Poniżej przedstawiam podsumowanie w formie 111 marketingowych pomysłów do rozważenia i ewentualnego wykorzystania w 2011 roku.
Planowanie i strategia • Celem numer 1 marketingu jest utrzymanie klientów. Skoncentruj się na tym, zanim zaczniesz zdobywać nowe rynki. • Przeczytaj ‘Stosunek konsjerża do marketingu zawartości’ (The concierge approach to content marketing) • Dlaczego ty? Dlaczego teraz? • Personalizacja jest trendem rozwojowym – wykorzystuj ją tam, gdzie możesz • Sporządź listę czynności do zaniechania • Upewnij się czy zapisałeś się na moją subskrypcję świeżych pomysłów dostarczanych ci każdego tygodnia (jeżeli jeszcze tego nie zrobiłeś). • Talent jest wszystkim, o co chodzi. Przeznacz wszystkie środki jakie możesz (a potem jeszcze trochę) na rekrutację, utrzymanie i wynagradzanie najlepszych pracowników. • Czy masz listę gwiazdorów, których chcesz zatrudnić? Zawsze rób casting. (Dobre wpisy na blogu Setha Godina) • Prowadź rekrutację z klubów • Oferuj nowym pracownikom 2000 $ zanim zaczną pracę • Czy jesteś przygotowany na to, że 75% twoich inicjatyw nie powiedzie się? • „Najważniejszą cechą innowacyjności w dzisiejszych czasach nie jest kreatywność, ale oryginalność” ( „The most important trait for innovation today isn’t creativity, but curiosity.” – Mihaly Csikszentmihalyi • Systematyczność jest wszystkim • Wszyscy jesteśmy inwestorami giełdowymi • Zamieść listę sugestii klienta w akcji • Przeczytaj „Szczyt” („Peak”) Chipa Conley’a Media społecznościowe • Wyznacz ambasadora mediów społecznościowych do działania na tym obszarze w twoim imieniu • Budując zespół ds. mediów społecznościowych, wybierz do niego pracowników reprezentujących każdy dział: zarząd, marketing, PR, rozwój produktu, obsługa klienta, itd. „Pracownicy mogą przejąć przesłanie marki, zlokalizować je i wzbogacić o cechy osobowościowe.” – Claire Elias / STA Travel • Przeczytaj mój artykuł: - „Więcej o układzie konta: 29 sposobów optymalizacji profili w mediach społecznościowych.” (Beyond account setup: 29 ways to optimize your social media profiles). • Nie próbuj kupować zwolenników mediów społecznościowych. Unikaj „kampanijnego” nastawienia mentalnego i przyjmij do wiadomości, że tworzenie związków dla internetowej społeczności trwa latami. • Jednowierszowa recepta na sukces w mediach społecznościowych: Osobista historia prawdziwej osoby, która kocha, to co robi. • Przekształć gości w autorów zawartości profilu • Przekształć twoich lokalnych fanów w osobistości internetowe • Wyposaż każdy obiekt w video kamery Flip • Upewnij się o stworzeniu humanistycznej tożsamości stojącej za twoim korporacyjnym profilem w mediach społecznościowych. • Nie zlecaj firmie zewnętrznej prowadzenie obsługi Twittera • Powtarzaj swoje tweety z ważną zawartością (w innym przypadku użytkownicy mogą się z nią rozminąć) • Postaraj się wykorzystywać Twittera do uzyskiwania referencji. Zachowaj pozytywne tweety jako bazę wiadomości, do których będziesz się mógł w przyszłości odnosić • Korzystaj z usługi TwitterSheep, aby dowiedzieć się, co interesuje twoich zwolenników. • Utwórz zbiór podstawowych informacji z Twittera zawierający dane kontaktowe i sprzedażowe • W mediach społecznościowych nie musisz zawsze przedstawiać ofert sprzedażowych, aby zarobić dużo pieniędzy – możesz raz na jakiś czas przechodzić na adres forum Off-topic, aby automatyczne rozesłać swoją ofertę użytkownikom tego forum • Wypróbuj niektóre z aplikacji komunikacyjnych ze strony Involver umożliwiające powiększenie bazy twoich fanów • Pomyśl dwa razy zanim zdecydujesz się reklamować swój adres URL na Facebooku – buduje to jedynie markę Facebooka i powoduje, że w coraz większym stopniu jesteś od niego uzależniony. Zamiast tego skieruj ruch do strony docelowej na swojej stronie internetowej. • Bądź kreatywny w zakresie sposobu dzielenia się fotografiami na Facebooku • Wykorzystuj LinkedIn do generowania potencjalnych klientów zainteresowanych współpracą • Jeżeli otwierasz nowy hotel rozważ możliwość korzystania z grupy na Flickr dla zbudowania rozgłosu przed premierą działalności • Media społecznościowe są największą grupą zainteresowań jaka kiedykolwiek istniała • Ucz się na przykładzie Fairmont i pozwól aby to twoi zwolennicy z mediów społecznościowych stworzyli następny pakiet promocyjny • Społeczny ROI (zwrot z inwestycji) wynika z nowego podejścia do marketingu, a niekoniecznie ze sprzedaży • Wyszukiwarki Google i Bing potwierdziły, że wpisy na Twitterze / Facebooku pomagają w pozycjonowaniu strony • Zapoznaj się z podstawami CRM – zarządzania relacjami z klientami • Rozpocznij obserwację najlepszych hoteli na Facebooku, takich jak Joie de Vivre • Śledź najlepsze hotele na Twitterze, takie jak: @FairmontHotels, @Kimpton, @ApexHotels • Naucz się od Fierro Hotels jak korzystać z platformy mikroblogowej Tumblr: InsideBuenosAires.com i WeLoveFierro.com
Strona internetowa • Ważny komunikat Boba Regnerusa ‘Nie świętuj startu strony – Don’t celebrate the launch’ zamieszczony na jego blogu • Bądź kompatybilny z nową funkcją Google’a – Natychmiastowy Podgląd – ‘Instant Preview’ • Buduj zawartość strony w drodze partnerstwa z innymi firmami, mediami itd. • Kup dla swojego hotelu domenę z nazwą .TV i stwórz na niej kanał video • Bierz przykład z dobrze zaprojektowanych stron internetowych i zastanów się, dlaczego tak dobrze działają • Postaraj się zoptymalizować strony docelowe wokół tego ‘kogo’ znasz, a nie wokół tego ‘o czym’ wiesz (Połączenia z grupami zainteresowań takimi jak Facebook umożliwiają osobisty kontakt z firmą) • Przyciągaj ruch na stronę poprzez kontakt z byłymi gośćmi • Upewnij się, abyś zrobił 3 rzeczy w 3 sekundy: 1) strona musi się szybko ładować 2) musisz zachwycić użytkowników wizualne 3) musisz zdobyć ich zaangażowanie • Korzystaj z przygotowanej listy podstawowych czynności przy przeprojektowywaniu strony • Wykorzystaj wrażliwe punkty internetowego kontaktu z klientem, kiedy prosisz o jego współdziałanie • Kreatywnie korzystaj z filmów video w całym cyklu uzyskiwania przychodów • Pomyśl o wykorzystaniu kamer internetowych tak jak robi to Starwood na stronie RoomWithAView.com • Optymalizacja wyszukiwania jest ważniejsza niż kiedykolwiek, ale zmieniły się jej zasady. Naucz się ich i zaadaptuj do swoich potrzeb. • Zapoznaj się jak funkcja wyglądu docelowej strony Googlea wpływa na twój marketing • Korzystaj z funkcji internetowych rozmów na żywo w celi finalizowania większej ilości sprzedaży • Zachowaj konsekwencję (we wszystkim) na wszystkich kanałach rezerwacyjnych • Ułatwiaj bezpośrednią rezerwację poprzez weryfikację bezpieczeństwa na stronie, oferując usługi wielojęzykowe i pomoc w rozliczeniach walutowych • Przeczytaj ‘Mów po ludzku ( Speak human ) Erica Karjaluoto
Urządzenia przenośne • Stwórz stronę internetową przyjazną dla mobilnych urządzeń, aby uniknąć problemów programowych • Uświadom sobie, że 81% (w porównaniu z 19%) woli korzystać z mobilnych stron internetowych niż z mobilnych aplikacji przy poszukiwaniu produktów i cen (badanie eMarketer 2010) • Upewnij się, że nie prezentujesz mobilnej reklamy, a następnie przekierowujesz ruch do miejsca na swojej stronie, która nie jest przyjazna-mobilnie. • Korzystaj z kwadratowych kodów kreskowych QR (quick response) do łączenia online / offline (Przykład zastosowania w Tailor Made Hotel) • 4 ważne rzeczy, które można zrobić z urządzeniami przenośnymi dla klientów: dowiedzieć się, rozpoznać, wynagrodzić, spersonalizować • Nie odniesiesz sukcesu w obszarze urządzeń mobilnych już przy pierwszej próbie ich wykorzystania. Eksperymentuj – naucz się poprzez praktykę. • Wielką szansa dla urządzeń mobilnych jest wynagradzanie lojalności • Przejrzyj strategię łączenia internetowych grup społecznościowych z tradycyjnym programem lojalnościowym na TopGuest. • Wykreowanie świetnych mobilnych doświadczeń wymaga od ciebie wyjścia na zewnątrz i współdziałania z otoczeniem. Nie projektuj dla kącika.
Zarządzanie reputacją • Śledzenie internetowej reputacji nie powinno wiązać się jedynie z gromadzeniem opinii. Korzystaj z narzędzia, które daje ci wyobrażenie o trendach i wzorach. • Polecam ci korzystanie z usług analitycznego narzędzia ReviewPro (Dlaczego ja to robię) • Połącz internetową reputację z bonusami dla personelu • Uświadom sobie, że 86% klientów wykorzystuje opinie jako decydujący czynnik przy podejmowaniu decyzji zakupowej • Niezadowolony klient informował kiedyś o tym 3 osoby, obecnie zaś mówi o tym do 3 milionów użytkowników. Podkreśla to konieczność szybkiego uchwycenia i rozwiązania problemu. • Pocieszeniem może być to, że większość – a dokładnie dwie trzecie – internetowych opinii jest pozytywna (badanie Keller Fay Group) • Rozbuduj zaufanie klientów poprzez monitorowanie, gromadzenie i powtórne publikowanie pozytywnych opinii • Poszukiwanie wzmianek o twoim biznesie w internecie może czasami dostarczyć ci fantastycznego materiału promocyjnego • Wysyłaj emaile z podziękowaniami dla gości po zakończonym pobycie zachęcając jednocześnie do zamieszczania opinii w sieci. • Bądź kreatywnym w sposobie pozyskiwania opinii. Umieszczając np. banner reklamowy na stronie logującej do twojej sieci bezprzewodowego internetu • „Zbudowanie reputacji wymaga 20 lat, a do jej zrujnowania wystarczy 5 minut. Jeżeli o tym pomyślisz to postarasz się to zrobić inaczej.” – Warren Buffett
Reklama • Przeprowadź kampanię ambasadora marki w mediach społecznościowych (przykłady ze strony Mashable) • Pozwól klientowi napisać tekst swojej następnej reklamy • Eksperymentuj z mocnymi przekazami komunikującymi o podjęciu ryzyka związanego z udzielaniem gwarancji, korzystnego dla klienta • Korzystaj z docelowej reklamy behawioralnej w płatnych kanałach i gdzie indziej • Bannery reklamowe ulegają szybkiej ewolucji • Partner ze stronami internetowymi, które przyciągnęły już klientów zdecydował się na odwiedziny w twoim regionie • Dokonuj wymiany barterowej w zamian za reklamę
Email • Media społecznościowe nie wyparły emaili ze sprzedaży (Popatrz tylko na Groupon) • Upewnij się co do wykorzystywania z dobrych stron docelowych • Dodaj trochę wskaźników bezpieczeństwa (jak wzorcowy mail zaprezentowany na zrzucie z ekranu) dla zwiększenia wskaźnika emailowych subskrypcji • Dokonaj podziału swojej listy mailowej według osób (a nie tylko historii zakupowej) • Stwórz centrum preferencji, aby pomóc subskrybentom w otrzymywaniu bardziej istotnych emaili • Marketing za przyzwoleniem nie jest wieczny
Obsługa • Obsługa klienta jest nowym marketingiem • Zapoznaj się z trendem ‘Brand Butler’ • Poproś gości o zarekomendowanie twojej firmy przyjaciołom • Stwórz doświadczenie zakupowe ukierunkowane na klienta • Przemyśl powtórnie proces przyjmowania gości do hotelu • Reakcje wobec klientów w czasie rzeczywistym są decydującym elementem w sieci społecznościowej. Zorganizuj systemy o procedury dostarczające skoordynowanych w czasie informacji i wsparcia dla twoich gości. • Wypróbuj obsługę typu CoTweet w zakresie wsparcia w odpowiedzialności pomiędzy członkami personelu • Przeczytaj ‘Ekonomię doświadczenia (Experience Economy) Josepha Pine’a i Jamesa Gilmore’a
Udogodnienia i Technologia • Kiepskie doświadczenie z hotelową siecią bezprzewodowego internetu wpływa na 36 procent turystów biznesowych w zakresie podjęcia decyzji co do przyszłych rezerwacji w danym obiekcie • iPady to najbardziej pożądane techniczne udogodnienia, jakich poszukują hotelowi goście (wg sondażu w USA Today) • Rozważ zastosowanie wirtualnej technologii konferencyjnej jak sposobu powiększania zysku przy mniejszym wolumenie turystyki biznesowej
Prasa i media • Rozsyłaj wydania wiadomości mediów społecznościowych • Korzystaj z PitchEngine – narzędzia do budowania PR w mediach społecznościowych • Zacznij oferować więcej unikatowych hotelowych udogodnień, które spowodują rozgłos wśród gości • Słuchaj rozmów na PR 2.0
Wskaźniki pomiarowe i analityka • Uświadom sobie, że rezerwacje turystyczne nie są zazwyczaj procesem liniowym • Dowiedz się, w jaki sposób Barbara Pezzi usprawnia swój marketing poprzez segmentację analityczną • Korzystaj z wybranych funkcji narzędzia Google Analytics • Media społecznościowe powinny skrócić twój cykl sprzedaży. Kontroluj liczbę potencjalnych klientów, koszt na pozyskanie potencjalnego klienta, stopień konwersji w kanale i czas finalizowania transakcji, aby mierzyć poprawę w obszarze sprzedaży.
Josiah Mackenzie
|