Strona główna » Gastronomia » Pierwszy kurs z gościnności

Artykuły serwisu


Pierwszy kurs z gościnności


Dodano: 2014-03-17

Drukuj


Danny Meyer ma wyrobione opinie na temat gościnności. Przez ponad 20 lat wykorzystywał je do zbudowania imperium złożonego z jedenastu restauracji w Nowym Jorku. Meyer dostrzega różnicę pomiędzy gościnnością, a obsługą: „Obsługa jest wykonywaniem tego, co mówisz, że zamierzasz wykonać, dotrzymywaniem obietnic.” mówi Meyer. „Gościnność jest miarą tego, jakie [klient] ma odczucia, niezależnie od sposobu, w jaki został obsłużony.” Jeżeli życzyłby sobie na jakąś współpracę, to jest to komunikacja, czy to będzie wcześniejsze zarezerwowanie stolika czy po prostu poinformowanie kelnera, że potrawa go nie zachwyciła.

Restaurator przebywał ostatnio w mieście, podpisując swoją książkę „Nakrywanie do stołu: Transformacyjna siła gościnności w biznesie”, obecnie już siódmego jej wydania, a także z powodu spotkań zorganizowanych przez agencję do walki z głodem „Share Our Strength”, której jest aktywnym członkiem. Przy kawie w restauracji Acadiana (serwującej potrawy z Południowej Luizjany), oddał się rozważaniu naszej hipotetycznej kwestii dotyczącej stosunków pomiędzy klientami, a restauratorami.

Powiedzmy, że dostałem potrawę z łososia w Union Square Cafe i nie jest ona zbyt słona, nie jest także, ani nie dogotowana, ani nie rozgotowana. Nie można jej niczego szczególnego zarzucić, ale jestem rozczarowany ze sposobu, w jaki danie to zestawiono i myślę „hm”. Co powinienem zrobić?

Proszę mi zaufać i zaakceptować moją sugestię, jako rozwiązanie tego dylematu. Mam wybór. Jeżeli jest to danie, które kosztuje 25$, to prawdopodobnie zainwestowałem w nie około 8 lub 9$. Czy powinienem zaoszczędzić te 8 czy 9$, i pozwolić abyś poskarżył się na mnie całemu światu, „hm”? Czy też powinienem spowodować, że wyjdziesz z restauracji zadowolony? Mógłbyś powiedzieć, że to „hm” nie dorasta do poziomu błędu, a ja twierdzę, że tak. Nie ma nic gorszego od  „naładowania” kogoś złymi emocjami.

A co, jeżeli jest to poważniejszy błąd?

W trakcie dwóch godzin, restauracja jest zdolna popełnić około 20 błędów. Miejmy nadzieję, że może nie będziesz świadomy popełnienia, załóżmy 18 błędów, ale prawdopodobnie będziesz świadomy tych dwóch pozostałych. Proszę nie brać tych błędów osobiście do siebie, ale pamiętaj o nich i opieraj swoje sądy o restauracji na tym, w jaki sposób dana restauracja reaguje na popełnione błędy.

OK, powiedzmy, że wstąpiłem do restauracji Modern, podszedłem niepostrzeżenie do szefa sali i wsunąłem mu banknot 50$, szepcząc, że chciałbym dostać naprawdę dobry stolik. Czy to w porządku?

Nie powinieneś tego robić. Myślę, że prawidłowo postępując, jeżeli zależy ci na tym, gdzie będziesz siedział, powinieneś powiadomić o tym restauratora w trakcie dokonywania rezerwacji. U podłoża każdego konsumpcyjnego doświadczenia jest taki porządek: sprzedać coś komuś, skusić kogoś do czegoś lub po prostu dobrze się bawić i traktować się z szacunkiem. Wejdźmy do twojego porządku działania. Dawanie napiwków jest wspaniałe po wykonanej usłudze, zaś mniej przed.

W jaki inny sposób możesz dostać się do najbardziej popularnych lokali?

Nie jest trudno zostać stałym klientem jakiegoś lokalu. Zainteresuj się jakąś restauracją, a restauracja zainteresuje się tobą. Wejdź do lokalu, usiądź przy barze, porozmawiaj z szefem sali o menu i poproś o rezerwację. Zrób tak jeszcze kilka razy i zobacz co się stanie.

W porządku, jeszcze jeden przykład: wchodzę do Eleven Madison Park z pięcioletnim dzieckiem i nie mogę sobie dać z nim rady. Co powinienem zrobić? Czy w ogóle powinienem go tutaj przyprowadzić?

Absolutnie tak. Myślę, że jednym z największych darów, jakie możesz dać dziecku, jest pokazać mu lub jej dobrą restaurację. Pamiętam posiłki, kiedy miałem zaledwie 7 lat i nic nie może uczynić mnie szczęśliwszym, od kreowania takich wspomnień u innych osób. W twojej sytuacji wyprowadziłbym go na chwilę na zewnątrz, aż się uspokoi, a następnie ponownie spróbował wejść do restauracji. Restauracja natomiast powinna spostrzec, że masz kłopoty i wyrazić swoją gościnność stwierdzeniem, „Proszę powiedzieć, co możemy zrobić, aby ułatwić Pani / Panu wyjście z tej sytuacji?”

Słyszałem, że robicie wspaniałą robotę z dziećmi w restauracji Blue Smoke, gdzie dzieciaki mogą dekorować swoje własne ciastka. Jest to wzorowanie się na czymś, co widziałem w restauracji na Karaibach. Przygotowujemy ciastka w kształcie świnek i trzy rodzaje posypek. Dzieci są zajęte ich przygotowywaniem i wiedzą, że jeżeli będą się dobrze zachowywać w trakcie posiłku, to dostaną je po upieczeniu: te przygotowane przez nich osobiście, wrócą do nich jako gotowe ciasteczka. To właśnie jest gościnność, a nie obsługa. Wszyscy ludzie są dziećmi. Chcieliby być szczęśliwi i chcieliby wiedzieć, że ktoś robi coś specjalnie dla nich.

Joe Yonan

 


Komentarze:

System HACCP dla gastronomii - dlaczego jest niezbędny? ...więcej»

Audyt jakości w gastronomii - czym jest i dlaczego jest taki istotny ...więcej»

Sezonowanie mięs i serów ...więcej»

Jakie menu przygotować na imprezę, gdy goście nie jedzą glutenu? ...więcej»

Jak poprawić efektywność konferencji? Zaserwuj gościom Brain Food! ...więcej»

Standardowe procedury check in i check out w hotelu ...więcej»

Pokój hotelowy - definicja, rodzaje, wyposażenie ...więcej»

Czym jest usługa hotelarska? ...więcej»

Test dla hotelarzy 12 - Technik hotelarstwa ...więcej»

Test dla hotelarzy 8 - Technik hotelarstwa ...więcej»

Piękny Pałac, odremontowany i zaadoptowany na...

2018-06-08, 23:45:01 ~Zbigniew Hanke

Też jak jadę na rower to biorę dużą butelkę cisowianki,...

2018-05-15, 12:57:50 ~Agata

Fajnie, że Koneser będzie miał taką bogatą ofertę...

2018-03-24, 18:12:35 ~Karolina

"Prawdopodobnie" ... z tego co widziałem to Golden Tulip...

2018-03-06, 10:02:29 ~Paul VD

Warszawa a szczególnie Praga potrzebowała inwestycji...

2018-02-19, 19:49:28 ~klara

Świetna inicjatywa, podpisuję się obiema rękami. Dzieci...

2018-01-24, 16:51:44 ~anita

Jakie blisko 700 000 skoro nawet nie było pół miliona...

2018-01-16, 13:49:40 ~Brzeski

Koneser dla mieszkańców Pragi i nie tylko to wielka...

2018-01-14, 15:14:12 ~smakosz

Więcej o Dolinie Psarki można znaleźć na...

2018-01-09, 19:03:15 ~Michał

Copyright ©2008-2018 Hotelinfo24.pl - Wszelkie prawa zastrzeżone

O PORTALU | REGULAMIN SERWISU | REKLAMA W PORTALU  | KONTAKT

Ta strona wykorzystuje pliki cookie. Korzystając ze strony wyrażasz zgode na używanie cookie.  Więcej informacji