Piątek 19 Kwiecień 2024

redakcja@hotelinfo24.pl | Reklama w serwisie

Strona główna » Zarządzanie » Poprawa relacji pomiędzy działem sprzedaży a...

Artykuły serwisu


Poprawa relacji pomiędzy działem sprzedaży a recepcją wymaga wysiłku


Dodano: 2006-11-11

Drukuj


Bardzo dobrze przypominam sobie mój wczesny okres pracy w przemyśle, kiedy nosiłem identyfikator napisem „portier” czy „recepcjonista” i jak podziwiałem olśniewające mnie, stanowisko pracy – „specjalista ds. sprzedaży hotelowej”. Pozbawiony podstawowej wiedzy o tej funkcji, wiedziałem tylko tyle, co widziałem.

Pracownicy sprzedaży zabawiający klientów podczas konsumowania potraw w restauracji, podczas gdy my musieliśmy się zadowalać posiłkami w kafeterii pracowniczej. Pracownicy od sprzedaży jeżdżący do fascynujących miejsc, podczas gdy my byliśmy ‘uwiązani’ do jednego miejsca, w którym pracowaliśmy. Pracownicy od sprzedaży kończący pracę o godzinie 17.00, podczas gdy my musieliśmy pracować do 23.30, a nierzadko i dłużej.

Oczywiście to, czego nie rozumieliśmy, to była monotonia obowiązkowego spożywania lunchu z kimś, z kim wcale nie chcielibyśmy przebywać, frustracje i naciski związane z podróżami służbowymi, gdzie wykończeni codzienną pracą pracownicy sprzedaży musieli uczestniczyć we wszystkich późno wieczornych przyjęciach i obowiązkach z tym związanych. Dla nas, pracowników recepcji, tym pracownikom sprzedaży po prostu się udało. Ale tak, jak wiele innych rzeczy w życiu, mądrość przychodząca z wiekiem i doświadczeniem zweryfikowała nasze ówczesne poglądy.

Związki pomiędzy sprzedażą a działem operacyjnym są notorycznie chwiejne w każdym przemyśle i zwykle nie jest inaczej w przemyśle hotelarskim. Współpracownikom pionu sprzedaży zarzuca się że, „obiecują cały świat”, byle tylko zabezpieczyć realizację sprzedaży. Pracownikom operacyjnym natomiast, zarzuca się, że komplikują sprawy, załatwione z tak wielkim wysiłkiem przez pracowników sprzedaży.

W przemyśle hotelowym takie postawy są dodatkowo wzmacniane przez gości, którzy ‘podpuszczają’ jeden dział przeciwko drugiemu takimi stwierdzeniami: „Wasz pracownik sprzedaży obiecał, że...”
„... wszystkie nasze pokoje, będą ze sobą sąsiadowały.”
„... możemy zdecydowanie zameldować się wcześnie.”
„... każda osoba z naszej grupy dostanie łóżko typu king-size”.

Jednakże przy niewielkim wysiłku z obu stron, stosunki pomiędzy sprzedażą a recepcją, mogą ulec zdecydowanej poprawie, co tylko może podnieść morale, jak również przekształcić „operacje” w rozszerzenie działu sprzedaży.

Dlaczego poprawa tych stosunków jest tak ważna?

Korzyści płynące z poprawy stosunków na linii sprzedaż/recepcja są dwojakiego rodzaju. Kiedy pracownicy recepcji zaczną traktować pracowników sprzedaży jako swoich sprzymierzeńców i zrozumieją całościową sytuację będą:

• właściwie obsługiwać osoby pragnące skontaktować się z działem sprzedaży np. planistów i organizatorów spotkań i konferencji (Jak często takie osoby pytając o pracownika ds. sprzedaży hotelowej słyszą pytanie „Czy on jest pracownikiem czy gościem?),
• taktownie rozwiązywać problemy i obawy wnoszone przez organizatorów spotkań, dotyczące pobytu w hotelu, zamiast obarczać dział sprzedaży winą za wszelkie nieporozumienia,
• zajmować pro-aktywną postawę w unikaniu wszelkich potencjalnych pułapek dla pobytów grupowych, zanim sprawy faktycznie przybiorą zły obrót,
• odkrywać i ciągnąć dalej sprawy odnośnie nowych zleceń, o których personel sprzedaży mógłby inaczej nie wiedzieć (Jak na przykład lojalny gość, reprezentujący nową firmę, zamierzającą otworzyć swoje biuro regionalne w naszej okolicy),

Kiedy pracownicy sprzedaży rzeczywiście zrozumieją pracę w recepcji, będą:

• unikać dokonywania sprzedaży, która powoduje niepotrzebne stresy i trudności w wykonywaniu obowiązków przez recepcję,
• pracować w harmonii z recepcją w celu spełnienia wszystkich potrzeb organizatorów pobytów grupowych,
• działać wspólnie z zespołem pracowników recepcji w rozwiązywaniu problemów, kiedy takie się pojawią

Jak poprawić stosunki pomiędzy recepcją a działem sprzedaży?

Aby pomóc personelowi recepcji w lepszym zrozumieniu pracy w dziale sprzedaży:

• wykorzystuj pracowników recepcji do błyskawicznej sprzedaży. Pomoc taka nie tylko pozwoli na uzyskanie większych efektów w krótszym czasie, ale pozwoli tym pracownikom na zdanie sobie sprawy z wysiłku, jaki wymagany jest przy pozyskiwaniu nowych klientów.
• wciągnij pracowników recepcji do telemarketingu. W coraz większym stopniu personel recepcji szkoli się w odpowiadaniu na zapytania klientów, zainteresowanych prowadzoną kampanią reklamową lub rozpracowywania ‘zamkniętych spraw’ i przekwalifikowania starych interesów. I znowu pomaga to pracownikom operacyjnym zrozumieć, jak ważny jest nowy klient, ale to również pomaga wytłumaczyć konieczność utrzymywania personelu w słabszych okresach, zamiast tracenia dobrych pracowników w drodze redukcji zatrudnienia lub cięć budżetowych.
• zaangażuj pracowników recepcji w obsługę inspekcji na miejscu, spotkań przed konferencyjnych czy przedzjazdowych i odwiedzin zapoznawczych. Poprzez osobiste wysłuchiwanie próśb, żądań i innych spraw postulowanych przez klientów, pracownicy recepcji zrozumieją, dlaczego tak ważne jest dostosowanie procedur działania, aby sprostać specjalnym potrzebom gości.

Aby pomóc pracownikom sprzedaży nabrać szacunku dla pracy recepcji:

• wprowadź w życie program szkolenia crossowego. Zaplanuj, aby kierownicy sprzedaży popracowali zmianę lub dwie na stanowisku pracownika recepcji, następnie poproś aby przedstawili swoje uwagi na comiesięcznym spotkaniu tego działu.
• wprowadź w dziale sprzedaży stanowisko łącznika z działem recepcji. Mogliby oni okresowo uczestniczyć w spotkaniach działowych i reprezentować na nich stanowisko działu sprzedaży, działając jako swego rodzaju rzecznik praw pracowniczych.
Ponadto, aby poprawić stosunki między obydwoma działami, pomocnym może być zorganizowanie dnia porozumienia między sprzedażą a recepcją. Niech w tym zaplanowanym dniu pracownicy sprzedaży przyniosą ciasteczka lub przygotowane przez siebie przekąski dla pracowników recepcji i vice versa.

Z zaangażowaniem ze strony wyższego kierownictwa, dającego przykłady do naśladowania oraz z odrobiną dodatkowego wysiłku w zakresie wyżej wymienionych zagadnień, często chwiejne relacje pomiędzy sprzedażą a recepcją, mogą zostać zatarte i ostatecznie mogą zacząć się rozwijać ku pożytkowi każdej ze stron. Goście uczestniczący w spotkaniach i imprezach zetkną się z mniejszą ilością problemów, podczas gdy recepcja i sprzedaż osiągną wyższy poziom obopólnego szacunku, który może tylko pomóc w pokonywaniu twojej konkurencji.

Douglas Kennedy


© Copyright Douglas Kennedy
Tytuł artykułu w oryginale "Improving the relations between sales and the front office takes effort”
Reprint i tłumaczenie artykułu przez ehotelarz.com za zgodą autora.

Douglas Kennedy - były Prezes i współzałożyciel HSA International, twórca wielu programów szkoleniowych o specjalności sprzedaż i obsługa klienta, wybitny prelegent wielu konferencji branży hotelarskiej, w ciągu 16 lat przeprowadził w 7 krajach ponad 1000 różnego typu prezentacji, seminariów edukacyjnych oraz warsztatów szkoleniowych w hotelach, publikuje artykuły w kilkunastu międzynarodowych magazynach branżowych, obecnie właściciel The Douglas Kennedy Company

Kontakt:
Douglas Kennedy
The Douglas Kennedy Co.
email:
douglas@douglaskennedy.com
www.douglaskennedy.com


Komentarze:

Dotacje dla branży hotelarskiej 2024 - wszystko, co musisz wiedzieć ...więcej»

Podstawowe niezbędne narzędzia pracy współczesnego hotelarza ...więcej»

Bezpieczeństwo w małych obiektach hotelowych ...więcej»

Pomaganie integruje ...więcej»

Kradzież w hotelu? Nie daj sobie ukraść własnych praw! ...więcej»

Standardowe procedury check in i check out w hotelu ...więcej»

Pokój hotelowy - definicja, rodzaje, wyposażenie ...więcej»

Czym jest usługa hotelarska? ...więcej»

Test dla hotelarzy 12 - Technik hotelarstwa ...więcej»

Test dla hotelarzy 8 - Technik hotelarstwa ...więcej»

Piękny Pałac, odremontowany i zaadoptowany na...

2018-06-08, 23:45:01 ~Zbigniew Hanke

Też jak jadę na rower to biorę dużą butelkę cisowianki,...

2018-05-15, 12:57:50 ~Agata

Fajnie, że Koneser będzie miał taką bogatą ofertę...

2018-03-24, 18:12:35 ~Karolina

"Prawdopodobnie" ... z tego co widziałem to Golden Tulip...

2018-03-06, 10:02:29 ~Paul VD

Warszawa a szczególnie Praga potrzebowała inwestycji...

2018-02-19, 19:49:28 ~klara

Świetna inicjatywa, podpisuję się obiema rękami. Dzieci...

2018-01-24, 16:51:44 ~anita

Jakie blisko 700 000 skoro nawet nie było pół miliona...

2018-01-16, 13:49:40 ~Brzeski

Koneser dla mieszkańców Pragi i nie tylko to wielka...

2018-01-14, 15:14:12 ~smakosz

Więcej o Dolinie Psarki można znaleźć na...

2018-01-09, 19:03:15 ~Michał

Copyright ©2008-2018 Hotelinfo24.pl - Wszelkie prawa zastrzeżone

O PORTALU | REGULAMIN SERWISU | REKLAMA W PORTALU  | KONTAKT

Ta strona wykorzystuje pliki cookie. Korzystając ze strony wyrażasz zgode na używanie cookie.  Więcej informacji