To już ostatni z siedmiu artykułów na temat zarządzania i roli
lidera w hotelarstwie.
Pewne działania podejmowane przez kierowników mogą powodować powstawanie
problemów dla ciebie i twojej firmy. Przedstawione niżej 10 wskazówek pozwoli
Ci unikać problemów i będzie stanowiło właściwy przykład, dla tych, którymi
kierujesz.
1. Konsekwencja we wszystkich działaniach personelu
W dzisiejszym skonfliktowanym społeczeństwie, rzeczą zasadniczą jest, aby
wszystkie działania personelu, jak: weryfikacja kandydatów do pracy, proces
zatrudniania pracowników, szkolenia i awanse, doradztwo, dyscyplinowanie i
zwalnianie pracowników, odbywały się w sposób logiczny i konsekwentny, uczciwy
i profesjonalny. W wielu przypadkach liderzy, którzy znają zasady polityki
personalnej prowadzonej w firmie, polegają na wypracowanych relacjach wewnątrz
pracowniczych, natomiast w pełni profesjonalne działanie pozwala unikać
tworzenia kosztownych, sztucznych zasad.
2. Bez działań odwetowych
Pracownicy mają prawo do przedstawiania i oczekiwania rozwiązania swoich
problemów i obaw. Podczas gdy ty, możesz się spodziewać, że ze swoimi
problemami przyjdą właśnie do ciebie, pracownicy mają prawo odczuwać, że to ty
jesteś częścią problemu.
Jeżeli pracownicy uznają, że powinni cię pominąć na drodze rozwiązywania
problemu lub będą na ciebie składali skargi, nie podejmuj działań odwetowych
przeciwko nim. Najlepszym sposobem na unikanie tego typu sytuacji jest
stworzenie otwartego systemu komunikacji z pracownikami i rozwijanie klimatu
dostępności w zakresie skutecznego tłumienia w zarodku powstających problemów
czy niepokojów.
Pierwszym pytaniem jakie powinieneś sobie zadać, kiedy pracownicy pominęli
drogę służbową starając się rozwiązać swój problem, to pytanie – dlaczego
pracownicy nie czuli się dostatecznie komfortowo aby przyjść z tym do ciebie?
Powinno to być powodem przeprowadzenia przez ciebie solidnego rachunku sumienia
dotyczącego twojego przywództwa i poziomu zaufania, który zbudowałeś wśród swojego
personelu; powinieneś także przemyśleć swój sposób porozumiewania się z
pracownikami. Nie zrzucaj swoich win na innych.
Liderzy, którzy naprawdę pożądają szczerych i otwartych stosunków ze swoimi
pracownikami mogą wykorzystać takie epizody jako wartościowe i pouczające
doświadczenie zawodowe.
3. Zero molestowania seksualnego
Molestowanie seksualne definiowane jest jako niemile przyjmowane seksualne
zaloty, żądanie seksualnej przychylności i inne werbalne lub fizyczne
zachowanie o podłożu seksualnym, kiedy:
• poddanie się takiemu zachowaniu jest proponowane w formie otwartej lub
zakamuflowanej jednakże kryjącej jednoznaczne domniemanie, jako warunek
indywidualnego zatrudnienia,
• poddanie się lub odmowa takiego zachowania w indywidualnym przypadku jest
traktowane jako podstawa zatrudnienia danego pracownika, lub
• takie postępowanie ma na celu lub powoduje mieszanie się w indywidualny tok
pracy stwarzając zastraszające, wrogie lub obraźliwe środowisko i warunki
pracy.
Molestowanie seksualne to działanie wbrew prawu, w związku z czym polityka
większości organizacji wymusza bezzwłoczne zgłaszanie każdego przypadku
rzekomego molestowania, kierownictwu firmy. Zarzuty podlegają natychmiastowemu
zbadaniu.
Większość ludzi rozumie jak emocjonalnej natury są oskarżenia tego rodzaju. W
wielu przypadkach same zarzuty mogą być równie niszczące jak udowodnienie komuś
winy. W związku z tym proszę o zachowanie szczególnej ostrożności w sposobie
traktowania swoich pracowników i unikanie jakichkolwiek słów lub działań, które
mogą zostać zinterpretowane jako obraźliwe bądź noszące znamiona natury
seksualnej.
4. Żadnych praktyk dyskryminujących
Stronnicze nastawienia, uprzedzenia, uwłaczające komentarze i uwagi lub żarty
związane z rasą, wyznaniem, religią, płcią, pochodzeniem, grupą etniczną,
wiekiem, upośledzeniem lub orientacją seksualną nie mogą być tolerowane. Nie ma
miejsca dla fanatyzmu i osobistej lub kulturowej niewrażliwości w miejscu
pracy. Podczas gdy każda osoba posiada swoje własne poglądy i uprzedzenia, nie
pozwól żeby ingerowały w twoje zachowanie i decyzje podejmowane w miejscu
pracy. Istnieją po temu dwie dobre przyczyny:
• naczelne kierownictwo firmy szybko zrezygnuje z usług lidera przejawiającego
takie formy zachowania, i
• takie zachowanie poniża ludzi. To poniżenie dotyczy zarówno tych, którzy się
zachowują w ten sposób, jak również tych, którzy są przedmiotem takiego
zachowania. Ponieważ twoja firma składa się z sumy swoich części składowych, to
słowa czy działania atakujące poczucie własnej wartości któregokolwiek z
pracowników, wyrządza szkodę firmie jako całości.
5. Nie dla protekcjonizmu
Skrupulatnie przestrzegaj unikania jakichkolwiek posądzeń o faworyzowanie
pracowników. Fakt dostrzegania protekcyjnych zachowań stwarza poważne problemy
wśród personelu. Wiele skarg ma swoje korzenie w postrzeganiu nieuczciwości w
postępowaniu przełożonych. W wyjaśnianie i odpowiedzi na te skargi angażuje się
wiele czasu, pieniędzy i energii, które mogłyby być spożytkowane w dużo lepszym
celu, jakim jest obsługa klientów, poprawa funkcjonowania firmy czy planowanie.
Dodatkiem do problemów stworzonych dla organizacji jako całości, postrzeganie
nieuczciwości powoduje powstawanie niesnasek i obniżenia morale skutkujące
zniszczeniem motywacji wewnątrz zespołów pracowniczych.
6. Nie brataj się z pracownikami
Jako lider, nie możesz, w żadnych okolicznościach i pod żadnym pozorem wkraczać
w indywidualne, intymne stosunki z pracownikami znajdującymi się pod twoim
kierownictwem. W przypadku zaangażowania się w tego typu stosunki, musisz
przedsięwziąć kroki, aby upewnić się, że jedna lub druga strona tych związków
zrezygnuje ze swojego stanowiska. Tak jak nepotyzm stwarza problemy w
organizacji, związki osobiste mogą wpływać na jakość wykonywanych przez ciebie
obowiązków służbowych.
Podczas gdy niektórzy z liderów, uważają, że mogą podołać takim związkom, bez
uszczerbku na ich profesjonalnym osądzie i wykonywaniu swoich obowiązków,
stosunki intymne ze swoim podwładnym stanowią w rzeczy samej osąd kompromisowy.
7. Brak tolerancji dla marnotrawstwa, oszustw i nadużyć
Zawsze przestrzegaj najwyższych standardów etycznych. Jeśli ukrócisz nieuczciwe
kombinacje i nagniesz przepisy chroniące mienie firmy, możesz się spodziewać,
że twoi pracownicy będą czynić podobnie.
Jest to szczególnie ważne mając na względzie twoją osobistą wydajność. Nie
oczekuj, że pracownicy będą ciężko pracować jeżeli nie będą mogli brać
przykładu z ciebie. Nadużyj jakiegokolwiek przywileju związanego z swoim
stanowiskiem, a będziesz ryzykował utratą szacunku wśród podwładnych.
Standardy etyczne są podstawą tego co robisz – stanowią o twojej osobistej i
profesjonalnej spójności. Często samo pojawienie się złego wykonywania
obowiązków może być równie niszczące jak realne nadużycia. Postępuj zgodnie z
duchem i literą wymagań etycznych i ustanów bezsporny wzorzec zachowania i
postępowanie dla tych, którym przewodzisz i którym służysz.
8. Nie rozpowszechnianie poufnych informacji
Nigdy nie dziel się poufnymi informacjami czy informacjami dyscyplinarnymi z
twoim personelem. To co dzieje się w miejscu pracy nie powinno przedostawać się
na zewnątrz. Ponieważ nie jest możliwe kontrolowanie niesprawdzonych
informacji, pogłosek i plotek krążących wśród personelu, powinieneś zachowywać
konfidencjonalność i nie angażować się osobiście w takie zachowania.
Informacje dotyczące twojej firmy, takie jak sprawozdania finansowe, statystyka
operacyjna czy problemy wewnętrzne, nie powinny być udostępniane osobom lub
organizacjom nie związanym z twoim biznesem. Jeżeli prośba o takie informacje
wydaje ci się zasadna, przekaż tą sprawę szefowi, który podejmie odpowiednią,
zgodną z interesem firmy decyzję odnośnie udzielenia przedmiotowych informacji.
9. Nie skarżymy się pracownikom
Liderzy noszą brzemię wszelkiego rodzaju odpowiedzialności. Kiedy sprawy nie
idą tak, jak powinny, łatwo jest znaleźć kogoś, z kim można się podzielić
swoimi troskami. Jednakże, ten ktoś, w żadnym wypadku, nie powinien być twoim
podwładnym.
Najbardziej pożądaną i poszukiwaną wśród liderów cechą jest posiadanie
dojrzałości do zrozumienia potencjalnych negatywnych konsekwencji wynikających
z dzielenia się swoimi niepokojami, wątpliwościami czy pretensjami, z
podwładnymi. Pamiętaj:
• nie możesz mieć pewności zachowania poufności. To, z czego się zwierzasz w
chwilach słabości będzie z całkowitą pewnością powtórzone niepowołanym osobom.
• przyjacielskie ramię, na którym chcesz się wypłakać, może się okazać wcale
nie takim przyjacielskim, na jakie wyglądało,
• twoje skargi podkopują respekt budowany wśród załogi i powodują erozję
twojego autorytetu,
• twoje skargi mogą źle oddziaływać na twojego szefa lub na firmę i może
wykreować konspiracyjne „my kontra oni”. Najwidoczniej, nie jest to w niczyim
dobrze pojętym interesie.
Unikaj takich konsekwencji poprzez utrzymywanie zdrowego profesjonalnego
dystansu pomiędzy sobą a swoimi pracownikami. Traktuj ich życzliwie, zapewnij
profesjonalne kierownictwo, ucz ich i prowadź, ale starannie unikaj dzielenia
się z nimi informacjami osobistymi lub intymnymi odczuciami, dla ich i swojego
dobra.
10. Nie akceptuj korzyści od kontrahentów
Bardzo często, kierownicy narażeni są na otrzymywanie korzyści osobistych i
podarunków od sprzedawców. Mogą one być w formie niewielkich. osobistych
podarunków, bezpłatnych produktów do osobistego użytku, prezentów na wakacje
lub na urodziny, biletów na koncerty muzyczne lub zawody sportowe, zaproszeń na
przyjęcia z podziękowaniem za opiekę. Podczas gdy wszystkie te rzeczy mogą być
szczerymi dowodami uznania, to jednak stwarzają one określone problemy dla
lidera.
Nawet w sposób subtelny ważą one na podejmowanych przez ciebie decyzjach,
uniemożliwiając obiektywny stosunek do decyzji zakupowych. Akceptując nawet
drobne upominki wstępujesz na bardzo śliską ścieżkę. W jakim momencie powiesz,
nie, kiedy regularnie i wielokrotnie mówiłeś, tak?
Kończąc należy powiedzieć, że takie korzyści tworzą powstawanie kompromisów u
każdego, kto jest świadomy istniejącej praktyki. Jeżeli myślisz, że będziesz
mógł się kryć z otrzymywaniem prezentów, to taka linia rozumowania udowadnia
właśnie niewłaściwość akceptacji tego rodzaju postępowania.
PODSUMOWANIE
Rozwój fachowych umiejętności przywódczych to proces ewolucyjny. Nikt nie jest
perfekcyjny. Nie myli się ten, kto nic nie robi, ale z błędów należy wyciągać
wnioski na przyszłość. Stopniowe gromadzenie danych do zrozumienia, jakie są
motywy ludzkiego działania, co motywuje, a co prowadzi do odwrotnego skutku, co
działa prawidłowo, a co nie, rozwinie się w końcu w bazę zdrowego rozsądku.
Ta nagromadzona wiedza powinna doprowadzić lidera do stanu głębokiej
skromności. To, że coś zostało osiągnięte nie jest aż tak bardzo skutkiem
twoich wysiłków, ale skutkiem wysiłków zaangażowania twoich pracowników. Twoja
indywidualna rola sprowadza się do artykułowania wizji i nadzorowania oraz
motywowania działań z ubocza.
Oceniając swoją karierę zawodową, to co się wyróżnia to nie są osiągnięcia,
które bledną wraz z upływem czasu, a są to raczej wyraziste stosunki
wprowadzone w kontaktach z podwładnymi, współpracownikami, klientami i
szefostwem, które pozostaną jasnym punktem w twojej pamięci.
Analizując powyższe zagadnienia w sposób bezpośredni i zdecydowany pozwoli na
ukierunkowanie Twojej uwagi, nie na twoje wnętrze i twoje ambicje, ale na
zewnątrz, na jakość twoich wzajemnych oddziaływań z innymi. Jest to sedno
przywództwa opartego na obsłudze.
Ed Rehkopf
© Copyright Ed Rehkopf
Tytuł artykułu w oryginale "Leaders beaware!”
Reprint i tłumaczenie artykułu przez ehotelarz.com za zgodą autora.
Ed Rehkopf – konsultant ds zarządzania, absolwent studiów zarządzania w
hotelarstwie w Cornell School of Hotel Administration, podczas swojej długiej
kariery zarządzał dwoma historycznymi hotelami uniwersyteckimi, pracował w
czterogwiazdkowym obiekcie, piastował stanowisko Director of Operations w
łańcuchu hoteli luksusowych oraz otwierał dwa kluby golfowe. Autor książki
„Leadership on the Line”, obecnie pracuje nad tematyką benchmarkingu w
przemyśle hotelarskim.
Kontakt:
Ed Rehkopf
email: rehkopf6@aol.com
|