Sobota 27 Kwiecień 2024

redakcja@hotelinfo24.pl | Reklama w serwisie

Strona główna » Gastronomia » Zmierz i zarządzaj przy pomocy Kluczowych...

Artykuły serwisu


Zmierz i zarządzaj przy pomocy Kluczowych Wskaźników Operacyjnych


Dodano: 2006-11-11

Drukuj


Usuń przypuszczenia i spekulacje z zarządzania swoim biznesem poprzez kontrolę wskaźników, które powiedzą ci, jak sytuacja przedstawia się naprawdę.

Jest taka prawda biznesowa: „Jeżeli nie możesz czegoś zmierzyć, nie możesz tym zarządzać!” Prawdziwe, wrażliwe zarządzanie wymaga rzetelnych i wiarygodnych danych, na których mogą być bazowane decyzje. Jeżeli zaistnieją problemy, możesz szybko podjąć działania zaradcze. Jeżeli twoje działania przynoszą sukces, będziesz wiedział więcej, jak usprawniać swoje działania!

Wiarygodne dane dają ci również szerszą perspektywę zrozumienia swojego sukcesu – czasami, kiedy następuje miesiąc zastoju (kiedy twoi dostawcy mówią ci, że „zastój jest u każdego!”), spostrzeżesz, że niektóre z twoich Kluczowych Wskaźników Operacyjnych poprawiają się (np. sprzedaż na głowę). Dobra robota – to nie tylko sprawa losu i tajemniczych sił.

Oto lista Kluczowych Wskaźników Operacyjnych, które powinieneś prześledzić.

Powinieneś rzucić okiem na niektóre z tych sześciu części.

1. Personel

Procent Kosztów Wynagrodzeń - koszty osobowe jako procent sprzedaży

Koszty Pracy Ogółem % - nie tylko wynagrodzenia, ale również ubezpieczenia pracownicze, odprawy emerytalne i nagrody jubileuszowe i inne podatki wyszczególnione w liście płac.

Roboczogodziny Ogółem - ile godzin przepracowano w każdym dziale. Pożyteczne przy porównaniach do sprzedaży wyliczając wydajność.

Koszty Rodzajowe Pracy – Gastronomicy zazwyczaj kalkulują dla personelu usługowego naddatek dodawany do poniesionych kosztów osobowych. Czy osiągasz stały naddatek?

Wykorzystane chorobowe – czasami służy jako pomiar morale i umiejętności zarządczych twojego zespołu kierowniczego.

Fluktuacja Kadr (liczba nowych pracowników w każdym tygodniu lub miesiącu). Mówi się, że wysoka płynność kadr w przemyśle hotelarskim jest jego cechą charakterystyczną. Wcale tak nie musi być...a jednym ze sposobów mierzenia, jak dobry (lub jak słaby) jesteś w kontrolowaniu tej sytuacji, jest pomiar płynności kadr. Policz ilość stanowisk, którymi dysponujesz (A), a teraz przelicz liczbę pracowników, których zatrudniłeś w określonym czasie (B). Podziel B przez A i otrzymasz wskaźnik fluktuacji kadr, wyrażany czasami w procentach. Przykładowo, jeżeli masz 10 stanowisk pracy, a w przeciągu ostatniego roku zatrudniałeś na tych stanowiskach 38 osób, to Fluktuacja Kadr wynosi 38 / 10 lub 380 % !!

Średnia długość zatrudnienia – jeszcze jedna metoda spojrzenia na twoją efektywność w utrzymywaniu kadry. Zsumuj liczbę tygodni ogółem, w których pracowali dla ciebie wszyscy twoi pracownicy i podziel przez liczbę pracowników ogółem.

Średnia płaca na godzinę – podziel koszty wynagrodzenia ogółem przez liczbę godzin przepracowanych przez twój personel.

2. Kuchnia

Koszt Żywności w % - może być szybko zmierzony, poprzez dodanie zakupów żywnościowych dokonanych w danym tygodniu i zmierzenie ich w stosunku do sprzedaży żywności. Jest to oparte na założeniu, że nie masz dużych zapasów (ponieważ są to artykuły nietrwałe, to albo je sprzedasz, albo musisz je wyrzucić!). Możesz również dokonywać regularnych inwentaryzacji, aby uzyskać bardziej dokładny wskaźnik procentowy tych kosztów, chociaż uciążliwość przeprowadzania takich inwentaryzacji sprawia, że nie przeprowadza się ich zbyt często.

Koszty Żywności Ogółem – jak wysoki był twój rachunek za artykuły żywnościowe? Czasami taka liczba przydaje się w pertraktacjach z personelem, który uważa, że jesteś zbudowany z pieniędzy.

Koszty Żywności na osobę. Wskaźnik ten może być użyteczny do obserwacji, jak kształtują się w każdym tygodniu koszty artykułów żywnościowych, średnio na jednego klienta. Jeżeli twoje menu i styl sprzedaży jest stały, koszty te mogą również się utrzymywać na tym samym, stałym poziomie. Jeżeli zaczną iść w górę, będziesz musiał sprawdzić, co się dzieje.

Koszty Kuchni % - jedynym sposobem zmierzenia wydajności pracy w kuchni jest porównanie kosztów utrzymania kuchni do sprzedaży, ale nie sprzedaży ogółem (na sprzedaż alkoholu i innych napojów mogą oddziaływać inne czynniki).

Roboczogodziny w Kuchni – jak dużo godzin było przepracowanych w tym dziale? Porównaj do sprzedaży, aby zmierzyć wydajność.

Wartość zapasów – jak duże zapasy utrzymujesz? Powinny być niższe od potrzeb tygodniowych, ale mogą być trochę inne, gdy magazynujesz mrożone owoce morza lub próżniowo pakowane mięso.

Główne pozycje sprzedaży – sprawdzaj tygodniową sprzedaż ze swoich punktów sprzedaży. Czy poznałeś, kto jest twoim najlepszym sprzedawcą? Odwzoruj ich na Analizatorze Zyskowności Menu.

Koszty bielizny kuchennej – koszt uniformów, fartuchów i ściereczek kuchennych może być dla niektórych szokiem! Ile ścierek zużywasz codziennie? (Myślałeś, żeby je samodzielnie wyprać?)

3. Działalność od frontu

Sprzedaż Ogółem na Osobę – twoja sprzedaż ogółem podzielona przez liczbę klientów. Jak to się ma do poprzedniego tygodnia i poprzedniego miesiąca? Może się różnić w różnych porach dnia.

Liczba klientów – proste! Dobry miernik popularności.

Sprzedaż potraw, Deserów i Napojów na osobę. Podzielona na kluczowe obszary wyboru – danie główne i przekąski, desery, napoje bezalkoholowe, alkohol i być może zamówienia poboczne (np. chleb, sałatki), oraz sprzedaż innych produktów. Perfekcyjny wskaźnik dwóch rzeczy – jak bardzo twoje menu przyciąga klientów (czy dysponujesz wszystkimi opcjami wyboru żądanymi przez klientów, np. odpowiedni wybór deserów?), i jak dobrze radzi sobie w sprzedaży twój personel. Ten wskaźnik może być dobrą bazą do opracowania systemu premiowego.

Wydajność na Miejsce – jak dobrze są przygotowywane do powtórnej obsługi stoliki, wciąż oferując jej wysoką jakość? Zazwyczaj wiele małych spraw składa się na ogromny wpływ na inne rzeczy – czas przygotowania dania, obsługa miejsca na sali restauracyjnej i rozliczenie. Wielkość stolików w relacji do średniej wielkości grupy również powoduje różnicę.

Koszty bielizny – uniformy, fartuchy itp.

Koszty Robocizny w działalności frontu % - ile godzin przepracowano w tych działach? Porównaj do sprzedaży, aby zmierzyć wydajność.

Roboczogodziny w działalności frontu – ile godzin przepracowano w tych działach. Porównaj do sprzedaży, aby zmierzyć wydajność.

Satysfakcja klienta – mierzona na różne sposoby. Formy reakcji zwrotnej, skargi i inne metody – trudne do sklasyfikowania, ale warte wypróbowania.

Stopa nie obsłużonych – jeżeli do twojego klubu przyszło wczoraj 500 osób, a tylko 100 skorzystało z posiłku w bistro, twoja ‘stopa nie obsłużonych’ wyniesie jak 1 do 5 lub 20%. Wystarczająco? Porównaj z innymi podobnymi interesami i innymi porami dnia.

RevPASH – Dochód na Dostępne Miejsce na Godzinę. Ten sam pomysł, jaki jest w hotelach do mierzenia dochodu na dostępny pokój. Aby wyliczyć RevPASH należy liczbę ogółem ‘miejsc na godzinę’ podzielić przez dochód ogółem przypadający na ten okres.

4. Bar i Magazyn Napojów

Sprzedaż na osobę. Korzystnie jest, gdy mamy osobne dane dla sprzedaży napojów alkoholowych i osobne dla napojów bezalkoholowych (soków, wody mineralnej, drinków bezalkoholowych, kawy itp.). Perfekcyjny wskaźnik dla dwu rzeczy – jak dużo napojów i wina odpowiada twoim klientom i jak dobrze, z obowiązków sprzedaży, wywiązuje się twój personel. Ten wskaźnik może być pomocny przy tworzeniu dobrego systemu premiowania poprzez sprzedaż.

Zysk Brutto ze sprzedaży – jest to różnica pomiędzy wartością sprzedaży ogółem, a kosztami, w związku z nią poniesionymi. Podstawowe elementy techniki sprzedaży mogą poważnie oddziaływać na ten wskaźnik. Jeżeli sprzedajesz dwie butelki wina za tą samą ceną, ale jedna kosztuje cię 5$, a koszt drugiej wynosi 7$, powinieneś postarać się zmaksymalizować sprzedaż tego wina, które przynosi większy zysk.

Średni Zysk % ze sprzedaży – wskaźnik pożyteczny przy ustalaniu, czy sprzedaż utrzymuje się na przewidywanym poziomie, chociaż to Zysk Brutto (rzeczywiste pieniądze) ostatecznie liczy się ostatecznie.

Wartość Zapasów – ile gotówki jest zamrożonej w wartości zapasów w twoim magazynie? Dziesiątki a nawet setki tysięcy dolarów mogą być związane w zapasach artykułów alkoholowych, zanim zdążysz się dokładnie zorientować! Sprawa ta warta jest sprawdzenia i uzgodnienia z dostawcami dostarczania towaru „just in time”. Jest to miejsce, gdzie modele z handlu detalicznego są użyteczne do wykorzystania, ponieważ w odróżnieniu od artykułów spożywczych, towary te nie są nietrwałe, co może prowadzić do pokusy ich gromadzenia. Dodając do tego romantykę wyboru różnych gatunków wina i okazje do „dobrych interesów”, może to spowodować nadmierny wzrost zapasów. Cotygodniowe inwentaryzacje są koniecznością dla odpowiedniego zarządzania.

Obrót zapasami – jak szybko sprzedajesz zapasy ze swojego magazynu? Jeżeli posiadasz zapas wina o wartości 50.000$, a wartość (nie sprzedaż) tego, co sprzedajesz każdego tygodnia, wynosi tylko 10.000$, oznacza, że potrzebujesz 5 tygodni, aby opróżnić swój magazyn. Zbyt długo! Odpowiednia tutaj liczba będzie zależała od wyników regularnie przeprowadzanych inwentaryzacji i dokładnej informacji dotyczącej sprzedaży.

Przenoszone koszty zapasów – jakie są koszty finansowania tego zapasu wartego 50.000$? Weź bieżącą stopę procentową dla pożyczek pieniężnych i zastosuj ją do wartości twojego zapasu, podziel przez 52, aby uzyskać tygodniowy wskaźnik. Jeżeli zapas jest wyceniony na 50.000$, a stopa procentowa wynosi 8 %, to roczny koszt finansowania zapasu wynosi 4.000$ lub 77$ na tydzień.

Niezgodności między sprzedażą a inwentaryzacją. Sprzedaż alkoholu może oznaczać problemy z bezpieczeństwem i zwracanie bacznej uwagi na ‘kurczliwość’ drinków, za przyczyną personelu – kradzieże alkoholu to stały problem. Podstawowy wskaźnik mierzy różnicę pomiędzy tym, co zużyłeś (wartość z porównania dwóch spisów z natury), a tym, co wykazują twoje punkty sprzedaży. Musisz wyjaśnić dlaczego tak się dzieje!

5. Sprzedaż i Marketing

Liczba klientów – proste! Dobry miernik popularności.

Odwiedziny twoich głównych 100 lub 200 klientów – zapewniają większą część twojej sprzedaży! Prześledź częstotliwość ich odwiedzin i wydawane kwoty – ci klienci są dla ciebie złotym interesem.

Sprzedaż na osobę – na wszystkich obszarach.

Koszty marketingu i reklamy – wartość ogółem twoich wydatków, staraj się zawsze mierzyć je w stosunku do osiąganych przy ich pomocy rezultatów. Zagadnienie trudne do zmierzenia, ale warte badania.

Poziom reakcji klientów na działania marketingowe – Ile osób zareagowało na różnorodne kampanie reklamowe i jaki to miało wpływ na wypracowany zysk?

Wzmianki prasowe – trzymaj rękę na pulsie w zakresie życzliwych wzmianek prasowych.

Rezerwacje – w bieżącym tygodniu, miesiącu i narastająco. Również w sezonach szczytu, jak np. Świąt Bożego Narodzenia, itp.

Zapytania w sprawie rezerwacji usług – ilość zapytań w sprawie większych rezerwacji i obsługi imprez, szczególnie wtedy, gdy przeprowadziłeś kampanię promującą takie działania twojego obiektu

Wskaźnik konwersji zapytań sprzedażowych – ilość zapytań, które faktycznie przekształciły się w rzeczywistą sprzedaż. Jeżeli 50 osób prosiło o informacje dotyczące twoich pakietów i rezultatem tych zapytań było 10 rezerwacji dokonanych przez firmy, oznacza to, że wskaźnik konwersji wyniósł 1/5 lub 20%. Chciałbyś zapewne dociec, dlaczego tak mało osób uległo „konwersji” – jakość materiałów promocyjnych, umiejętności personelu działu sprzedaży, stosowanie odpowiednich cen lub oferty twoich zestawów menu i innych udogodnień?

6. Finanse i Administracja

Środki pieniężne w banku – jak dużo środków pieniężnych jest dostępnych po uzgodnieniu ksiąg czekowych?

Różnice inwentaryzacyjne – miernik wydajności każdego z działów, ale również systemu administracyjnego w firmie. Powinny one być łatwe i proste do uchwycenia przez pracowników liniowych, a wyniki powinny być znane jak najszybciej, jeżeli mają mieć jakiś wpływ na organizację.

Zobowiązania ogółem – Jak dużo jesteś winien?

Zobowiązania handlowe ogółem – nie są zwykle problemem w restauracjach i pubach, ale wymagają uważnego zarządzania, jeżeli masz konta, np. w dużych restauracjach.

Zwrot z Inwestycji – zysk, jaki osiąga twoja firma, może być zmierzony procentowym zwrotem z kwoty, którą w to zaangażowałeś (patrz Sprawozdanie Bilansowe). Czy jest wystarczający?

VAT lub inne zobowiązania podatkowe – większość z tych podatków nie jest płacona w momencie ich pobierania. Stąd też istnieje potrzeba wiedzy, jak dużo jesteśmy winni, w każdym czasie, aby tego nie „wydać”.

Sprzedaż i koszty – dane faktyczne w porównaniu z danymi planowanym w budżecie na ten okres. Będziesz potrzebował rzeczywistych kwot wyrażonych w dolarach i w ujęciu procentowym.

Koszty administracji. W przemyśle hotelarskim z reguły ‘żałuje’ się na nie środków, ponieważ administrację traktuje się jako strefę ‘nie produktywną’. Jednakże silne i umiejętne wsparcie administracji jest istotne w celu zarządzania wskaźnikami wymienionymi wyżej.

Wydajność komputerowo-technologiczna – jak duże są przestoje w systemie komputerowym? Jak dokładny jest system punktów sprzedaży? Jak wiele osób z personelu posiada wiedzę na temat możliwości wykorzystania urządzeń, które obsługują w codziennej pracy, np. telefonów – czy każdy potrafi prawidłowo przełączyć rozmowę?

Źródło: Profitable Hospitality


Komentarze:

System HACCP dla gastronomii - dlaczego jest niezbędny? ...więcej»

Audyt jakości w gastronomii - czym jest i dlaczego jest taki istotny ...więcej»

Sezonowanie mięs i serów ...więcej»

Jakie menu przygotować na imprezę, gdy goście nie jedzą glutenu? ...więcej»

Jak poprawić efektywność konferencji? Zaserwuj gościom Brain Food! ...więcej»

Standardowe procedury check in i check out w hotelu ...więcej»

Pokój hotelowy - definicja, rodzaje, wyposażenie ...więcej»

Czym jest usługa hotelarska? ...więcej»

Test dla hotelarzy 12 - Technik hotelarstwa ...więcej»

Test dla hotelarzy 8 - Technik hotelarstwa ...więcej»

Piękny Pałac, odremontowany i zaadoptowany na...

2018-06-08, 23:45:01 ~Zbigniew Hanke

Też jak jadę na rower to biorę dużą butelkę cisowianki,...

2018-05-15, 12:57:50 ~Agata

Fajnie, że Koneser będzie miał taką bogatą ofertę...

2018-03-24, 18:12:35 ~Karolina

"Prawdopodobnie" ... z tego co widziałem to Golden Tulip...

2018-03-06, 10:02:29 ~Paul VD

Warszawa a szczególnie Praga potrzebowała inwestycji...

2018-02-19, 19:49:28 ~klara

Świetna inicjatywa, podpisuję się obiema rękami. Dzieci...

2018-01-24, 16:51:44 ~anita

Jakie blisko 700 000 skoro nawet nie było pół miliona...

2018-01-16, 13:49:40 ~Brzeski

Koneser dla mieszkańców Pragi i nie tylko to wielka...

2018-01-14, 15:14:12 ~smakosz

Więcej o Dolinie Psarki można znaleźć na...

2018-01-09, 19:03:15 ~Michał

Copyright ©2008-2018 Hotelinfo24.pl - Wszelkie prawa zastrzeżone

O PORTALU | REGULAMIN SERWISU | REKLAMA W PORTALU  | KONTAKT

Ta strona wykorzystuje pliki cookie. Korzystając ze strony wyrażasz zgode na używanie cookie.  Więcej informacji