Strona główna » Gastronomia » Nie jedz w łóżku: Porady najefektywniejszego...

Artykuły serwisu


Nie jedz w łóżku: Porady najefektywniejszego korzystania z room service, najkosztowniejszego sposobu raczenia się posiłkiem


Dodano: 2013-10-14

Drukuj


Dla znużonych turystów, nie ma nic bardziej pociągającego od skorzystania z gorącego, smakowitego posiłku dostarczonego do hotelowego pokoju. Room service wywołuje u nas wspomnienia z dzieciństwa. Mamy skłonność do robienia rzeczy, których nie możemy robić w domu: jeść w łóżku, oglądać TV i zostawiać brudne naczynia w korytarzu. Jednakże doświadczenie rzadko dorównuje oczekiwaniom. Na posiłki trzeba nieraz długo czekać, jedzenie jest chłodne i rozmiękłe, a ceny jakoś tajemniczo podwajają się już po złożeniu zamówienia.

Hotele często są oskarżane o wykorzystywanie sytuacji dla podnoszenia cen, ale koszty dostarczenia pojedynczego posiłku do pokoju są porównywalne do prowadzenia restauracji z pełnym zakresem usług, kiedy obsługuje się tylko kilku klientów na dzień. Jest to usługa, jaką hotele świadczą gościom i prawie niezmiennie jest to niedochodowy interes. Z perspektywy gościa natomiast, jest to jeden z najbardziej kosztownych sposobów spożywania posiłku, w związku z czym wszystko w tej usłudze powinno być perfekcyjne. Czy jednak można spełnić te oczekiwania?

Jako hotelowy manager i osoba często podróżująca nierzadko stawałem po obu stronach usługi room service. Przeglądałem menu i irytowałem się z oburzenia patrząc na ceny, ale brałem też udział w spotkaniach, na których te ceny były ustalane. W ubiegłym roku, po pięciomiesięcznym pobycie w hotelu zostałem gruntownie zaznajomiony z argumentami za i przeciw przy zamawianiu posiłku do pokoju. Oto więc kilka porad dla hotelowych gości w zakresie efektywnego korzystania z doświadczenia room service.

1. Rozważ usługę w Taco Bell (sieć fast-foodów z meksykańskimi potrawami). Nie mam wcale ochoty do zniechęcania gości do wydawania pieniędzy, ale biorąc pod uwagę dzisiejszą sytuację ekonomiczną trudno jest usprawiedliwić poniesienie kosztu tygodniowych zakupów artykułów spożywczych, na jeden posiłek zaledwie. Jednakże alternatywy mogą być niezbyt zachęcające: samotny posiłek w pustkowiu hotelowej restauracji lub poszukiwanie jedzenia na nieprzyjaznych miejskich ulicach. Bardziej roztropną decyzją byłoby pójście do lokalu Taco Bell i zamówienie sobie enchilady (rodzaj tortilli). Jeżeli nie chciałbyś opuszczać swojego pokoju i stracić ostatniego odcinka reality show Hell’s Kitchen, rozważ możliwość skorzystania z mini baru. Puszka chipsów Pringles, baton Kit Kat i dwa piwa Bud, jest wstrętnym posiłkiem, ale dawka kalorii nie będzie większa i w każdym z obu przypadków będziesz czuł później do siebie obrzydzenie. Skorzystaj z oszczędności i wydaj je na śniadanie w hotelowej restauracji lub plażowym obiekcie w Malibu.



2. Dokonaj kalkulacji. Zamówienie usługi room service podobne jest do zarezerwowania lotu tanimi liniami: cena podstawowa brzmi rozsądnie; tylko te dodatkowe opłaty sprawiają, że czujesz się oszukany. Poza podatkami, hotele zazwyczaj doliczają opłatę za dostarczenie posiłku – poważna kwota wędrująca na konto hotelu – i opłata za obsługę – procentowa część wypłacana pracownikowi. Zanim złożysz zamówienie zapytaj o ogólną kwotę całego rachunku i wyjaśnij czy w cenę wliczony jest napiwek. Pozwoli ci to zaoszczędzić niepotrzebnego zakłopotania, kiedy będziesz chciał dokonać samodzielnych kalkulacji, podczas gdy pracownik dostarczający posiłek będzie patrzył na ciebie wyczekująco. 15 do 20 procent napiwku od wartości netto posiłku i napojów jest wielkością standardową. Jeżeli napiwek jest wliczony w cenę, nie spodziewaj się, że pracownik cię o tym dobrowolnie poinformuje; dawno już się ulotni, zanim zorientujesz się, że dałeś podwójny napiwek.

3. Zadawaj właściwe pytania. Jeżeli zadzwonisz złożyć zamówienie i pomyślisz, że zostałeś połączony z odległą wyspą na Południowym Pacyfiku, to z powodu tego, że room service jest zwykle zlokalizowany w samym wnętrzu hotelu, obok kuchni. W mniejszych hotelach możesz złożyć zamówienie w recepcji, przez centralę telefoniczną, lub jeżeli praca jest wyjątkowo skondensowana – przez dyrektora naczelnego. Nie krępuj się zadawać pytania. Jeżeli jesteś grymaśnym konsumentem, poproś o bezpośrednią rozmowę z kuchnią. Miej na uwadze to, że są to zapracowani ludzie, postaraj się więc sprecyzować swoje pragnienia zanim zadzwonisz. Unikaj bezprzedmiotowych pogawędek i nudnych opowieści. Zanim się rozłączysz, upewnij się, że pracownik potrafi powtórzyć twoje zamówienie i poda przybliżony czas jego dostarczenia. Nie powinno to zająć więcej niż pół godziny – czterdzieści pięć minut maksymalnie w godzinach szczytu.

4. Nie rezygnuj z dobrych nawyków i domowych przyzwyczajeń. Jedzenie dostarczane przez room service może być czasami bez smaku lub przesadnie doprawione, względnie obfite lub zbyt wyszukane. Aby unikać nieprzyjemnych sensacji żołądkowych po spożyciu posiłku poproś o sosy jako przystawkę, obejdź się bez smażonych produktów i zamów owoce na deser. Nie wahaj się zamawiać posiłki, których nie ma w menu – każda porządna kuchnia może przygotować warzywną sałatkę lub zgrillować pierś z kurczaka. Najpierw jednak zorientuj się w cenach. W hotelu w Los Angeles powiedziałem pracownicy przyjmującej zamówienie, że jestem taki chory, że chciałbym tylko talerzyk zwykłego rosołu. Zostałem za to obciążony rachunkiem w wysokości 47 $. Postępuj zgodnie z zasadami ochrony środowiska naturalnego i poproś o filtrowaną wodę z kranu zamiast wody butelkowanej oraz o przyprawy luzem bez opakowania zamiast tych malutkich, dziwacznych buteleczek. Niewiele hoteli może sobie pozwolić na utrzymywanie nocnej zmiany w kuchni, tak więc po godzinie 23 możesz się spodziewać ograniczonego menu z gotowymi potrawami podgrzewanymi w kuchence mikrofalowej. Zawsze też możesz zadzwonić do sąsiedzkiego lokalu z pizzą. Jeszcze lepiej zaś, gdybyś mógł się powstrzymać od pobudzonego alkoholem łaknienia i po prostu położyć się spać.

5. Nie oczekuj kuchni na poziomie trzech gwiazdek w rankingu Michelin. W usłudze room service nastąpiło wiele, daleko idących zmian w ciągu ostatnich lat, ale w dalszym ciągu jest praktycznie niemożliwe, aby dostarczyć do pokoju gorącą potrawę, perfekcyjnie przygotowaną, w czasie krótszym niż 30 minut. Pracownicy room service muszą pokonywać przeszkody w postaci pokonania nierzadko dużej odległości od kuchni do hotelowego pokoju, brudnej bielizny stołowej, wolnych wind i gawędziarskich współpracowników. Ocieplacze posiłków pomagają utrzymywać temperaturę potraw, ale z kolei powodują ich zbytnie dogotowanie. Zanim pojawi się pracownica room service, wyświadcz jej przysługę i posprzątaj swoją bieliznę porozrzucaną w pokoju, wyłącz film porno, załóż szlafrok upewniając się czy pasek jest odpowiednio zaciągnięty. Zanim wyjdzie z pokoju sprawdź zawartość dostawy i jej jakość. W innym przypadku może się zdarzyć, że będziesz musiał smarować bułkę przy pomocy łyżeczki do herbaty. Jeżeli nie jesteś usatysfakcjonowany, powiedz o tym wyraźnie i daj hotelowi szansę naprawienia usterek – nie doprowadzaj do sytuacji kiedy wszystko konsumujesz bez szemrania,  a skarżysz się na jakość usług dopiero przy wymeldowaniu z hotelu.

6. Nie jedz w łóżku. Pomysł jedzenia w łóżku może być całkiem pociągający, ale sama czynność jest zwykle mało wygodna i estetyczna, a prześcieradła używane są jako wielkie serwetki. Aby uniknąć wiercenia się przez całą noc pomiędzy kawałkami chleba, poproś aby posiłek dostarczono na stoliku na kółkach zamiast na tacy – i po prostu skorzystaj z tego urządzenia. Jeżeli nie chcesz się obudzić następnego ranka wśród nieznośnego odoru psujących się resztek posiłku, przykryj talerze serwetkami i wystaw tacę na korytarz. Upewnij się czy masz na sobie szlafrok, bo hotelowe drzwi mogą się same zatrzasnąć. Zadzwoń następnie aby obsługa zabrała tacę bo twoi współlokatorzy nie muszą oglądać usmarowanych keczupem resztek, kiedy przechodzą obok twojego pokoju. Zapobiega to również kradzieżom zastawy stołowej.

Tak, room service jest drogą i pełną ryzyka usługą, ale w dobrze prowadzonym hotelu może być szybka, pięknie wyeksponowana i serwowana z uśmiechem. Nie ma po prostu lepszego sposobu na relaks w czasie podróży, od przyjemności konsumowania posiłku w zaciszu swojego hotelowego pokoju.

Daniel Edward Craig


Komentarze:

System HACCP dla gastronomii - dlaczego jest niezbędny? ...więcej»

Audyt jakości w gastronomii - czym jest i dlaczego jest taki istotny ...więcej»

Sezonowanie mięs i serów ...więcej»

Jakie menu przygotować na imprezę, gdy goście nie jedzą glutenu? ...więcej»

Jak poprawić efektywność konferencji? Zaserwuj gościom Brain Food! ...więcej»

Standardowe procedury check in i check out w hotelu ...więcej»

Pokój hotelowy - definicja, rodzaje, wyposażenie ...więcej»

Czym jest usługa hotelarska? ...więcej»

Test dla hotelarzy 12 - Technik hotelarstwa ...więcej»

Test dla hotelarzy 8 - Technik hotelarstwa ...więcej»

Piękny Pałac, odremontowany i zaadoptowany na...

2018-06-08, 23:45:01 ~Zbigniew Hanke

Też jak jadę na rower to biorę dużą butelkę cisowianki,...

2018-05-15, 12:57:50 ~Agata

Fajnie, że Koneser będzie miał taką bogatą ofertę...

2018-03-24, 18:12:35 ~Karolina

"Prawdopodobnie" ... z tego co widziałem to Golden Tulip...

2018-03-06, 10:02:29 ~Paul VD

Warszawa a szczególnie Praga potrzebowała inwestycji...

2018-02-19, 19:49:28 ~klara

Świetna inicjatywa, podpisuję się obiema rękami. Dzieci...

2018-01-24, 16:51:44 ~anita

Jakie blisko 700 000 skoro nawet nie było pół miliona...

2018-01-16, 13:49:40 ~Brzeski

Koneser dla mieszkańców Pragi i nie tylko to wielka...

2018-01-14, 15:14:12 ~smakosz

Więcej o Dolinie Psarki można znaleźć na...

2018-01-09, 19:03:15 ~Michał

Copyright ©2008-2018 Hotelinfo24.pl - Wszelkie prawa zastrzeżone

O PORTALU | REGULAMIN SERWISU | REKLAMA W PORTALU  | KONTAKT

Ta strona wykorzystuje pliki cookie. Korzystając ze strony wyrażasz zgode na używanie cookie.  Więcej informacji