Luxury Travel Magazine niedawno opublikował prestiżową listę 2005 -
150 najlepszych nowych hoteli na świecie. Redaktor Christie Gray twierdzi, że
tworząc listę najlepszych hoteli, odkrywane były najnowsze trendy w podróżach,
w segmencie luksusowym. Nie sugerowano się tutaj wyłącznie kategorią obiektu,
ale dostarczaniem wyjątkowych doznań, które potęgują wszystkie „pięć zmysłów”,
dawaniem odczucia prywatności oraz równowagi dla ciała i umysłu poprzez
projekt, wyjątkową kuchnię czy usługi spa.
Do tych wyjątkowych hoteli należą np. Dream Hotel w Nowym Jorku, duoMo w
Rimini, Una Hotel Vittoria we Florencji, Hotel Straf w Mediolanie, Life Galery
i Semiramis w Atenach, Baglion Hotel i The Soho w Londynie. Aż 90% hoteli z tej
listy oferuje usługi spa z całym spektrum form leczenia vinoterapię,
thalosseterapię, aromaterapię, hydroterapię a nawet terapię czekoladową.
Luksusowe obiekty oferują różnorodne udogodnienia typu: baseny, poczekalnie
relaksacyjne, leczenie wellness, lekcje jogi, menu kąpieli, kamerdynerów
łazienkowych, podwodną muzykę czy usługi rozpieszczania pupila.
Innym pojawiającym się trendem jest rozwój niespotykanej liczby nowych
luksusowych obiektów w nietypowych dla hotelarstwa zakątkach świata jak Bhutan,
Kambodża, Gwatemala, Lamu Island w Kenii, Sumba Island w Indonezji, Mongolia,
Nikaragua, Panama, Sri Lanka, Tunezja. Z ogólnej liczby 150 nowych hoteli w
ponad 50 krajach, aż 54 obiekty znajdują się w 29 bardzo ryzykownych miejscach.
Z kolei amerykański magazyn Forbes stworzył listę najdroższych hoteli na
świecie, biorąc za punkt odniesienia cenę pokoju dwuosobowego za dobę podczas
najwyższego sezonu. Nie schodzi ona jednak poniżej czterech cyfr w
amerykańskiej walucie. Eksperci twierdzą, że na tym poziomie cenowym pokój
hotelowy przestaje być po prostu miejscem do spania, a staje się wyłącznie
manifestacją statusu społecznego. To tak jak z kupowaniem zegarka za 100 tyś.
$, nie chodzi o dobre mierzenie czasu, ale pokazanie światu, że cię na niego
stać. Niemniej jednak, w obu przypadkach, jeżeli decydujesz się tyle zapłacić,
oczekujesz, że zakupiony produkt/usługa wart jest takich pieniędzy. Bogaci
goście są surowymi recenzentami, potrafią dostrzec różnicę między hotelem
wysublimowanym a jedynie imponującym. Dlatego luksusowe hotele zwracają uwagę
na najdrobniejsze szczegóły, aby szampan był odpowiednio schłodzony a serwowana
poranna kawa właściwie zaparzona, prześcieradło wykonane z najlepszego
materiału i bagaż wniesiony z ochotą.
Top 10 z listy Forbesa:
1. Rezydencja w MGM Grand – Las Vegas USA – 5000 $ - www.mgmmirage.com
2. North Island – Seszele - 3.217 $ - www.north-island.com
3. Fregate Island Private – Seszele - 2.482 - www.fregate.com
4. Singita
Private Games Reserve – RPA 2.200 $ (zdobywca pierwszego miejsca w wielu
prestiżowych rankingach na najlepsze hotele na świecie) – www.singita.com
5. Le Toiny – St. Barthelemy - Francuskie Indie Zachodnie - 2.092 $ - www.hotelletiony.com
6. The Wakaya Club – Fiji – 1.900 $
- www.wakaya.com
7. Turtle Island
– Fiji
– 1836 $ - www.turtlefiji.com
8. Huka
Lodge – Taupo – Nowa Zelandia – 1780 $ - www.hukalodge.com
9. Burj Al Arab – Dubaj – Zjednoczone Emiraty Arabskie – 1333 $ - www.burj-al-arab.com
10. Little Palm Island – Floryda – USA – 1145 $ - www.littlepalmisland.com
Jednak najdroższym hotelem na świecie, jaki został kiedykolwiek zbudowany jest Emirates
Palace w Abu Dhabi w Zjednoczonych Emiratach Arabskich ( www.emiratespalace.com)
zarządzany jest przez Kempiński Hotels & Resorts. Koszt budowy i
wyposażenia pochłonął 3 mld $. Projekt hotelu włączą piękno tradycyjnych
elementów arabskich jak np. kopuła Wielkiego Atrium. Obiekt hotelowy ma 1 km długości i składa się z
trzech połączonych elementów: 346-pokojowy ultra-luksusowy hotel z prywatną
obsługą kamerdynerską dla każdego gościa, najbardziej wyrafinowane centrum
konferencyjne na Środkowych Wschodzie oraz oficjalny pałac gościnny dla rządu
Abu Dhabi, z 22 apartamentami dla goszczenia głów państw i ich świty.
Inne ciekawostki Emirates Palace:
- 1000 członków załogi reprezentujących 40 krajów
- 114 kopuł, z których największa – Grand Atrium – jest wyższa niż kopuła
Bazyliki Św. Piotra w Rzymie
- sklepienie Emirates Palace pokryte jest włoskim kamieniem i jest większe niż
Arc de Triompher w Paryżu
- 1002 kryształowe żyrandole, włączając kilka największych na świecie
- ponad 300 tys. metrów kwadratowych marmuru importowanego z Włoch, Hiszpanii,
Chin i Indii
- 200 fontann wśród 600
akrów egzotycznych parków z ponad 8 tyś. drzew
- prywatne lądowisko dla helikopterów
- obszar 1 mili
najpiękniejszej plaży piaszczystej Abu Dhabi
- 20 restauracji
- w hotelu codziennie zakupuje się 20 tyś. róż, które są wszędzie
Warto zaznaczyć, że Emiraty Arabskie mogą niedługo stać się krajem o
największej liczbie najbardziej luksusowych obiektów. Szacuje się, że tylko w
samym Dubaju w ciągu następnych 2/3 lat powstanie ponad 100 wysokiej klasy
hoteli. Większość głównych łańcuchów hotelowych ma tutaj swoje reprezentacyjne
hotele jak Hilton, Sheraton, Hyatt, Shangri-la, Le Meridien, Marriott, Ramada i
Radisson. Największym operatorem na rynku lokalnym w obszarze prestiżowym jest
jednak Jumeirah Beach International z Emiratem Towers Hotel, Jumeirah Beach
Hotel czy najwyższy hotel na świecie, uznawany za jedyny 7-gwaizdkowy hotel na
świecie - Burj al Arab. Tego ostatniego hotelu pozazdrościli Arabom Anglicy,
którzy planują zbudować obiekt na podobną skalę na Lower High Street w
Southampton. Miałby on kosztować między 25 a 30 mln funtów. Hotel połączony byłby z
centrum dziedzictwa z eksponatami z historycznej przeszłości miasta oraz
wystawą marynistyczną z opowieścią o „pechowym” Titanicu w centrum.
Śledząc kolejne rankingi natknęliśmy się jeszcze na „Najbardziej prestiżowe
luksusowe marki hotelowe” sporządzony przez nowojorski Luxury Institute.
Badaniu zostali poddani bogaci klienci, których dochód miesięczny wynosi
powyżej 200 tys. $ i średnia roczna z co najmniej 2 mln $. Ocenie poddane
zostały następujące marki z segmentu luksusowego: Fairmont, Four Seasons,
Inter-Continental, Le Meridien, Leading Hotels, Loews, Mandarin Oriental,
Orient Express, Park Hyatt, Peninsula, Ritz-Carlton, Rockresorts, Rosewood, St.
Regis, W Hotels.
„Ocena prestiżu oparta jest na doznaniach namacalnych i nienamacalnych, które
dostarczają klientom luksusowe marki" – powiedział Milton Podraza CEO
Luxury Institute. Pierwsze miejsce wśród marek zdobył Ritz Carlton oceniony na
81 punktów, drugie Four Seasons z 77 punktami i trzecie ST. Regis – 66 pkt.
Według opinii badanych, wiele luksusowych marek hotelowych powinno iść na nauki
do zwycięzców rankingu.
Szczegółowe wyniki w czterech obszarach krytycznych w kolejności miejsc:
- dostarczanie konsekwentnie najwyższej jakości – Ritz Carlton, Four Seasons –
inne znacznie poniżej
- ekskluzywność i wyjątkowość – Ritz Carlton, Four Seasons, Mandarin Oriental
- marka jako miara podkreślenia statusu społecznego – Ritz Carlton, Four
Seasons, St. Regis
- ogólne doznanie klienta (wyjątkowe uczucie) – Ritz Carlton, Four Seasons, St.
Regis.
b-ob
|