|
|
Jeżeli twój biznes ma stronę internetową albo nawet jeżeli nie,
możesz czasami dziwić się, ile wartości w rzeczywistości dodaje internet. Boom
dotcomów i plajty pozostawiały w wielu odczucie sceptycyzmu. Podczas recesji
kuszące jest odpuszczanie sobie marketingu on-line jako zbyteczne ryzyko. Ale
to może być kosztowny błąd. Przedstawiam dlaczego.
1. Twoi klienci działają on line i poszukują ciebie
Ostatnie dane szacunkowe sugerują, że ponad 34 mln ludzi w Wielkiej Brytanii
działa online - większość z nas emailuje oraz przeszukuje sieć. Ponad 70% nas
szuka on-line różnych produktów i usług.
A kiedy dochodzi do zakupów w sieci - podróże, zakwaterowanie i rozrywka są
najbardziej popularnymi nabytkami w internecie. Zrozumienie, jak klient używa
internetu jest konieczne, jeżeli istniejesz w sieci lub masz zamiar. Jeżeli
ludzie znajdą wpierw twoich konkurentów, jesteś na straconej pozycji. Podobnie
jeżeli twoja strona zawozi z szybkim pojawieniem się, system rezerwacji jest
nieporęczny lub strona słabo utrzymana.
Możesz pomyśleć, że najgorszą konsekwencją zaniedbanej strony jest stracony
klient. Ale o wiele bardziej istotne jest to, że błędy mogą zaszkodzić twojej
reputacji i zachwiać zaufanie zarówno klienta, jak i akcjonariusza.
Więc, lepiej jest nie mieć strony w ogóle niż mieć ją złą. Ale czy to oznacza
wydanie mnóstwa pieniędzy? Niekoniecznie.
2. Strona nie musi dużo kosztować
Sieć Internetu szybko się rozwija – obecne drugie pokolenie web developerów
wiele nauczyło się wcześniejszych błędów. Biznesy chcą stron, które spełniają
pewne funkcje, a nie jedynie dobrze wyglądają – a jest wielu dostawców będących
w stanie wykonać je po konkurencyjnej cenie. Możesz ją mieć za o wiele mniejsze
pieniądze niż nawet rok temu.
Jeden z największych obszarów wzrostu zanotowany jest na rynku z ograniczonym
budżetem. Podstawowa strona z półki może kosztować już około 100 funtów włączając
hosting. Za 500 funtów
możesz już mieć zapewnione bezpieczeństwo zamówień online. Nie pozwól oślepić
się technologią - łatwo jest zakupić więcej niż potrzebujesz.
3. Nie ważne jakie kwoty przeznaczasz, ale jak je wydajesz
Kilku największych i najlepszych w świecie hotelarskim ma strony nie robiące
wrażenia, jeżeli w ogóle je ma. Z drugiej strony inteligentna promocja prostej
strony małego hoteliku może uzyskać tą samą wielkość publiki, jak hotel
obracający dochodem 20 razy większym.
Wiele tradycyjnych metod reklamowych działa na zasadzie “rozpyl i módl się”.
Jednak w marketingu online jest wiele sposobów przyciągnięcia właściwych ludzi
do twojej strony oraz jest relatywnie łatwo ocenić działanie. To czynie je
efektywne kosztowo dla mniejszych graczy. Oczywiście, oni ciągle muszą zmieniać
jedynie odwiedzających stronę w jej klientów.
4. Strona internetowa jest idealna we wzbudzeniu zachwytu
Internet nie jest tylko kolejnym narzędziem promocyjnym. On jest idealny dla
utrzymania klienta i budowania lojalności. A ty niekoniecznie potrzebujesz
strony.
Dla przykładu, restauracja Sussex działa jedynie z newsletterem wysyłanym
emailem do klientów. W pierwszych 4 miesiącach:
• Lista użytkowników wzrastała o 80-100 klientów w każdym miesiącu.
• Badanie online spowodowało uzyskanie ponad 100 odpowiedzi – a w rezultacie
opinie klientów pomogły formować kluczowe decyzje operacyjne.
• Już po trzech newsletterach, miesieczne wpływy z restauracji wzrosły o 35% w
stosunku do roku ubiegłego
Restauracja odkąd odpuściła sobie (droższą) reklamę w lokalnej prasie,
zaoszczędziła sama tysiące funtów.
Warte pamiętania jest to, że nabycie klienta kosztuje 5-10 razy więcej niż jego
utrzymanie, a 5-procentowy wzrost w utrzymaniu może przynieść wzrost dochodu od
25 do 95%.
5. Jest olbrzymi potencjał w emailu – jeżeli wykorzystywany inteligentnie
W porównaniu do tradycyjnych metod komunikacji, email jest generalnie: tańszy,
szybszy, łatwiejszy do pomiaru, bardziej efektywny, bardziej osobisty,
łatwiejszy w indywidualizowaniu.
Dodatkowo, wskaźniki odzewu mogą być o 60% wyższe dla emailu niż dla poczty
tradycyjnej. Ale jest to niebezpieczny grunt dla niewtajemniczonych. Napływ nie zamówionych
emali komercyjnych ciągle rośnie: nie dołączaj do nich. Email działa efektywnie
jedynie, gdy klienci szczerze optują za jego otrzymywaniem. Nie popełniaj
błędów – to jest obszar, w którym opłaca się być czystym.
Jeżeli masz zasoby i umiejętności, aby zarządzać nim w obiekcie, marketing
emailowy może kosztować jedynie 20 funtów miesięcznie. W przeciwnym wypadku,
spodziewaj się opłat rzędu 400
funtów w górę. To byłby również koszt od jednego
wysłanego emailu, który się różni.
Działanie w marketingu on-line: wskazówki dla właściwego wykorzystania
1. Miej cel biznesowy i racjonalne podstawy dla każdej decyzji.
2. Spójrz na niego jako marketing z elementem IT, a nie drogę okrężną
3. Pamiętaj, że on jest środkiem komunikacji w obie strony.
4. Testuj wszystko.
5. Mierz to, co istotne. Liczba odwiedzających jest interesująca, ale
istotniejsze w biznesie jest poznanie, ilu staje się klientami
6. Określ budżet dla promocji strony i jej utrzymania.
7. Zintegruj marketing online z twoim marketingiem mix, a nie jedynie dodawaj
go.
8. W działalności online działaj zgodnie z prawem i etycznie.
Robin Houghton
|