Wtorek 16 Kwiecień 2024

redakcja@hotelinfo24.pl | Reklama w serwisie

Strona główna » Zarządzanie » Revenue Management dla laików... (takich jak ja)

Artykuły serwisu


Revenue Management dla laików... (takich jak ja)


Dodano: 2006-11-11

Drukuj


Mniejsze hotele powinny również z tego skorzystać.

Proszę mnie źle nie zrozumieć, naprawdę nie myślę, że moi czytelnicy, są w tym zakresie amatorami, ale niektóre artykuły o zarządzaniu dochodami (revenue management), które ostatnio przeczytałem, spowodowały, że tak właśnie się poczułem. Wielu hotelarzy jest z pewnością zainteresowanych tym tematem; mam po prostu takie odczucie, że niektórzy ‘eksperci’ robią zarządzanie dochodami bardziej tajemniczym i skomplikowanym, niż ono w rzeczywistości jest.

Wiele artykułów, które przeczytałem, były ewidentnie skierowane do profesjonalnych specjalistów i kadry kierowniczej ds. zarządzania dochodami, a co z wieloma hotelami, które nie mogą sobie pozwolić na luksus zatrudniania pracowników zajmujących się wyłącznie tym zagadnieniem. Większość hoteli, z powodu braku innych możliwości, musi przypisać wykonywanie tych zadań, swoim najlepszym wielozadaniowym pracownikom; zazwyczaj zleca się ich wykonywanie dyrektorom naczelnym lub dyrektorom administracyjnym; komukolwiek z uzdolnieniami księgowymi i wystarczającą ilością czasu.

Moje zainteresowanie skupia się na obiektach średniej wielkości i mniejszych, które nie mogą sobie pozwolić na zatrudnienie specjalisty ds. zarządzania dochodami i nie doświadczyli jeszcze rezultatów osiąganych przez fachowe nimi zarządzanie. Wielu z moich klientów jest właścicielami małych niezależnych hoteli i zrzeszonych w sieciach, które nierzadko zmagają się z zapewnieniem pełnej obsady w swoich recepcjach. Zarządzanie dochodami nie jest oczywiście dla nich mniej ważne, ale muszą sobie niestety radzić dysponując tym, na co ich stać i co jest dla nich praktyczne.

Linie lotnicze jako pierwsze w przemyśle turystycznym zdały sobie sprawę, że zasada „popytu i podaży” może być zastosowana do maksymalizacji dochodów. Uświadomili sobie, że sprzedaż wszystkich miejsc po wysokich cenach jest prawie niemożliwa do utrzymania we wszystkich okresach czasu. Potrzebowali jakiegoś sposobu, aby sprzedawać wystarczającą na pokrycie kosztów, ilość miejsc; a jednocześnie mieć możliwość podnoszenia cen, kiedy osiągnie się już tę bazę. W taki sposób narodziła się magiczna opłata 7 dniowa. Każdy, kto dokonywał rezerwacji na lot z większym niż 7-dniowym wyprzedzeniem, robił prawdziwy interes; po tym terminie twoja rezerwacja przynosi korzyść i sytuacja taka sprawdzała się przez wiele lat.

Ta sama zasada odnosi się również do hoteli. Kiedy popyt wzrasta, a podaż (dostępność pokoi) maleje, likwiduje się niskie stawki na rzecz stawek wysokich. Obecnie hotele potrzebują bazy biznesowej w celu zapewnienia pokrycia wydatków operacyjnych. Wyprzedanie swoich wszystkich pokoi po takich samych cenach, rzadko skutkuje pożądanym obłożeniem czy dobrą średnią ceną.

Przypatrzmy się, jak ustalane są ceny hotelowe. Odwrotnie do tego, co sądzą niektórzy właściciele hoteli, ustalanie stawek ma mało wspólnego z wyposażeniem hotelu czy jego wystrojem. Stawki pokoi hotelowych są zdeterminowane tym, ile są za nie skłonni zapłacić ich goście. Widziałem wiele pokoi hotelowych, które sprzedawano po 150$ za noc na Florydzie, a które sprzedałyby się po 500$ za noc w Nowym Jorku, za taki sam pokój. Popyt jest najważniejszym determinantem. Wyższy popyt pozwala na zastosowanie wyższych cen, proste i jasne.

Kiedy opracowujemy cennik, zawsze dobrze jest pójść do „szkoły”, czyli sprawdzić ceny u konkurencji. Mam nadzieję, że firma Smith Travel Research działa aktywnie w twoim regionie; ich opracowane komputerowo raporty dostarczają ci niemal wszystkiego, czego potrzebujesz. Raport STR może być twoją najlepszą inwestycją. Opracuj swój cennik w porównaniu do cen konkurencji. Jak na ich tle wypada twój hotel?

Przez wiele lat hotelarze byli świadomi, że różne segmenty rynku tolerują różne poziomy stawek. Większość dobrze prowadzonych hoteli ustala ceny w zależności od segmentu rynkowego w całej rozpiętości skali, od górnych do dolnych wartości. Wszystkie stawki są płynne, od najwyższych stawek przed jakimikolwiek zniżkami, aż do najniższych przy zastosowaniu głębokich upustów cenowych.

Kiedy już skala stawek jest określona, czas na ustawienie parametrów zarządzania dochodami. W najprostszej formie, stawki mogą wyglądać, jak poniżej:

Rack Rate (Cena z lady)
Rabat 1 (przybyły bez rezerwacji klient korporacji)
Rabat 2 (klient z segmentu rząd/armia)
Głęboki rabat 3 (rabaty w zależności od segmentu)
Głęboki rabat 4 (cena promocyjna)

Proszę zauważyć, że stawki dla AAA (stowarzyszenia automobilowego) i AARP (stowarzyszenia emerytów) nie są tutaj wymienione, ponieważ jako dobra praktyka biznesowa, te kategorie stawek rzadko oferuje się po obniżonych cenach.

Kiedy mamy ustalone stawki dla poszczególnych segmentów biznesowych, jak wyżej, następnym etapem jest ustalenie pożądanych poziomów obłożenia potrzebnych do zamknięcia każdego poziomu zniżkowego; co jest potrzebne do ustanowienia bazy biznesowej. Ten przykład obejmuje 100 pokoi hotelowych:

od 0 do 50 sprzedanych pokoi........ wszystkie stawki dostępne
od 51 do 70 sprzedanych pokoi...... niedostępne stawki z Głębokim Rabatem
od 71 do 85 sprzedanych pokoi...... niedostępne wszystkie stawki z wyjątkiem walk-inów korporacyjnych i cen Rack Rate

Proszę zauważyć, że faktycznie żadne stawki nie są podniesione. W miarę jak wzrasta obłożenie pokoi, niższe stawki są sukcesywnie eliminowane; w efekcie zwiększając dochód. Wyżej zaprezentowana skala jest bardzo prosta; wraz z pogłębiającą się praktyką i doświadczeniem, można dodawać wiele innych zmiennych parametrów, które przyczynią się do jeszcze większego zwiększania dochodów.

Oczywistym jest, że te same zasady mogą być stosowane do okresów wakacyjnych i związanych ze specjalnymi wydarzeniami. Stawki mogą w tych okresach wzrosnąć, przy zastosowaniu tej samej skali.

Dodawanie ograniczeń

W okresach zwiększonego popytu wiele hoteli wprowadza dodatkowe ograniczenia aby podnieść poziom dochodów. Niektóre powszechnie stosowane ograniczenia jak: minimalny okres pobytu, brak możliwości dokonania rezerwacji w określonych terminach, itp. są doskonałymi narzędziami dla doświadczonych menedżerów ds. dochodu. Ograniczenia powinny być stosowanie z zachowaniem ostrożności ponieważ w pewnym stopniu ograniczają również popyt.

Codzienna praktyka tworzy perfekcję

Dobrą praktyką jest organizowanie spotkań poświęconych dochodom z udziałem kluczowych pracowników hotelu. Na początek proponuję organizowanie zebrań trzy razy w tygodniu. Większe obiekty i hotele zatrudniające na cały etat menedżerów ds. zarządzania dochodem dokonują przeglądu obłożenia i rezerwacji pokoi, każdego dnia. Celem spotkania jest dokonanie rewizji i oceny stanu rezerwacji w przyszłości by określić dni, które wymagają naszego szczególnego zaangażowania.

Tempo rezerwacji

Tempo rezerwacji, szybkość i czas, w którym dokonuje się rezerwacji na przyszłość, zmienia się w ciągu roku. Jeżeli spotkania poświęcone dochodom organizuje się regularnie, fachowcy będą mogli dostrzec prawidłowości tempa rezerwacji. Dokładna rejestracja danych może być pomocna w tym procesie.

Ogólnie rzecz ujmując, trzydniowy program będzie zawierał ocenę obłożenia dokonaną następująco: poniedziałki okres 30 dniowy, środy okres 60 dniowy, piątki okres 120 dniowy. Hotele przyjmujące grupy biznesowe mogą prowadzić całoroczną piątkową rejestrację.

Zarządzanie dochodami angażuje zarówno intuicyjne jak i analityczne umiejętności; oba te typy uzdolnień poprawiają się w miarę nabywanej praktyki. Uwaga dobrego menedżera od zarządzania dochodem jest skoncentrowana na stworzeniu idealnej mieszanki obłożenia pokoi i średnich stawek. Misja hotelu powinna polegać na zbudowaniu bazy obłożenia, poprzez dobry mix stawek, a następnie wykorzystując istniejącą bazę, stosowanie niższych stawek i ustaleniu optymalnej stawki średniej.

Misja nie polega na prostym dążeniu do uzyskania 100 % obłożenia, powinna natomiast polegać na uzyskaniu możliwie największego obłożenia, przy możliwie najwyższych średnich stawkach. Dla obiektu dysponującego 100 pokojami, obłożenie 85 % przy średniej stawce w wysokości 140$ jest bardziej korzystne niż obłożenie 100% przy stawce 110$. Chociaż oba scenariusze zakładają z grubsza takie same dochody, to jakie poniesiesz koszty sprzątania 15 pokoi?

Jest to uproszczony format dla tych hoteli, które na bieżąco „po prostu sprzedają pokoje”, w chwili obecnej. Celem zarządzania dochodami jest pomóc hotelom w „ukształtowaniu” swojego biznesu. Oczywiście techniki zaangażowane w zarządzanie dochodami mogą być dużo bardziej szczegółowe i skomplikowane; ale czasami postęp można w początkowej fazie, zainicjować bardzo prostymi metodami.

Jak zauważono na początku tego artykułu, prawdą jest że wiele większych hoteli, zgrupowanych w sieciach i niezależnych oraz firm hotelarskich, zatrudnia na pełny etat utalentowanych menedżerów ds. zarządzania dochodem. Jakkolwiek, większość niezależnych i mniejszych hoteli nie stosuje w swojej działalności żadnej formy zarządzania dochodami. Zarządzanie dochodami, nawet w swojej najprostszej formie, może przynieść pożytek dla większości hoteli, niezależnie od tego czy są małe czy duże.

Istnieją również inne czynniki wpływające na dokonywanie sprzedaży po obniżonych cenach i/lub podejmowanie decyzji o stosowaniu ograniczeń, jak np. dane historyczne dotyczące obłożenia pokoi, presja przepełnienia w hotelach dysponujących możliwościami organizowania konferencji, czy specjalne wydarzenia mające miejsce w danym regionie. Dla hoteli dopiero zaczynających stosowanie zasad zarządzania dochodami, praktyka prowadzi do perfekcji, ponieważ wiele hoteli zaczyna od podstaw. W krótkim okresie czasu zorientujesz się, że wiele szans i okazji staje się bardziej wyrafinowanymi przy zastosowaniu dodatkowych sposobów wpływania na poprawę ich dochodowości.

Zarządzanie dochodami jest wehikułem pomagającym hotelom w pogłębianiu świadomości istoty sprzedaży pokoi, stawek stosowanych przy ich sprzedaży i tempa, w którym ta sprzedaż jest dokonywana. Jest to sposób, w jaki hotele mogą się stać aktywne w procesie sprzedaży, w odróżnieniu od zwykłego wysyłania ofert ze stawkami i oczekiwania na sprzedaż.

Neil Salerno


© Copyright Neil Salerno
Tytuł artykułu w oryginale "Revenue Management for Dummies…
(Like Me)"
Reprint i tłumaczenie artykułu przez ehotelarz.com za zgodą autora.

Neil Salerno - hotelarz z ponad 30-letnim doświadczeniem zdobytym w wielu prestiżowych firmach hotelarskich (m.in. The Peabody Hotel Group, Marcus Corporation, Remington Hotels, Prime Motor Inns), specjalista od sprzedaży i marketingu, niezależny doradca dla wielu hoteli sieciowych (Marriott, Holiday Inn, Sheraton, Days Inn, Radisson, Hilton, Embassy Suites, Best Western, Choice, and Hampton Inn) oraz indywidualnych obiektów, twórca programów szkoleniowych skoncentrowanych na efektywność w sprzedaży, przewodnictwo w hotelarstwie, zarządzanie dochodem oraz zarządzanie sprzedażą przez Internet, autor wielu publikacji w magazynach branżowych – znany jako hotel marketing coach.

Kontakt:
Neil Salerno
email:
NeilS@hotelmarketingcoach.com
www.hotelmarketingcoach.com


Komentarze:

Dotacje dla branży hotelarskiej 2024 - wszystko, co musisz wiedzieć ...więcej»

Podstawowe niezbędne narzędzia pracy współczesnego hotelarza ...więcej»

Bezpieczeństwo w małych obiektach hotelowych ...więcej»

Pomaganie integruje ...więcej»

Kradzież w hotelu? Nie daj sobie ukraść własnych praw! ...więcej»

Standardowe procedury check in i check out w hotelu ...więcej»

Pokój hotelowy - definicja, rodzaje, wyposażenie ...więcej»

Czym jest usługa hotelarska? ...więcej»

Test dla hotelarzy 12 - Technik hotelarstwa ...więcej»

Test dla hotelarzy 8 - Technik hotelarstwa ...więcej»

Piękny Pałac, odremontowany i zaadoptowany na...

2018-06-08, 23:45:01 ~Zbigniew Hanke

Też jak jadę na rower to biorę dużą butelkę cisowianki,...

2018-05-15, 12:57:50 ~Agata

Fajnie, że Koneser będzie miał taką bogatą ofertę...

2018-03-24, 18:12:35 ~Karolina

"Prawdopodobnie" ... z tego co widziałem to Golden Tulip...

2018-03-06, 10:02:29 ~Paul VD

Warszawa a szczególnie Praga potrzebowała inwestycji...

2018-02-19, 19:49:28 ~klara

Świetna inicjatywa, podpisuję się obiema rękami. Dzieci...

2018-01-24, 16:51:44 ~anita

Jakie blisko 700 000 skoro nawet nie było pół miliona...

2018-01-16, 13:49:40 ~Brzeski

Koneser dla mieszkańców Pragi i nie tylko to wielka...

2018-01-14, 15:14:12 ~smakosz

Więcej o Dolinie Psarki można znaleźć na...

2018-01-09, 19:03:15 ~Michał

Copyright ©2008-2018 Hotelinfo24.pl - Wszelkie prawa zastrzeżone

O PORTALU | REGULAMIN SERWISU | REKLAMA W PORTALU  | KONTAKT

Ta strona wykorzystuje pliki cookie. Korzystając ze strony wyrażasz zgode na używanie cookie.  Więcej informacji