczę w
Stanowym Uniwersytecie Grand Valley. Jim Dunleavy, zarządzający partner
restauracji, powiedział „Wielozadaniowość, to nie dla mnie. Kiedy muszę robić
trzy rzeczy naraz, która z nich pochłania całą moją uwagę, a którą wykonuję
dobrze?” Cóż za bogate wnętrze!
Koncentracja oznacza, że wiemy co mamy robić we właściwym czasie. Aby osiągnąć
wysoki poziom koncentracji, profesjonalista musi być zorientowany w tym, co
robi.. Niezależnie od tego czy jest to nauczanie grupy studentów, prowadzenie
hotelu, planowanie i koordynacja wydarzenia, czy gra w baseball,
profesjonalista musi wiedzieć co jest wymagane do wykonania danej pracy.
Koncentracja to orientacja w drobiazgach, które tworzą różnicę, znajdowanie się
we właściwym miejscu, o właściwym czasie i wiedza co należy zrobić i kiedy to
należy zrobić. Profesjonaliści czynią z koncentracji silną stronę swej gry.
Nie ma wątpliwości, że koncentracja wymaga praktyki. Gracze baseballa stają się
lepsi w swojej dyscyplinie kiedy trenują, tak by podejmowane przez nich decyzje
i działanie były zsynchronizowane. Nasze umysły są tak zaprojektowane, aby
wykonywać po kilka zadań jednocześnie, jeżeli zachodzi taka potrzeba i dzieje
się tak powszechnie, że nasza uwaga jest podzielona na wiele kierunków, w tym
samym czasie. Nauczenie się kontrolowania naszej uwagi jest decydującą
umiejętnością w rozwijaniu samokontroli, niezbędnej do zostania
profesjonalistą.
Wysiłek i pasja
„Graj twardo i biegaj”, mówi Kata. Jakie słowa lepiej definiują wysiłek?
„Wykonywanie drobnych rzeczy, znajdowanie się we właściwym czasie we właściwym
miejscu, zawsze w biegu!” Wysiłek oznacza zdobywanie pozycji zanim ktokolwiek
inny zdoła to uczynić, pokonywanie konkurencji, zakasywanie rękawów i
zaciskanie zębów, kiedy czasy są ciężkie, wykonywanie właściwych posunięć w
odpowiednim czasie, brak oporów przed ciężką i mozolną pracą. Każda analogia ma
zastosowanie do roli gracza baseballowego, w takim samym stopniu, jak do profesjonalisty
w przemyśle hotelarskim. Aby być profesjonalistą musimy pokochać twardą grę i
nieustającą gonitwę.
Wysiłek i pasja idą z sobą, ręka w rękę. Richard Chang w swojej książce The
Passion Plan: A Step-by-Step Guide to Discovering, Developing and Living your
Passion, definiuje pasję jako osobistą intensywność lub zasadniczą siłę
rozpalającą nasze najsilniejsze emocje. „Kiedy doświadczasz pasji,” twierdzi
Chang, „tracisz poczucie czasu i całkowicie absorbujesz się w wykonywane w
danej chwili zadanie. Zwiększa to twoją wydajność i umożliwia ci osiągnięcie
rzeczy, które nie zdawały się możliwe do osiągnięcia, nawet w twoich
marzeniach.” Dla profesjonalisty, pasja to jest ta właśnie różnica.
Rozwijanie się jako profesjonalista
Profesjonalizm jest stanem umysłu. Profesjonalizm to jest to, jak postępujesz i
działasz w codziennym życiu. Nie liczy się, to co robisz - ważne jest, jak to
robisz. Duma jest sensem satysfakcji ze świadomości, że jesteś ważny, wart
zachodu, kontrolujesz swoje przeznaczenie i zdajesz sobie sprawę, że działasz
na miarę swojego potencjału. Znajdowanie w sobie dumy i to co robisz jest
fundamentem, z którego rozwija się profesjonalizm.
Profesjonalistów można znaleźć na każdym szczeblu, w każdej organizacji.
Niezależnie od tego, czy będzie to szczebel korporacji czy obiekt hotelowy, to
co wnosimy w ich funkcjonowanie, to jest profesjonalizm. Osoby obsługujące są
profesjonalistami. Pokojowe są profesjonalistami.
Aby rozwinąć się jako profesjonalista, rozważ następujące działania:
1. Naucz się tak wiele, jak tylko potrafisz o swojej pracy i przemyśle, w
którym jesteś zatrudniony. Aby być profesjonalistą, wymagana jest wiedza o
twoim stanowisku pracy i umiejętność jej wykorzystania we właściwym momencie.
Dokształcaj się na kursach na uczelniach, uczestnicz w seminariach i
warsztatach, kiedy tylko jest to możliwe i odpowiednie dla twojego zawodu, lub
po prostu czytaj książki o przemyśle hotelarskim.
2. Przystąp do stowarzyszenia promującego rozwój profesjonalizmu, w zakresie
związanym z twoimi obowiązkami. Istnieje wiele stowarzyszeń – znajdź takie,
które ci najbardziej odpowiada i zajmuje się sprawami bezpośrednio związanymi z
twoją karierą biznesową. Bądź częścią społeczności, która będzie pomagała ci w
rozwoju i pogłębianiu twojego profesjonalizmu. Stowarzyszenie może być lokalne,
krajowe lub międzynarodowe. Ważną rzeczą jest przystąpienie do organizacji,
która zapewnia odpowiednie wartości i wsparcie w osiąganiu twoich
profesjonalnych celów.
3. Znajdź mentorów w swoim przemyśle i ucz się od nich. Doradzanie innym jest
nieformalnym związkiem z innymi branżowymi profesjonalistami, które pomaga w
rozwoju kariery. Uczenie się postępuje w sposób nieformalny, poprzez dyskusje i
doświadczenia. Związek taki dostarcza ogromnej głębi osobowościowej i
profesjonalnej oraz zapewnia naukę nieosiągalną w innych, formalnych
uwarunkowaniach.
Podejmij zobowiązanie zostania profesjonalistą i rozwijaj swoją fachowość w
przemyśle. Wszyscy jesteśmy profesjonalistami w tym, co robimy i możemy
usprawnić nasz przemysł poprzez pracę nad zagadnieniami, które możemy
kontrolować: naszą postawą, naszą koncentracją i naszym wysiłkiem.
Chris Longstreet
|