Czwartek 28 Marzec 2024

redakcja@hotelinfo24.pl | Reklama w serwisie

Strona główna » Sprzedaż i marketing » Jaką rolę odgrywają marki w dzisiejszym świecie?

Artykuły serwisu


Jaką rolę odgrywają marki w dzisiejszym świecie?


Dodano: 2013-07-22

Drukuj


Czy żyjemy w świecie napędzanym przez marki? Na rynku i w przemyśle, w których produkty są w niewielkim stopniu rozróżnialne – a nawet mało interesujące – proces pomyślnego budowania świadomości marki może mieć znaczący wpływ na bieżące zyski i przyszłe zachowanie osób kupujących, decydujących o tym, jakie usługi i produkty zostaną przez nich zakupione.

Zasadniczo klienci kupują markowy produkt, ponieważ niesie on z sobą obietnicę niezawodności i konsekwencję zamierzonej celowości jego powstania oraz zastosowania, czym niekoniecznie dysponują produkty niemarkowe. Zachowanie związane ze świadomością marki determinuje zachowanie zakupowe naszych klientów, a mając dostęp do silnych marek i takich kanałów dystrybucyjnych często decyduje o czyimś handlowym przetrwaniu.



Firmy hotelowe nie sprzedają miejsc noclegowych i anonimowej obsługi – one dumne są ze sprzedaży usług wysoce dostosowanych do indywidualnych potrzeb. Klienci XXI wieku pragną hoteli mających w sobie duszę i charakter, usług o charakterze osobowościowym, zamiast przebywania w zamkniętych pudełkach pokoi. Zarządzanie marką jest bardzo czasochłonnym i kosztownym działaniem. Pieniędzy wymaga komunikacja z większą częścią klienteli w zakresie promocji wartości gwarantowanych przez daną markę; jest to proces ewolucyjny. Zarządzanie marką nie jest przedsięwzięciem statycznym, które po pomyślnym uruchomieniu możemy zostawić w spokoju; jest to raczej dynamiczny rodzaj działalności wymagający bezustannej uwagi. Niepowodzenie w zakresie innowacji wprowadzanych do strategii marki doprowadzi do 'wypadnięcia' z obiegu, co jest równoznaczne z korporacyjnym samobójstwem. Oferta wartości i rozprzestrzenianie się zmian w percepcji marki, zmieniają się w czasie, a profesjonalni sprzedawcy wiedzą, kiedy nadchodzi ten właściwy czas, aby zrewitalizować starzejącą się markę. W dalszym ciągu ma zastosowanie stare powiedzenie mówiące, że dobry produkt sprzedaje się sam – natomiast trochę gorszy wymaga sporego wysiłku, aby sprzedawać się w sposób zadowalający. Pomyślne świadome budowanie marki produktu jest czymś więcej, niż tylko sumą jego logo i nazwy, są to przede wszystkim tkwiące w nim wartości przenoszone przez markę, które naprawdę się liczą – są to wartości i korzyści zapamiętywane przez klienta, a nie tylko przydatność funkcjonalna produktu. Hotele wycofują się z kampanii reklamowych o dużym stopniu ogólności i coraz bardziej koncentrują się na swoich docelowych rynkach, wywołując silne odczucia emocjonalne celowo działając na podświadomość. One zdają sobie sprawę z ważności wymownych wspomnień i emocji, które częściowo wywołują wspomnienia z dzieciństwa odnoszące się do dawno minionego czasu; pokolenie wielkiego powojennego wyżu demograficznego (baby boomer) jest szczególnie podatne na tę formę marketingu.

Powstaje więc w ten sposób ostateczne pytanie, gdzie klienci mogą zrobić najlepszy interes? Wyrażając się inaczej, marki dostarczają wartości ekonomicznej, posiadają znaczącą przewagę konkurencyjną i doprowadzają do szybszego rozwoju produktu, którego nie mogą zaoferować mniejsze niemarkowe firmy. Przy często wprowadzanym parytecie stawek, niezbędnym jest posiadanie właściwego, godziwego systemu, obiecującego i gwarantującego najlepsze stawki w całym spektrum kanałów dystrybucyjnych, równoważąc w ten sposób stawki promowane w internecie i przez pośredników w stosunku do stawek stosowanych przez hotele. Jest to specyficzne markowe „know how” i odpowiednia wiedza zapewniająca przewagę konkurencyjną, pożądaną przez rozwijające się przedsięwzięcia i franczyzobiorców. Gdzie byłaby teraz firma Wal Mart, gdyby nie jej, obejmująca wszystko, sieć dystrybucyjna? To wiedza jest tym czynnikiem wyróżniającym.

Prawdziwa tożsamość firmy leży niewątpliwie w jej kulturowym DNA. To DNA jest częścią nierozerwalnej kultury firmy, która nie może i nie powinna być zmieniana. Kreuje ona „unikalność” w świecie marek zaabsorbowanych  zachowaniem klientów, gdzie sprowadzenie produktu i obsługi do roli towarów jest powszechne. Kiedy już owa unikalność zostanie wykreowana, musi być wydźwignięta na wyższy poziom zapewniający optymalizację potencjalnych zdolności zarobkowych marki. Właściwym przykładem jest tu Le Meridien. To wewnętrzny kapitał marki uczynił z niej poszukiwaną na rynku firmę w latach dziewięćdziesiątych. Przy dwucyfrowym wzroście, rok po roku, klienci byli lojalni w stosunku do marki dostarczającej wyjątkowych wartości w stosunku do oferowanej ceny, a inwestorzy nabywali jej akcje z uwagi na jej przyszłościowy potencjał dochodowy.

Związanie z firmą reprezentującą wiele marek, jak na przykład Starwood, umiejscawia akcjonariuszy / inwestorów na silnej pozycji do wykazania świadomego zachowania markowego i profesjonalnego podejmowania decyzji. Poprzez takie działania związują się z firmą promującą ich podstawowe wartości, a w zamian dostają niekwestionowane gwarancje na swoje inwestycje, ponieważ dostęp do potężnych systemów rezerwacyjnych jest tu rzeczą zasadniczą.

Marki międzynarodowe mają inną istotną przewagę, generują ponadprzeciętne zwroty z rezerwacji i zarządzają kompleksem platform dystrybucyjnych skuteczniej niż pojedynczy operatorzy. Przemysł hotelarski jest w znakomitej większości zdominowany przez marki amerykańskie. Prężą one marketingowe muskuły, markową siłę, pieniądze i dźwigają ich czystą wielkość, aby skorzystać w pełni z ekonomicznego efektu skali i penetracji rynkowej. Mali operatorzy hotelowi, z wyjątkiem graczy niszowych, nie osiągną wystarczającej świadomości markowej i masy krytycznej potrzebnej do podjęcia rywalizacji z rynkowymi gigantami. Żyjemy w świecie zaślepionym markami – dosłownie przenikającymi każdy poziom społeczeństwa i podejmowane przez nie decyzje.

Traktowanie produktów jak towarów, niezależnie od tego, czego życzy sobie klient, jest niestety najważniejszą cechą naszego przemysłu. Zadowalające wyróżnianie się rozpoczyna się wraz z dostarczaniem usług w sposób solidny i elegancki. Wojny o umysły klientów nie wygrywa się jedynie w biurze architekta lub projektanta wnętrz, ona jest wygrywana w sercach i umysłach klientów. Firmy zmuszone są do odchodzenia od podejścia według sprawdzonego systemu „produktu masowego” i różnicowania ich stylów. W przeszłości kluczowym pytaniem zadawanym przez odnoszących sukcesy handlowców, było pytanie o unikalną cechę produktu. Sprzedawca odnoszący sukcesy używał tego skrótu przez cały czas, w celu określania swojej konkurencyjnej pozycji. Był to klasyczny język marketingu lat siedemdziesiątych i osiemdziesiątych. Jednakże budowanie świadomości marki nie w całości zasadza się na dyferencjacji. Jest to również kwestia strategicznego dopasowania w obrębie  konkretnego otoczenia rynkowego, podstawowych wartości i pozycji marki. Ostatecznie są to również pracownicy kreujący trwałą lojalność; działają oni na pierwszej linii, spełniając obietnice złożone przez markę. Pomyślny marketing, odpowiednie zarządzanie marką jest materializowaniem rzeczy nieuchwytnych.

Kombinacja wszystkich wyżej wymienionych zjawisk składa się na odpowiedni kapitał markowy, uznanie i wizerunek, które w zamian określają pozycję marki; jest to kreowanie jasnej, wyróżniającej się tożsamości i strategicznego kierunku działań. Jest to raczej tworzenie trendów, a nie podążanie za nimi; jest to pozycja lidera na rynku i określanie przyszłościowych punktów odniesienia. Oferta wartościowa firmy nie będzie uznana natychmiast – będzie w sposób konsekwentny i ewolucyjny kształtowana w następnych latach, charakteryzując firmę zdolną do ponownego definiowania przemysłowych standardów i norm dla przyszłych pokoleń. Nowym zwrotem w zakresie skutecznej rywalizacji w świecie opanowanym przez internet będzie dyferencjacja. Firmy zaczynają ponownie definiować swoją pozycję rynkową i odchodzą od środowiska napędzanego przez produkt i usługę, aby wyznaczać sobie nowe pozycje, jako marki posiadające swój indywidualny styl dywersyfikując w ten sposób swój zakres ofertowy. Te niematerialne cechy razem z wysokim poziomem prywatności i komfortu staną się bazą tego, czego będą sobie życzyli klienci w przyszłości, a ta przyszłość puka już do naszych bram.

Dietmar Kielnhofer

 


Komentarze:

Horecatex – wsparcie w kreowaniu wizerunku twojego hotelu lub restauracji ...więcej»

Wynajem sali na konferencję – na co zwrócić uwagę? ...więcej»

Zakopane apartamenty na sprzedaż ...więcej»

Dlaczego warto zorganizować konferencję w hotelu? ...więcej»

Siedem wskazówek dotyczących założenia bloga dla Twojego hotelu ...więcej»

Standardowe procedury check in i check out w hotelu ...więcej»

Pokój hotelowy - definicja, rodzaje, wyposażenie ...więcej»

Czym jest usługa hotelarska? ...więcej»

Test dla hotelarzy 12 - Technik hotelarstwa ...więcej»

Test dla hotelarzy 8 - Technik hotelarstwa ...więcej»

Piękny Pałac, odremontowany i zaadoptowany na...

2018-06-08, 23:45:01 ~Zbigniew Hanke

Też jak jadę na rower to biorę dużą butelkę cisowianki,...

2018-05-15, 12:57:50 ~Agata

Fajnie, że Koneser będzie miał taką bogatą ofertę...

2018-03-24, 18:12:35 ~Karolina

"Prawdopodobnie" ... z tego co widziałem to Golden Tulip...

2018-03-06, 10:02:29 ~Paul VD

Warszawa a szczególnie Praga potrzebowała inwestycji...

2018-02-19, 19:49:28 ~klara

Świetna inicjatywa, podpisuję się obiema rękami. Dzieci...

2018-01-24, 16:51:44 ~anita

Jakie blisko 700 000 skoro nawet nie było pół miliona...

2018-01-16, 13:49:40 ~Brzeski

Koneser dla mieszkańców Pragi i nie tylko to wielka...

2018-01-14, 15:14:12 ~smakosz

Więcej o Dolinie Psarki można znaleźć na...

2018-01-09, 19:03:15 ~Michał

Copyright ©2008-2018 Hotelinfo24.pl - Wszelkie prawa zastrzeżone

O PORTALU | REGULAMIN SERWISU | REKLAMA W PORTALU  | KONTAKT

Ta strona wykorzystuje pliki cookie. Korzystając ze strony wyrażasz zgode na używanie cookie.  Więcej informacji