Środa 24 Kwiecień 2024

redakcja@hotelinfo24.pl | Reklama w serwisie

Strona główna » Sprzedaż i marketing » Marketing docelowy

Artykuły serwisu


Marketing docelowy


Dodano: 2006-11-12

Drukuj


Kto to robi, dla kogo? Dlaczego? Co dalej?

Ponad dziesięć lat temu pisaliśmy i czytaliśmy artykuły na temat „Śmierci segmentacji rynku” i obietnicy zrodzonej z baz danych klientów i technologii Zarządzania Relacjami z Klientami (CRM) o „Marketingu dla pojedynczych osób”. Podczas gdy marketing bezpośredni dostosowany do wymagań specyficznych osób dokonał w ostatniej dekadzie wielkich kroków naprzód, to jednak nie zastąpił – i być może nigdy – nie zastąpi, potrzeby starannej selekcji grup, na których będziesz koncentrował swoją uwagę, zasoby i wysiłki komunikacyjne. Marketing docelowy, wybór segmentów rynkowych z dużym potencjałem, jest w dalszym ciągu pożyteczną strategią dla handlowców i inwestorów.

Dla hotelu lub marki hotelowej wybór konkretnego segmentu rynkowego jest działalnością pożyteczną dla koncentracji, którą wnosi do biznesu i strategii rynkowej, pomagając:

• menedżerom w identyfikacji i ustalaniu priorytetów i wewnętrznych produktów, usług i udogodnień wymagających zmian i usprawnień,
• agencjom reklamowym w rozwijaniu komunikacji marketingowej (wiadomość i środek przekazu), odbijając się echem w potrzebach klientów, celach i zapotrzebowaniu medialnym,
• inwestorom w wyborze miejsc, które konkretni goście będą najchętniej odwiedzać i marek, które są zbudowane dla marketingu danego segmentu.

Rozwijając ostatni punkt trzeba powiedzieć, że dopasowanie hotelu do jego konkretnego segmentu jest łatwiejsze dla hotelowych marketerów niż jest to dla, powiedzmy, marketerów od produktów pakietowych. Weźmy na przykład baterie, jak zróżnicowałbyś konkretnych odbiorców Duracella od odbiorców Everready? Dla hotelu niektóre aspekty wyboru konkretnego rynku są w sposób jasny, wstępnie przypisane; wszystko, co musisz uczynić, to ich rozpoznanie i uszeregowanie wybranego, konkretnego rynku z:

• standardowym pułapem cenowym twojego hotelu i związanych z nim udogodnień cenowych – czynność ta może cię umiejscowić w kategorii budżetowej lub luksusowej,
• twoją lokalizacją (kurort lub lotnisko) – określi to krąg gości, którymi będziesz zainteresowany – odbywających podróże służbowe lub wypoczynkowe,
• twoją macierzystą marką – jeżeli jest to Hampton Inn to marketing korporacyjny pomógł zdefiniować cel, aby wyróżnić twój hotel spośród konkurencji, lokującej się w tym samym wachlarzu cenowym.

Wyzwaniem marketingu skierowanego na konkretnych odbiorców, równie trudnym dla wszystkich typów marketerów, jest unikanie marketingu nakierowanego na produkt i komunikacji marketingowej. Marketerzy związani z marką mogą pozornie przekonywać, że są zorientowani na klienta, ale większość z nich była, lub w dalszym ciągu jest, zorientowana na produkt, planując i komunikując się od wewnątrz, dostarczając taki przekaz, jaki sami wykreowali, a nie wynikający z reakcji na życzenia klientów. Menedżerowie marki muszą uznać nie tylko wagę pozyskania klientów, a następnie adaptowania i komunikowania się z nimi zgodnie z tym, czego chcą lub co powinni wiedzieć – oni powinni to robić. Pomyśl o tym: Oferujesz Bezpłatne Śniadanie



Budowanie dla docelowych segmentów rynku

Dla deweloperów, wiodące hotele rodzinne takie jak Marriott, Hilton czy Intercontinental oferują portfele marek, które umożliwiają wybranie marki według kosztu inwestycji lub według kierunku konkretnego odbiorcy czy według celu związanego z wypełnieniem niszy rynkowej (np. brak hotelu nastawionego na wydłużone okresy pobytu w Northbrook w Illinois).

Marketerzy marek w rodzinach hotelowych muszą pracować, aby zapewnić, że ich produkty odróżniają się od produktów pokrewnych i od produktów oferowanych przez konkurencję, oraz po to, aby ich produkty przemawiały do potrzeb ich konkretnych klientów.

Marketing do segmentów docelowych

Niektóre z wiodących marek dysponują wysoce rozwiniętym marketingiem i programami rozwoju produktu, nastawionymi na wybrane segmenty docelowe. Przyjrzyjmy się wykonawstwu niektórych z nich.

Wyndham: Wyndham koncentruje się na kobietach podróżujących służbowo, jako swój target. Na swoich stronach internetowych wskazują na: „Od opcji sprawniejszego room service`u, do zaprojektowania programu Wyndham ByRequest, Woman on Their Way (Kobiety w drodze), zmieniamy sposób, w jaki kobiety spędzają swój czas w trakcie podróży służbowych”. Wyndham poprawił zarówno swoje udogodnienia (np. dodając wieszaki na spódnice), jak i obsługę (odbierz telefon informujący cię, że pracownicy room service`u są w drodze do twojego pokoju – nie musimy się więcej zastanawiać, kto puka do twoich drzwi), aby dostosować się do potrzeb konkretnego segmentu rynku.

Holiday Inn Select: Mark Snyder, senior wiceprezes zarządzania marką w Holiday Inn, ponownie wprowadza na rynek markę Holiday Inn Select jako „pierwszy łańcuch hotelowy spełniający oczekiwania Pokolenia X (Generation X) poprzez zapewnienie domowego komfortu i wygód w otoczeniu hotelowym.” W ostatnich artykułach w USA Today i The Wall Street Journal, Snyder opisuje badania, które wskazały na okazję zajęcia się Pokoleniem X: „Najszybciej rozwijającego się segmentu w przemyśle turystycznym ” i pomogły jego zespołowi na dokonanie zmiany pozycji marki – oraz jej udogodnień i cech charakterystycznych – poprzez skoncentrowanie się na potrzebach biznesowych i stylu życia, podróżnych z Pokolenia X. Komunikacja dotycząca potrzeb wybranej grupy klientów, będzie służyła jako fundament komunikacji marketingowej, podczas gdy dokonywane będą zmiany marki (ważne dla wybranej grupy Pokolenia X). Zmiany obejmują: dostęp do szybkiego Internetu w pokojach gościnnych, pokoje do spotkań oraz przestrzenie komunikacji publicznej, markowa (Wolfgang Puck) kawa, wzbogacone wygody łóżkowe i kąpielowe oraz związki partnerskie z wysyłkowym sklepem internetowym FedEx Kinko`s Online DocStore.

Ritz Carlton: Według Ivo Raxa, autora książki „Heads in Beds”: „Ritz Carlton jest uznanym międzynarodowym symbolem najwyższej klasy usług i warunków zakwaterowania. Jest on studium podręcznikowym, skondensowanej marki luksusowych produktów: Utrzymuje wspaniałej klasy standardy. Jego portfel inwestycyjny jest trwały. Jego pozycja jest ugruntowana. Jego przekaz komunikacyjny jest jednoznaczny i jasny.”

W jaki sposób rozwijać strategię marketingu docelowego zorientowaną na klienta

Zadawanie pytań i słuchanie tych konkretnych odbiorców – a następnie ewolucyjny rozwój i usprawnianie doświadczenia turystycznego wybranej grupy – jest sprawą zasadniczą. Wyndham ma radę doradczą kobiet i często przeprowadza badania dotyczące kobiet podróżujących służbowo. Rezultaty tych badań są później używane do usprawniania udogodnień i obsługi, umieszczane na ich stronie internetowej i dołączane do biuletynu informacyjnego Women On Their Way Travel. Fred Kleiner - CEO Wyndhama opisuje swoje działanie na stronie internetowej: „Nasza rada doradcza kobiet, ma już sześcioletnią tradycję w Wyndhamie. Najwyższe kierownictwo naszego hotelu spotyka się z radą dwa razy do roku. Dialog z kobietami, za pośrednictwem strony internetowej, na równi z wkładem rady doradczej, stanowią dla nas motywację do dokonywania poważnych zmian w naszej marce, ku pożytkowi nie tylko kobiet, ale wszystkich podróżnych.”

Poniżej zamieszczona jest lista pytań, na które powinien być zdolnym odpowiedzieć hotelowy marketer, dotyczących swojej grupy docelowej. Wyszukanie różnic pomiędzy wybraną grupą – a innymi grupami – może dostarczyć dodatkowego bogatego oglądu omawianego zagadnienia.

Odpowiedz na poniższe pytania:

• Jak grupa postrzega_____ (twoja kategoria) hotele?
• Co obecnie kupują? W jaki sposób dokonują rezerwacji i korzystają z produktu?
• Styl życia, psychografia, stosunek do podróżowania i hoteli
• Nie zrealizowane potrzeby – czego grupa życzy sobie od danej kategorii produktu, czego w tej chwili nie otrzymuje?
• Cele – co zamierzają osiągnąć w trakcie podróży?

Udowodnionym faktem jest, że zrozumienie celów klientów jest niezwykle pożyteczne, zarówno w kreacji segmentu jak i w zrozumieniu motywacji danego segmentu. Poniżej podano przykład z programu Hotelowej Lojalności, gdzie segmenty są zdefiniowane przez ich cele, należące do programu.


Wartość strategii marketingowej bardziej ukierunkowanej na konkretnego odbiorcę

Zorientowana na klienta strategia marketingu docelowego jest bardziej spójna i skoncentrowana. Możesz zidentyfikować i nadać priorytety wzbogaceniom / inwestycjom produktu, oparte na ich odwołaniu do twojego konkretnego odbiorcy, możesz uczynić swoje usługi bardziej wyrafinowanymi i je poszerzyć, w sposób istotny i mający charakter rozróżniający i przemawiać do wybranej grupy, w sposób odzwierciedlający twoje staranne studia i zorientowanie. Dlatego też strategia ukierunkowana na konkretnego odbiorcę może służyć do zespalania koncentracji na markę, ustawianie inwestycji, decyzje dotyczące rekrutacji pracowników i szkolenia oraz komunikację rynkową i reklamę. Odpowiednia koncentracja pozwoli wam na uchwycenie trendów. Poprzez wykonawstwo prowadzone w tym trybie powinieneś rozwinąć silniejsze związki ze swoim celem, niż twoi klienci, ponieważ oni powinni się czuć, tak jakbyś „zbudował” je dla nich. Tak jak Courtyard, utrzymujący, że jest to: „Zaprojektowane przez podróżujących służbowo dla podróżujących służbowo”. Być może obietnica marketingu one-to-one zrealizuje się jeszcze w trakcie naszego życia... Ale tymczasem dostrój swoją strategię przez poprawienie marketingu skierowanego na klienta na docelowe segmenty o wysokim potencjale!

Judy Melanson 


© Copyright Judy Melanson
Tytuł artykułu w oryginale "Target Marketing"
Reprint i tłumaczenie przez ehotelarz.com za zgodą autora.

Judy Melanson – Vice-Prezes w firmie badawczo-konsultingowej Chadwick Martin Bailey, jej klientami byli m.in. Hilton Family of Hotels, InterContinental Hotel Group czy Cendant Car Rental Group, wcześniej przez 8 lat pracowała jako Sales Executive dla Resort Hotel, członek rady stowarzyszenia Meeting Planners International oraz prezes bostońskiego oddziału American Marketing Association, autorka wielu publikacji w magazynach branżowych (Hospitality Executive, Sales and Service Excellence, Sales and Marketing Excellence Hotel Executive, The Journal of Business Strategy Sales and Service Excellence)

Kontakt:
Judy Melanson
Chadwick Martin Bailey
email:
jmelanson@cmbinfo.com
www.chadwickmartinbailey.com


Komentarze:

Horecatex – wsparcie w kreowaniu wizerunku twojego hotelu lub restauracji ...więcej»

Wynajem sali na konferencję – na co zwrócić uwagę? ...więcej»

Zakopane apartamenty na sprzedaż ...więcej»

Dlaczego warto zorganizować konferencję w hotelu? ...więcej»

Siedem wskazówek dotyczących założenia bloga dla Twojego hotelu ...więcej»

Standardowe procedury check in i check out w hotelu ...więcej»

Pokój hotelowy - definicja, rodzaje, wyposażenie ...więcej»

Czym jest usługa hotelarska? ...więcej»

Test dla hotelarzy 12 - Technik hotelarstwa ...więcej»

Test dla hotelarzy 8 - Technik hotelarstwa ...więcej»

Piękny Pałac, odremontowany i zaadoptowany na...

2018-06-08, 23:45:01 ~Zbigniew Hanke

Też jak jadę na rower to biorę dużą butelkę cisowianki,...

2018-05-15, 12:57:50 ~Agata

Fajnie, że Koneser będzie miał taką bogatą ofertę...

2018-03-24, 18:12:35 ~Karolina

"Prawdopodobnie" ... z tego co widziałem to Golden Tulip...

2018-03-06, 10:02:29 ~Paul VD

Warszawa a szczególnie Praga potrzebowała inwestycji...

2018-02-19, 19:49:28 ~klara

Świetna inicjatywa, podpisuję się obiema rękami. Dzieci...

2018-01-24, 16:51:44 ~anita

Jakie blisko 700 000 skoro nawet nie było pół miliona...

2018-01-16, 13:49:40 ~Brzeski

Koneser dla mieszkańców Pragi i nie tylko to wielka...

2018-01-14, 15:14:12 ~smakosz

Więcej o Dolinie Psarki można znaleźć na...

2018-01-09, 19:03:15 ~Michał

Copyright ©2008-2018 Hotelinfo24.pl - Wszelkie prawa zastrzeżone

O PORTALU | REGULAMIN SERWISU | REKLAMA W PORTALU  | KONTAKT

Ta strona wykorzystuje pliki cookie. Korzystając ze strony wyrażasz zgode na używanie cookie.  Więcej informacji