Piątek 19 Kwiecień 2024

redakcja@hotelinfo24.pl | Reklama w serwisie

Strona główna » Gastronomia » Tworzenie doznania - Przewodnik po Gastronomii...

Artykuły serwisu


Tworzenie doznania - Przewodnik po Gastronomii dla Organizatorów Konferencji cz. 1


Dodano: 2006-11-11

Drukuj


Rozpoczynamy publikację cyklu artykułów, które zawarte są w pozycji wydawanej przez magazyn organizatorów konferencji CONVENE nazwanej Przewodnik po Gastronomii dla Organizatorów Konferencji.

Gastronomia jest zdecydowanie największą pozycją kosztową w budżetach stowarzyszeń, przeznaczonych na organizację konferencji. Zgodnie z Corocznym Raportem Rynku Konferencji, magazynu Convene, gastronomia stanowi 25,2 % budżetów, niemal dwukrotnie przewyższając wydatki ogółem ponoszone na marketing/promocję i około trzykrotnie kwotę przeznaczaną na sprzęt audiowizualny.

(Dane te nie odzwierciedlają kosztu pokojów hotelowych, które są pokrywane, indywidualnie przez poszczególnych delegatów) Nie włączając kosztu pokoi gościnnych, które kształtują się bardzo różnie, wydatki na gastronomię w obiektach, w których są organizowane spotkania oraz w okolicznych restauracjach, równają się niemal 50 % pozostałych wydatków, ponoszonych przez delegatów.

Imponujące liczby. Ale gastronomia nie może być zredukowana tylko do liczb. Równie ważne są dla niej maksymalizacja wartości poprzez rozsądne negocjacje, stosowne gwarancje, uważne zarządzanie kosztami. Na gastronomię należy spojrzeć, nie jak na pozycję w kosztach, ale jak na ‘doznanie’. Każda funkcja konsumpcji, razem i z osobna... od najzwyklejszej przerwy na kawę do bankietu na pożegnanie... staje się integralną częścią ‘doznania’ uczestnika konferencji.

Staraliśmy się mieć na uwadze tę równowagę sporządzając plan dla tego pierwszego Przewodnika po Gastronomii dla Organizatora Konferencji. Z pewnością zawiera on mnóstwo porad praktycznych w zakresie radzenia sobie z rozmaitymi aspektami budżetowania gastronomii czy negocjacji. Jest on jednak również uczczeniem spożywania posiłków, kreatywności... i magii, która może się wydarzyć, gdy połączymy oba te elementy, zamieszamy, podgotujemy i podamy ze smakiem i elegancją.

Professional Convention Management Association pragnie podziękować swojemu partnerowi, w publikacji tego specjalnego wydania, firmie Hyatt Hotels & Resorts, znanej ze swojego zaangażowania w ‘doznaniach konsumpcyjnych”. Oprócz zespołu gastronomii i obsługi koferencji w Hyatt Corporation, wydawcy magazynu Convene chcieliby wyróżnić wkład wniesiony przez dziesiątki kierowników gastronomii Hyatt z poszczególnych obiektów. Ich pomoc w tworzeniu tego wydania był nieoceniona.

W końcu słowo o autorce. Trochę więcej niż 10 lat temu redaktor Carol Białkowska opracowała po raz pierwszy dla przemysłu konferencji specjalne wydanie „You Can Negotiate Anything”. Od tego czasu napisała masę publikacji branżowych, była autorką książki, redaktorem naczelnym przewodnika po restauracjach Zagat. Jak sama przyznaje uczęszczała również w mnóstwie zajęć z gotowania! Jej pasja w temacie żywności przenika poprzez te strony i będzie pojawiała się w nowym cyklu artykułów magazynu Convene.

Bon appétit!

Peter Shure
Redaktor Naczelny
Convene, The Journal of the Professional Convention Management Association

Sama cena a nie ostateczny wynik finansowy z negocjacji odnośnie gastronomii



Jeżeli tak, jak wielu organizatorów spotkań, rozpoczynasz swoje negocjacje dotyczące gastronomii, po sześciu miesiącach od chwili, kiedy wspólnie z szefem gastronomii rozpocząłeś ustalanie menu, to jesteś już jeden krok do tyłu. Na szczęście łatwo jest to opóźnienie nadgonić. Po prostu rozpocznij proces negocjacji podczas pierwszych odwiedzin miejsca spotkania.

„Jednym z większych błędów popełnianych przez organizatorów spotkań jest zlekceważenie sprawy gastronomii, kiedy zabierają się do wyszukiwania odpowiedniego obiektu. Są tak zaaferowani znajdowaniem odpowiedniej przestrzeni na spotkanie, że nawet o to nie pytają.” powiedziała Joan Eisenstodt, prezydent Eisenstodt Associates z Waszyngtonu. „Jeżeli nie znasz na tym etapie organizacji, cen artykułów konsumpcyjnych, możesz uzyskać fantastyczne stawki za wynajęcie pokoi, ale możesz również boleśnie odczuć koszty gastronomii, podatków i kosztów dodatkowych.”

Rick Mitrovich, dyrektor ds. zaopatrzenia i usług organizacji konferencji w firmie Hyatt Agency Atlanta, zgadza się z tymi spostrzeżeniami „Większość organizatorów spotkań nie spotyka się z pracownikami gastronomii w trakcie wizyt sondażowych lub nawet przed podpisaniem kontraktu”- powiedział „Może i rozmawiają z menedżerami sprzedaży, ale rzadko z osobami odpowiedzialnymi za gastronomię. Nie mówię, że pracownicy sprzedaży nie potrafią odpowiedzieć na ich pytania, ale jeżeli chcą się naprawdę dowiedzieć, co jesteśmy w stanie zabezpieczyć, powinni porozmawiać z menedżerem gastronomii i szefem kuchni. Nawet jeżeli taka rozmowa miałaby trwać 5 lub 10 minut.”

Mógłbyś rozpocząć od naszkicowania twojej listy priorytetów odnośnie gastronomii. Chociaż „wszystko podlega negocjacjom”, według Mitrovicha ważne jest ustalenie, co absolutnie musisz mieć, a bez czego możesz się obyć, ponieważ są niewielkie szanse, abyś od razu otrzymał wszystko, czego sobie życzysz. Tak więc rozważ, jak konieczny jest stek z polędwicy wołowej za określoną cenę, organizowanie każdego dnia tematycznych przerw na kawę, wynajęcie jednego kelnera na każdych 20 gości lub możliwość korzystania z rozpoczętych butelek napojów alkoholowych na kolejnych przyjęciach.

Pamiętaj, że negocjacje nie mogą zakończyć się sukcesem, gdy któraś ze stron nie będzie usatysfakcjonowana. „Nie możemy zakończyć negocjacji, gdy coś nie wydaje się korzystne zarówno dla mnie jak i dla ciebie,” powiedział Mitrovich. „Dla przykładu, nie mogę sprzedać ci butelki wina za 25$, jeżeli kosztowała mnie 30$. Mogę jednakże zaoferować ci inną butelkę wina, która będzie dla ciebie dostępna i jest odpowiedniej jakości. Kluczem do negocjacji jest odrobina kompromisu, wykazywana przez każdą ze stron.”

Poniżej podaliśmy szereg wskazówek, w jaki sposób negocjować niektóre istotne sprawy, włącznie z ceną, gwarancjami, obsługą i klauzulami rezygnacyjnymi.

Cena

Jeżeli dokonujesz rezerwacji z wyprzedzeniem pięcioletnim nie możesz spodziewać się jednoczesnego rozpoczęcia negocjacji cenowych dotyczących gastronomii. Możesz jednak oczekiwać określenia parametrów kosztowych przed podpisaniem kontraktu w umówionym czasie. Niektóre stowarzyszenia odnosiły sukcesy w negocjowaniu ulg w określonym procencie, w stosunku do wydrukowanych cen w menu, obowiązujących na sześć miesięcy przed datą organizowanego spotkania. Inną techniką negocjacji jest proponowanie takich samych cen, jakie były zastosowane podczas ubiegłorocznego spotkania. Możesz także związać kontrakt z menu bankietowymi i wynegocjować, że ceny nie mogą zwiększyć się ponad ściśle określony procent, każdego roku.

Hotelarze zazwyczaj, nie lubią ustanawiania sztywnych cen w menu z wyprzedzeniem sześciomiesięcznym. Jest jednak możliwość negocjacji z wyprzedzeniem, nawet 12-miesięcznym, godząc się na procentowy pułap powyżej aktualnego poziomu cen. Jeżeli okaże się, że ceny w międzyczasie spadły, możesz się zabezpieczyć, zastrzegając, że w takim przypadku zapłacisz według aktualnych niższych cen – kosztów bieżących lub kosztów przyszłych. „Życzenie maksymalnego wzrostu cen nie jest odosobnione,” skomentował jeden z weteranów organizacji spotkań, „i byłoby prawdopodobnie szeroko akceptowane przez odpowiednią część biznesu”.

Podczas negocjacji ceny rozpocznij od zapoznania się z własnymi wymaganiami dotyczącymi spotkania i bądź w tym względzie uczciwy, powiedziała Eisenstodt „Nie udawaj, że chcesz zorganizować spotkanie z szampanem, jeżeli masz budżet umożliwiający jedynie na zakup piwa.” „Jeżeli koszty są dla ciebie bardzo ważne, nie rób błędu wybierając wydrukowane menu, a następnie próbować uzyskać wybrane pozycje po zaniżonych cenach; menadżer gastronomii poda ci prawdopodobnie tysiące powodów dlaczego nie może zadośćuczynić twojemu pragnieniu. Zamiast takiego postępowania, podaj hotelowi przybliżoną kwotę przeznaczoną na organizację spotkania i pozwól personelowi gastronomii na stworzenie menu adekwatnego do twojego budżetu.”

„Powiedz hotelowi, ‘Oto mój budżet na gastronomię, a tu lista pozycji, które chciałbym zamówić – taka liczba kontynentalnych śniadań, lunchów czterodaniowych, przyjęć i kolacji”, powiedziała Eisenstodt. „Powiedz im jak wielu ludzi oczekujesz na poszczególnych funkcjach oraz czy twój budżet zawiera podatki i napiwki. Następnie pozwól im, aby „przespali się” z tymi danymi. To naprawdę czyni różnicę, kiedy pytasz ich, co są w stanie dla ciebie zrobić, niż gdy przychodzisz z gotowymi projektami i często są bardziej kreatywni od zamieszczonych w menu pozycji.”

Częściej niż rzadziej, zrobisz tym sposobem lepszy interes. „Jeżeli masz coś na myśli, czego poszukujesz i pozwolisz obsłudze hotelu na elastyczność w tworzeniu tego, otrzymasz lepszy pakiet usług, niż gdybyś przyszedł do mnie i powiedział, ‘chcę mieć filet mignon z krewetkami, sałatkę Cezara i chcę to mieć w takiej cenie.’ powiedział Mitrovich. „Organizatorzy spotkań, często koncentrują się na cenie pojedynczego posiłku, zamiast spojrzenia na całość wyżywienia i napojów.”

Ważne jest również, abyś pamiętał, że im więcej będziesz chciał wykorzystać funkcji hotelowych związanych z gastronomią, personel będzie prawdopodobnie bardziej elastyczny, jeżeli chodzi o warunki cenowe. „Jeżeli skoncentrujemy się na twojej grupie, nie musimy już szukać następnych kontrahentów, aby zapełnić wolne moce. Tak więc musimy wydatkować dużo mniej energii z naszej strony, niż gdybyś powiedział, że życzysz sobie tylko jednego obiadu na miejscu, a przez resztę czasu uczestnicy konferencji będą się żywić we własnym zakresie.” podkreślił Mitrovich.

I na koniec, spróbuj poprosić o coś, nawet jeżeli myślisz, że tego nie dostaniesz. Na przykład poproś o jeden bezpłatny posiłek na każdych 50 lub 75 obsłużonych lub poproś o zorganizowanie bezpłatnego przyjęcia koktajlowego. „Może nie zorganizują przyjęcia koktajlowego, ale być może zaproponują ci przyjęcie z winem lub piwem” powiedziała Debra Dohnert, starszy organizator konferencji z American Institute of Certified Public Accountants. „Zawsze proś. W najgorszym przypadku powiedzą nie.”

Gwarancje i nadkomplety

Kusząca może być próba negocjowania 24-godzinnej gwarancji. Uczyni to twoją pracę łatwiejszą. Jednakże przed spróbowaniem tej taktyki, wyobraź sobie, jaki to może spowodować popłoch w działaniach poza kulisowych, w dniu poprzedzającym zorganizowanie konsumpcji. Dział zaopatrzenia zamawia żywność, napoje i inne dostawy na planowane wydarzenie; szef kuchni organizuje produkcję i ustawia zmiany robocze; ustala się harmonogram pracy dla ekipy bankietowej; szef zespołu bankietowego dokonuje rewizji głównego menu i menu zapasowego, pod kątem zapewnienia obsługi kelnerskiej, obsługi koktajlowej i barmanów. Jak wynika z powyższego, termin 24-godzinny jest zbyt krótki na zorganizowanie imprezy.

„Jedynym wyjątkiem, kiedy hotel może dotrzymać obietnicy zorganizowania spotkania w tak krótkim czasie, zdarza się wtedy, gdy klient zamawia standardowe wyżywienie i napoje, które są serwowane w hotelowych restauracjach” powiedziała Patti Shock, współautorka książki Hotel Catering: A Handbook for Sales and Operations i profesor w szkole William F. Harrah College of Hotel Administration na Uniwersytecie Nevada w Las Vegas. „Wszystko, co jest bardziej złożone i unikalne, można zorganizować najszybciej w terminie 48-godzinnym.”

Karen Watson, dyrektor planowania kosztów z Twinsburga, zlokalizowanej w Ohio, firmy Conferon, zgadza się z takim stwierdzeniem „Nigdy nie negocjujemy terminu 24-godzinnego, ponieważ zbytnio obciąża on pracę kuchni,” powiedziała. „Uważamy, że jest to nieuczciwe w stosunku do hotelu, a ponadto nie można zapewnić klientom odpowiedniej, wysokiej jakości obsługę. Obecnie jak się wydaje, optymalnym terminem jest 48 godzin, ale niektóre organizacje skłaniają się ku terminom 72-godzinnym, a czy wyrażą zgodę na termin 48 godzin zależy od poszczególnych hoteli.”

Czego brakuje w twoim kontrakcie?

Kiedy czytasz umowę z hotelem, staraj się to robić z dwóch różnych perspektyw. „Po pierwsze, zastanów się czego brakuje w kontrakcie, a następnie co trzeba byłoby do jego treści dodać.” radzi David Lutz, wiceprezydent firmy Conferon z Twinsburga w Ohio. Aby dać ci wyobrażenie, czego może brakować, a co trzeba do niego dodać, prezentujemy poniżej listę typowych braków i dodatków do kontraktu odnoszących się do części dotyczącej gastronomii.

1. Dla każdego miejsca siedzącego lub nakrycia konieczny jest co najmniej jeden kelner na każdych 25 gości – przy śniadaniu i jeden kelner na 20 osób – przy lunchu i kolacji. Dla każdego posiłku w bufecie przynajmniej jeden kelner na każdych 40 gości – przy śniadaniu i jeden na każdych 30 – przy lunchu i kolacji. Za uzgodnienie takich proporcji obsługi nie pobiera się dodatkowych opłat.

2. Na wszystkich stanowiskach, gdzie serwuje się alkohol, musi być zapewniony jeden barman na każdych 75 gości w barze serwującym drinki opłacone przez gospodarza i jeden barman na każdych 100 gości, w barach serwujących drinki za gotówkę. I tutaj nie ma również dodatkowych opłat za obsługę i barmana. Barmani nie będą podawali napojów alkoholowych dla osób w stanie wskazującym na nadmierne spożycie alkoholu lub osobom niepełnoletnim. Hotel będzie przestrzegał wszystkich przepisów prawnych regulujących sprzedaż i podawanie napojów alkoholowych.

3. Ceny potraw z menu będą zagwarantowane na sześć miesięcy przed przybyciem grupy do hotelu. Gwarancje na wykonywanie wszelkich czynności związanych z obsługą gastronomii udzielane są na 48 godzin przed ich rozpoczęciem. Hotel zgadza się na zorganizowanie i przygotowanie konferencji z 5-procentowym naddatkiem na każdą gwarancję.

4. Hotel dostarczy arkusze z inwentarza z wyszczególnieniem wszystkich płatnych napojów przed organizacją spotkania. Klient dostarczy trunków najwyższej jakości i dokona otwarcia i zamknięcia spisu inwentarza.

5. Grupa będzie miała opcję dokonywania zakupu trunków na bazie „za butelkę” lub na bazie „za drinka”. Jeżeli trunki sprzedawane są na bazie „za butelkę”, rozpoczęte butelki mogą być przekazywane na organizowane, w późniejszych terminach, przyjęcia.

6. Nie będzie żadnych dodatkowych opłat za wykonywanie jakichkolwiek czynności związanych z zapewnieniem obsługi gastronomicznej w czasie spotkania.

7. Jeżeli główna część czynności związanych z obsługą konsumpcyjną spotkania będzie odwołana w przeciągu 2 miesięcy przed przybyciem grupy, grupa zapłaci hotelowi odpowiednią kwotę równą utraconym przez hotel, zyskom za każdą z tych czynności. (Opłata ta wynika z likwidacji zamówienia, nie jest więc opłatą karną). Jeżeli hotel jest w stanie zastąpić odwołane czynności lub jeżeli czynności związane z obsługą konsumpcyjną zostaną dodane do harmonogramu spotkania, uzyskany z tego tytułu dochód pomniejszy kwotę pobraną przez hotel za utracone zyski, spowodowane likwidacją, o której mowa wyżej.

• Jeżeli obsługa głównej części w gastronomii zostanie zredukowana w terminie 2 miesięcy przed przybyciem grupy, do poziomu poniżej 75 % wynikającego z ustaleń kontraktowych, grupa zapłaci hotelowi kwotę równą utraconym zyskom, za każdą stratę poniżej 75 % (Kwota ta jest wynikiem utraconych zysków, nie jest opłatą karną). Jeżeli funkcja gastronomii zostanie dodana w związku z organizowanym spotkaniem, osiągnięty z tego tytuły zysk pomniejszy kwotę opłaty dla hotelu za utracone zyski, o których mowa wyżej.

• Jak wynika z tego warunku, „zysk” jest określony na 30 do 35 procent z przewidywanego dochodu z gastronomii. Jakkolwiek strony uzgadniają między sobą, że utracony zysk nie może przekraczać 5$ na osobę za śniadanie, 7$ na osobę za lunch, 12$ na osobę za kolację i 8$ na osobę za przyjęcie.

8. Hotel dostarczy grupie zbiorcze dane statystyczne dotyczące, wygenerowanych przez zorganizowanie spotkania, dochodów uzyskanych przez hotel. Dane te będą zawierały wszystkie wykonane czynności, w związku z zorganizowanym spotkaniem, apartamenty, indywidualną obsługę pokojową i spotkania biznesowe w restauracjach i barach hotelowych. Informacje te będą dostarczone w terminie do 30 dni po opuszczeniu hotelu przez grupę. Ważną rzeczą jest uwaga, że hotelarze nie zawsze zgadzają się na te wszystkie zmiany i dodatki. Zazwyczaj starają się zmienić termin bezkosztowego anulowania zamówienia z dwóch na cztery lub sześć miesięcy, zawyżają kwoty kalkulacji utraconych zysków i obniżają dopuszczalność odwołania poziomu obsługi do 20 %. Niezależnie od tego wszystkiego, dodatki te spełniają swoje zadanie „Stanowią punkt startowy do rozpoczęcia negocjacji,” powiedział Lutz.

Pięć lat temu, nadkomplety kształtowały się w granicach od 5 do 10 procent. Obecnie standardem jest 5 procent. Przy grupach przekraczających 1.000 osób, hotel szacuje ilość dodatkowych miejsc na 50. Zanim zaczniesz negocjować dopuszczalny wyższy wskaźnik procentowy, weź pod uwagę punkt widzenia hotelu na tę sprawę. Jeżeli gwarantujesz obsługę na 500 osób i ustalony nadkomplet wynosi 5 %, hotel musi być w gotowości do dodatkowej obsługi dla 25 osób, zamówić dodatkowe artykuły spożywcze, ustalić dodatkowe harmonogramy dla osób obsługujących. W przypadku, gdy na spotkaniu zjawi się 510 osób, hotel pozostaje z niewykorzystanymi zapasami i siłą roboczą dla 15 osób.

„Jest to trudna rozgrywka, ponieważ możesz wydać dużo pieniędzy na artykuły spożywcze i opłacenie pracy, które nie będą w ogóle wykorzystane,” powiedział Mitrovich. Dodał on jednak, że możliwe są negocjacje ustalające wyższy procent nadkompletów, w zależności od rodzaju menu i stylu obsługi. „Możemy pójść nawet na 10 %, przy każdym śniadaniu bufetowym lub kontynentalnym. Kiedy jednak posiłki są bardziej specyficzne i zamawiamy artykuły, których na co dzień nie mamy w zapasach, bardzo trudno jest być w takim wypadku elastycznym.”

Pamiętaj, że nadkomplet zwykle odnosi się do przygotowania dodatkowych stolików i krzeseł. Nie oznacza to, że hotel będzie przygotowany na obsługę gastronomiczną dodatkowych osób, które mogą się pojawić. „To co zwykle się zdarza, to fakt, że jeżeli masz gwarancje na 20 osób, kuchnia przygotowuje 22 posiłki. Ale obecnie, hotele starają się nie przygotowywać zbyt dużej ilości dodatkowych posiłków” zauważyła Watson. „Kiedy już posiłek jest na talerzu, nie da się z tym zrobić czegokolwiek innego.” ( Jednakże jeżeli potrawa nie będzie wcześniej przygotowana, hotel mógłby ewentualnie wykorzystać jej składniki w barze pracowniczym barze lub w jednej z restauracji)

Tak więc, jeżeli nie umieścicie w kontrakcie stosownych zapisów, aby hotel przygotował nie tylko dodatkowe miejsca, ale był również przygotowany do serwowania posiłków, niektórzy twoi goście mogą przez jakiś czas oczekiwać na posiłek. „Niestety, ludzie mają skłonność do omijania warunków gwarancji, więc jest to inteligentne posunięcie ze strony hoteli. Staramy się jednak wymuszać na naszych klientach dotrzymywanie gwarancji, ponieważ dobrze znamy naszych klientów,” powiedziała Watson. „Dlatego mamy takie zapisy w kontraktach. Niestety menedżer bankietowy i personel kuchni nie mają wglądu do kontraktu, a więc ciągle jeszcze trzeba przypominać pracownikom obiektu, że muszą być całkowicie przygotowani do serwowania posiłków.”

Wskaźniki obsługi

Koszty płac mogą osiągać poziom jednej trzeciej, lub więcej, ogólnej ceny posiłku. W związku z tym, niektóre hotele redukują ilość osób obsługujących spotkania grupowe. Tak więc pamiętaj, aby wynegocjować właściwe proporcje obsługi i wyartykułować je w swoim kontrakcie. Na miejsce lub nakrycie, powinien być przypisany co najmniej jeden kelner na 25 gości przy śniadaniu i jeden na 20 gości przy lunchu i kolacji. Dla każdego posiłku bufetowego, preferowane proporcje wynoszą odpowiednio – 40 i 30 osób. Ważne jest również, aby wyraźnie wyspecyfikować, że za tę usługę lub koszty pracy, związane z odpowiednimi proporcjami nie będą pobierane żadne dodatkowe opłaty.

Klauzule rezygnacyjne

Klauzule rezygnacyjne stosuje się od wielu lat. Nie były one traktowane poważnie – zarówno przez hotelarzy jak i organizatorów spotkań – aż do niedawna. Podczas gdy na pewno nie czujesz się zbyt komfortowo, gdy jesteś prawnie zobowiązany do wydania określonej kwoty pieniędzy na gastronomię, to tak naprawdę nie różni się to od prawnego zobowiązania do wynajęcia określonej liczby pokoi. Pomaga to natomiast poczuć ci się uczciwym – zarówno w stosunku do siebie jak i do hotelu.

Sposoby na oszczędność

W tych przypadkach, kiedy naprawdę potrzebujesz zacisnąć pasa, zastosuj niżej przedstawione rady:

Korzystaj z kuchni kulturowych. Inspirowane etnicznie przepisy kulinarne oferują wspaniałą okazję serwowania niedrogich potraw takich, jak fasola z ryżem, makaron, taco (rodzaj tortilli) itp.
Stosuj zamienniki w menu. Przykładowo podawanie sznycli drobiowych zamiast sznycli cielęcych może zaoszczędzić masę pieniędzy,
Modyfikuj przepisy. Jeżeli chciałbyś podać stek z polędwicy wołowej, ale nie masz na to budżetu, poproś szefa kuchni, aby przygotował je z mniej drogiej części tuszy wołowej
Eliminuj dania. Podaj samą sałatkę zamiast zupy i sałatki
Zakupuj pozycje o wydłużonej trwałości, jak kasze, zapiekane płatki śniadaniowe z owocami, jako składniki bazowe do przygotowywanych potraw.

„Klauzula zobowiązująca do wywiązywania się z kontraktu, jest skuteczna w tym sensie, że zmusza organizatorów spotkań do bliskiego przyjrzenia się swoim zobowiązaniom. Powoduje, że zaczynają myśleć, kiedy coś podpisują,” powiedziała Watson. „Dlatego też, jeżeli obiecujesz zamówienie obsługi gastronomicznej w hotelu, lepiej się z tego wywiąż.”

Jeżeli nie możesz się wykręcić od klauzuli zobowiązującej do wywiązania się z ustaleń kontraktu, lepiej zacznij negocjować warunki takiej klauzuli. Zazwyczaj hotelarz zwraca uwagę na typ i rozmiar czynności związanych z obsługą konsumpcyjną na spotkaniu, wycenia każdą z nich, sumuje liczby, a następnie mnoży uzyskany rezultat przez 80 procent, aby ustalić możliwe odchylenie. Końcowy wynik staje się kwotą minimum, jaką zobowiązujesz się wydać na gastronomię.

„Jeżeli hotel wymaga, abyś zagwarantował 150.000 $, a zwykle wydajesz 200.000$ to jesteś w komfortowej pozycji. Jeżeli jednak, zwykle wydajesz 50.000$ to jesteś w kropce,” powiedział John Foster, wspólnik w firmie prawniczej Foster, Jensen & Gulley LLC z Atlanty. „Musisz być pewien, że to minimum leży w zakresie twoich możliwości”.

Jednocześnie, nie jest w twoim najlepiej pojętym interesie, negocjowanie nierealistycznie niskiego minimum. „Jeżeli przekombinujesz i powiesz, że chcesz zorganizować lunch na 150 osób, a spodziewasz się uczestnictwa 300, hotel zarezerwuje miejsca jedynie dla 150 i nie będziesz miał przestrzeni dla wszystkich,” wskazała Eisenstodt. „Ostatecznie wszystko skupi się na tobie”.

Na określonego typu klauzule możesz zgadzać się, jeżeli rezerwujesz usługi powiedzmy, z rocznym wyprzedzeniem. Jeżeli jednak dokonujesz rezerwacji z wyprzedzeniem kilkuletnim, potrzebowałbyś niewątpliwie, większego marginesu błędu. „Organizatorzy spotkań dla stowarzyszeń nie wiedzą, ile wydadzą na gastronomię, z pięcioletnim wyprzedzeniem. Wielkość spotkania może ulec znaczącym zmianom. Nie dysponują kryształową kulą, ale potrzebują „marginesu bezpieczeństwa”, ponieważ nie jest to nauka ścisła,” powiedział Foster.

Często „margines bezpieczeństwa” zostaje zachowany w postaci okresowych rewizji danych. Zamiast uzgodnienia, co do konkretnej kwoty w dolarach przeznaczonej na gastronomię, zaproponuj coroczną rewizję kontraktu, po twoim dorocznym meetingu. W takim czasie przyjrzysz się historii twoich wydatków na gastronomię i dostosujesz oryginalne szacunki hotelu, bez żadnego zobowiązania.

Podczas ostatniej rewizji danych, z wyprzedzeniem od dwóch miesięcy do roku, wspólnie z hotelarzem uzgodnicie projektowane szacunki dochodów z konsumpcji, na bazie określonej z góry formuły umieszczonej w kontrakcie. ( zobacz artykuł uzupełniający ). W zależności od terminu, w którym dokonuje się ostatecznej rewizji danych, powinieneś wynegocjować od 5 do 20 procentowego odchylenia od ustalonych wspólnie kwot. „Im bliższy termin do realizacji kontraktu, tym mniejsza możliwość odchyleń od przyjętych zobowiązań,” spointował Foster.

Większość hoteli wyraża zgodę na takie warunki, Mitrovich powiedział: „Jeżeli jest to roczne lub dwuletnie wyprzedzenie i sądzisz, że liczby nie są adekwatne do proponowanego zamówienia, daj nam znać, abyśmy mogli zająć się ich aktualizacją” powiedział. „Jeżeli jakieś czynności powinny być anulowane, anuluj je, a ja postaram się sprzedać przestrzeń hotelową innemu kontrahentowi. Nie czekaj do 72 godzin przed imprezą, aby zakomunikować zmiany w uzgodnionym rozmiarze.”

Równie ważne jest uświadomienie sobie, że jakiekolwiek zawinione przez ciebie odszkodowania spowodowane są utraconym zyskiem, nie utraconymi dochodami. „Jeżeli odwołam bankiet warty 10.000$ z miesięcznym wyprzedzeniem, to hotel nie traci tych 10.000$ ponieważ nie zakupiono jeszcze żywności i nie sporządzono harmonogramów dla personelu. Hotel może stracić od 3.000$ do 4.000$” zauważył Foster, wskazując że średnia marża zysku z gastronomii wynosi od 30 do 40 procent, a średnia marża zysku wyłącznie z napojów to zwykle 80 do 85 procent.

Kontrakt powinien również zawierać klauzulę stanowiącą, że hotel podejmie działania zmierzające do sprzedaży każdego zamówienia, anulowanego przez ciebie i pomniejszy twoje zobowiązanie do pokrycia strat z tytułu utraconego zysku, o jego wartość, wynikającą z tej sprzedaży. „Lokalne usługi konsumpcyjne takie, jak przyjęcia weselne, lunche klubowe czy obchody ‘bar mitzwa’, są zwykle rezerwowane z krótszym wyprzedzeniem, niż duże spotkania,” powiedział Foster. „Hotel nie może być wynagradzany dwukrotnie za tę samą rzecz.”

Jeżeli jednak w dalszym ciągu jesteś winien hotelowi jakieś pieniądze, niezależnie od wysiłków podejmowanych przez obie strony, nie wypisuj tak od razu czeku. „Jeżeli uczestnictwo w spotkaniu było zaniżone i zalegasz 10.000$, możesz zamówić dodatkowe czynności lub je zmodyfikować – zrobić coś, z korzyścią dla członków,” powiedział Tom Toomey, dyrektor gastronomii i obsługi konferencji w Hyatt Regency San Francisco Airport w Burlingame. „Dlaczego nie uzyskać czegoś więcej za swoje pieniądze?”

Pozycje różne

Nie zakładaj, że pozycje różne takie jak: rekwizyty, świece, stolikowe elementy dekoracyjne, rzeźby lodowe, porcelana, obrusy, lustra i dekoracyjne zasłonki są wliczone w cenę obsługi gastronomicznej, którą wynegocjowałeś. Musisz o to zapytać. Na bazie wartości organizacji twojego spotkania możesz negocjować upusty na takich dodatkach. Upewnij się, że jest to uregulowane w kontrakcie. Pamiętaj, jeżeli nie masz tego zagwarantowanego na piśmie, możesz tego w ogóle nie uzyskać.

© Copyright 2006
www.pcma.org
Przedruk i tłumaczenie za zgodą Convene - magazynu wydawanego przez Professional Convention Management Association.


Komentarze:

System HACCP dla gastronomii - dlaczego jest niezbędny? ...więcej»

Audyt jakości w gastronomii - czym jest i dlaczego jest taki istotny ...więcej»

Sezonowanie mięs i serów ...więcej»

Jakie menu przygotować na imprezę, gdy goście nie jedzą glutenu? ...więcej»

Jak poprawić efektywność konferencji? Zaserwuj gościom Brain Food! ...więcej»

Standardowe procedury check in i check out w hotelu ...więcej»

Pokój hotelowy - definicja, rodzaje, wyposażenie ...więcej»

Czym jest usługa hotelarska? ...więcej»

Test dla hotelarzy 12 - Technik hotelarstwa ...więcej»

Test dla hotelarzy 8 - Technik hotelarstwa ...więcej»

Piękny Pałac, odremontowany i zaadoptowany na...

2018-06-08, 23:45:01 ~Zbigniew Hanke

Też jak jadę na rower to biorę dużą butelkę cisowianki,...

2018-05-15, 12:57:50 ~Agata

Fajnie, że Koneser będzie miał taką bogatą ofertę...

2018-03-24, 18:12:35 ~Karolina

"Prawdopodobnie" ... z tego co widziałem to Golden Tulip...

2018-03-06, 10:02:29 ~Paul VD

Warszawa a szczególnie Praga potrzebowała inwestycji...

2018-02-19, 19:49:28 ~klara

Świetna inicjatywa, podpisuję się obiema rękami. Dzieci...

2018-01-24, 16:51:44 ~anita

Jakie blisko 700 000 skoro nawet nie było pół miliona...

2018-01-16, 13:49:40 ~Brzeski

Koneser dla mieszkańców Pragi i nie tylko to wielka...

2018-01-14, 15:14:12 ~smakosz

Więcej o Dolinie Psarki można znaleźć na...

2018-01-09, 19:03:15 ~Michał

Copyright ©2008-2018 Hotelinfo24.pl - Wszelkie prawa zastrzeżone

O PORTALU | REGULAMIN SERWISU | REKLAMA W PORTALU  | KONTAKT

Ta strona wykorzystuje pliki cookie. Korzystając ze strony wyrażasz zgode na używanie cookie.  Więcej informacji