Czwartek 28 Marzec 2024

redakcja@hotelinfo24.pl | Reklama w serwisie

Strona główna » Zarządzanie » Konsekwencje nielegalnego posługiwania się...

Artykuły serwisu


Konsekwencje nielegalnego posługiwania się nazwami obiektów hotelarskich


Dodano: 2007-08-20

Drukuj


Przedsiębiorcy często używają nazw obiektów hotelarskich, choć nie wystąpili do marszałka województwa o zgodę. Nielegalne posługiwanie się nazwami obiektów może spowodować odpowiednie konsekwencje.  

Zgodnie z art. 60 §4 pkt 2 i 2a kodeksu wykroczeń świadczenie usług hotelarskich z użyciem nazw rodzajowych lub z określeniem kategorii obiektów hotelarskich bez decyzji lub niezgodnie z decyzją, a także świadczenie usług hotelarskich przy użyciu oznaczeń, które mogą wprowadzić klientów w błąd co do rodzaju lub kategorii obiektu hotelarskiego, stanowi wykroczenie i podlega karze ograniczenia wolności albo grzywny.

Takie działanie może być uznane przez Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów za naruszające zbiorowe interesy konsumentów z wszelkimi płynącymi z tego konsekwencjami. Przedsiębiorca ma bowiem obowiązek udzielać im rzetelnej, prawdziwej i pełnej informacji, nie ma natomiast prawa stosować wprowadzającej w błąd reklamy (art. 24 ust. 2 pkt 2 i 3 ustawy o ochronie konkurencji i konsumentów). W szczególności prezes UOKiK może nałożyć na takiego przedsiębiorcę w drodze decyzji karę pieniężną w wysokości do 10 proc. przychodu osiągniętego w roku rozliczeniowym poprzedzającym rok nałożenia kary.

Jeżeli takie zabronione działania przedsiębiorcy wprowadzają klienta w błąd, to może się on uchylić od skutków prawnych zawarcia umowy i powołać - w zależności od okoliczności - na przepisy o błędzie lub podstępie (art. 84 lub 86 w zw. z art. 88 kodeksu cywilnego).

Posługiwanie się określoną nazwą obiektu hotelarskiego i kategorią oznacza jednocześnie - co do zasady - że gdy przedsiębiorca nie spełnia wymagań kategoryzacyjnych, gość hotelowy może wystąpić z odpowiednim roszczeniem z tytułu nienależytego wykonania umowy, a w pewnych sytuacjach także jej niewykonania.

Stosowanie nazwy "hotel" może być również uznane za czyn nieuczciwej konkurencji. Takie oznaczenie przedsiębiorstwa jest działaniem sprzecznym z prawem (art. 35 i nast. ustawy o usługach turystycznych) i dobrymi obyczajami, narusza też interes innych przedsiębiorców (tych, którzy ponieśli wyższe koszty, aby legalnie korzystać z oznaczenia "hotel") lub klientów, którzy zostaną wprowadzeni w błąd co do kategorii obiektu. W szczególności, stosownie do art. 10 ust. 1 ustawy o zwalczaniu nieuczciwej konkurencji, czynem nieuczciwej konkurencji jest takie oznaczenie usług, które może wprowadzić klientów w błąd co do jakości lub innych istotnych cech usług.

Również reklama wprowadzająca w błąd i mogąca przez to wpłynąć na decyzję klienta co do nabycia usługi hotelarskiej jest czynem nieuczciwej konkurencji. Popełnienie go powoduje, że przedsiębiorca, którego interes został zagrożony lub naruszony, może żądać zaniechania niedozwolonych działań, usunięcia ich skutków, złożenia jednokrotnego lub wielokrotnego oświadczenia odpowiedniej treści i w odpowiedniej formie, naprawienia wyrządzonej szkody i wydania bezpodstawnie uzyskanych korzyści na zasadach k. c., a także zasądzenia odpowiedniej sumy pieniężnej na określony cel społeczny.

Sąd na wniosek uprawnionego może orzec zniszczenie lub zaliczenie na poczet odszkodowania materiałów reklamowych i innych przedmiotów bezpośrednio związanych z popełnieniem czynu nieuczciwej konkurencji. Istotne jest przy tym, że to korzystający z oznaczenia "hotel" musi wykazać prawdziwość tego oznaczenia lub wypowiedzi zawartych w reklamie. O tym, że przepisy te znajdują już powoli uznanie w oczach przedsiębiorców świadczących usługi hotelarskie, świadczy proces toczący się w jednym z miast wojewódzkich w sprawie stosowania hasła reklamowego "Pierwszy hotel pięciogwiazdkowy w (...)".

Zgodnie z art. 131 prawa własności przemysłowej przedsiębiorcy, który w sposób nieuprawniony używa nazwy "hotel" w swoim znaku usługowym, nie udziela się praw ochronnych, bo takie oznaczenie ze swojej istoty może wprowadzać odbiorców w błąd, w szczególności do charakteru i właściwości usług. Dodatkowo ochrona nie powinna zostać udzielona także dlatego, że takie oznaczenie jest urzędowo przyjęte do stosowania w obrocie, a jego używanie może wprowadzić odbiorców w błąd. Już udzielone prawo ochronne na znak towarowy może zostać unieważnione na wniosek każdej osoby, która ma w tym interes prawny, jeżeli wykaże ona, że nie zostały spełnione ustawowe warunki wymagane do uzyskania tego prawa.

Niektóre ze wskazanych sankcji mogą mieć zastosowanie także do organizatora imprez turystycznych. Gdy np. w umowie przewidziano, że uczestnicy imprezy zostaną zakwaterowani w polskim hotelu trzygwiazdkowym, a w rzeczywistości obiekt ten ma niższy standard, niż wynika z umowy, klientowi przysługuje w zależności od okoliczności roszczenie z tytułu nienależytego wykonania umowy lub niewykonania umowy.

Źródło: Rzeczpospolita – 16.08.2007 r.


Komentarze:

Podstawowe niezbędne narzędzia pracy współczesnego hotelarza ...więcej»

Bezpieczeństwo w małych obiektach hotelowych ...więcej»

Pomaganie integruje ...więcej»

Kradzież w hotelu? Nie daj sobie ukraść własnych praw! ...więcej»

Jak zostać idealnym managerem hotelu? ...więcej»

Standardowe procedury check in i check out w hotelu ...więcej»

Pokój hotelowy - definicja, rodzaje, wyposażenie ...więcej»

Czym jest usługa hotelarska? ...więcej»

Test dla hotelarzy 12 - Technik hotelarstwa ...więcej»

Test dla hotelarzy 8 - Technik hotelarstwa ...więcej»

Piękny Pałac, odremontowany i zaadoptowany na...

2018-06-08, 23:45:01 ~Zbigniew Hanke

Też jak jadę na rower to biorę dużą butelkę cisowianki,...

2018-05-15, 12:57:50 ~Agata

Fajnie, że Koneser będzie miał taką bogatą ofertę...

2018-03-24, 18:12:35 ~Karolina

"Prawdopodobnie" ... z tego co widziałem to Golden Tulip...

2018-03-06, 10:02:29 ~Paul VD

Warszawa a szczególnie Praga potrzebowała inwestycji...

2018-02-19, 19:49:28 ~klara

Świetna inicjatywa, podpisuję się obiema rękami. Dzieci...

2018-01-24, 16:51:44 ~anita

Jakie blisko 700 000 skoro nawet nie było pół miliona...

2018-01-16, 13:49:40 ~Brzeski

Koneser dla mieszkańców Pragi i nie tylko to wielka...

2018-01-14, 15:14:12 ~smakosz

Więcej o Dolinie Psarki można znaleźć na...

2018-01-09, 19:03:15 ~Michał

Copyright ©2008-2018 Hotelinfo24.pl - Wszelkie prawa zastrzeżone

O PORTALU | REGULAMIN SERWISU | REKLAMA W PORTALU  | KONTAKT

Ta strona wykorzystuje pliki cookie. Korzystając ze strony wyrażasz zgode na używanie cookie.  Więcej informacji