Czwartek 25 Kwiecień 2024

redakcja@hotelinfo24.pl | Reklama w serwisie

Strona główna » Obsługa gościa » Zadziw swojego klienta: trzy klucze do...

Artykuły serwisu


Zadziw swojego klienta: trzy klucze do dostarczenia wyjątkowej obsługi klienta


Dodano: 2006-11-10

Drukuj


Termin ”obsługa klienta” wywołuje różne odczucia w umysłach ludzi. Jeden wizerunek obejmuje pracowników przyjaznych, uśmiechniętych, chętnych do pomocy, którzy chcą cię obsłużyć w najlepszy sposób. Lub wizerunek całkiem przeciwny – pracownicy obojętni, nieżyczliwi, którzy nie mogą się doczekać, abyś wyszedł lub odłożył słuchawkę.

Większość ludzi może przytoczyć wiele przykładów słabej obsługi klienta. Czy to pracownik działu obsługi, który karze ci oczekiwać na linii przez 20 minut, czy kasjer w sklepie, który jest zaangażowany w osobistą pogawędkę zamiast zająć się twoimi zakupami, słaba obsługa sprawia, że ludzie czują się sfrustrowani i przyrzekają nigdy więcej nie robić interesów z tą firmą.

Z drugiej strony, doskonała obsługa jest jak dobry prezent. Powoduje, że chcemy dalej prowadzić biznes z organizacją. I to jest właśnie sekret sukcesu. W obecnych czasach dużej konkurencji lojalność klienta jest najważniejszym atrybutem twojego biznesu. Zdobywasz lojalność poprzez robienie „rzeczy drobnych”, które powodują, że twoi klienci wciąż chcą utrzymywać z wami stosunki i polecać was swoim przyjaciołom. Rzeczywistą różnicą jest to, jak biznes sprawia, że klienci się czują. Jeżeli klienci odczuwają, że są wartościowi, większość pozostanie lojalnymi. Natomiast jeżeli czują się niedocenieni, prędzej czy później przejdzie na stronę konkurencji.

Istnieje kilka powodów, dlaczego klienci uciekają od firmy. Klient może się wyprowadzić, może zwabić go konkurencja lub może odejść ponieważ nie jest zadowolony z produktu. Ostatnie badania pokazują jednak, że aż 68% klientów robi to z powodu złej obsługi. To jest trzeźwa statystyka. Dalej badanie odnotowuje, że klienci definiują słabą obsługę jako „postawę obojętności części pracowników”. Więc kiedy zła obsługa powoduje oczywiście, że klienci odchodzą, obsługa obojętna może równie szkodliwa.

Z każdymi dwoma na trzech klientów wymieniających słabą obsługę jako powód odejścia, co twoja firma może zrobić, aby zdobyć lojalność klienta? Zakładając, że produkty i ceny są konkurencyjne musisz skoncentrować się na zapewnianiu lepszej obsługi klienta. Aby tak się stało, są trzy proste kroki, które mogą pomóc zapewnić, że klienci pozostaną z twoją firmą.

1. Patrz oczami klienta

Nie ważne w jakim jesteś przemyśle są szanse, że będziesz współdziałać z klientem na pewnym poziomie. Zdaj sobie sprawę, że klienci mogą być kupującymi w sklepie, gośćmi w banku, pacjentami przychodzi, klientami prawnika i innego biznesu. A ponieważ mają oni wybór, gdzie nabyć produkty lub usługi, biznes musi ich przekonać, że naprawdę się o niego troszczy. Zaangażowani, opiekuńczy pracownicy podnoszą zaufanie klienta tak, że biznes wypatruje zainteresowania klienta. Kiedy ten pracownik proponuje nowy produkt lub usługę, klient wierzy, że jego najlepszy interes leży mu na sercu. Z drugiej strony, jeżeli klient wyczuwa brak opiekuńczości, zwątpi w motywy stojące za każdą rekomendacją.

Każdy biznes ma swój żargon, więc uważaj, aby mówić językiem, który klient zrozumie. Udany biznes mówi językiem klienta a nie językiem własnego przemysłu. Spójrzmy np. na sektor bankowy. Czy młode pary kupujące swój pierwszy dom będą patrzeć przez ten sam pryzmat, co klient, który zajmuje się handlem nieruchomościami? Oczywiście, że nie. Młoda para nabywająca swój pierwszy dom jest podniecona i zdenerwowana – tak przeżywa ten zakup. Dlatego, potrzebuje pracownika od pożyczek, który będzie emocjonować się razem z nimi, który wyjaśni warunki codziennym językiem i dostarczy informacji ułatwiających zakup. Bank, który okaże taki poziom troski prawdopodobnie zyska nieustanne zainteresowanie tej młodej pary na dalsze lata.

To samo przekłada się na zażalenia klienta, który mogą frustrować zarówno klientów, jak i samych pracowników. Jako pracownicy często nie potrafimy zrozumieć, dlaczego klient przykłada taką uwagę na pewne kwestie. Czy klient nie przeczytał umowy? (prawdopodobnie nie). Czy klient nie rozumie, że zbadanie problemu zabiera czasu? (nie, nie rozumie). Pamiętaj, to nie jest zadaniem klienta, aby patrzeć oczami biznesu. To w interesie samego biznesu jest widzieć oczami klienta i okazać zrozumienie dla jego zdenerwowania.

Następnym razem, kiedy będziesz pracował z klientem, zatrzymaj się i spytaj się „Czy widzę to przeżycie oczami klienta?”

2. Kiedy dochodzi do otoczenia firmy, rozpoznaj że „wszystko mówi”

Wyobraź sobie, że ze specjalnej okazji odwiedzasz dobrej klasy restaurację. Oczekujesz na swoje danie i słyszysz dobre słowa na temat restauracji. Potem zdaje ci się, że widzisz jakiś dziwny osad na srebrnej zastawie stołowej i odcisk po szmince na kieliszku z wodą. Czy nie zacząłbyś obawiać się o czystość i jakość wszystkich innych rzeczy w tej restauracji? Wszystko mówi!

Teraz wyobraź sobie klienta wchodzącego na teren twojej firmy. Zauważa on śmieci na parkingu. Kiedy wchodzi do holu recepcyjnego, widzi pojemniki z ostatniej dostawy poustawiane przy ladzie recepcyjnej. Widzi pracowników stojących, jedzących i prowadzących osobiste rozmowy. Wszystko to umniejsza dobry wizerunek twojego biznesu. To, albo świadomie albo nieświadomie podnosi „czułki” klienta i zadaje pytanie „Czy rzeczywiście chcę tutaj wydać pieniądze?”

Filozofia “Wszystko mówi” oznacza, że wszyscy pracownicy rozumieją, iż liczą się nawet “drobne rzeczy”. Zwracaj więc uwagę na wszystko: czy fizyczne otoczenie jest schludne i czyste, czy dostępne są wszystkie konieczne zapasy i czy pracownicy są odpowiednio ubrani. Wszystko, co odstaje jako „złe” nadszarpuje przeżycie klienta. Te zaburzenia kumulują się i prowadzą do obaw. Z drugiej strony, kiedy klienci wyczuwają atmosferę profesjonalizmu, troski i porządku, odczuwają znaczenie zaufania.

Ile razy widziałeś pracowników przechodzących obok śmiecia na podłodze lub wystawkę, która była uderzana poprzez niewłaściwe jej ustawienie? Pracownikom, którzy rozumieją, że „wszystko mówi” zabierze chwilka, aby podnieść ten papierek czy poprawić ustawienie, bo wiedzą oni, że takie postawy mają bezpośredni wpływ na doznanie klienta.

Przez moment pomyśl o otoczeniu firmy. Jeżeli wszystko mówi, jakie są detale mówiące o twojej organizacji?

3. Stwórz efekt „wow” - zadziwienia klienta

Małe gesty mogą spowodować efekt zadziwienia klienta. Pokojówki w Walt Disney Worlds mają ciężką pracę. Wysprzątanie po ludziach będących na urlopie jest wyzwaniem. Nawet w pracy stawiającej tak wysokie wymagania, sprzątaczki robią małe rzeczy które sprawiają, że gość mówi „Wow”. Na przykład, dzieci spędzające dzień w Magicznym Królestwie często zostawiają w pokojach swoje maskotki Disneya. Pokojówki wiedzą, aby ułożyć te postacie z kartami do gry w rękach lub wsunąć je do łóżka dziecka, aby stworzyć magiczną chwilę.

Pracownicy mogą robić wiele rzeczy, aby stworzyć efekt wow. Przypominanie sobie nazwiska klienta jest takim ogromnym wow, ponieważ tworzy uczucie rodzinności. Informowanie klienta, że inny produkt może lepiej zaspokoić ich potrzeby jest kolejnym wow. Wysłanie koszyka z pysznościami i odręcznie napisaną notatką do młodej pary, która właśnie zaciągnęła pierwszą pożyczkę również jest takim wow. Niektóre wow są małe, a niektóre duże, ale to nie robi błędów – wow się kumuluje.

Jednym z najsilniejszych sposobów, aby stworzyć efekt wow jest podzielenie się swoimi najlepszymi praktykami z kolegami z pracy. Zorganizuj spotkanie w firmie, aby pracownicy mogli podzielić się tym, co zrobili, co olśniło klientów. Już tylko rozmawianie o tych postawach może podnieść prawdopodobieństwo, że inni zaadoptują kilka z tych praktyk lub stworzą własne. Jest również prawdopodobne, że kilka wow może stać się standardową procedurą, czy to piekarnia sklepowa wręczająca świeżo-upieczone ciasteczka dzieciom czy sprzedawca kupujący lunch raz w miesiącu dla przedstawicieli.

Następnym razem kiedy będziesz pomagał klientowi zadaj sobie pytanie “Czy moja postawa spowoduje, że klient powie lub pomyśli ”Wow”.

Zacznij działać już teraz

Doskonała obsługa to nie są podręczniki z procedurami. Doskonała obsługa związana jest z doskonałymi postawami. Kiedy pracownicy koncentrują się na doskonałej obsłudze, rezultaty wyniki mogą być magiczne. Klienci są szczęśliwi, pracownicy szczęśliwi i udziałowcy szczęśliwi. Każdy wygrywa w tej grze. Kluczem jest, aby doskonałość obsługi stała się nawykiem. Zaangażuj każdego pracownika, aby uwewnętrznił powyższe kroki tak, aby stały się nawykiem. Kiedy pracownicy skoncentrują się na tych zasadach, twoja firma odniesie najsilniejszy ze wszystkich skutek – głęboką lojalność klienta.

Dennis Snow


© Copyright Dennis Snow
Tytuł oryginału: " Wow your customers: 3 keys for delivering great customer service” "
Reprint i tłumaczenie artykułu przez ehotelarz.com za zgodą autora.

Dennis Snow – Prezes firmy Snow & Associates Inc., pracował przez 20 lat w Walt Disney World Company, obecnie consultant - pomaga organizacjom z całego świata osiągać odpowiedni poziom obsługi klienta, autor książki „Unleashing Excellence – The Complete Guide to Ultimate Customer Service.”

Kontakt:
Dennis Snow
Snow & Associates, Inc.
email:
dennis@snowassociates.com
www.snowassociates.com


Komentarze:

Jak przygotować się na wakacje w hotelu? ...więcej»

Etapy pobytu gościa hotelowego ...więcej»

Choroba w hotelu ...więcej»

Czy internetowe strony z opiniami klientów przyczyniają się do nawrotu doskonałej obsługi hotelowych gości? ...więcej»

Znaczenie edukacji przyszłych hotelarskich profesjonalistów w zakresie obsługi gości ...więcej»

Standardowe procedury check in i check out w hotelu ...więcej»

Pokój hotelowy - definicja, rodzaje, wyposażenie ...więcej»

Czym jest usługa hotelarska? ...więcej»

Test dla hotelarzy 12 - Technik hotelarstwa ...więcej»

Test dla hotelarzy 8 - Technik hotelarstwa ...więcej»

Piękny Pałac, odremontowany i zaadoptowany na...

2018-06-08, 23:45:01 ~Zbigniew Hanke

Też jak jadę na rower to biorę dużą butelkę cisowianki,...

2018-05-15, 12:57:50 ~Agata

Fajnie, że Koneser będzie miał taką bogatą ofertę...

2018-03-24, 18:12:35 ~Karolina

"Prawdopodobnie" ... z tego co widziałem to Golden Tulip...

2018-03-06, 10:02:29 ~Paul VD

Warszawa a szczególnie Praga potrzebowała inwestycji...

2018-02-19, 19:49:28 ~klara

Świetna inicjatywa, podpisuję się obiema rękami. Dzieci...

2018-01-24, 16:51:44 ~anita

Jakie blisko 700 000 skoro nawet nie było pół miliona...

2018-01-16, 13:49:40 ~Brzeski

Koneser dla mieszkańców Pragi i nie tylko to wielka...

2018-01-14, 15:14:12 ~smakosz

Więcej o Dolinie Psarki można znaleźć na...

2018-01-09, 19:03:15 ~Michał

Copyright ©2008-2018 Hotelinfo24.pl - Wszelkie prawa zastrzeżone

O PORTALU | REGULAMIN SERWISU | REKLAMA W PORTALU  | KONTAKT

Ta strona wykorzystuje pliki cookie. Korzystając ze strony wyrażasz zgode na używanie cookie.  Więcej informacji