Czwartek 28 Marzec 2024

redakcja@hotelinfo24.pl | Reklama w serwisie

Strona główna » Ciekawostki » Świat konsjerża od podszewki

Artykuły serwisu


Świat konsjerża od podszewki


Dodano: 2011-04-22

Drukuj


Chris Pritchard podgląda wewnętrzny świat hotelowych konsjerżów i dziwnych, ekscentrycznych życzeń gości. Idź na spacer z moim szympansem... Wygłoś za mnie przemówienie... Usuń wszystkie zielone rzeczy z mojego pokoju... Przyślijcie na górę fortepian koncertowy, bo czuję się zainspirowany. A ty myślałeś, że jesteś wymagającym gościem.

Australijscy czołowi konsjerże mówią, iż większość zleceń otrzymywanych od gości jest bardzo prosta: rezerwacje w najmodniejszych restauracjach, zamawianie biletów w liniach lotniczych, porady w zakresie lokalnych atrakcji – i rutynowe prośby o szczoteczki do zębów, maszynki do golenia, grzebienie, przejściówki połączeniowe lub ładowarki do telefonów komórkowych. Czasami proszeni są o coś, co wydaje się niemożliwe do spełnienia – a jednak czują się zobowiązani do spełniania również takich życzeń. Czasami załatwiają pewne wyraźnie dziwaczne sprawy bardzo dyskretnie – i w jakiś sposób udaje im się zadowolić nawet tych  najbardziej zrzędliwych dziwaków.

Efektywni konsjerże działają w oparciu o sieć swoich cennych kontaktów – i potrafią sięgać do doświadczenia swoich kolegów z konkurencyjnych hoteli. Mają swoją własną międzynarodową organizację Les Clefs d’Or („Złote Klucze”) stosującą w swej działalności rygorystyczną weryfikację, aby mieć pewność, że tylko najlepsi zostają jej członkami. Jej sekcje funkcjonują w ponad 50 krajach. Członkowie organizacji rozpoznawani są przez skrzyżowane złote klucze noszone w klapie marynarki lub płaszcza.

„Żadne stanowisko nie jest ważniejsze w luksusowym hotelu niż stanowisko szefa konsjerży”, mówi David Perry, dyrektor naczelny w Windsor Hotel w Melbourne. Kiedy konsjerżowi udaje się z powodzeniem wykonać zadanie niemożliwe do wykonania, to gość ma pozytywne wspomnienia związane z hotelem, dodaje Perry.


„To czego na pewno nie zrobimy jako konsjerże, to podjęcie się zlecenia, które jest nielegalne, niemoralne lub nieetyczne” mówi szef konsjerży Sofitela w Melbourne, Andrew Natoli. „Nie będziemy się angażować w cokolwiek, co mogłoby być uznawane za działanie nieprzyzwoite – na przykład aranżowanie praktycznych kawałów.

Nigdy nie mów ‘nie’

Kluczem do sukcesu, jak utrzymuje Michael Anderson, szef konsjerży w Observatory Hotel w Sydney jest to, że „nigdy nie mówimy ‘nie’”, kiedy otrzymujemy niecodzienne zlecenia. Zamiast tego, konsjerż obiecuje, że „zajmie się nim za pięć minut” – sprawiając wrażenie, że właśnie w tym momencie jest bardzo mocno zajęty, podczas gdy w rzeczywistości gra na zwłokę po to, by przemyśleć możliwe rozwiązanie problemu i zapewniając sobie chwilę czasu na rozmowę ze swoimi kontaktami.

Co się tyczy tego, co stali klienci mogą uczynić dla konsjerży: „Dopilnuj tego, aby wręczyć konsjerżowi napiwek po przybyciu do hotelu” mówi Mel Haycock agent Travelscene American Express, który jest dyrektorem zarządzającym firmy Travel Concepts z siedzibą w Brisbane. „Wręcz napiwek bardzo dyskretnie. Nie musi to być jakaś wielka kwota – nawet 5 $ - a konsjerż cię zapamięta.”

Kontakty

Kontakty konsjerża mogą zdziałać cuda. Oto kilka przykładów doskonałości konsjerży, których doświadczyłem:

Kiedy międzynarodowy ekspert kulinarny powiedział mi, że będzie w Sydney następnego dnia i zaprosi mnie na obiad do sławnej restauracji Tetsuya’s o ile zdobędę tam stolik, zadzwoniłem do tej restauracji i, jak można się było spodziewać, powiedziano mi, że nie mają żadnego wolnego stolika. Zadzwoniłem więc do znajomego konsjerża w pięciogwiazdkowym hotelu, który powiedział „Zostaw to mnie”. Godzinę później oddzwonił: stolik został zarezerwowany.

Kiedy powiedziałem szefowi konsjerży Sofitela w Buenos Aires, że chciałbym zarezerwować regionalny przelot, bez konieczności dokonywania napadu na bank, a już w godzinę później podszedł do mnie w barze z czterema wydrukowanymi opcjami. Odrobiłem swoją pracę domową jednakże nie mogłem znaleźć lepszego rozwiązania korzystając z internetowych stron dokonujących rezerwacji. Dokonałem wyboru i elektroniczne bilety dostarczono mi wieczorem. Przy wymeldowaniu zauważyłem na moim rachunku napis „bez opłaty serwisowej”. Miałem przygotowany dla niego suty napiwek, ale konsjerż był w tym momencie po służbie. Zostawiłem więc napiwek w kopercie z jego nazwiskiem.

Osobliwe wymagania

Żaden z tych przypadków nie może być zaliczony do wydarzeń niezwykłych – ale niektóre prośby są zdecydowanie dziwaczne, potwierdzają konsjerże. Szef konsjerży w Observatory Hotel w Sydney, Michael Anderson, wspomina:

• Ponieważ hotel jest jednym z niewielu australijskich pięciogwiazdkowych hoteli przyjaznych dla zwierząt domowych, Anderson regularnie rejestruje prośby o „wyprowadzanie psa na spacer”. Pewna para zawiadomiła hotel, że przyjedzie z „naszą kochaną małą Bootsie”. Jednakże Anderson i jego personel byli zszokowani, kiedy Bootsie się zjawiła. Był to dorosły szympans w wózku dziecięcym, ubrany w modne dziecięce ubranko. Od Andersona oczekiwano wyprowadzania Bootsie na spacery. „Był tak dobrze wychowany”, wspomina Anderson.
• Stały gość oczekiwał, że Anderson usunie wszystkie zielone rzeczy z jego pokoju zanim się zamelduje w hotelu. Inny gość z kolei poprosił o wynajmowanie na każdą jego wizytę w hotelu samochodu marki Ferrari oraz motocykla Harley Davidson dla jego żony.
• Prominentny kompozytor „poczuł się zainspirowany” i zażyczył sobie zainstalowania fortepianu koncertowego w jego apartamencie. Dostarczono go w ciągu dwóch godzin.
• Pewnego wieczora jeden z gości zorientował się, że zapomniał zabrać ze sobą piżamy. Zażyczył sobie nowej: miała być w kolorze niebieskim i w określonym rozmiarze. Problem polegał na tym, że sklepy były w nocy pozamykane. Dzwoniąc jednak do jednego ze swoich znajomych kontaktów Anderson zdołał dostarczyć piżamę w ciągu 90 minut.
• Para gości poprosiła Andersona o zorientowanie się, gdzie mogliby nabyć pudla o morelowej sierści. Anderson pomyślał, że są to psy specjalnie farbowane, ale okazało się, że jest to rzadka odmiana tej rasy. Znalazł w Sydney odpowiedniego hodowcę. Pies został wybrany i wysłany przez szczęśliwą parę do Japonii.
• Kiedy goście zażądali o 3 w nocy lotu wycieczkowego nad Sydney na niskiej wysokości, Anderson odetchnął z ulgą. Miał perfekcyjną wymówkę komunikując, że lokalne przepisy anty hałasowe zabraniają takich lotów. Zasugerował wczesno-poranną alternatywę i goście byli usatysfakcjonowani.

Szef konsjerży Sofitela w Melbourne on Collins, Andrew Natoli, zetknął się z równie interesującymi przypadkami:

• Gość poprosił Natoliego, aby odebrał dzieła sztuki z jego pokoju i przyniósł je do niego w restauracji. Zjawiając się w zatłoczonej sali jadalnej, Natoli zorientował się, że oczekuje się od niego również wygłoszenia przemówienia na temat tych okazów. Jakoś mu się to udało.
• Pewien mężczyzna poprosił Natoliego – i otrzymał – jednorazowego użytku spodnie ogrodniczki i partię czekoladowej farby do ciała.
• Klientka poprosiła Natoliego o zaaranżowanie obiadu w słynnej restauracji w Melbourne – ale nalegała, aby posiłek składał się z czegoś więcej niż jej wyhodowane w domu cukinie. Natoli ustalił z szefem kuchni przygotowanie obiadu w oparciu o dostarczone cukinie.
• Natoli mówi dumnie o okresie, kiedy uratował uroczystości z okazji wyścigu o Puchar Melbourne. Koordynator znacznej części obchodów zostawił na tylnym siedzeniu taksówki swoje Blackberry – a urządzenie to zawierało ważne kontakty związane z wyścigiem. Taksówka ta została namierzona, ale przedsiębiorstwo taksówkowe nie potrafiło nawiązać kontaktu telefonicznego z kierowcą. Natoli namierzył go przy pomocy urządzenia GPS, „zapukał do okna i wyciągnął Blackberry, które wciąż znajdowało się na tylnym siedzeniu. Zostało ono natychmiast dostarczone do niezmiernie wdzięcznego gościa.

Szef konsjerży Windsor Hotel w Melbourne, Ali Sungkar wspomina:

• Zagraniczny dygnitarz zabrał swoją rodzinę do ZOO w Melbourne. Po powrocie z wycieczki skontaktował się z Sungkarem, aby poprosić o naturalnej wielkości pluszowego misia, który miał przypominać dzieciom o przyjemnie spędzonym popołudniu. Sungkar znalazł jeden egzemplarz w ciągu 48 godzin i przesłał go drogą lotniczą do gościa, którego dzieci były zachwycone.
• Gość zaplanował oświadczyć się swojej narzeczonej, która szczególnie uwielbiała hotelowe podwieczorki. Mężczyzna wspomniał w rozmowie z Sungkarem, gdzie i kiedy zada to znamienne pytanie tego popołudnia. Sprytny konsjerż, z własnej inicjatywy, wysłał podwieczorek na plażę, która została wspomniana w rozmowie – ustalając nawet ze znajomym z pobliskiej restauracji dostarczenie ciepłych bułeczek. Para zjawiła się w umówionym miejscu i zastała tam romantyczną scenerię: schłodzony szampan, herbatę, trzywarstwowe srebrne podstawki na kanapki, rozsypane płatki kwiatów i świeżo upieczone bułeczki.
• Gość z Europy obiecał swojej żonie, że przywiezie do domu puszkę hotelowej mieszanki herbacianej (sprzedawanej w obiekcie). Niestety zapomniał, zadzwonił więc do Sungkara ze swojego następnego miejsca pobytu w Kuala Lumpur. Opakowana w podarunkowy papier herbata została natychmiast wysłana kurierem, a gość został powiadomiony, aby odebrał ją na swojej lokalnej poczcie w drodze do domu. Żona nie miała pojęcia o całej tej przygodzie.

Dlatego więc jeżeli masz jakąś prośbę – nie krępuj się wezwać konsjerża. Prawdopodobnie ona lub on słyszeli już o dużo dziwniejszych życzeniach.

Chris Pritchard


Komentarze:

Wyjazdy kamperem – sposób na komfort i swobodę podczas urlopu ...więcej»

Gdzie jechać w góry na Święta? Boże Narodzenie w sercu Beskidów, czyli jak zaplanować wyjazd dla całej rodziny? ...więcej»

Hotel w górach: czym się kierować przy wyborze takiego obiektu? ...więcej»

Glamping,czyli wszystko, co powinniście wiedzieć o luksusowych kempingach ...więcej»

Hotel nad jeziorem koło Dębicy ...więcej»

Standardowe procedury check in i check out w hotelu ...więcej»

Pokój hotelowy - definicja, rodzaje, wyposażenie ...więcej»

Czym jest usługa hotelarska? ...więcej»

Test dla hotelarzy 12 - Technik hotelarstwa ...więcej»

Test dla hotelarzy 8 - Technik hotelarstwa ...więcej»

Piękny Pałac, odremontowany i zaadoptowany na...

2018-06-08, 23:45:01 ~Zbigniew Hanke

Też jak jadę na rower to biorę dużą butelkę cisowianki,...

2018-05-15, 12:57:50 ~Agata

Fajnie, że Koneser będzie miał taką bogatą ofertę...

2018-03-24, 18:12:35 ~Karolina

"Prawdopodobnie" ... z tego co widziałem to Golden Tulip...

2018-03-06, 10:02:29 ~Paul VD

Warszawa a szczególnie Praga potrzebowała inwestycji...

2018-02-19, 19:49:28 ~klara

Świetna inicjatywa, podpisuję się obiema rękami. Dzieci...

2018-01-24, 16:51:44 ~anita

Jakie blisko 700 000 skoro nawet nie było pół miliona...

2018-01-16, 13:49:40 ~Brzeski

Koneser dla mieszkańców Pragi i nie tylko to wielka...

2018-01-14, 15:14:12 ~smakosz

Więcej o Dolinie Psarki można znaleźć na...

2018-01-09, 19:03:15 ~Michał

Copyright ©2008-2018 Hotelinfo24.pl - Wszelkie prawa zastrzeżone

O PORTALU | REGULAMIN SERWISU | REKLAMA W PORTALU  | KONTAKT

Ta strona wykorzystuje pliki cookie. Korzystając ze strony wyrażasz zgode na używanie cookie.  Więcej informacji