Wtorek 16 Kwiecień 2024

redakcja@hotelinfo24.pl | Reklama w serwisie

Strona główna » Zarządzanie » Doskonałość obsługi: umiejętność przewodzenia

Artykuły serwisu


Doskonałość obsługi: umiejętność przewodzenia


Dodano: 2006-11-10

Drukuj


Wszyscy wiemy, że inicjatywy dotyczące obsługi klienta przychodzą i odchodzą, zazwyczaj rozpoczynają się fanfarami i cicho odchodzą. Za każdym razem, gdy tak się dzieje, pracownicy organizacji stają się coraz bardziej sceptyczni, jeżeli chodzi o dalsze inicjatywy obsługi.

Kiedy pracownicy nie widzą silnego zaangażowania kierownictwa poza procesami testowania programu, szybko zrozumieją, że inicjatywa jest kolejnym programem miesiąca. Przychodzi ogólne odczucie; „przeczekaj to, to też minie.”

„Korporacja nigdy nie będzie mogła być tym, czym my nie jesteśmy” Max Dupree, Przywództwo jest sztuką.

Nie brakuje nowych wizji, kształtowania strategii obsługi czy procesów testowania programów obsługi. Chodzi o wykonywanie tych inicjatyw, do których organizacje często zbliżają się tylko na krótko. Charakterystyczne cechy dla obsługi klienta głoszone są od lat, ale rezultaty są mniej niż zadowalające. Dlaczego? Głównym powodem jest to, że większość organizacji chce „łatwej pigułki”, którą można łatwo zażyć, bez większych zakłóceń dla obecnego porządku. Aby rzeczywiście usprawnić stałą obsługę, konieczne są: całkowite zaangażowanie do zmiany postępowań, zachowań, pomiarów itd. Aby zrealizować wizję i strategie efektywnie, liderzy muszą być zaangażowani przez długi okres czasu. Pracownicy wszystkich szczebli obserwują jak zaangażowani są ich liderzy. Wskazówki zaangażowania w realizację zawierają: o czym najczęściej mówi mój kierownik? Na czym skupione są nasze spotkania? Za co mój kierownik czyni mnie odpowiedzialnym? Za co nagradza i jak docenia? I prawdopodobnie najważniejsze ze wszystkich, jak dobry przykład daje mój kierownik, kiedy przychodzi do zapewnienia doskonałej obsługi?

Istnieją trzy kluczowe zachowania się przywódcy, które będą demonstrować zaangażowanie do zrealizowania strategii poprawy obsługi:

Daj przykład

Zanim pracownicy wezmą osobistą odpowiedzialność za tworzenie środowiska, które demonstruje zaangażowanie dla doskonałości, muszą zauważyć, że ich kierownictwo jest także zaangażowane. Jeżeli np. oczekujesz, aby pracownicy posiadali dokładną wiedzę o klientach, konieczne jest, abyś wiedział to samo. Jeżeli oczekujesz od pracowników, aby zwracali uwagę na szczegóły, to podnieś kawałek śmiecia z podłogi, wtedy szybko zobaczysz, jakie to ma znaczenie, większe niż wszystko, co zamieścisz w podręczniku operacyjnym.

Ostatni artykuł w Orlando Sentinel opisał Erina Wallach, viceprezesa Magicznego Królestwa w Walt Disneyland Word. Część opowiadania opisywała, że za każdym razem, kiedy Erin szedł parkiem brał ze sobą i używał „chwytaka”, specjalne urządzenie dozorcy, używane do zbierania niedopałków z ziemi. Wyobraźcie sobie, jaki wpływ miało to na członków obsady Disneya. Przypomniano im, że jest to zadanie każdego, aby utrzymywać park w czystości. To także wzmocniło jedną z kluczowych wartości Disney World – zwracanie uwagi na szczegóły. Jeżeli jednak Erin chodziłby po prostu spacerując wśród śmieci leżących na ziemi i nie podnosiłby ich, członkowie załogi szybko by zauważyli, że „zwracanie uwagi na szczegóły” to jedynie chwytliwe hasło a nie prawdziwa wartość.

Prosty przykład postawy zachęca do wprowadzenia systemu wspierającego obsługę, na miejscu. Systemy wspierające demonstrują, że jesteś przygotowany, aby poprzeć swoją wypowiedź przy pomocy źródła. Southwest Airlines, np. jest uznawany jako lider w obsłudze. Stale podkreśla wartość doskonałości w obsłudze. Jednak, nie tylko mówi o tym. Southwest jest standardem dla przemysłu kiedy dochodzi do zmiany lotu: zajmuje to 20 minut. Oni obecnie pracują nad nowym systemem zamiany, który także obniży czas do 15 minut. Kiedy obserwujesz pracowników naziemnej obsługi lotów Southwest w akcji, kiedy przylatuje samolot, sprawiają wrażenie pracowników obsługi samochodów na wyścigach. Wszystko jest gotowe do działania jak tylko samolot się zatrzyma. Nowy system pozwoli pracownikom rozładować i załadować samolot od przodu i z tyłu równocześnie, znacząco poprawiając sprawność procesu. Jest jasne, że kierownictwo po prostu nie mówi załodze, żeby byli mili. Stosują system w miejscu, co polepsza zdolność ich personelu do zapewnienia znakomitej obsługi. Przesłanie jest potężne. Nic dziwnego, zatem, że Southwest Airlines ma najniższą rotację pracowników.

Podtrzymuj wizję wśród pracowników

Jednorazowe przedstawienie przesłania o doskonałości w obsłudze i oczekiwanie, że zachowania magicznie się zmienią jest niewystarczające. Badania ukazują, że kluczem do zmiany zachowań są powtórzenia. Użyj wszystkich, dostępnych środków komunikacji, aby podkreślić jak ważna jest obsługa klienta. Np. spraw, aby wasza polityka firmy zakładała rozpoczęcie każdego spotkania jakimś problemem dotyczącym obsługi klienta lub historią czy wyzwaniem, jakiemu ma sprostać zespół lub dyskusją na temat danych o ocenie obsługi. Pracownicy szybko przyswoją pomysł, że te dyskusje są częścią normalnego kursu firmy i zaczną ciągle uczestniczyć w dyskusji.

Użyj swojej wewnętrznej gazetki, aby informować o swoim zaangażowaniu w obsługę. Co ważniejsze, użyj gazetki, aby opowiadać historie o doskonałości obsługi. Dziel się szczególnymi opowiadaniami o działaniach pracowników, co wpłynie na doskonałość obsługi. Wysyłaj artykuły o obsłudze klienta do zespołu, zawierające notatkę od ciebie, która podkreśla związek informacji z twoją firmą. Upewnij się, że wszystkie dziedziny ukazują informacje pomiaru obsługi w obszarach zakulisowych i, że informacje są przedstawiane na bieżąco. Hasło „program miesiąca” nigdy nie będzie skuteczniejsze, niż dane, które zmieniane są od miesięcy.

Najważniejsze to być kreatywnym, jeżeli chodzi o używanie narzędzi komunikacji dla podtrzymania wizji wśród pracowników. Ostatnio konsultowałem się ze szpitalem, który posiada różne mechanizmy, aby przypominać członkom załogi o prawdziwym znaczeniu ich pracy. Moim ulubionym przykładem jest to, że za każdym razem, kiedy w szpitalu rodzi się dziecko, przez 10 sekund, na cały szpital puszczana jest cicho kołysanka Brahma. Ten prosty mechanizm przypomina członkom załogi, w ich bardzo trudnych pracach, o cudach zdarzających się w ich miejscu pracy. Często są pytani przez pacjentów, dlaczego leci muzyka. Kiedy członkowie załogi tłumaczą, że właśnie urodziło się dziecko, stwarza się emocjonalny związek pomiędzy pacjentem a członkiem załogi.

Uczyń pracowników odpowiedzialnych za doskonałość obsługi

Liderzy muszą upewnić się, że procesy odpowiedzialności są włączone do inicjatywy usprawnienia obsługi. Spójrz na swój system przeprowadzenia oceny. Czy oceny, kierownictwa czy pracowników pierwszej linii, kładą nacisk na szczególne zachowania obsługi klientów? Jak bardzo obsługa klientów jest wyszczególniona w ocenie? Czy jest to jeden spośród 30 pozycji, czy jasno jest określone, że to priorytet?

Najważniejsze jest, żebyś stał się trenerem obsługi klienta. Za każdym razem, kiedy widzisz możliwość doskonalenia jakiegoś pracownika, poświęć czas na trening. Jeśli będziesz to robił stale, wiadomość rozprzestrzeni się szybciej, niż jesteś to w stanie sobie wyobrazić. Jeżeli np. zauważysz, że pracownik okazuje negatywne nastawienie lub używa znudzonego tonu głosu przez telefon, znajdź chwilę, aby poprawić jego zachowanie i wyjaśnić, dlaczego ważne jest, aby reprezentować zachęcający wizerunek. Takie działanie jest dużo bardziej efektywne, jeżeli chodzi o zmianę zachowania, niż jakikolwiek program treningu. Kluczem jest natychmiastowa reakcja. Często liderzy nie robą tego, ponieważ nie obchodzi ich kłopotliwy pracownik lub też zwyczajnie są zniechęceni, aby przeciwstawić się negatywnemu zachowaniu. Ale czynienie pracowników (wszystkich poziomów) odpowiedzialnych za doskonałość obsługi jest najważniejsze, jeżeli myślisz poważnie o udoskonaleniu obsługi. Kiedy byłem jeszcze początkującym kierownikiem w Walt Disney World otrzymałem telefon, w sprawie spotkania z Bob Matheison, viceprezesem Walt Disney World. Spotkanie miało miejsce w szczególnym miejscu, na Main Street USA. Kiedy podchodziłem do Boba zauważyłem, że wpatruje się w jeden ze sklepów. Wiedziałem, po jego minie, że nie zamierza poklepać mnie po ramieniu za dobrze wykonaną pracę. „Co widzisz?” zapytał. Zobaczyłem, że mała szyba okienna została zamieniona, ale instalator zapomniał zdjąć papier zabezpieczający tył szyby. Chociaż nie zakładałem szyby, moim obowiązkiem, jako kierownika było upewnienie się, że Main Street USA będzie „gotowa do pokazania” do czasu, aż przyjadą goście. Przegapiłem ten znaczący szczegół. Prosty czyn Boba czyniący mnie odpowiedzialnym za mały szczegół miał ogromny wpływ na moje przyszłe przywiązanie do szczegółów.

Oczywiście druga strona medalu odpowiedzialności jest także ważna. Organizacja Gallup przeprowadziła znaczące badania odnośnie powodów zaniedbania pracowników. Gallup odkrył, że jednym z głównych powodów zaniedbań jest brak docenienia za dobrą pracę. Za każdym razem, kiedy zauważysz, że pracownik zapewnia doskonałą obsługę, znajdź czas, aby poprzeć takie zachowanie i docenić je. Docenienie może zwyczajnie przybrać formę pozytywnego komentarza lub, jeżeli stosowne, czegoś większego. Powtórzmy - kluczem jest szybka reakcja. Znalezienie czasu na natychmiastowe poparcie zachowania znacząco zwiększa szansę, że będzie ono powtarzane.

Jako lider jesteś uznawany za wzór do naśladowania zaangażowania organizacji w obsługę gości. Pracownicy z ciebie bezpośredni przykład. Oni obserwują jak traktujesz klientów, słuchają jak z nimi rozmawiasz i co przedstawiasz jako ważne poprzez to, jak spędzasz swój czas. Dając przykład, stale podtrzymując wizję wśród pracowników, czyniąc każdego odpowiedzialnym za pracę, sprawi, że doskonałość w obsłudze stanie się niedługo częścią kultury organizacji i stworzy kulturę doskonałości obsługi.

Patrz jak dzieją się cuda

Ulubionym przykładem włączenia doskonałości obsługi do kultury organizacji jest przykład pokojówki w Walt Disney World’s Contemporary Resort. Rodzina była na obiedzie a pokojówka zajmowała się sprzątaniem pokoju. Podczas gdy ścieliła łóżka i robiła generalne porządki, zauważyła, że dzieci mają wiele maskotek porozrzucanych po całym pokoju. Poświęcając dodatkowo kilka chwil opatulając je poukładała postacie na poduszkach dzieci i zostawiła notatkę mówiącą „Wiem, że mieliście ciężki dzień! Maskotki były zmęczone, więc utuliłam je dla was.” I podpisała się na koniec swoim imieniem Helen. Wyobraźcie sobie wpływ, jaki wywarła na rodzinie, która wróciła do domu. Kierownictwo wykorzystało tą historię jako małą rzecz, która wywarła ogromny wpływ i opowiedziało tą historię na tak wielu spotkaniach, że stała się legendą Disney World. Inne pokojówki wyszły z kreatywnymi pomysłami, takimi jak ustawienie w linii maskotek przed telewizorem i włączenie go. Niektóre z nich ułożą postacie przy stole z kartami do gry w rękach, lub z mlekiem i ciasteczkami. Goście stale piszą listy z gratulacjami tego pomysłu. Wyobraź sobie stratę, jeżeli kierownictwo nie doceni takiego zachowania, nie poinformuje o nim i nie poprze go. Większość ludzi robi wszystko, co w ich mocy. Potrzebuje tylko zachęty i poparcia. Patrz jak dzieją się cuda!

Dennis Snow

© Copyright Dennis Snow, Snow & Associates
Tytuł oryginału: “Service Excellence: The Leadership Factor"
Reprint i tłumaczenie artykułu przez ehotelarz.com za zgodą autora.

Dennis Snow – Prezes firmy Snow & Associates Inc., pracował przez 20 lat w Walt Disney World Company, obecnie consultant - pomaga organizacjom z całego świata osiągać odpowiedni poziom obsługi klienta, autor książki „Unleashing Excellence – The Complete Guide to Ultimate Customer Service.”

Kontakt:
Dennis Snow
Snow & Associates, Inc.
email:
dennis@snowassociates.com
www.snowassociates.com


Komentarze:

Dotacje dla branży hotelarskiej 2024 - wszystko, co musisz wiedzieć ...więcej»

Podstawowe niezbędne narzędzia pracy współczesnego hotelarza ...więcej»

Bezpieczeństwo w małych obiektach hotelowych ...więcej»

Pomaganie integruje ...więcej»

Kradzież w hotelu? Nie daj sobie ukraść własnych praw! ...więcej»

Standardowe procedury check in i check out w hotelu ...więcej»

Pokój hotelowy - definicja, rodzaje, wyposażenie ...więcej»

Czym jest usługa hotelarska? ...więcej»

Test dla hotelarzy 12 - Technik hotelarstwa ...więcej»

Test dla hotelarzy 8 - Technik hotelarstwa ...więcej»

Piękny Pałac, odremontowany i zaadoptowany na...

2018-06-08, 23:45:01 ~Zbigniew Hanke

Też jak jadę na rower to biorę dużą butelkę cisowianki,...

2018-05-15, 12:57:50 ~Agata

Fajnie, że Koneser będzie miał taką bogatą ofertę...

2018-03-24, 18:12:35 ~Karolina

"Prawdopodobnie" ... z tego co widziałem to Golden Tulip...

2018-03-06, 10:02:29 ~Paul VD

Warszawa a szczególnie Praga potrzebowała inwestycji...

2018-02-19, 19:49:28 ~klara

Świetna inicjatywa, podpisuję się obiema rękami. Dzieci...

2018-01-24, 16:51:44 ~anita

Jakie blisko 700 000 skoro nawet nie było pół miliona...

2018-01-16, 13:49:40 ~Brzeski

Koneser dla mieszkańców Pragi i nie tylko to wielka...

2018-01-14, 15:14:12 ~smakosz

Więcej o Dolinie Psarki można znaleźć na...

2018-01-09, 19:03:15 ~Michał

Copyright ©2008-2018 Hotelinfo24.pl - Wszelkie prawa zastrzeżone

O PORTALU | REGULAMIN SERWISU | REKLAMA W PORTALU  | KONTAKT

Ta strona wykorzystuje pliki cookie. Korzystając ze strony wyrażasz zgode na używanie cookie.  Więcej informacji