Rzadki jest tydzień, który mija bez słowa o kilku hotelach wysokiej
klasy oferujących usługi kamerdynera jako sposobu na poprawienie obsługi i
zatrzymania lub pozyskania tego pożądanego statusu 5-gwiazdek lub diamentów. To
tak, jak powinno być. Ale wówczas weź pod uwagę artykuł z niedawnego Wall
Street Journal z deklaracją weterana przemysłu hotelarskiego - Horsta Schulza,
że zamierza on ustanowić linię hoteli z kategorią 6-gwiazdek. Co wyszczególnia
on jako kryteria dla tak dostojnej etykiety? Prywatne baseny. I osobistych
kamerdynerów.
Wydaje się, że w rzeczywistości kamerdynarzy są nie tylko dla zamożnych w ich
prywatnych posiadłościach, ale również dla ich wygody podczas ich podróży.
Więc przy zapewnieniu usług kamerdynera adekwatne pytanie mogłoby być „Kim
właściwie jest kamerdyner?”. A nawet więcej „Kim są kamerdynerzy w hotelowym
otoczeniu? Oni są oczywiście czymś więcej niż pies, plaża, komputer, dziecko
czy kamerdynerzy w łaźniach, którzy wyskoczyli nagle w latach ’90 w pełnym
„uzbrojeniu” z działów marketingu i pośpiesznie wycofali się w obliczu
publicznej pogardy.
Odpowiedź jest bardzo klarowna dla tych kierowników hoteli, którzy wnieśli do
obiektu kogoś z garstki trenerów będących w stanie przeszkolić ich personel jak
„być kamerdynerem”. Każdy kto czytał Hotel Butlers, The Great Service
Differentiators – będzie wiedział, że jest technologia i pewne zachowania, aby
świadczyć usługi kamerdynera. To jest coś, czego można się nauczyć, aby
wyskoczyć na powierzchnię i rozpocząć indywidualnie na Środkowym Wschodzie,
Dalekim Wschodzie, Wschodnim lub zachodnim Wybrzeżu Ameryki, Karaibach i
gdziekolwiek indziej w sztuce świadczenia usług kamerdynera na styl brytyjski.
Oprócz tuzina lub jeszcze mniejszej liczby trenerów pracujących na miejscu w
hotelach, jest jeszcze mniej szkół na świecie uczących nieobeznanych w sztuce
„kamerdynerowania” – umiejętności i szyku potrzebnego do wypełniania swojej
roli z wystarczającym opanowaniem. Nie ma braku środków dla kogoś, chcącego,
aby jego pracownicy zostali przeszkoleni do najwyższych standardów obsługi,
jakie dają przykład kamerdynerzy.
W uznaniu dla wzrastającego popytu na kamerdynerów i późniejszej potrzeby
szkolenia kamerdynerów, a nawet załogi z tym nie związanej w postawach kamerdynera,
jak również dla podnoszenia standardów obsługi przez obiekty hotelowe (hotele,
ośrodki, obiekty spa, prywatne wille), garstka profesjonalistów w tym zawodzie
utworzyła Międzynarodowy Instytut Nowoczesnych Kamerdynerów (International
Institute of Modern Butlers).
Celem instytutu jest promowanie szkoleń z modelu kamerdynera, działanie jako
pośrednictwo w wymianie informacji dla zasobów szkoleniowych kamerdynerów na
całym świecie i pomoc w ustalaniu i podnoszeniu standardów w zawodzie. Uznaje
się, że jak każdy inny zawód, kamerdynerzy potrzebują odpowiednich standardów,
aby uchronić tą profesję przed staniem się mniej znaczącą niż powinna być.
A w przypadku kamerdynerów, występuje dodatkowe wymaganie, aby model
skonstruowany był o to, kim jest i co robi kamerdyner zarówno w otoczeniu
prywatnym jak i hotelarskim w XXI wieku. Idealny model nowoczesnego kamerdynera
przejmuje rdzenne wartości kamerdynera z początków XX wieku, a nie tylko
zewnętrzne atrybuty stanowiska i poruszanie się jak kamerdyner, aby go
naśladować bez odpowiednich predyspozycji.
Instytut ma siedzibę w USA z międzynarodową radą dyrektorów, która składa się
z: pedagoga, autora i byłego kamerdynera Stevena Ferry, długookresowego
kamerdynera i specjalistę tego stanowiska, Wernera Leuterta z Home Staffing
Network, wybitnego trenera hotelarstwa z Południowej Afryki, Jane Alevizosa,
znanego kamerdynera, aktora i trenera Paula Hogana (sławny z Joe Milioner) i
międzynarodowego eksperta od protokołu Johna Robertsona.
Jednym z ważnych programów instytutu, jaki został ustanowiony jest program
praktyki dla absolwentów szkoły kamerdynerów, dzięki któremu oddaje się ich na
naukę do kamerdynerów w prywatnych domach lub pracy w „działach
kamerdynerskich” w hotelach, aby poprawić swoje umiejętności i nadać substancji
ich szkoleniu. To stanowi zręczne i efektywne kosztowo rezerwy personelu dla
hoteli zainteresowanych oferowaniem usług kamerdynera lub chcących dodać
kamerdynerów do swoich działów bez inwestowania w zatrudnianie trenera. To
pozwala również absolwentom szkoły kamerdynerów wejście do przemysłu, który
może być całkiem blisko.
Jeżeli trener pracujący na miejscu z uczniami jest optymalnym sposobem mocnego
zaistnienia działu kamerdynerów w hotelu, alternatywą jest włączenie do tego
absolwentów szkoły kamerdynerów i odbycie krótkiej wizyty trenera celem
dostosowania standardów i kontroli jakości – ważnym elementem jest to, że
szkoła kamerdynerów koncentruje się na przekazywaniu podstaw bycia kamerdynerem
i zapewnianie szkoleń skoncentrowanych na gościa.
Co przywraca nas do pierwotnego pytania: kim jest kamerdyner w otoczeniu
hotelowym?
Film i różne książki tworzą stereotyp kamerdynera, który śmieszy umiarem i
uszczypliwym dowcipem w obliczu niesamowitej głupoty; zdobywanie względów
poprzez jego gotowość do pracy poza kulisami, kiedy jego pracodawca beztrosko i
dumnie kroczy przez scenę, odgrywając swoje własne ustanowione role. Czy to
odpowiadając przez telefon czy radząc sobie z trudnymi sytuacjami, jest coś w
tym usłużnym i trochę powściągliwym brytyjskim kamerdynerze, który ma miejsce w
obecnych, nowoczesnych hotelach, tak samo jak w XIX wiecznych brytyjskich
rezydencjach.
Może odnosi się to do ich powściągliwego podejście do obsługi, zamiast
kreowania się na maestro, tak charakterystycznego dla wielu amerykańskich
profesjonalistów obsługi.
Kamerdyner jest bardziej ramą dla umysłu niż statusu lub serii obowiązków. To
postawa, którą każdy może zaadoptować w każdej sytuacji w życiu prowadząca do
bardzo zadowalających rezultatów, ponieważ oparta jest na prawdach, że lepiej
jest obsługiwać niż być obsługiwanym i że życie może być racjonalne i spokojne,
kiedy ktoś bierze odpowiedzialność za wszystkie rzeczy.
W prawie każdej osobie, jest figura ubrana jak pingwin, zanikająca, aby wyłonić
się na nowo, aby wnieść zaskakujący poziom opanowania, porządku i szczęścia do
życia tych, wokół niego. To może wydawać się naciągane w świecie nieżyczliwych
dyrektorów korporacji, egoistycznych gości i krzykliwych, okropnych dzieci,
którzy czasami paradują przez świat hotelarstwa, ale to, co wygrywa w świecie
obsługi, co dziwne, to pełne oddanie dla zapewniania obsługi. Wszystko inne
jest oczywiste.
Kamerdynerzy są dumnymi profesjonalistami obsługi. Ich model ma wartość. To
jest przyszłość. Czy zamówiłeś już swoich?
Steven Ferry
© Copyright Steven Ferry, Modern Butlers
Tytuł artykułu w oryginale "So What Is a Butler, Anyway?"
Reprint i tłumaczenie artykułu przez ehotelarz.com za zgodą autora oraz hotelexecutive.com Hotel
Business Review
Steven Ferry – były kamerdyner, autor bestsellerowej książki z branży
“Butlers and Household Managers, 21st Century Professionals,” oraz Hotel
Butlers, The Great Service Differentiators, Prezes International Institute of
Modern Butlers (Międzynarodowy Instytut Nowoczesnych Kamerdynerów), którego
misją jest ustalanie, podwyższanie i utrzymanie standardów obsługi w przemyśle,
profesor i wykładowca International Butler Academy (Międzynarodwa Szkoła
Kamerdynerów), twórca wielu programów szkoleniowych i autor artykułów
Kontakt:
Steven Ferry
Modern Butlers
email: stevenferry@modernbutlers.com
www.modernbutlers.com
|