Aktywne słuchanie to sztuka słuchania empatycznego i
nie-defensywnego. Można uniknąć prawie wszystkich trudnych sytuacji, jeśli
opanuje się sztukę aktywnego słuchania, słuchania dla zrozumienia, a nie dla
zgadzania się czy też nie.
Stephen Covey pisał o tym w jednej ze swoich zasad z „7 Nawyków Wysoko
Efektywnych Ludzi” - „Wpierw zrozum, a potem bądź rozumiany”.
Co powstrzymuje nas przed słuchaniem?
Nasza współpraca z innymi byłaby o tyle łatwiejsza, gdybyśmy zrozumieli, że
sami mnożymy ilość barier w naszych umysłach, które powstrzymują nas od
słuchania innych. Przede wszystkim, psychologowie mówią, że mamy od 50 tyś. do
70 tyś. myśli dziennie!
To oznacza, że jesteśmy tak pochłonięci własnymi myślami, że nie jesteśmy w
stanie słuchać, co inni mówią! Dopóki nie przestaniemy słuchać tylko siebie
i nie zaczniemy uważnie słuchać innych, nie będziemy w stanie zrozumieć, co
mówi do nas druga osoba.
Kolejną rzeczą, która przeszkadza nam w słuchaniu jest bariera umysłowa, czyli
takie zjawiska jak: wykształcenie, uprzedzenia, przeszłe przeżycia, osądzanie,
różne opinie, różne zainteresowania, przeszłe decyzje i bycie zwyczajnie starym
dogmatykiem.
I oczywiście, jest jeszcze pewna rzecz, którą robimy nieświadomie, a nazywa się
ona „już zawsze słucham”! I to się tyczy nas, a nie drugiej osoby.
Inne filtry zawierają zaprzeczenia, niejasności i uogólnienia. Podzielę
się pewną historyjką, aby to zobrazować.
Były sobie cztery panie, które urządziły sobie dzień wolny w Ogrodzie
Botanicznym. Czarny kot przebiegł przed nimi i pierwsza pani powiedziała
pozostałym: „Jejku, widziałyście tego czarnego kota, który przed nami
przebiegł!”. Druga pani powiedziała „Jakiego czarnego kota?”.
Trzecia powiedziała: „Czarny kot? A myślałam, że to wiewiórka!”.
A czwarta odrzekła: „Czarny kot? Kiedy widzisz jednego, widzisz je wszystkie.
Bo czyż nie są takie same?”
Druga pani zaprzeczyła, trzecia zagmatwała, a czwarta uogólniła. Czy nie
spotykamy się na co dzień z tym problemem w naszym życiu, choć w innych sytuacjach?
Kolejną barierą słuchania może być to, że myślisz o czymś innym albo
przygotowujesz już odpowiedź, nie słuchając empatycznie drugiej osoby.
Jako słuchacz, kiedy możesz ograniczyć swój świat, a rozszerzyć świat mówcy
poprzez zadawanie otwartych pytań, otrzymasz o wiele lepszy obraz tego, skąd
rozmówca pochodzi. Daj mówiącemu prawo wyrażenia się.
Uważaj na swoje EGO przyjmując rodzicielskie nastawienie i przypuszczając, że
mówca nie ma racji, że powinien zrobić to albo to, że nie ma wszystkich argumentów
do poparcia swojej wypowiedzi.
Słuchaj, aby rozumieć, a nie po to, aby zgadzać się czy nie. Nie możesz
napełnić swojego kielicha zrozumienia, dopóki nie odstawisz na bok wszystkich
uprzedzeń.
Trzy kroki do aktywnego słuchania:
1. Uważna mowa ciała - pochyl się do przodu, miej dobry kontakt
wzrokowy.
2. Zadawaj otwarte pytania - otwarte pytania zawierają: ”powiedz mi
więcej”, „dlaczego tak postąpiłeś?” i ogólnie pytania, na które twój rozmówca
nie może odpowiedzieć „tak” albo „nie”.
3. Rozważaj - opisz własnymi słowami to, co mówi rozmówca, aby pokazać,
że: a) słuchasz i uważasz oraz b) poprawnie odbierasz treść.
Wskazówki: Aby rozwinąć umiejętności słuchania:
1. Przestań mówić.
2. Uspokój rozmówcę.
3. Nie przerywaj, zwłaszcza jeśli rozmówca jest zdenerwowany.
4. Szczerze zrozum.
5. Parafrazuj, aby upewnić się, że rozumiesz.
6. Zadawaj otwarte, skończone pytania.
7. Wykorzystaj ciszę. Pomyśl zanim coś powiesz.
8. Pozwól na refleksje. Bądź płytą rezonującą dla twojej załogi. To rozluźnia
napięcie.
Ricky Lien
© Copyright Ricky Lien
Tytuł artykułu w oryginale "Active Listening"
Reprint i tłumaczenie artykułu przez ehotelarz.com za zgodą autora.
Ricky Lien - profesjonalny mówca i trener od zarządzania, komunikacji,
sprzedaży, motywacji i pewności siebie. Założyciel Mindset Media w Singapurze,
która współpracuje z wieloma międzynarodowymi korporacjami, działa głównie w
Australii, Singapurze i Malezji. Autor wielu artykułów.
Kontakt:
Ricky Lien
Mindset Media
email: ricky@mindsetmedia.com.sg
www.mindsetmedia.com.sg
|