Odkryj listę 10 rzadko poruszanych technik prezentacyjnych.
1. Poznaj swój PAL (Purpose-cel, Audience-widownia, Logistics-logistyka)
– przed przygotowaniem każdej prezentacji dla jednej osoby czy tysiąca, poznaj
swój cel (informowanie, nakłanianie, zabawianie), widownię (cechy
demograficzne, postawa) i logistykę (przydział czasowy, liczba osób na widowni,
pora dnia prezentacji, aranżacja sali).
2. Zwróć uwagę na upływający czas . Dobrą strategią dla prezentacji jest
zaplanowanie, przygotowanie i wykonanie dla 75% przyznanego czasu. Jeżeli
zakończysz wcześniej, nikt nie będzie narzekał. Późniejsze zakończenie wynika
ze słabego zaplanowania. Jeżeli oczekujesz włączenia się widowni, zaplanuj
twoją prezentację na 50% twojego czasu i 25% dla wzajemnej sesji dyskusyjnej.
3. Cały materiał prezentacji nie jest stworzony równo. Przygotowując
prelekcję, weź pod uwagę, co widownia musi wiedzieć, co powinna wiedzieć i co
mógłaby wiedzieć. Ogranicz materiał w oparciu o czas i zainteresowanie widowni.
4. Uderzanie w emocje ma większy wpływ na widownię niż czyste dane.
Włącz opowieści, analogie, metafory i humor, aby wzmocnić kluczowe punkty.
5. Stwórz notatki przyjazne dla użytkownika. Jak powiedział Winston
Churchill zapytany dlaczego przynosi z sobą notatki, ale rzadko z nich korzysta
“Noszę ubezpieczenie na wypadek ognia, ale nie oczekuję, że mój dom spłonie”.
Używaj podpunktów zamiast zdań. Używaj rozmiaru czcionki łatwej do odczytania
(korzystaj z flamastra lub czcionki min. 18 punktów, pogrubionej), wykorzystuj
jedynie górne 2/3 strony, aby uniknąć patrzenia w dół, korzystaj z markerów,
aby wykazać informacje które trzeba/powinno/można znać.
6. Ćwicz głośno mówiąc tekst inaczej za każdym razem. Peter Drucker mówi
“Spontaniczność jest nieskończoną liczbą możliwości prób”. Tiger Woods wciąż
ćwiczy!
7. Trema jest odwrotnym terminem dla podekscytowania. Żaden trener nie
powie drużynie, aby była spokojna. Kieruj adrenalinę w stronę entuzjazmu.
Możesz kontrolować fizyczne symptomy poprzez oddychanie przeponą, pozytywną
wizualizację i mówieniem do siebie, plus bycie przygotowanym i wyćwiczonym.
. 8. Przedstawiaj z pasją - to zadziwiające jak wpadający w ucho jest
entuzjazm. Jeżeli twój głos jest pełen wyrazu a twoje gesty ożywione wydasz
się pewny siebie i zapamiętany.
9. Część prezentacji “pytanie-odpowiedź” może być ważniejsza niż rzeczywista
prezentacja. Pomyśl do przodu o wszystkich możliwych pytaniach, które mogą
być zadane – szczególnie te, które mogłyby powalić cię. Pamiętaj, aby
parafrazować pytanie przed odpowiedzią na nie i uwzględniaj motywację
pytającego. Odpowiadając na pytania patrz na wszystkich członków widowni – oni
mogliby mieć te same pytanie. Traktuj wszystkie pytania i pytających z
szacunkiem.
10. Pamiętaj – mówienie jest sportem skoncentrowanym na widownię. Unikaj
wyrażania dobitnie swojego ego, co wydaje się zbyt pewne siebie lub
nieprzygotowane. Tak długo jak pozostajesz skoncentrowanym na widownię– w
przygotowaniu, prelekcji i podczas sesji pytanie-odpowiedź, staniesz się udanym
prezenterem.
Marjorie Brody
© Copyright Marjorie Brody, Brody Communications Ltd.
Tytuł artykułu w oryginale „10 Little-Known Highly Effective Presentation
Techniques”
Reprint i tłumaczenie artykułu przez ehotelarz.com za zgodą autora.
Marjorie Brody - założycielka i lider firmy Brody Communications Ltd.
zajmującej się efektywną komunikacją i prezentacją, wybitny certyfikowany
mówca, desygnowana przez National Speakers Association, wielokrotnie
nagradzana, prowadzi wiele szkoleń, autorka 18 książek m.in. “Help! Was That a
Career Limiting Move?” i licznych publikacji w światowych magazynach
Kontakt:
Marjorie Brody
Brody Communications Ltd.
email: mroddy@brodycommunications.com
www.brodycommunications.com
|