Czwartek 28 Marzec 2024

redakcja@hotelinfo24.pl | Reklama w serwisie

Strona główna » Zarządzanie » RevPAR, GopPAR, ProfPAR – granica...

Artykuły serwisu


RevPAR, GopPAR, ProfPAR – granica opłacalności a elastyczność cenowa


Dodano: 2007-07-27

Drukuj


Do późnych lat osiemdziesiątych dyrektorzy naczelni mierzyli wyniki sprzedaży dwoma wskaźnikami: obłożenie pokoi i średnia cena. Wraz z pojawieniem się technik zarządzania dochodem (yield management) we wczesnych latach dziewięćdziesiątych pomiar skuteczności sprzedaży zmieniał się w miarę, jak właściciele, deweloperzy i inwestorzy coraz bardziej zaczęli interesować się dochodami na dostępny pokój (RevPAR), a nie dochodami na sprzedany pokój.

RevPAR ilustruje zdolność kierownictwa do uzyskiwania wyższych dochodów na pokój poprzez zoptymalizowanie zdolności zarobkowych pokoi dostępnych w hotelu; w porównaniu do średnich stawek dziennych (ADR), która koncentruje się jedynie na dochodzie na sprzedany pokój – co jest raczej wąską perspektywą poznawczą dla kierownictwa. RevPar jest więc, bardziej miarodajnym wskaźnikiem z punktu widzenia wydajności i zarządzania w hotelu ponieważ lepiej obrazuje dochód uzyskiwany z całego obiektu– ale nie przedstawia jednak, jaki to ma rzeczywisty wkład na ostateczny wynik finansowy hotelu. Aby uzyskać klarowniejszy obraz sprawdzający zarządczą zdolność napędzania wzrostu, zarządzanie wydatkami i sprawnie oceniający ogólną wydajność przedsiębiorstwa, należy rozważyć możliwość skorzystania z dodatkowych wskaźników wydajnościowych.

Ostatecznym kryterium określającym poziom zarządzania i sprzedaży jest skoncentrowanie się na GopPAR (zysk operacyjny brutto na dostępny pokój) lub ProfPAR (zysk na dostępny pokój). Wystarczy powiedzieć, że nie jest wystarczająco dobra sprzedaż wszystkich pokoi bez względu na ceny w hotelu (wcześni orędownicy zarządzania dochodem popierali taki pogląd jako, że przeważająca większość uważała i w dalszym ciągu uważa, po części słusznie, że nie sprzedany pokój, to utracona szansa w biznesie), bo sprowadza się w ten sposób do wzrostu kosztów zmiennych do rozmiaru, w którym koszty stałe i zmienne przekraczają poziom zysku.

Koncepcja zaliczenia pokoi hotelowych do towarów nietrwałego użytku jest wciąż poprawna, ale opinia popierająca sprzedaż pokoi za „każdą cenę” wymaga powtórnego, dokładnego zbadania z uwagi na swoją finansową opłacalność. Sprzedaż powinna być czynnością przynoszącą zysk. ProfPAR bierze pod uwagę nie tylko wzrost sprzedaży, ale także zdolności zarządcze w kontrolowaniu kosztów operacyjnych i wydatków. Z punktu widzenia inwestora i odpowiednio - hotelarskiego dewelopera, wskaźnik ten obrazuje zdolność kierownictwa do wygenerowania dostatecznych dochodów i zysku dla właścicieli i inwestorów, zapewniającego im zwrot kapitału.

Jest jeszcze inny, bardziej złożony czynnik związany z tym równaniem. Jaka jest zdolność marki do wygenerowania dodatkowych rezerwacji poprzez swoje własne wewnętrzne, kanały dystrybucyjne danej marki wykraczające poza ilości wygenerowane przez dział sprzedaży hotelu? W społeczeństwie ukierunkowanym na marki i konsumpcję, gdzie (na nieszczęście) zaliczanie wszystkich produktów do kategorii towarów jest zbyt powszechne posiadanie dostępu do potężnej marki determinuje różnicę pomiędzy mierną wydajnością a technokracją. W przemyśle hotelarskim usługa i produkt, wraz ze wzrastającą dyferencjacją usług i unikalnością są kluczowymi zmiennymi wpływającymi na długoterminowy sukces hoteli.

Jak wielu dyrektorów naczelnych dokonuje miesięcznych, albo przynajmniej kwartalnych, kalkulacji elastyczności cen, aby zweryfikować prawidłowość ich stosowania? Kalkulacja elastyczności cen, stawia wyższy szczebel kierownictwa hotelu w uprzywilejowanej pozycji możliwości korzystania z danych historycznych, co może być czynnikiem o zasadniczym znaczeniu, biorąc pod uwagę cykliczną naturę biznesu hotelowego. Współczynnik ten kształtujący się na poziomie niższym od jedności, jasno wskazuje na rynek mniej wrażliwy pod względem cenowym, niż to pierwotnie zakładano. Wykorzystując możliwość analizy zdarzeń post factum można stwierdzić, iż obniżające się stawki nie zawsze są wyjaśnieniem wzrastania ilości sprzedaży. 10-procentowy spadek wysokości cen za pokój nie przekłada się automatycznie na proporcjonalny wzrost popytu.

Wraz z rozpowszechnieniem programów komputerowych, analizę opłacalności można dokonywać codziennie, aby określić zysk hotelu, a nawet poszczególnego działu, co z kolei może być wykorzystane do skalkulowania wskaźnika ProfPAR.

W cyklu zniżkowym, nieuchronnie doświadczanym okresowo przez przemysł hotelarski i turystyczny, kierownictwo znajduje się w uprzywilejowanej pozycji, mając możliwość dokonywania korekt, chroniących w ten sposób handlową zdolność do utrzymywania się hotelu na rynku. Pomiary ProfPAR dostarczają kierownictwu klarownego i rzetelnego obrazu, w jakim kierunku zmierza hotel.


Dieter Kielnhofer


Komentarze:

Podstawowe niezbędne narzędzia pracy współczesnego hotelarza ...więcej»

Bezpieczeństwo w małych obiektach hotelowych ...więcej»

Pomaganie integruje ...więcej»

Kradzież w hotelu? Nie daj sobie ukraść własnych praw! ...więcej»

Jak zostać idealnym managerem hotelu? ...więcej»

Standardowe procedury check in i check out w hotelu ...więcej»

Pokój hotelowy - definicja, rodzaje, wyposażenie ...więcej»

Czym jest usługa hotelarska? ...więcej»

Test dla hotelarzy 12 - Technik hotelarstwa ...więcej»

Test dla hotelarzy 8 - Technik hotelarstwa ...więcej»

Piękny Pałac, odremontowany i zaadoptowany na...

2018-06-08, 23:45:01 ~Zbigniew Hanke

Też jak jadę na rower to biorę dużą butelkę cisowianki,...

2018-05-15, 12:57:50 ~Agata

Fajnie, że Koneser będzie miał taką bogatą ofertę...

2018-03-24, 18:12:35 ~Karolina

"Prawdopodobnie" ... z tego co widziałem to Golden Tulip...

2018-03-06, 10:02:29 ~Paul VD

Warszawa a szczególnie Praga potrzebowała inwestycji...

2018-02-19, 19:49:28 ~klara

Świetna inicjatywa, podpisuję się obiema rękami. Dzieci...

2018-01-24, 16:51:44 ~anita

Jakie blisko 700 000 skoro nawet nie było pół miliona...

2018-01-16, 13:49:40 ~Brzeski

Koneser dla mieszkańców Pragi i nie tylko to wielka...

2018-01-14, 15:14:12 ~smakosz

Więcej o Dolinie Psarki można znaleźć na...

2018-01-09, 19:03:15 ~Michał

Copyright ©2008-2018 Hotelinfo24.pl - Wszelkie prawa zastrzeżone

O PORTALU | REGULAMIN SERWISU | REKLAMA W PORTALU  | KONTAKT

Ta strona wykorzystuje pliki cookie. Korzystając ze strony wyrażasz zgode na używanie cookie.  Więcej informacji