Czwartek 25 Kwiecień 2024

redakcja@hotelinfo24.pl | Reklama w serwisie

Strona główna » Zarządzanie » Konieczność rozpatrzenia grupowej reklamacji

Artykuły serwisu


Konieczność rozpatrzenia grupowej reklamacji


Dodano: 2013-01-21

Drukuj


Niezadowoleni turyści mogą wspólnie składać zbiorową reklamację, a organizator wyjazdu ma obowiązek ją rozpatrzyć. Musi też przyjąć skargi, które nie mają podpisu pilota lub rezydenta

Potwierdza to ostatni wyrok Sądu Ochrony Konkurencji i Konsumentów w sprawie biura Selectours & Telemac z Warszawy. Biuro w swoich umowach z klientami zastrzegało m. in., że nie będzie rozpatrywać reklamacji bez podpisu rezydenta oraz reklamacji składanych zbiorowo przez grupę niezadowolonych turystów. Oprócz tego biuro podkreślało, że nie ponosi odpowiedzialności za przejściowe niedogodności w hotelach związane z brakiem klimatyzacji, wody, prądu albo konserwacją basenów lub innych urządzeń. Jednak to właśnie problemy ze standardem hotelu są najczęstszą przyczyną narzekań i składanych reklamacji.

- Konsumenci skarżą się np. na brak klimatyzacji, brudną pościel, karaluchy i bałagan w pokojach, kiepską jakość posiłków, brak specjalnych programów zajęć dla dzieci - mówi Agnieszka Błażejczyk z biura warszawskiego rzecznika konsumentów.



Sąd uznał, że zapisy w umowie lub regulaminie biura dotyczące ograniczenia reklamacji są niedozwolonymi klauzulami umownymi. Na wycieczkach organizowanych dla większej grupy osób nienależyte wykonanie zobowiązania (np. opóźniony odlot, zły hotel itp.) wywołuje skutek dla wielu uczestników. Dlatego klienci często razem składają reklamację grupową - w miejscu pobytu spisują jeden wspólny protokół nieprawidłowości, a nawet udaje im się doprowadzić do tego, że podpisze go rezydent albo pilot. Jeśli ich reklamacje spełniają warunki formalne, to nie wolno ich traktować jako nieważnych. Niedopuszczalność reklamacji grupowych nie ma ani prawnego, ani ekonomicznego uzasadnienia. Gdyby biuro nie rozpatrywało reklamacji grupowych, to prowadziłoby to do ograniczenia obowiązków odszkodowawczych wobec turystów. Ponadto zakaz składania reklamacji grupowych zamyka drogę do indywidualnego dochodzenia roszczeń. Dlaczego? Bo gdy nieświadomi klienci dowiedzą się, że biuro nie rozpatrzy ich wspólnej reklamacji, to już jest za późno, aby występować indywidualnie, bo minęły wszelkie terminy reklamacyjne. Dlatego postanowienie o tym, że biuro nie będzie rozpatrywało grupowych reklamacji, to istotne utrudnienie dla konsumentów i rażąco godzi w ich interesy.

Zdaniem sądu nieporozumieniem jest również konieczność podpisu rezydenta pod reklamacją, chociaż oczywiście potwierdzenie reklamacji przez rezydenta może uwiarygodnić zajście opisanych w reklamacji okoliczności. Nie oznacza to jednak, że turyście nie da się w ogóle szansy wykazania, że doszło do nieprawidłowości.

Turyści często narzekają na utrudniony kontakt z rezydentami. - Nie stawiają się na wyznaczone spotkania z turystami, milczą ich telefony komórkowe - podkreśla Błażejczyk. Przez takie wymagania dużo problemów ze złożeniem reklamacji mają rodzice, których dzieci opowiadają po powrocie o złych warunkach pobytowych, ciasnocie w pokojach, kiepskim jedzeniu itp.

- Organizatorzy wyjazdów dla dzieci traktują je czasami jak klientów drugiej kategorii -zwraca uwagę Jadwiga Reder-Sadowska, miejski rzecznik konsumentów w Jeleniej Górze. Wymóg posiadania podpisu rezydenta i pilota narusza art. 385 pkt 21 kodeksu cywilnego, czyli m.in. zakaz uzależniania odpowiedzialności od spełnienia przez konsumenta nadmiernie uciążliwych formalności.

Sąd uznał również, że biuro jedynie wyjątkowo może wyłączyć swoją odpowiedzialność za np. brak klimatyzacji, wody lub prądu, konserwację basenu i innych urządzeń. Tak wynika z art. 11 a ustawy o usługach turystycznych (DzU z 2004 r. nr 223, poz. 2268 ze zm.). Biuro jest zwolnione od odpowiedzialności tylko w razie tzw. siły wyższej (np. nagłego huraganu, powodzi), działania lub zaniechania klienta lub osób trzecich, które nie uczestniczą w wykonywaniu usług przewidzianych w umowie. W innych sytuacjach niedociągnięcia biura mogą być przyczyną złożenia reklamacji i żądania odszkodowania. Dotyczy to także np. niedogodności związanych z naprawą lub konserwacja wind hotelowych, basenu itp.

Tymczasem biuro podróży chciało się całkowicie zwolnić z odpowiedzialności za warunki w hotelach, w których zostają zakwaterowani turyści. Dochodziło więc do ograniczenia odpowiedzialności za nienależyte wykonanie (albo w ogóle brak wykonania) zobowiązania.

Polskie przepisy nie podają konkretnych stawek odszkodowania, jakiego może się domagać konsument od biura podróży w razie jakichś nieprawidłowości. Orientacyjne stawki odszkodowania podaje tzw. tabela frankfurcka, coraz częściej przyjmowany w turystyce jako nieoficjalny, zwyczajowy cennik.

Wyrok w sprawie biura Selectours & Telemac nie jest jeszcze prawomocny (sygn. XVII Amc 37/06).

Źródło: Rzeczpospolita – 20.01.2007 r.


Komentarze:

Dotacje dla branży hotelarskiej 2024 - wszystko, co musisz wiedzieć ...więcej»

Podstawowe niezbędne narzędzia pracy współczesnego hotelarza ...więcej»

Bezpieczeństwo w małych obiektach hotelowych ...więcej»

Pomaganie integruje ...więcej»

Kradzież w hotelu? Nie daj sobie ukraść własnych praw! ...więcej»

Standardowe procedury check in i check out w hotelu ...więcej»

Pokój hotelowy - definicja, rodzaje, wyposażenie ...więcej»

Czym jest usługa hotelarska? ...więcej»

Test dla hotelarzy 12 - Technik hotelarstwa ...więcej»

Test dla hotelarzy 8 - Technik hotelarstwa ...więcej»

Piękny Pałac, odremontowany i zaadoptowany na...

2018-06-08, 23:45:01 ~Zbigniew Hanke

Też jak jadę na rower to biorę dużą butelkę cisowianki,...

2018-05-15, 12:57:50 ~Agata

Fajnie, że Koneser będzie miał taką bogatą ofertę...

2018-03-24, 18:12:35 ~Karolina

"Prawdopodobnie" ... z tego co widziałem to Golden Tulip...

2018-03-06, 10:02:29 ~Paul VD

Warszawa a szczególnie Praga potrzebowała inwestycji...

2018-02-19, 19:49:28 ~klara

Świetna inicjatywa, podpisuję się obiema rękami. Dzieci...

2018-01-24, 16:51:44 ~anita

Jakie blisko 700 000 skoro nawet nie było pół miliona...

2018-01-16, 13:49:40 ~Brzeski

Koneser dla mieszkańców Pragi i nie tylko to wielka...

2018-01-14, 15:14:12 ~smakosz

Więcej o Dolinie Psarki można znaleźć na...

2018-01-09, 19:03:15 ~Michał

Copyright ©2008-2018 Hotelinfo24.pl - Wszelkie prawa zastrzeżone

O PORTALU | REGULAMIN SERWISU | REKLAMA W PORTALU  | KONTAKT

Ta strona wykorzystuje pliki cookie. Korzystając ze strony wyrażasz zgode na używanie cookie.  Więcej informacji